وقتی صحبت از آینده میشود، هیچ محصولی نمیتواند حس و حالی شبیه به آن را برای ما خلق کند. حس و حال این موضوع که آینده چیست؟ رویدادهای آن چگونه سپری خواهد شد؟ آیا رباتهایی که مخلوق انسانهای کنونی هستند، واقعاً برای ما خطرناک خواهند بود؟ راستی، جنگهای آینده چه شکلی است؟ و پرسشهای دیگر که از حوصله این مقاله خارج است. برای سفر به آینده و تجربه تک تک لحظات آن به وسیله بازیهای رایانهای امکانپذیر خواهد بود و شما میتوانید پاسخ بسیاری از پرسشها و نگرانیهای خود را از بازی Battlefield 2042 پیدا کنید. بدین جهت، نقد و بررسی این بازی را از وبسایت کاروتک دنبال کرده و در صورت نیاز، بعد از مطالعه این مقاله، به تجربه آن بپردازید
بعد از مدتهای بسیار زیاد از عرضه آخرین نسخه مدرن بازی Battlefield که ذیل پرچم نسخه چهارم روایت شد و توانست در سال ۲۰۱۴ میلادی خاطرات بسیار خوبی را برای ما بسازد، اینبار کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) با همراهی یار همیشگیاش یعنی استودیوی دایس (Dice) دست به تولید محصولی زدهاند که قرار است جنگهای آینده را با استفاده از جنگافزارهای پیشرفته برایمان شبیهسازی کرده و شاید بتواند انتظارات بازیکنانی که طی سالهای اخیر، به لطف نسخههای متعدد این مجموعه در کنار سری بازی Call of Duty که به بررسی اتفاقات و وقایع جنگ جهانی اول و دوم میپرداختند، منتظر ماندهاند را برآورده کند.
در واقع بیش از هر مجموعه دیگری در تاریخ بازیهای ویدیویی، سری بازی Battlefield میداند که برای تهیه و تولید یک بازی تیراندازی اول شخص کامپیوتری چه مواردی را باید بایکدیگر ترکیب کرد تا مخاطب بدون تکان خورد از سر جایش، در دنیای مجازی جنگهای آینده و مدرن غرق شود. استودیوی دایس برای به دست آوردن تمام فاکتورهای مورد نیاز، بیش از یک دهه است که تحقیق و تفحص انجام داده و موارد مختلف را با استفاده از سایر نسخههای مجموعه مثل بازی Battlefield 4، Battlefield 1 و Battlefield V آزمایش کرده است.
این موضوع بر کسی پوشیده نیست که مجموعه Battlefield یک تجربه بزرگ در دنیای بازیهای تیراندازی اول شخص است که بزرگترین دارایی آن، بخش محبوب و گسترده چندنفره (آنلاین) شناخته میشود. برای اولین بار در تاریخ این مجموعه، الکترونیک آرتز و دایس دست به قماری بزرگ زدهاند و بخش داستانی بازی را بهطور کلی از بازی Battlefield 2042 حذف کردند تا ویژگیهای موردعلاقه بازیکنان را آنطور که شاید و باید، ارتقاء دهند. نتیجه این ریسک پر خطر، دقیقاً همان چیزی است که از بخش چندنفره مجموعه Battlefield برای سالیان سال انتظار داشتهاید. این محصول با وجود داشتن تنها هفت نقشه جدید و دو نقشه بومی کلاسیک، به دلیل مقایس بالا و تطبقپذیری گسترده آن با بازیکنان میتتواند محتوای کافیای را برای ساعتهای طولانی به مخاطبان هدیه دهد. حتی قبل از دردسترس قرار گرفتن بخش Battlefield Portal که شما را به سفری قدیمی در نقشههای محبوب نسخه پیشین خواهد برد، ۲۰۴۲ هنوز محتواهای جذابی دارد که بتواند شما را در اندازه کافی به چالش بکشد.
با این حال طبق چیزهایی که پیشتر در نسخه آزمایش این بازی دیده بودیم، و صد البته به رسم قوانین و آیینهای خوشآمد گویی بازیهای جدید، Battlefield 2042 بازیای نیست که از مشکلات و ایرادات بزرگ و کوچک رنج نبرد. با توجه به تک تک این مشکلات به سرعت متوجه خواهید شد تعادل در آن نقشی ندارد و برای تجربه یک جنگ عادلانه و لذت بخش باید مدتی را صبر کنیم تا بهروزرسانیهای آتی این بازی کار خود را به خوبی انجام دهد.
درحالیکه پتانسیل هر مود قابل بازی طراحی شده برای Battlefield 2042 بسیار بالا است و قطعاً بخش BF Portal میتواند ستاره درخشان قسمت جدید مجموعه باشد، اما توانایی دستیابی به آنچه که سازندگان میخواستند با ارائه محصول جدید خود به بازیکنان القاء کنند فعلاً امکانپذیر نیست. اگرچه همانطور که گفته بودیم، توجه سازندگان به صورت متمرکز بر بخش چندنفره بازی است و به همین وسیله بخش داستانی بازی را فدای قسمت آنلاین کردهاند و میتوانیم نسبت به عملکرد بهتر آن در آینده امیدوار باشیم. جهان بازی در آستانه فروپاشی است و تغییرات اقلیمی و آبوهوایی بازی یکی از عوامل بزرگی خواهد بود تا جنگ جهانی را در قالب یک رویداد آیندهنگری به نمایش بگذارد. با توجه به این موضوع که تا سال ۲۰۴۲ میلادی چند صباحی فاصله داریم، تمام فرضیههایی که در بازی ارائه میشود، میتواند یکی از هزاران عواملی باشد که بابت آن از آینده نه چندان دور کره زمین میترسیم، اما باز تجربه آن حتی در غالب بازیهای رایانهای به شدّت جذاب است.
به همین منظور بازیکنان میتوانند سه نوع از جنگهای آینده را با چشم خود دیده و با دستان خود لمس کنند. این سه نوع مود قابل بازی در بخش چندنفره: All – Out Warfare، Hazard Zone و Battlefield Portal نام دارد که به نسبت نسخههای پیشین مجموعه Battlefield که حالات مختلفی را ارائه میدادند بسیار محدود است، اما با توجه به ظرفیت ۱۲۸ نفری از بازیکنان در یک نقشه ( که فقط برای کنسولهای نسل نهم و رایانههای شخصی در دسترس است) و جلوگیری از آشفتگی مسابقات در حال اجرا، بدیهی است که سازندگان در استودیوی دایس تمرکز خود را به سه عامل مهمتر هم محدود کرده باشند. با این وجود هر سه بخش مذکور توانستهاند بخشهای محبوب بازیهای قبلی از قبیل Conquest و Breakthrough را به خوبی در درون خود جای دهند و رضایت حداکثری مخاطبان را بدست آورند.
با این حال طبق چیزهایی که پیشتر در نسخه آزمایش این بازی دیده بودیم، و صد البته به رسم قوانین و آیینهای خوشآمد گویی بازیهای جدید، Battlefield 2042 بازیای نیست که از مشکلات و ایرادات بزرگ و کوچک رنج نبرد. با توجه به تک تک این مشکلات به سرعت متوجه خواهید شد تعادل در آن نقشی ندارد و برای تجربه یک جنگ عادلانه و لذت بخش باید مدتی را صبر کنیم تا بهروزرسانیهای آتی این بازی کار خود را به خوبی انجام دهد. درحالیکه پتانسیل هر مود قابل بازی طراحی شده برای Battlefield 2042 بسیار بالا است و قطعاً بخش BF Portal میتواند ستاره درخشان قسمت جدید مجموعه باشد، اما توانایی دستیابی به آنچه که سازندگان میخواستند با ارائه محصول جدید خود به بازیکنان القاء کنند فعلاً امکانپذیر نیست.
ماهیت هر یک از بخشهای مذکور به صورت متمرکز نیازمند نقشههای بسیار بزرگی است که به نظر میرسد سازندگان از پس طراحی آنان به خوبی برآمدند و نقشههای جدید به خوبی میتوانند از ظرفیت ۱۲۸ بازیکن واقعی، در کنار چندین سرباز مجهز به هوش مصنوعی که تعداد کلی را تا ۱۵۰ نفر بالا میبرد، پشتیبانی کنند و در درجه اول نیاز بازیکنان را فراهم سازند. همانطور که پیشتر گفتیم، بازی Battlefield 2042 فعلاً از هفت نقشه جدید پشتیبانی میکنند. شاید تعداد آن برای بازیکنانی که برای مدتهای طولانی به تجربه بازیهای تیراندازی اول شخص پرداختهاند زیاد جالب نباشد، اما حقیقت امر این است که بزرگ بودن نقشههای بازی این نوید را به همه بازیکنان خواهند داد که شما فعلا نمیتوانید تمام اینچ به اینچ نقشهها را به خاطر بسپارید. بنابراین موضوع، تمام هفت نقشه جدید طراحی شده اصلاً تکراری نمیشوند بازیکنان همواره حس تازهای نسبت به برگزاری مسابقات در هر یک از آنها خواهند داشت.
هنوز هم کم و بیش میتوانید از تاکتیکهای قدیمی خود در این بازی استفاده کنید ( مثل کمپ کردن در گوشهای از نقشه یا استفاده از اوپراتورهای تک تیرانداز برای دنبال کردن وقایع بازی از راه دور و مواردی دیگر)، اما سازندگان سعی کردند تا بازیکنان را نسبت به انجام تکنیکهای سرعتی تشویق کرده و کمتر از محیطهای بازی برای کشتن دشمنها و آزار و اذیت بازیکنان استفاده کنند. برای وجود همین عناصر است که باید توقع داشته باشیم که تمام نقشههای بازی عظیم و پرجزئیات باشند و این موضوع توسط استودیوی دایس به خوبی انجام شده است.
طراحی هر یک از نقشهها به شکل زیبا و با جزئیاتی صورت گرفته، بهطوریکه از گلخانههای Renewal تا یخچالهای قطب جنوب در Breakaway از جمله مواردی است که میتوانید برای ساعتها در آن به گشتوگذار پرداخته و از کشتن سایر بازیکنان لذت کامل را ببرید. برخی دیگر از نقشههای بازی جذابیتهای متفاوت و تازهتری دارند؛ به عنوان مثال نقشههایی نظیر Kaleidoscope یا Manifest به دلیل عمودی بودن آنها، در ابتدای هر بازی میتوانید به بلندترین آسمانخراشهای دیده شده در بازیهای ویدیویی دسترسی داشته یا روی کشتیهای باربری در بلندترین کانتینرهای موجود با سایر بازیکنان در این نقاط حساس و جذاب به رقابت بپردازید. درواقع هر کدام از آنها اثرات فنیای بر گیمپلی هر بازیکن خواهد گذاشت و شما میتواند از بیشتر آنها برای کشتن بازیکنان از فواصل دور، درست همانند آنچیزی که در گیم پلی این بازی از نسخه کنسول Xbox Series X دیده بودیم، استفاده کرده و به یادماندنیترین اتفاقات ممکن را در ذهن ما حک کنند.
به دلیل وجود ارتفاعات میتوانید با برخی از دشمنان مهاجم مقابله کرده و به سرعت از نقطهای به نقطه دیگر پرواز کنید. تمام نقشهها میتوانند به مرور زمان و به لطف بلایای طبیعی دستخوش تغییراتی شده و تکامل پیدا کنند. درست مثل زمانی که گردبادهای شنی و طوفانهای رعد آسا میتوانند تمام اجزای ساخته شده را از هم بپاشند یا بازیکنان را به صورت متحد گرد هم جمعآوری کنند. هر کدام از این وقایع میتواند تخریبپذیری با جزئیات قابل قبولی را برای مخاطبان ارائه کند و به واسطه همین امر شما هم باید سبک نبرد خود را بهطور جدی تغییر دهید. هر کدام از نقشههای بازی توسط ریزترین جزئیات موجود خلق شدهاند و تمام اوصافی که باعث هیجانی شدن شما میشود، نتیجه سختیها و توسعههای آزمایشیای است که استودیوی دایس در طول این سالها در بازیهای مختلف انجام داده و ما از بابت عملکرد فنی و سطح بالای آنها بسیار سپاسگزاریم.
یکی از نکات مثبتی که نمیتوانیم بهسادگی از کنار آن عبور کنیم، و البته که برای بازیهای تیراندازی اول شخص هم نکته بسیار حیاتی شناخته میشود، بحث گان پلی یا به بیان دیگر نحوه عملکرد سلاحهای بازی است. بهطور گسترده میزان عملکرد هر سلاح نسبت به سایر ابزارها در این بازی متفاوت است و میزان وابستگی و پیداکرن قلق هر سلاح بسته به عملکرد و سلیقه شما خواهد بود. من بشخصه در مقاسیه با سلاحهای شناورتر و ناسازگار، مقداری رویکرد متعادلتر در سلاحهای تهاجمی پیدا کردم. در عین حال، استفاده از سلاحهای دوربرد مثل اسنایپها میتواند عملکرد رضایت بخش بیشتری برای شما داشته باشد، چراکه فعلا نحوه تعادل بازی به گونهای نیست که بخواهید از فواصل نزدیکتر اقدام به کشتن دشمنان کنید. این یک باگ بزرگ و عجیب است که در مقالهای جداگانه تحت عنوان « دلیل نامه – ۱۵ نکته از بازی Battlefield 2042 که بازیکنان از آن ناراضی هستند» به بررسی این موضوع پرداختهام که میتوانید از وبسایت کاروتک نسبت به مطالعه آن اقدام کنید. در این قسمت من مایل هستم که از سلاحهای دوربرد برای انتخاب تک تک بازیکنان و حذف آنها اقدام کنم تا آنکه اعصابم را بابت مشکلی که هنوز برطرف نشده است، خرد کنم. این موضوع اصلاً آسان نیست، اما تلاشهای مکرر برای دریافت نشانگر ضربدر قرمز که بیانگر کشتن یک بازیکن با سلاحی دوربرد است میتواند بسیار رضایت بخش باشد.
وسایل نقلیه همانند نسخههای پیشین به صورت گسترده در اختیار مخاطبان است. برخی از آنها را میتوانید بهراحتی کنترل کنید، اما برخی دیگر مدت زمان زیادی را برای تسلط و یادگرفتن نحوه استفاه از آنها را میطلبد که در این بخش نمیتوانیم به بالگردهای تهاجمی، که کنترلی خسته کننده و تکرار دارند، اشاره کنیم. با این اوصاف، وسایل نقلیه به نام و کاربردی در بازی Battlefield 2042 وجود دارد و هیچ راهی بهتر و رضایتبخشتر از تجربه درگیری یک تانک عظیم روسی درمقابل یک Hovecraft چسبنده آمریکایی نیست.
هر کدام از نقشههای بازی توسط ریزترین جزئیات موجود خلق شدهاند و تمام اوصافی که باعث هیجانی شدن شما میشود، نتیجه سختیها و توسعههای آزمایشیای است که استودیوی دایس در طول این سالها در بازیهای مختلف انجام داده و ما از بابت عملکرد فنی و سطح بالای آنها بسیار سپاسگزاریم.
در مقایسه با بسیاری از بازیهای تیراندازی که میخواهند فضایی مشابه را در اختیار کاربران قرار دهند، Battlefield همیشه تمرکز قویتری مبنی بر توجه به تیم و تلاشهای تیمی داشته است و از این رو میتوان نسخه ۲۰۴۲ را تا حدودی قویتر از سایر بازیهای این مجموعه و محصولات هم سبک دانست. البته که مثل سابق میتوانید با هم تیمیهایتان وارد یک نبرد مشترک شده و شما به عنوان یک رهبر اهداف مشترکی برای همه بازیکنان تعیین کنید، اما استودیوی دایس تلاش کرده تا با استفاده از بازسازی کامل بخش اوپراتورها، اعتبار بیشتری به رویکردهای تیمی داده باشد. برخلاف نسخههای پیشین که باید از بین ۴ اوپراتور متخصص، یکی را انتخاب کرده و بازی خود را آغاز میکردید، در Battlefield 2042 ده متخصص بزرگ وجود دارد که هر یک از آنها میتواند عملکرد منحصربفرد و حیاتیای را برای تیم شما داشته باشد. بنابراین اگرچه بهتر ایست که تیم تحت هدایت شما تمام اوپراتورهای حیاتی و مهم را در اختیار داشته باشد، اما شناسایی هر متخصص که برای سبک و استراتژی هر بازیکن مناسب باشد، یک مبحثی عمیق و طولانی است که با مدیریتهای درست میتوانید به این مهم دست پیدا کنید.
من در حین بازی با دوستانم از کلاس Assault استفاده میکردم؛ بنابراین شخصیت Mackay همیشه توجهام را به خود جلب میکرد. انتخاب کلاس Assault برای من دو وجه مهم به همراه داشت: یک آنکه سبک بازیام کاملاً همسو با این متخصص است و دوم آنکه شخصیت مَکی از قابلیتی بهرهمند است که میتوانم با کمک آن به سرعت در محیطهای پیرامونم جابهجا شوم. سایر متخصصان دیگر هم میتوانند مزایایی را برای تیم شما به همراه داشته باشد، مثل Racon که متخصص کلاس تک تیراندازی است و میتواند شما را از فواصل دور حمایت کند، یا اوپراتورهای کلاس Engineer که میتوانند خودروهایی که وظیفه حمل و نقل را برعهده دارند، به صورت تمام وقت هدایت یا در مواقع مورد نیاز تعمیر کند.
درحالیکه متخصصان و اوپراتورها میتوانند به صورت هماهنگ برای رسیدن به یک هدف به خوبی با یکدیگر کار کنند، اما باید سعی کنید که مهارت هر بازیکن را به صورت جدی شناسایی کرده و در انتخاب بهترین گزینه به آنها کمک کنید تا در طول بازی به مشکل عدم هماهنگی که بشدّت در بخشهای رقابتی Battlefield دیده میشود، برخورد نکنید. شما قادر خواهید بود که از ابتدای اجرای بازی نسبت به شخصیسازی هر کلاس اقدام کنید که این موضوع نکته مثبتی نسبت به نسخههای قبلی این مجموعه است. وظیفه شما این است که کلاسهای مورد علاقه را با اوپراتورهای مخصوص به خود هماهنگ کرده و پازل خود را به صورت تمام و کمال کامل کنید. به هر ترتیب رهبری کردن یک تیم مشکلات خاص خود را خواهد داشت به گونهای که من احساس میکردم که هم تیمیهایم به ندرت لیاقت داشتن یک اوپراتور یا یک کلاس مشخص را دارند، چراکه نمیتوانند نسبت به نقاط مثبت هر ارگان پایبند باشند و حتی بتوانند نسبت به سلاحهای خود علاقه نشان دهند.
حالتهای بومی از نسخههای پیشین به این بازی بازگشتهاند که میتوانید در قامت دو مود Conquest و Breakthrough، که یکی از کلاسیکیترین و در عین حال پرطرفدارترین مودهای این مجموعه شناخته میشوند، با سایر بازیکنان به رقابت بپردازید. درست همینجا است که گوشت پخته Battlefield 2042 را میتوانیم ببینیم و این موضوع را به خوبی درک کنیم که نقشههای جدید واقعا پتانسیل سرگرم کردن ما را دارند. اگر از علاقهمندان به بازیهای FPS یا First Person Shooter باشید، قطعاً میدانید که از هر مسابقه خود چه چیزی میخواهید، اما اگر مقایس نقشهها به شدّت بزرگ شود احتمالا کمی گیچ میشوید. در این خصوص نگران نباشید، چراکه معماری سازندگان شما را تنها نخواهند گذاشت. به هر ترتیب هرچه مقیاس نقشههای موجود افزایش پیدا کند، هزینه بیشتری باید بپردازیم، چراکه تجربه مسابقات در حالت انفرادی، زمان بسیار زیادی را برای تکمیل کردن یک مسابقه میطلب.
من بابت این موضوع قدردان هستم که مسابقات میتوانند به شما اجازه دهند نسبت به تمام شدن زمان بازی یا کسر شدن امتیازات احساس نگرانی کنید و هر مسابقه را به سرعت به پایان برسانید. با این وجود، تکمیل کردن یک مسابقه در بازی Battlefield 2042 چیزی حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در حالت معمولی طول میکشد و به ندرت میتوان گفت که بازیکنان در انجام دادن یک مسابقه به سپری شدن زمان توجه میکنند. من و همتیمیهایم در طول بازی به جدول امتیازات برای نگاه کردن به عقب یا جلوبودن شرایط و امتیازات نسبت به بازیکنان رقیب نمیپرداختیم.
در این زمنیه همه چیز خنثی است و بعضاً با خود فکر خواهید کرد که هیچ هدفی در این مسابقه وجود ندارد، مخصوصاً زماین که با حالت Conquest مواجه میشوید و هدفی جز تسخیر کردن مکانهای از پیش تعیین شده ندارید. بنابراین توجه به تابلوی امتیازات نمیتواند چیز عادلانهای باشد، چراکه میزان برد و باخت یا کشتن و کشته شدن چیز از پیش تعیین شدهای است که توسط بازی تعیین میشود.
البته یک حالت بومی دیگر هم با نام Hazard Zone وجود دارد که بازیکنان قالباً توجه کمتری به آن میکنند. بدیهی است که با وجود مود قابل بازیای مثل All – Out Warfare که در مقابل Hazard Zone قرار میگیرد، بخش مذکور مورد کم لطفی بازیکنان قرار گیرد و وقتی که بخواهید به تجربه کردن آن بپردازید، عملاً بازیکنی وجود ندارد که نسبت به رقابت با آن مشتاق باشید. در حقیقت هازارد زون یک مسابقه مبتنی بر پایههای تیمی است و بازیکنان باید در غالب تیمهای ۴ نفره به رقابت با ۷ گروه دیگر بپردازند و نقاط مختلف را قبل از نفوذ دشمنان، تحت تصرف خود درآورند. هرچند اگر نتوانید به موقع هم تیمیهای خود را احیا کردهیا از مهارتهای هر اوپراتور استفاده کنید، قطعاً به مشکلات جدیای برخورد خواهید کرد. البته که من به شخصه این مود را به اندازه All – Out Warfare جذاب نمیبینم، اما به عنوان یک نکته مثبت در خصوص کوچک بودن نقشه این حالت قابل بازی، میتوان به آن اکتفا کرد. برای تفریح و استراحت هم که شده، میتوانید این بخش را هر از چندگاهی امتحان کنید. (البته اگر به اندازه کافی خوششانس باشید که بازیکن های دیگر هم نسبت به تجربه آن تمایل داشته باشند)
چیزی که احتمالاً به بازی Battlefield 2042 قدرت ماندگاری بیشتری میدهد، حالت Battlefield Portal است. در این بخش میتوانید هر یک از حالتهای ساخته شده توسط استودیوی دایس را تجربه کنید که هر از چندگاهی بهروزرسانی شده و ساختههای جدیدتر جایگزین حالات قدیمی میشوند. شما در این بخش قادر خواهید بود تا با اعملا فیلترهای مختلف، بهترین بازی در حال انجام را جستجو کرده و مودهای یک نواخت مثل Conquest را به صورت متفاوتتر تجربه کنید. متأسفانه یکی از موارد آزاردهنده این بخش آن است که برای اعمال این تغییرات باید از طریق وبسایت رسمی الکترونیک آرتز (از طریق این لینک) اقدامات لازم را انجام دهید، اما اگر حواستان باشد که در انتخاب فیلترها، گزینههای XP Farming و Bot-Slaying را غیرفعال کنید، قطعاً میتوانید از محتواهای جدیدتر و سرگرم کنندهتر لذت ببرید. این بخش در ابتدا برای استودیوی دایس در دسترس بود، اما بعد از عرضه جهانی بازی در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱، سایر بازیکنان هم میتوانند سازههای جدید خود را در معرض عموم قرار دهند.
من بابت این موضوع قدردان هستم که مسابقات میتوانند به شما اجازه دهند نسبت به تمام شدن زمان بازی یا کسر شدن امتیازات احساس نگرانی کنید و هر مسابقه را به سرعت به پایان برسانید. با این وجود، تکمیل کردن یک مسابقه در بازی Battlefield 2042 چیزی حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در حالت معمولی طول میکشد و به ندرت میتوان گفت که بازیکنان در انجام دادن یک مسابقه به سپری شدن زمان توجه میکنند.
صرف نظر از حالتهای مختلف قابل بازی، یکی از مواردی که میتواند بهطور مداوم تجربهاین بازی را به عقب بیاندازد، عدم رفع ایرادات و عرضه ناقص آن در زمان انتشار جهانی است. البته همانند سایر بازیهایی که در روز نخست انتشار از وجود مشکلات و باگهای متفاوت رنج میبرند، این بازی نیز عذابهای زیادی را به بازیکنان خواهد داد. بیشتر مشکلات Battlefield 2042 مربوط به مباحث فنی، مثل طراحی ناقص شخصیتها یا موارد خندهدار دیگر همانند ناپدید شدن ناگهانی منوی بازی، میشود که احتمالا استودیوی سازنده به سرعت نسبت به رفع این نواقع بهروزرسانیهای جدیدتری را عرضه کند. با این حال من هم همانند سایر دوستانم که در بیشتر مواقع به من کمک میکردند تا از تجربه بازی دست بکشم، بابت وجود این ایرادات و عدم تغییر بنیادی نسخه اصلی نسبت به نسخه آزمایشی، کاملاً ناراحت هستیم و به نظر میرسد که در این برهه زمانی، بخشش یک عامل سختتر نسبت به تجربه بازی برای ما باشد.
با وجود عدم تعادل در تجربه هر مسابقه، همه چیز پیچیدهتر خواهد شد؛ بهخصوص در زمانی که سرورهای بازی تلاش میکنند بیش از ۱۰۰ بازیکن را در درون خود جای دهند که این امر (به دلیل ضعیف بودن سرورهای بازی و عوامل وابسته به آن) باعث میشود سایر بازیکنان از سرورهای کنونی به بیرون پرت شوند. با توجه به باگهای بسیار گسترده تعجب نکنید که در هنگام برگزاری یک مسابقه، شخصیت شما به صورت ناگهانی وارد یک خودروی در حال سوختن شود و در آن لحظه به طرز فجیع و خندهداری کشته شوید. همچنین این مورد در مجموعه Battlefield بی سابقه نیست که توسط یک بازیکن، که سابقاً یک خشاب پر را روی آن خالی کرده بودید، کشته شوید. متأسفانه تمام این مباحث در نسخه نهایی بازی همچنان وجود دارد و بعضاً من با خودم میگفتم که تجربه نسخه آزمایشی بسیار پایدارتر از نسخه نهایی بود. به هر حال سرنوشت شما توسط بازی رقم میخورد و هیچ کاری از هیچ شخصی (به جز سازندگان مشغول به کار در استودیوی دایس) نسبت به حل این فجایع بر نمیآید؛ هرچند من هنوز امیدوارم که با گذشت زمان میتوان رقابتی عادلانهتر و جذابتر را در بازی Battlefield 2042 مشاهده کنیم.
به عنوان کلام آخر باید گفت که بازی Battlefield 2042 پتانسیل زیادی را در دست داشت که متأسفانه توسط سهل انگاری سازندگان و عدم درس گرفتن از عاقبت بازیهایی چون Cyberpunk 2077، از دست رفت. البته موارد مثبتی هم در این بازی دیده میشود. نقشههای مختلف با ارائه فضاهای کاملاً باز و وسیع که نمونه آن را در هیچ بازی ویدیویی دیگر مشاهده نکردهاید، قطعاً پای نمایشگرها میخکوبتان خواهد کرد، بهویژه زمانی که در حال تجربه نقشههای عمودی هستید یا جزئیات نقشههای دیگر توسط عوامل طبیعی دستخوش تغییرات بنیادی میشود. در آن سوی میدان ما با بخش محبوب Battlefield Portal روبهرو هستیم که میتواند قلب تپنده نسخه ۲۰۴۲ باشد و برای مدتهای طولانی بازیکنان را مجبور به تجربهاین بازی کند.
در هر صورت اشکلات، عدم وجود تعادل در حین تجربه بازی، گیمپلی و گانپلی نامتوازن و از دست دادن کنترل اوپراتورهادر کنار سایر عواملی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، از موارد مهمی است که میتواند به اعصاب و تجربههای شما لطمه وارد کند. بنابراین پیشنهاد میکنم مقاله « دلیل نامه – ۱۵ نکتهازبازی Battlefield 2042 که بازیکنان از آن ناراضی هستند» را مطالعه کنید و از تمام ایرادات موجود بازی نهایی الکترونیک آرتز و دایس مطلع شوید. کاری که Battlefield 2042 میخواهد با سبک بازیهای FPS انجام دهد، ستودنی است، اما گاهی اوقات بعضی از عوامل سهوی نمیگذارند تا خواستههای بازی را درک کنید.
نتیجه کلی: وقتی Battlefield 2042 با نقشههfای عظیم، زیبا و تخریب پذیر پرجزئیات خود در بخش All – out Warfare به موفقیت میرسد، خوب است؛ اما گاهی اوقات فشارهایی که به دلیل مشکلات گسترده بازی تحمل میکنید، راه موفقیت این بازی را به خوبی مسدود میکند.
نقد و بررسی این بازی از روی نسخه کنسول ایکس باکس سری ایکس انجام شده است