بازی Battlefield 2042 مدتی است که برای کنسولهای خانگی (نسل هشت و نسل نه) و رایانههای شخصی عرضه شده و آنطور که باید، نتوانتسه است میزبان خوبی برای بازیکنان به شمار آید. در دلیل نامه امروز به بررسی ۱۵ نکتهای میپردازیم که بازیکنان از وجود آنها در بازی Battlefield 2042 ناراضی هستیم. برای مطالعه ادامه مقاله با وبسایت کاروتک همراه باشید.
بازی Battlefield 2042 به صورت رسمی از تاریخ ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ برای مخاطبان و علاقهمندان بازیهای تیراندازی اول شخص اکشن محور عرضه شد، اما بازیکنانی که نسخه طلایی یا Ultimate Edition این محصول را تهیه کردند، توانستند از تاریخ ۱۲ نوامبر ماه جاری به تجربهاین بازی بپردازند. قبل از عرضه جهانی و رسمی، نسخه آزمایشی این بازی حاوی مشکلات بسیار زیادی بود که نوید این موضوع را به ما میداد که بازی هنوز آماده نیست، اما طبق اعلامیه رسمی کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) در آن زمان، نسخه آزمایشیای که بازیکنان مشغول تجربه آن بودند، برای پروژه قبلی بازی Battlefield 2042 بود و این بازی قطعاً در زمان عرضه از مشکلات کمتری رنج خواهد برد.
اما بعد از عرضه رسمی و جهانی بازی، ما هنوز هم شاهد آن مشکلات قدیمی هستیم که اجازه یک تجربه لذت بخش از جنگهای مدرن را به ما نمیدهد. در این مقاله از دلیل نامه به برری ۱۵ موردی خواهیم پرداخت که بازیکنان از مواجه شدن با آنها در بازی Battlefield 2042 متنفراند و بعضی از آنها دقیقاً همان چیزی است که در نسخه آزمایشی مشاهده کرده بودیم. بنابراین برای مطالعه ادامه این مقاله، طبق رویه قبلی خط زیر را دنبال کنید.
دلیل نامه شماره ۱ – وسیله نقلیه Hovecrafts
بر کسی پوشیده نیست که وسایل نقلیه یکی از ابزارهای حیاتی و مهم سری بازی Battlefield است و بازیکنان میتوانند با استفاده از آنها، صحنههای اکشن و مهیجی را خلق کردهیا باعث پیروزی تیم خود شوند. با اینکه بسیاری از این وسایل نقلیه عملکرد قابل قبولی را از خود به جا میگذارند، اما بعضی دیگر از آنها کاملاً پوچ و بیهدف طراحی شدهاند که نمونهای از این وسیله ناکارآمد، Hovecrafts نام دارد. از آنجایی که این وسیله نقلیه به گونهای طراحی شده که بر هر سطوحی بچسبد، بنابراین میتواند از تمام ساختمانها و آسمان خراشها بالا برود و از آنجایی که قویترین وسیله جنگی بازی Battlefield 2042 هم شناخته میشود، میتواند بهراحتی علیه هلیکوپترها و سایر تانکها مقاومت کرده و آنها را نابود کند. باید بگوییم که اولیت اصلی کمپانی الکترونیک آرتز باید این باشد که با اعمال چند عملیات نِرف (ضعیف کردن ابزار/ اوپراتورها یا مکانیزمهای گیم پلی) تعادل بازی را بیشتر کند.
دلیل نامه شماره ۲ – جدول امتیازات Lackluster
اکنون میرسیم به مشکلات واقعی بازی و مواردی که سازندگان به عنوان یک موقعیت برتر برای جذب مخاطب از دست دادهاند. بایید از یک جدول امتیازی مناسب شروع کنیم. آیا در طول بازی دوست دارید جدول امتیازات بازیکنان را ببینید و رتبه خود را بسنجید؟ در خصوص تعداد سربازان تحت هدایت هوش مصنوعی و سایر بازیکنانی که در تیم شما بازی میکنند چطور؟ آیا علاقهدارید آنها را شناسایی کنید؟ آیا این موضوع درست است که با کمک جدول امتیازات، میتوانید بازیکنان حرفهای و آماتور را تشخیص داده و تیم خود را درست مدیریت کنید؟ خب در مجموع شما از این قابلیت در بازی Battlefield 2042 محروم هستید، چراکه تابلوی امتیازات به شما چیز خاصی را نشان نمیدهد.
دلیل نامه شماره ۳ – عدم وجود صفحه مربوط به آمار بازی
اما خندهدار ترین موضوعی که میتوانید در این بازی پیدا کنید، آن است که شما قادر نخواهید بود که آمار فعالیتهای خود را پس از هر مسابقه بررسی کرده و احساس غرور کنید، چراکه این مورد نیز در بازی Battlefield 2042 وجود ندارد. تعداد دشمنهای از بین رفته توسط شما، کمک به سایر همتیمیهایتان در از بین بردن یک وسیله یا شخص، کارهای دیوانهواری که در طول بازی انجام دادهاید (مثل از بین بردن وسایل زرهی با استفاده از جت یا مینهای ضدنفر) و موضوعات دیگر بدون وجود داشتن صفحه مربوط به آمار بازی بهطور کلی نابود میشود. با توجه به این موضوع که استودیوی دایس (Dice) بر جذابیت لحظهای میدان نبرد تأکید کرده است، اما نداشتن هیچ صفحه آماریای برای اینکه بتوانید دستاوردهای خود را شناسایی کرده و به آنها افتخار کنید، کاملاً ناامید کننده و مشکوک است.
دلیل نامه شماره ۴ – اوپراتورهای بازی
درست همانند نسخه آزمایشی، متخصصان و اوپراتورهای قابل بازی برای نبردهای طراحی شده کاملاً به یک آشفتگی بزرگ تبدیل شدهاند و همه چیز را نامتعادل میکنند. با اینکه هر اوپراتور باید سلاحهای مربوط به خودش را داشته باشد، اما آنها میتوانند از هر سلاح در هر دستهای استفاده کنند. این موضوع باعث میشود تا اوپراتوری مثل دکتر ( که راجع به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد) با توجه به تواناییهای زیاد خود در خصوص مداوا کردن بازیکنان و دادن Health Kit Pack برای افزایش جان هر شخص، یک اوپراتور بسیار قوی تلقی شود تا تمام بازیکنان موجود در یک نقشه با او بازی کنند. برجکها، وسایل نقلیه هک کننده، وینگ سوتها (Wingsuits)، لباسهای خفاشی و موارد دیگر قابلیتهای جذابی هستند، اما بازی Battlefield به عنوان یک محصول تیراندازی اول شخصی به عنوان قهرمان امسال شناخته نمیشود، چراکه وقتی هیچ قانونی برای استفاده از هر اوپراتور وجود ندارد، بازیکنان و سایر مردم نمیتوانند از تجربه آن خوشحال باشند.
دلیل نامه شماره ۵ – قابلیت جستجو سرور وجود ندارد
یادتان میآید که در بازیهای قبلی این مجموعه میتوانستید از طریق قابلیت جستجوهای دستی، نوع مسابقه و تمام تنظیمات مدنظراتان را اعمال کنید که بهترین بازیهای در حال انجام برای شما لیست شوند؟ این مورد نیز بهطور کلی حذف شده است. اکنون شما باید با شرایطی که بازی برایتان تعریف میکند کنار آمده و بخش به بخش بازی را بهطور پیشفرض امتحان کنید که این موضوع میتواند برای مهارتهای شما یک چالش عجیب و بزرگ باشد. شاید این موضوع خیلی بد به نظر نرسد، چراکه میتوانید از این طریق به تقویت سایر مهارتهای خود بپردازید، اما شما هیچ کنترلی روی انتخاب نقشه و حالتهایی که دوست دارید تجربه کنید، ندارید. بنابراین اگر مجبور شدید که در حالت Breakthrough یا Orbital با دوستان خود بازی کنید، باید از این امر تبعیت کنید.
دلیل نامه شماره ۶ – رابط کاربری مشکل ساز
درحالیکه برخی از مشکلات مربوط به رابط کاربری نسخه آزمایشی اصلاح شده است، مثل اضافه شدن نقاط آبی به نقشه برای نشان دادن هم تیمیهای عضو در گروه شما به اندازه یک محدوده خاص، اما همه چیز به صورت کامل حل نشده است. جدا از آشفتگیهای مطلقی که صفحه آمار بازی به بازیکنان نشان میدهد، برخی از بنرهای پاپ آپ در بالای صفحه، آن هم در حین کشتن سایر بازیکنان، از بین نمیروند و این موضوع کاملاً روی اعصاب بازیکنان است. عم شفافیت بسیاری از مارکهای بازی که در این صورت نمیدانید از کدام دستور باید پیروی کنید، میتواند باعث ایجاد آشفتگی در حین انجام یک مسابقه باشد.
دلیل نامه شماره ۷ – گزینههای حرکتی از دست رفته
این موضوع یعنی چی؟ بگذارید اینگونه بگویم که بازی Battlefield 2042 بیش از چندین ویژگی از سایر بازیهای تیراندازی را در بر میگیرد که میتواند برای شما تجربه جالبی باشد. به عنوان مثال شما میتوانید درحالیکه مشغول خشابگذارید هستید، با فرشدن آنلوگهای مربوطه، به سرعت از ی مکان به مکان دیگر بدوید یا از جایی به جای دیگر بپرید. اما برخی دیگر از قابلیتهای قدیمی وکلیدی بازی گم شده یا عمداً از دست رفتهاند. متأسفانه حرکات کلاسیکی مثل خم شدن، کاورگیری از به سمت چپ یا راست، خزیدن به عقب و سایر موارد از این بازی حذف شدهاند. شاید بتوان علت این موضوع را تشویق سازندگان به اجرای سریعتری مبارزات دانست که بازیکنان دیگر از کمپکردن یا ایستادن در فواصل دور خودداری کنند، چراکه نقشههای طراحی شده برای Battlefield 2042 بسیار بزرگ است و نمیتوان مثل تاکتیکهای بازیهای قبلی با آن برخورد کرد. در طرف مقابل برای من عجیب است که چگونه یک بازی سرعتی که بر مبنای تاکتیکهای جدید خلق شده، از نقطه ضعفی رنج نمیبرد. به هر ترتیب این بازی را باید محصولی دانست که با استفاده از آن باید به صورت مداوم در حرکت باشید.
دلیل نامه شماره ۸ – طراحی صدا
در این زمینه تمام مواردی که در طول نسخه آزمایشی مورد توجه قرار میگرفت، در نسخه نهایی بازی Battlefield 2042 هم وجود دارند. سؤال اصلی اینجا است که چرا یک جنگ مدرن با وجود بیش از ۱۰۰ بازیکن و نقشههای بزرگ و عوامل محیطی مثل گردبادهای شنی باید ساکت و آرام به نظر برسد؟ سروصدای محیط چیزهای زیادی را برای به وجد آوردن بازیکنان بوجود میآورد و باعث میشود تا آتش این نبرد بزرگ هیچ وقت خاموش نشود. از طرف دیگر گرفتن صدا پای بازیکنان در محیطهای بسته که میتواند یک عامل کمکی باشد، در این بازی وجود ندارد و ما دوست نداریم که هیچ نسخه از بازی Battlefield را اینگونه آرام و خلوت تجربه کنیم.
دلیل نامه شماره ۹ – تخریب پذیری کمتر
از نظر جلوهها بصری و الگوریتمهای طراحی شده برای نقشههای بازی، عوامل زیادی برای تماشا کردن وجود دارد. به جرأت میتوان گفت که نقشههای طراحی شده بشدّت زیبا هستند و میتوانید از فواصل دور به دیدن شهرهای موشکی یا نبرد دشمنان با یکدیگر باشید (البته با فرض اینکه مشکلات صدا در مورد قبلی برطرف شده باشد). همه چیز در این بازی به اندازه است؛ از ساختمانها و آسمان خراشها گرفته تا تغییرات آبوهوایی که میتواند بر گیمپلی بازی تأثیر بسزایی بگذارد، اما با توجه به تمام موارد فوق باید این موضوع را ذکر کرد که تخریب پذیری جایی در این بازی ندارد. سیستم تخریبپذیری محیط یکی از عوامل هیجانانگیز سری بازیهای بتلفیلد بوده است که میتوانست صحنههای جذاب و سینمایی را خلق کند، اما در این بازی مقداری ناچیز از آن باقی مانده و نمیتوان توقع گستردگی این موضوع را از بازی Battlefield 2042 داشته باشیم.
دلیل نامه شماره ۱۰ – نشانهگر «پزشک نزدیک است» وجود ندارد
پیشتر به این موضوع اشاهره کردیم که پزشکان هنوز هم نقشی مؤثر و اساسی در این بازی دارند، چراکه آنها میتوانند هم تیمیهای خود را احیاء کردهیا باعث افزایش جان هریک از آنها شوند. بنابه دلایلی نامعلوم استودیوی دایس تصمیم گرفته تا کار را برای بازیکنانی که باید احیاء شوند، سختتر کند. به بیان دیگر باید گفت که هیچ نشانهگر «پزشک نزدیک است» در این بازی وجود ندارد و بازیکنی که اکنون لحظات آخر خود را روی زمین سپری میکند، نمیداند که آیا باید منتظر حضور پزشک باشد یا نه؟ اگر هم قرار است منتظر حضور پزشک باشد، اوپراتور دکتر چه مقدار با او فاصله دارد؟ این یک ویژگی ساده و در عین حال کاربردی است که میتواند همکاری تیمی را بین بازیکنان افزایش دهد، اما حداقل بهتر است تصور کنیم که استودیوی دایس در بهروزرسانیهای آتی بازی Battlefield 2042 میتواند موارد مذکور را به بازی اضافه کند. اگر این مورد اضافه شود، یک نکته بد قطعاً به نکتهای خوب تبدیل خواهد شد.
دلیل نامه شماره ۱۱ – پراکندگی گلگولههای شلیک شده
پراکندگی گلولههای شلیک شده از سلاحها، یکی از موارد بسیار پررنگی بود که بازیکنان بابت آن در نسخه آزمایشی، شکایات زیادی را ثبت کردند، اما بدتر از آن موضوع، وجود چنین مشکلی در نسخه نهایی بازی است. این مشکل دقیقاً زمانی رخ خواهد داد که شما میخواهید از فواصل نسبتاً دور اقدام به شلیک کنید، اما به دلیل طولانی بودن مسیر ( که امری غیرقابل اجتناب است) گلولههای شلیک شده از سوی شما هم راه خود را به خوبی طی نمیکنند و بعضاً دشمنان شما را مورد اصابت قرار نمیدهد. این موضوع اصلاً ربطی به نشانهگیری یک بازیکن ندارد، چراکه حتی نشانهگیری شما در حد نقطه مرگ سایر بازیکنان باشد، این مورد به عجیبترین روش ممکن اذیت کننده خواهد بود. در این مرحله فقط سلاحهای SMG میتوانند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند، اما چرا؟ چرا باید از این سلاحها برای فواصل دور استفاده کنیم؟ بگذارید استودیوی سازنده جواب ما را با انتشار بهروزرسانیهای آتی بدهد.
دلیل نامه شماره ۱۲ – شخصیسازی وسایل نقلیه به صورت محدود
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، وسایل نقلیه کاملاً عنصری قوی و بزرگ در سری بازی Battlefield شناخته میشود، اما عجیبتر از هر مورد دیگر آن است که این عناصر حیاتی، قابلیت شخصیسازی درست و حسابیای ندارند و فقط به یک موضوع محدود میشوند. ابزارهای Active Radar و Hydra Rockets از موارد کوچکی بود که میتوانستید به صورت شخصیسازی شده روی برخی از وسایل نقلیه پیادهسازی کنید. بنابراین به هیچ وجه احساس یکنواختی در حین تجربه یک خودروی زرهی با سایر خودروها را نداشتید. در این بازی که توقع میرفت از لحاظ شخصیسازی بسیار گستردهتر از نسخههای پیشین باشد، شما فقط میتوانید پوستههای ظاهری وسایل نقلیه را دستکاری کرده و این موضوع عملاً روی استراتژی گیمپلی شما تأثیر نخواهد داشت.
دلیل نامه شماره ۱۳ – مدیریت تیمها
معمولاً با تجربه یک نسخه از سری بازیهای Battlefield دوست دارید که مدیریت تیمهای خود را برعهده داشته باشید و برای هر شخص وظیفهای را مشخص کنید تا به خوبی بازی خود را به پایان برسانید، اما شاید جالب باشد بدانید که در نسخه ۲۰۴۲ چنین قابلیتی وجود ندارد. آیا دوست دارید که تیم خود را قفل کنید؟ اصلاً نمیتوانید این کار را انجام دهید، چرا که رئیس شخص دیگری است. عوض کردن تیم خود با رفتن به لیست بازیکنها و تیمها قابل انجام است؛ اما سورپرایز! شما نمیتوانید بین دو تیم سوئیچ کردهیا تیم جدیدی را انتخاب کنید.
دلیل نامه شماره ۱۴ – میانپردها و ترانزیشنهای بسیار زیاد
اخیراً کاربری با نام Lenn-4rt در انجمن ردیت (Reddit)، تعداد میانپردهها و ترانزیشنهای موجود برای ورود به یک مسابقه و خروج از آن را شمارش کرده است. تمام این موارد شامل جستجوی مسابقه، بارگیری مسابقه، صفحهنمایشهای تصادفی، بارگیری در نقشه، نشان دادن بازیکنان در تیم شما، نشان دادن نقشه، نمایش صفحه بزرگتر از نقشه برای اتخاب محل شروع یا وسایل نقلیه، تماشای صحنههای مرگ در مبارزات تن به تن، تماشای نمای کلی نقشه و نحوه پریدن به درون آن (چیزی شبیه به بازی Call of Duty: Warzone) میشود که فقط برای شروع یک مسابقه است. در انتهای یک مسابقه شما تصاویری از ۳ اوپراتور برتر، آمار جامع تیم، آمارهای تصادفی، میزان پیشرفت بعد از به پایان رساندن یک مسابقه در نحوه لول بندی شما و بازگشت به منوی اصلی را مشاهده خواهید کرد. فقط… چرا؟
دلیل نامه شماره ۱۵ – باگ، باگ، باگ
و در نهایت مشکلات فنی سر و کله خود را نشان میدهند عملکرد بازی Cyberpunk 2077 را به خاطر دارید؟ این بازی هم برای کنسولهای نسل هشتمی پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان و حتی رایانههای شخصی به خوبی بهینه نشده است و شما حتی با داشتن پردازندهای در حد RTX 30 و دستکاری کردن بخش تنظیمات تا پایینترین حد قابل بازی نمیتوانید از تجربهای لذت بخش و گیرا بهرهمند شوید. از نظر اشکلات، هنوز باگهای کلاسیک بازی مثل انتخاب محل اسپاون (respawn) وجود دارد و شما برای از سرگیری مجدد نبرد خود بار فواصل طولانی را بپیمایید.
این مشکل تاحدی جدی شده که بعضاً میتواند شما را به عنوان یک دشمن علیه دوستانتان نمایش دهد. هنوز هم نمیتوانید از بین خطوط برق شلیک کنید ( برای کسانی که بالای ساختمان هستند و میخواهند به سمتی شلیک کنند، اما خطوط برق از جلوی دید آنها میگذرد) و هنوز هم اکنون نمیتوانید در بازهای که در درون بمبهای دودزا هستید، از قابلیت Grappling Hook استفاده کنید. محبوبترین مورد من، جتهای جنگنده است که آنها نمیتوانند موشکهای قفل شده را شناسایی کرده و با فیلرهای طراحی شده باعث گم کردن آنها شود. در حقیقت چیزهای بیشتری وجود دارد که باید خودتان در طول تجربهاین بازی به آنها پی ببرید.
نظر شما در خصوص این دلیل نامه چیست؟ کدام یک از موارد فوق برای شما آزار دهندهتر است؟ آیا میتوان امید داشت که استودیوی دایس و الکترونیک آرتز نسبت به رفع آنها اقدامات فوریای انجام دهند؟ اگر شما جای سازندگان در استودیوی دایس بودید، کدام یک از موارد یاد شده را در اولیوت اصلاح میگذاشتید؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.