دانلود اپلیکیشن اندروید

دلیل نامه | ۱۰ سال بعد: بازی Sleeping Dogs هنوز هم یک بازی اعتیاد آور است

دلیل نامه | ۱۰ سال بعد: بازی Sleeping Dogs هنوز هم یک بازی اعتیاد آور است

شاید یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای بازی‌سازی که دیگر در جمع ما وجود ندارد و حالا تبدیل به یک ستاره مرده شده است، همان استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز (United Front Games) باشد که با خلق، توسعه و انتشار بازی Sleeping Dogs در یک دهه گذشته، بمبی را در صنعت بازی‌های ویدیویی ترکاند که موجش همچنان بدن ما را میلرزاند. به همین علت در دلیل نامه پیش‌رو به بررسی این علت می‌پردازیم که چطور بازی Sleeping Dogs بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر خودش، همچنان یک بازی اعتیادآور شناخته می‌شود. برای مطالعه ادامه مقاله با وب سایت کاروتک همراه باشید.

بگذارید یک سفر خاطره‌انگیز در همین ابتدای مقاله به سال ۲۰۰۲ میلادی داشته باشیم که در آنجا استودیوی بازی‌سازی لوکسوفلاکس (LuxoFlux) بازی true Crime: Streets of LA را منتشر کرد. این محصول یک بازی اکشن – ماجراجویی جهان باز بود که با تکرار فرمول موفقیت آمیز بازی شگفت‌انگیز Grand Theft Auto 3، محصول استودیوی بازی‌سازی راکستار گیمز (Rockstar Games)، توانست مستقلانه موفقیتی برای خودش به دست آورد که در همان سال‌ها فکرش را نمی‌کرده‌ایم استودیویی به این سرعت دومین اثر تأثیرگذار قرن را منتشر کند.

بازی True Crime اصلی با استقبال متوسط تجاری از لحاظ فروش فیزیکی و همچنین با استقبال متوسط منتقدان در آن سال‌ها مواجه شد، اما تلاش‌های ناشر آن محصول یعنی کمپانی اکتیویژن (Activision) به اندازه کافی بود که برای ساخت دنباله آن بازی سرمایه‌گذاری کند. از این رو، بازی True Crime: New York دو سال بعد با استقبالی مشابه نسخه اول منتشر شد و اصلاً جای تعجبی باقی نگذاشت که دیگر وقت خداحافظی با این مجموعه فراهم شده بود؛ اما شرایط اینطور باقی نماند و با ظهور استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز ( United Front Games ) شانس مجدد برای این مجموعه باقی ماند تا بازی True Crime: Hong Kong سومین محصول مجموعه یادشده باشد که از قضا خوشبختانه همانند بمب در بازارهای جهانی آن‌ سال‌ها ترکید. خوشبختانه، ناشر دیگری به اسم اسکوئر انیکس (Square Enix)، استودیوی یونایتد فرانت گیمز را به زیر پرچم خودش آورد و به آن اجازه داد تا کار نیمه تمامی را که پیش‌تر رهایش کرده بود، به سرانجام برساند.

البته چون کمپانی اسکوئر انیکس حق ساخت بازی True Crime را نداشت، بنابراین استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز مجبور شد تا بازی را با شکل و شمایل تغییر یافته‌ای توسعه دهد تا محصول منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد. این بازی به نوعی جانشین معنوی برای مجموعه True Crime بود؛ اما استودیوی یونایتد فرانت گیمز نمی‌دانست که این جانشین معنوی، که حالا به اسم Sleeping Dogs شناخته می‌شود، به یک موفقیت در رویایی‌ترین شکل ممکن تبدیل می‌شود. بازی Sleeping Dogs در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۳،‌ ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی منتشر شد که بازخوردهای بسیار خوبی هم گرفت. الان، تقریباً ۱۰ سال از انتشار بازی Sleeping Dogs می‌گذرد و برای رسیدن به این هدف، یعنی تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی‌های جهان باز قرن، مسیر جالب و جهنمی‌ای را سپری کرده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

بازیکنان در این بازی نقش شخصیتی به اسم وی شن (Wei Shen) را برعهده می‌گیرند که یک پلیس مخفی شناخته می‌شود که برای مأموریتی به میهن اصلی خود، یعنی هنگ کنگ باز می‌گردد تا به شاخه‌ای از باند سه گانه معروفی به اسم  Sun On Yee نفوذ کند. وی شن به عنوان یک سرباز پایین رده موفق می‌شود که به ساختار این باند خلافکار راه پیدا کند، اما به لطف مهارت‌های رزمی‌ و هوش استثنائی که دارد، به سرعت می‌تواند خودش را به عنوان عضوی وفادار به اعضای سابقه‌دار نشان دهد و با ترفیع درجه‌های متعددی روبه‌رو شود. البته، همه این‌ها به موازات اطلاعاتی که از این باند خلافکارانه دارد، اتفاق می‌افتد که همین امر را هم مدیون شغل اصلی‌اش، یعنی پلیس مخفی بودن، است و به آرامی تمام اقدامات جنایتکارانه پیش‌روی شهر را به اداره پلیس مرکزی گزارش می‌کند.

 

 

 

 

داستان این بازی و تمام صحنه‌های بصری‌ای که در طول محصول مشاهده می‌کنید، از فیلم‌های اکشن هنگ کنگی الهام گرفته‌اند و اگرچه ممکن است در طرح داستان، نویسنده یا نویسندگان خیلی عمیق عمل نکرده باشند، اما در طول مواجه شدن با صحنه‌های گیم‌پلی همه چیز در بعد لذت بخش قرار می‌گیرد. بدون شک اگر شما هم یکی از اشخاصی باشید که این بازی را تجربه کرده‌اند، با این صحبت من موافق خواهید بود که تمام شخصیت‌هایی که وی شن در طول داستان با آن‌ها ملاقات می‌کنند، بسیار دوست‌ داشتنی هستند؛ مانند شخصیت وینستون (Winston)، درحالی‌که شخصیت‌های دیگر مانند جکی (Jackie) هم در بطن بازی وجود دارند که البته خلق و خوی مخصوص به خود را دارند و حتی آن‌ها هم جذاب هستند.

بازی Sleeping Dogs به هیچ وجه از ارائه صحنه‌های خشونت‌ آمیز دوری نمی‌کند و ما شاهد موارد متعددی از جمله قتل‌های وحشتناک، شکنجه‌های وحشیانه و موارد دیگر در طول بخش داستانی این بازی هستیم. علاوه بر این، سفر وی شن به قله‌های بلند بالای باند Sun On Yee پیامدهای جالبی در زندگی شخصی‌اش به عنوان یک افسر پلیس مخفی دارد که چشم اندازه‌های محسور کننده‌ای نیز به واسطه آن مشاهده می‌کنیم.

همانطور که پیش‌تر اذعان کرده‌ایم، مجموعه True Crime به طور واضح از مجموعه Grand Theft Auto الهام گرفته بود؛ اما بازی Sleeping Dogs برای خود جانوری متفاوت‌تر از هر آنچیزی که در صنعت بازی‌های ویدیویی دیده بوده‌اید، عمل کرد و البته همچنان هم می‌کند. مطمئناً این بازی در جهان باز یا همان اکوسیستم Open Wrold روایت می‌شود که بنیانگذار این راه قطعاً مجموعه GTA است، ولی شاخه‌های سازمان یافته جنایی در این بازی و مکانیزم واقعی گیم‌پلی بسیار متفاوت نسبت به آن‌چیزی که استودیوی بازی‌سازی راکستار گیمز (Rockstar Games) ارائه می‌دهد. در مرحله اول، یک سیستم مبارزه تن به تن وجود دارد که البته کاملاً‌ یک سیستم ساده مشت زنی، اما کاملاً حرفه‌ای و عالی است. برای مواجه شدن با صحنه‌های اکشن‌تر، باید در زمان‌های درست نسبت به فشردن دکمه‌های موردنظر اقدام کنید.

همین تعلیم‌های مجدد بسیار بهتر از مقدمه سایر بازی‌ها شناخته می‌شود که فقط از یک راهنمای کلی استفاده کرده و به استقبال بازیکنان می‌روند. به همین خاطر بازیکنان در هر شرایط زمانی و مکانی خودشان را آماده می‌کنند تا در نبردهای پیش‌رویشان از موارد تعلیمی خود در درست‌ترین زمان ممکن استفاده کنند. با این حال، با تمرین کافی در باشگاه رزمی، می‌توانید به طرز ماهرانه‌ای ۵ ضربه ترکیبی متفاوت را بین گروهی از دشمنان پیاده‌سازی کنید و در عین حال، صحنه‌های اکشن حرفه‌ای تری خلق کنید که نمونه‌اش را پیش‌تر در فیلم‌های جکی چان و بروسلی تماشا کرده بوده‌اید.

البته که وی شن توانایی استفاده از سلاح‌های سرد و گرم را دارد و در همین حد کافی است که بگوییم از هر انگشتان او، هزاران هنر خشونت آمیز می‌بارد. مأموریت‌های بعدی‌ای که داستان بازی پیش رویتان می‌گذارد، دارای سطوح پیشرفته‌تر و البته سخت‌ترین نسبت به مراحل ابتدایی بازی است که از مهم‌ترین مراحل بازی می‌توانیم به مراسم عروسی، ملاقات در انباری یا جدال در دریا اشاره کنیم که شما را با مجموعه‌ای از حرفه‌هایی که یادگرفته‌اید، آزمایش می‌کند.

 

 

 

 

بازی Sleeping Dogs همچنین دارای یک مکانیزم آهسته کردن زمان در حین شلیک مثل دیگر ساخته استودیوی بازی‌سازی راکستار گیمز، یعنی مجموعه Max Payne است که شرایط را برای بازیکنان ایده‌آل کرده و حس ناب تماشای یک سکانس سینمایی را به مخاطب منتقل می‌کند؛ بله درست همانند تمام فیلم‌هایی که این بازی برای ساخته و پخته شده‌انش، از آن‌ها العام گرفته بود. سلاح‌هایی که بازیکنان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند بسیار متنوع است و از یک تپانچه ساده گرفته تا یک تفنگ تهاجمی گوشت چرخ‌کن مثل نارنجک‌انداز را شامل می‌شود که استفاده از همه آن‌ها در مکانیزم‌ گان پلی واقعاً عالی از آب درآمده است. حتی شما قادر خواهید بود تا کیف یا چتر یا کیسه خرید NPCها (شخصیت‌های غیر قابل بازی که در جهان باز وجود دارند و کارهای روزمره خودشان را انجام می‌دهند) را از دست آن‌ها برباید و از آن‌ها علیه دشمنانتان استفاده کنید. برخی از سلاح‌های سرد مثل آچار چرخ یا سایر لوازم هم به وفور در محیط بازی پیدا می‌شود که عمده‌ترین مکان مخفی شده آن‌ها، در صندوق عقب تمام خودروهای موجود در بازی است. همچنین شما قادر خواهید بود که آدم‌های مختلفی را برباید و با قرار دادن آن‌ها در صندوق عقب خودرو، صحنه‌های جالب دیگری مثل غرق کردن خودرو، انفجار خودرو یا هرچیز دیگری را خلق کنید.

شهر هنگ کنگ یک محیط نسبتاً محبوب در بازی‌های جهان باز محسوب می‌شود و دلیل خیلی خوبی هم برای آن وجود دارد؛ چراکه آسمان‌ خراش‌های مرتفع کنتراست خوبی را در محیط ایجاد کرده و باعث زنده‌ شدن شهر و اکوسیستم محیط زیست می‌شوند. حالا به این شهر مملو از آسمان خراش‌ها، فرهنگ غنی و زندگی شبانه شلوغ را اضافه کنید که با انبوهی از تابلوهای نئونی و تبلیغات مختلف، زندگی در آسیای شرقی را به نمایش می‌کشد و البته طراحی دقیق سازندگان در خصوص این شهر به همان اندازه در ارائه حس و حال متفاوت به بازیکنان در رویارویی با شخصیت‌های منفی و مثبت تأثیرگذار تلقی می‌شود.

همین موضوع کافی است که بگوییم استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز اولین و آخرین محصول خودش را در شهر هنگ کنگ به پایان رساند و سپس از دنیای بازی‌های ویدیویی محو شد.

مسلماً بازی Sleeping Dogs چه در این برهه زمانی و چه در آن زمان بزرگ‌ترین بازی جهان باز خلق شده تلقی نمی‌شود، اما هنوز هم جغرافیای جالبی دارد و تنوع محیطی بی‌نظیری دارد که با اضافه شدن الگوریتم‌های خاص و خلاقانه‌، وجه دیگری از بازی‌های جهان باز را برای ما تعریف کرده که انصافاً تاکنون نمونه‌ای از آن را در صنعت بازی‌های ویدیویی، حتی در بازی‌ای مثل Red Dead Redemption 2 که بدون شک بزرگ‌ترین و به اصطلاح امروزی‌ها، خفن‌ترین بازی‌ جهان باز ساخته شده است، مشاهده نکرده‌ام. دنیای بازی هنوز هم آنقدر جذاب و پررنگ است که دلتان نمی‌خواهد از زندگی کردن در درون آن دست بکشید. می‌توانید در مسابقات اتوموبیل‌رانی خیابانی شرکت کنید، می‌توانید با وسایل نقلیه نفس‌گیری رانندگی کنید، در مأموریت‌های فرعی و اصلی با گروهی از تبهکاران و بی گناهان روبه‌رو شوید که در ازای تکمیل کردن آن‌ها Face XP دریافت کرده تا علاوه بر باز کردن بسیاری از قابلیت‌ها، یکی از چهره‌های مطرح و مشهور شهر باشید.

به طور خلاصه، بازی Sleeping Dogs دارای طیف بسیار متنوعی از سبک‌های گیم‌پلی و گان‌پلی برای تمام مخاطبان در لحظه به لحظه است که با توجه به تأثیر بسیار زیادی که تیم توسعه دهنده روی جزئیات این بازی گذاشته و هر لحظه با امکانات و موارد تازه روبه‌رو می‌شویم، همه چیز چشمگیرتر از سایر بازی دیده می‌شود. شاید اگر برای اولین بار این محصول را در بازه زمانی کنونی تجربه کنید، اصلاً باورتان نشود که درست ۱۰ سال پیش چنین محصولی روانه بازارهای جهانی شد، اما موفقیتی که امروزه به اسم کمپانی اسکوئر انیکس،‌ استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز و حتی نام Sleeping Dogs به دست می‌آید، مربوط به پیچش‌های داستانی‌ای باشد که در جهان باز دنیای پر حادثه هنگ کنگ رقم خورده و داستان‌های تلخ و شیرینی برای روایت در بطن این بازی وجود دارد که البته دلخراش نیست، اما قطعاً به عنوان یک مخاطب لحظه به لحظه آن را دوست خواهید داشت.

مطمئناً در اینجا و چندجای دیگر چند نقطه ضعف وجود دارد که اصلاً به تجربه شما در طول مواجه شدن با مکانیزم گیم‌پلی لطمه وارد نمی‌کند. از اساسي‌ترین مشکلات می‌توانیم به لغزنده بودن فیزیک خودروها (حداقل از دیدگاه من) اشاره کنم، اما وقتی صحبت از یک ماجراجویی دلچسب در فضای باز می‌شود، بازی Sleeping Dogs به ندرت فرصت‌ها را از دست می‌دهد و در بقیه موارد به صورت افقی و عمودی، چپ و راست، بالا و پایین، آپرکات و لگ کیک و هرگونه‌ای که متصور هستید، حریفان خود را در این سبک لت و پار می‌کند.

در زمان نگارش این مقاله، بازی Sleeping Dogs در وب سایت بزرگ متاکریتیک (Metacritic)، نمره درخشان ۸۰ از ۱۰۰ را توسط چندین منتقد از سراسر جهان دریافت کرده است. همین بازی در مجموعه ۲۴ بسته الحاقی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده یا باعث کاوش و پیدا کردن نقطه عطفی جدید در طول مکانیزم گیم‌پلی باشد. از مهم‌ترین بسته‌های الحاقی منتشر شده از این بازی، می‌توانیم به Chinese  Folklore-Inspired Nightmare اشاره کنیم که برای تجربه کردنش باید به محله North Point بروید و از طرفی هم می‌توانید با تجربه بسته الحاقی Wheels of Fury Supercar، مهارت خود را در سیستم رانندگی لغزنده این بازی امتحان کنید.

به هر حال،‌ با توجه به مزیت‌های بیشماری که این بازی به مخاطبان خود ارائه می‌کند،‌ اما Sleeping Dogs نتوانست برای صاحب خود سودی به همراه داشته باشد، چراکه طبق گزارش‌های منتشر شده، این بازی در مجموعه تنها موفق شدت تا ۱.۵ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند. همین موضوع مایه شرمساری است، چراکه دنباله بازی Sleeping Dogs درست مدتی بعد از انتشار نسخه اول توسط استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز در دست توسعه قرار داشت و طبق تمام شایعاتی که پیرامون آن به دستمان رسید، واقعاً با یک بازی جاه طلبانه بسیار بزرگی روبه‌رو می‌شده‌ایم (اگر این بازی منتشر می‌شد).

 

 

 

 

جالب است بدانید که داستان نسخه دوم در خصوص رویارویی مجدد وی شن با هنری فانگ (Henry Fang) بود که بازیکنان می‌توانستند کنترل هر دو شخصیت را برعهده بگیرند و بر خلاف نسخه اول، پایان بازی را با انتخاب‌های موثر خود تغییر دهند. علاوه بر این مورد، استودیوی سازنده حتی برنامه‌ریزی کرده بود تا عناصر بازی‌های جهان باز آنلاین محور را در این بازی قرار دهد، مثل اینکه چگونه فعالیت‌های مجرمانه در برخی از مناطق خاص توسط تعداد زیادی از بازیکنان که در آن منطقه زندگی می‌کنند، باعث انسداد فعالیت‌های سایر بازیکنان شده و مخاطبان می‌توانند با خلق گنگ‌های خود، از سایر بازیکنان یا گروه‌های مجرمانه دیگر اخاذی کنند.

علاوه بر این، استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز نیز سخت در حال کار روی یک نسخه فرعی از مجموعه Sleeping Dogs با نام Traid Wars بود که روی بخش چندنفره تمرکز شدید داشت. پس از ارائه یک مرحله آزمایشی عمومی و طاقت فرسا، ساخت این بازی به طور کلی کنسل شد و به دنبال این اتفاق، ساخت نسخه بعدی هم به صورت ناگهان متوقف گردید تا با یک تراژدی بزرگ بعد از ورشکست شدن کمپانی تی اچ کیو (THQ) در سال ۲۰۱۲ میلادی مواجه شویم. یکی از دلایل این شکست بزرگ، خود استودیوی اسکوئر انیکس بود که قصد داشت تا سرمایه های خود را به پروژه‌های بادوام‌تر دیگری مثل بازی Final Fantasy 16 طزریق کند. استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز در سال ۲۰۱۶ با یک خبر شوکه کننده تعطیل شد و امید تمام هواداران و طرفداران مجموعه Sleeping Dogs با مطالعه آن خبر در جهت تجربه نسخه جدید مجموعه از بین رفت. بیش از ۱۰ سال از انتشار این بازی در بازارهای جهانی گذشته و هنوز هم Sleeping Dogs یک محصول ماورایی خواهد بود که ارزش تجربه کردن را دارد. پس اگر موفق به تجربه این بازی نشده‌اید، اکنون بهترین زمان برای تجربه آن است که بتوانید طعم واقعی یک محصول جهان باز اکشن محور را بچشید و توصیه من به شما این است که هرچه زودتر این کار را به سرانجام برسانید.

بله، نسخه اوریجنال این بازی در سال ۲۰۱۲ میلادی برای پلتفرم‌های ایکس باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی منتشر شد بود. پس اگر در بازه زمانی کنونی از رایانه‌های شخصی استفاده نمی‌کنید، یا سیستم گیمینگ قابل توجه‌ای ندارید، می‌توانید این محصول را برای کنسول‌های نسل هشتمی خود، یعنی پلی‌استیشن ۴ یا ایکس باکس وان تهیه کرده، یا اگر از بازیکنان موفقی بوده‌اید که توانسته‌اند یکی از دو کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس یا ایکس باکس سری اس را تهیه کنند، می‌توانید هم اکنون به تجربه این بازی روی کنسول‌های نسل نهمی خود به واسطه قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل یا همان Backward Compatibility بپردازید.

این مقاله در عین حال که به بررسی مختصر بازی بعد از گذشت ۱۰ سال می‌پردازد، همچنین ادای دینی بود به تمام افرادی که در استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز دست به طراحی، توسعه و تولید این محصول زده‌اند که اکنون یا به طور کل از صنعت بازی‌های ویدیویی فاصله گرفته‌اند، یا در استودیوهای دیگر مشغول طراحی، تولید و توسعه محصولاتی هستند که برای سال‌های آینده در ذهن مخاطبان و طرفداران قرار بگیرد. به شخصه دوست دارم در آینده اگر فرصتی پیش آمد، استودیو سازنده‌ای حق ساخت این بازی را از کمپانی اسکوئر انیکس بگیرد و آن طور که هم من به عنوان یک طرفدار، هم دوستان من و هم تمام کسانی که نسبت به بازی Sleeping Dogs ارادت دارند، با شایستگی تمام به ساخت و توسعه نسخه بعدی بپردازد.

یادداشت: نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات وب سایت کاروتک یا منبع به عنوان یک سازمان یا شخصیت حقوقی نیست و نباید به آن نسبت داده شود.

نظر شما در خصوص این دلیل نامه چیست؟ آیا پیش‌تر موفق به تجربه بازی Sleeping Dogs شده بوده‌اید؟ در صورت مثبت بودن جوابتان، آیا خرید و تجربه این بازی را در این برهه زمانی به سایر دوستان خود و مخاطبان همیشگی وب سایت کاروتک که پیش‌تر موفق به تجربه این بازی نشده بوده‌اند، یا به تازگی به جمع مخاطبان صنعت بازی‌های ویدیویی اضافه شده‌اند، پیشنهاد می‌کنید یا خیر؟ به نظر شما، چرا کمپانی اسکوئر انیکس در خصوص توسعه نسخه بعدی این مجموعه ریسک نکرد و فوراً تمام سرمایه‌های خودش را برای توسعه بازی Final Fantasy 16 خرج کرد؟ به نظر شما، تیم سازنده مستقر در استودیوی بازی‌سازی یونایتد فرانت گیمز چه اشباهاتی را در بحث ساخت محصول یا حتی تبلیغات بازی انجام داده‌اند که چنین بازی‌ای بیش از ۱.۵ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش نرساند؟ آیا فکر می‌کنید که در آینده استودیویی حق ساخت بازی Sleeping Dogs را از شرکت اسکوئر انیکس خریداری می‌کند؟ در صورت مثبت بودن جوابتان، چه انتظاراتی از تجربه بازی بعدی این مجموعه دارید که تیم سازنده باید به نکات مدنظر شما توجه کرده تا انتظاراتتان از تجربه این بازی برآورده شود؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق صفحه اصلی وب سایت کاروتک پیگیری و مطالعه کنید.

منابع نوشته
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو