1%

نقد و بررسی Age of Empiers 4

Age_of_Empires_4.0-1000x563.jpg

Age of Empiers 4، بازگشتی مطمئن و لذت بخش real time straregy این سری به بازی‌های استراتژیک!

Age of Empires 4 یک بازی real time straregy است که باید در آن مبارزه کنید یا به غارت دیگر روستایان بروید همه‌ی این‌ها به سبکی کلاسیک، مانند بازگشتی به عقب، نه‌تنها به دوران قرون وسطی و اواخر آن، بلکه به‌طور کلی به دوره‌ای متفاوت از بازی‌های استراتژیک، است. چیزهایی درباره‌‌ی این بازی وجود دارد که واقعاً احساس خوبی می‌دهند.

این چیز‌هایی که به بازی اضافه شده جایی‌ است‌ که Relic در آنجا ریسک کرده که این میدان جنگ بهترین عملکرد خود را به ما نشان دهد و مدرن به نظر رسد. جدا از این‌ها، بیشتر شبیه به نگاهی مطمئن و بسیار دقیق‌تر به Age of Empires 2 Definitive Edition است که در حال حاضر وجود دارد.

اگر مدت‌ها است که مانند من روستاییان را برای شکار حیوانات، استخراج طلا و خرد کردن چوب می‌فرستید، می‌توانید بدون هیچ سروصدایی و نگرانی‌ به روی روستاییان کلیک راست کنید و آن‌ها را به سمت مأموریت‌های مختلف بفرستید.

پیروزی در نبردهای سخت و دشوار مستلزم دانستن روابط استراتژیکی بین نیزه، اسب و کمان است. حمله سریع و قتل برخی از روستاییان حریف مقابل و تعطیل کردن اقتصاد آن‌ها می‌تواند از نظر استراتژیک ارزشمندتر از پیروزی در هرگونه درگیری رودررو باشد.

ساخت دیوارها و دیگر سازه‌های دفاعی در زمانی‌های متفاوت و نادرست، بازی را به یک مسابقه شطرنج پرتنش تبدیل می‌کند که کنترل نقشه در آن مهم است، اگرچه در نهایت توپخانه‌های پیشرفته مانند تانک‌ها باعث خارج شدن بازی از بن بست می‌شوند و منجر به برد یا باخت قاطع برای هرکسی طرف خواهد شد.

بخش semi-randomize یا نیمه تصادفی به شما اجازه می‌دهد بایوم‌های مختلفی را انتخاب کنید. این بایوم‌ها شامل تعریف رنگ‌ها، انواع درختان و حالات کلی، از معتدل اروپایی گرفته تا دشت‌های آسیایی می‌شوند. هرکدام از این‌ بایوم‌ها و نقشه‌ها چالش‌های تاکتیکی و استراتژیکی خودشان را دارند و باید با توجه به آن‌ها نیرو‌های خود را تعلیم دهید. از قله‌ها و کوهستان‌ها گرفته تا دشت‌هایی با حجم وسیعی جنگل، تنوع نقشه‌های قابل بازی‌ را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، جنگ در گذرگاه‌های کوهستانی همیشه به نفع روستایی‌های قلعه‌ساز است تا به نفه عشایری مانند مغول‌هایی که در دشت‌ها زندگی می‌کنند. اما به‌طور کلی، این میدان جنگ دارای تنوع بسیار خوبی است و به خوبی طراحی شده است.

شایعه: بازی God of War: Ragnarok در رویداد PlayStation Showcase حضور خواهد داشت

در مورد نبردهای دریایی هم اگر نگران هستید باید بگویم که به لطف ایده‌های عالی Relic، تیم توسعه‌ی این بازی، به بهترین شکل این نبرد‌ها شبیه‌سازی شده و به واسطه‌ی قدرت نیرو‌های دریایی انتخاب نقشه‌های جزیره‌دار به یک پیشنهاد هیجان‌انگیز تبدیل شده است.

Leana Hafer، منتقد IGN، در مورد بخش نبرد‌های دریایی اینطور نوشته است:

نبرد دریایی نسبتاً خوب است و نقشه جزیره را به پیشنهادی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند.

در مورد شش گروه از هشت گروه قابل بازی، در صورت انتخاب هرکدام اتفاق‌های متفاوتی را هنگام بازی تجربه می‌کنید. منظورم این است که هر کدام کمی متفاوت بازی می‌کنند. فناوری‌ها، واحدها و نشانه‌های منحصربه‌فرد داردند که نشان از هویت تاریخی آن‌ها می‌دهد همچنین هر گروه می‌تواند نحوه به حداکثر رساندن اقتصاد خود را تغییر دهد.. چینی‌ها بیشتر درآمد طلای خود را از طریق مقامات امپراتوری به دست می‌آورند که این طلاها از راه مالیات گرفتن بدست می‌آید. عباسیان بیت الحکمه بغداد، به عنوان گروه پیشرو در فناوری معرفی شده‌اند، صد البته که داستان اصلی تاریخی آن‌ها بسیار متفاوت‌تر از این است، می‌توانند سازه‌های خود را در برابر آتش مقاوم کنند.

اما این تغییر‌های ساده کمک زیادی به تغییر اساس این بازی نکرده‌اند. تقریباً هیچ چیزی در Age 4 وجود ندارد که 10 سال پیش هم وجود نداشته باشد. این فقدان تغییرات شامل بخش گرافیک نیز می‌شود؛ حتی در تنظیمات حداکثر، تغییر چندان چشمگیری وجود نخواهد داشت و این در مقایسه با هر نسخه از Total War که از سال 2010 به بعد منتشر شده که دارای تعداد واحدهای بزرگ‌تر و مدل‌های بسیار دقیق‌تر و حتی محیط‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر است، بسیار ناامید کننده است. با توجه به امضای چک‌های مایکروسافت، اینطور به نظر نمی‌رسد که Relic این کار را با بودجه‌ای کم ساخته است. در عین حال، ایده‌های مکانیکی و مکانیزم‌های جدید در بازی مانند مخفی کردن واحدهای جنگی در جنگل‌ها برای ساخت کمین‌ یک قدم رو به جلو‌ی خوب به حساب می‌آید، اما به غیر از این مورد، واقعاً کاری نیست که شما در نسخه‌های Age of Empiers 3 نتوانید انجام دهید ولی در Age of Empiers 4 باشد.

شایعه: ریمستر سه گانه GTA در سال 2022 منتشر می‌شود

همه‌ی تغییرات اندک به نظر می‌رسد تا زمانی که به گروه مغول‌ها نگاه می‌کنیم. با پایگاه‌های کاملاً متحرک، بدون ساختمان‌های جمعیتی و اقتصادی که به‌شدت بر سوزاندن وسایل دیگران برای به دست آوردن پول متمرکز شده است، حضور گروه مغول سنت‌ها و قراردادها را زیر پا می‌گذارد و نشان می‌دهد که وقتی Relic می‌خواهد چیز جدیدی را به بازی اضافه کند، چه کاری می‌تواند انجام دهد. مغول‌ها شاید یکی از گزینه‌هایی هستند که ممکن است شما را به وجد بیاورد و به سمت این بازی سوق دهد. روس‌ها نیز در میان بخشی از این تغییرات قرار دارند، اگرچه خیلی هم متفاوت نیستند. آن‌ها به جای داشتن یک هسته شهری متراکم و محافظت شده، به صورت بخش‌های کوچک حکومتشان را اداره می‌کنند.

متأسفانه، حتی چنگیز خان هم نتوانست مرا از مسیریابی و هدف‌یابی وحشتناک واحدها نجات دهد. این بازی واقعاً در این مورد افتضاح است، سواره نظام‌ها معمولاً روی آوار گیر می‌کنند و به‌طور احمقانه‌ای به این سو و آن سو می‌رقصند. شما باید به‌طور مداوم نگاهتان به ارتشتان باشد تا بهترین نتیجه را از آن‌ها بگیرید.

اما یک بخش در Age 4 وجود دارد که ممکن است برای شما بسیار لذت بخش باشد؛ این بخش شامل 40 مأموریت کامل از عملیات تک‌نفره است. دو عملیات اول، شامل انگلیسی‌ها در مقابل فرانسوی‌ها در تهاجمات نورمن و سپس فرانسوی‌ها در برابر انگلیسی‌ها در جنگ صد ساله است که واقعاً کمی‌کند به نظر می‌رسند، حتی گاهی اوقات ممکن است از مقدار شباهت زیاد این دو ارتش را باهم اشتباه بگیرید. اما عملیات‌های Mongol Empire و Rise of Moscow دارای چندین هدف جالب هستند که شما را در میانه‌ی زمان‌های هیجان‌انگیز تاریخ قرار می‌دهند. شما مینی لایو اکشن مستندها را برای هر سناریو در مورد مواردی مانند نحوه ساخت یک آرشه ترکیبی یا موسیقی محلی سنتی مغول خواهید داشت که در آن‌ها به صورت کامل به تمام جزئیات پرداخته شده است.

تصاویر لو رفته از Call of Duty: Vanguard انواع سلاح‌های این بازی را نشان می‌دهند

شایان ذکر است که موسیقی و طراحی صدا در کل عالی هستند. سازها و ملودی‌های سنتی که با هر گروه متفاوت است، ساده شروع می‌شود و با پیشروی در اعصار، به آهنگی حماسی‌تر تبدیل می‌شود. خطوط صوتی برای هر گروه به زبان‌های بومی و فرهنگ‌های تاریخی آن‌ها ضبط شده است، از جمله برخی از زبان‌ها که دیگر به صورت بومی صحبت نمی‌شوند. به عنوان مثال، واحدهای انگلیسی عمدتاً به زبان انگلیسی قدیمی نامفهوم صحبت می‌کنند که به تدریج از طریق انگلیسی میانه تکامل می‌یابد و در نهایت به انگلیسی مدرن اولیه زمان شکسپیر می‌رسد. این یک حس خوب است که در بازی به مخاطب القاء می‌شود و هیچ یک از آن‌ها بیش از حد کلیشه‌ای یا کارتونی به نظر نمی‌رسند.

از طرف دیگر، شاید بزرگ‌ترین فقدان در بازی تاکنون نبود ویرایشگر نقشه باشد. یکی از فعالیت‌های مورد علاقه هر بازیکنی در بازی‌های قدیمی سری Age of Empiers  همیشه طراحی سناریوهای شخصی و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دوستانشان بوده است ولی در حال حاضر نمی‌توانید آن را در بازی انجام دهید. خوشبختانه، Relic گفته است مه ابزارهای mod در راه هستند و به بازی اضافه می‌شوند.

و در نهایت، Age of Empiers 4 اغلب اوقات همان سبک قدیمی و سنتی حود را حفظ کرده است ولی زمانی که در بخش‌های خارج از منطقه سنتی خود قدم گذاشته است واقعاً تجربه‌ی عالی را به ارمغان می‌اورد. عملیات‌های نظامی گسترده و جناح‌های نامتعارفی که تا الان در بازی وجود نداشتند، مانند مغول‌ها و روس‌ها از نکات برجسته‌ای هستند که باید به آن اشاره کرد، حتی زمانی که مشکلات واقعاً بدی برای مسیریابی سپاهیان یا گرافیک نسبتا ضعیف از معضلات بزرگ این بازی هستند.

۸ از ۱۰
امتیاز کارو تک
مبین محمدی
نقد و بررسی مبین محمدی
  • اشتراک با دوستان

در بحث شرکت کنید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات