دانلود اپلیکیشن اندروید

تاریخچه انتشارات DC در صنعت کتاب‌های کامیک و سینما

تاریخچه انتشارات DC در صنعت کتاب‌های کامیک و سینما

مالکوم ویلر-نیکولسون، نویسنده پالپ، انتشارات ملی متحد را در سال ۱۹۳۲ تأسیس کرد. سال بعد، این شرکت سرگرمی جدید را منتشر کرد و آن هم اولین کتاب کمیکی بود که به جای چاپ مجدد نوارهای روزنامه، مطالب کاملاً جدیدی را در خود داشت. ویلر-نیکلسون که به پول نیاز داشت، با توزیع کنندگان مجلات، هری داننفلد و جک لیبوویتز شریک شد و در سال ۱۹۳۷ شرکت Detective Comics را تأسیس کرد. این شرکت، با مجموعه‌ای از ادغام‌ها در دهه ۱۹۴۰ منجر به ایجاد یک شرکت جدید به نام انتشارات NPP شد. در سال ۱۹۶۹ شرکت NPP توسط شرکت ملی Kinney خریداری شد که به نوعی می‌توان در حال حاضر آن را Warner Bros. یا همان برادران وارنر خطاب کرد. بعد ازین خرید،‌ شرکت با نام انتشارات دی سی شناخته می‌شد اما تا سال ۱۹۷۷ نام این شرکت به صورت رسمی با نام دی سی شناخته نشد.

دوران طلایی و نقره‌ای کتاب‌های کامیک و دی سی

در سال ۱۹۸۳ دی سی اولین داستان سوپرمن را در اکشن کامیکس شماره ۱ منتشر کرد. موفقیت تجاری عظیم این شخصیت باعث ایجاد ژانر ابرقهرمانی شد که از آن زمان به عنوان پایه اصلی صنعت کتاب‌های کمیک بوده است. دی سی ابرقهرمانان زیادی را در طول دوران به اصطلاح طلایی کمیک معرفی کرد که مهم‌ترین آن‌ها بتمن (در سال ۱۹۳۹) و واندروومن (در سال ۱۹۴۱) بود. موفقیت این شخصیت‌ها زمانی قوت یافت که این کتاب‌ها توسط نشریات ملی آمریکا مجوز گرفت. اولین مجوز کتاب‌‌های کامیک متعلق به سوپرمن بود که به لطف این مجوز، دی سی اجازه داشت که از شخصیت سوپرمن در رسانه‌های دیگر هم استفاده کند و به همین شکل بود که سوپرمن به یکی از محبوب‌ترین کارکترهای خیالی آن دوره بدل شد.

در  نیمه اول دهه ۱۹۵۰، محبوبیت کمیک‌های ابرقهرمانی کاهش یافت؛ اگرچه کتاب‌های مصور با سوپرمن، بتمن و زن شگفت انگیز محبوبیت خود را حفظ کردند. دی سی دیگر عناوین ابرقهرمانی خود را لغو کرد و بر کتاب‌هایی در ژانرهایی مانند علمی تخیلی، وسترن و درام جنایی تمرکز کرد. در سال ۱۹۵۶، تحت نظارت ویراستار جولیوس شوارتز، دی سی شروع به معرفی مجدد کمیک های ابرقهرمانی کرد. در اکتبر ۱۹۵۶، نویسنده رابرت کانیگر و نقاش کارمین اینفانتینو از نسخه به‌روزشده قهرمان دوران دهه ۱۹۴۰ با تمرکز روی شخصیت فلش رونمایی کردند. با انجام این کار، آن‌ها عصر نقره‌ای کمیک‌ها را آغاز کردند و طی چند سال آینده نسخه‌های جدیدی از شخصیت‌های کلاسیک مانند Green Lantern و Hawkman نیز ظاهر شدند. ابرقهرمانان دوباره محبوبیت خود را در بین خوانندگان به دست آوردند و موفقیت تجاری کتاب‌های ابرقهرمانی دی سی به زودی باعث شد شرکت های رقیب (به ویژه انتشارات مارول) هم به این ژانر بازگردند. یک مجموعه لایواکشن بتمن با بازی آدام وست و برت وارد در سال ۱۹۶۶ از شبکه ABC پخش شد و کل ژانر ابرقهرمانی از موفقیت این سریال بهره برد.

در سال ۱۹۷۰، نویسنده دنیس (دنی) اونیل و نقاش معروف نیل آدامز با فانوس سبز/گرین آرو سطح جدیدی از بلوغ را در ژانر ابرقهرمانی معرفی کردند. این کتاب که حاوی داستان‌هایی است که مستقیماً به موضوعات اجتماعی مانند روابط نژادی، آلودگی جنسی و سوء مصرف مواد می‌پردازد، به عنوان یکی از عناوین تعیین‌کننده عصر برنز کمیک‌ها در نظر گرفته می‌شوند. اونیل و آدامز همچنین روی یک سری داستان‌های تاثیرگذار بتمن با یکدیگر همکاری کردند و آدامز چیزی را ترسیم کرد که به طور گسترده به عنوان نسخه مدرن کتاب‌های کامیک و  شخصیت‌های ابرقهرمانی شناخته می‌شود. در آن زمان، کتاب‌های ابرقهرمانی دی‌سی همراه با بسیاری از کتاب‌هایشان در ژانرهای دیگر در یک دنیای داستانی قرار می‌گرفتند و تداوم یکسانی داشتند و هنوز کتاب‌های کامیک پا به عرصه دنیاهای موازی و معرفی داستان‌های متفاوت نگذاشته بودند.

در سال ۱۹۸۵ با نزدیک به نیم قرن از انتشار داستان‌های متفاوت و گاه متناقض که به روایت مداوم آن کمک می‌کرد، اعضای تحریریه دی‌سی احساس کردند که دنیای دی‌سی برای خوانندگان جدید بیش از حد دست و پا گیر و گیج‌کننده شده است. کتاب ۱۲ شماره‌ای «بحران در زمین‌های بی‌نهایت» (Crisis in Infinite Earths) اثر نویسنده مرو ولفمن و نقاش جورج پرز، منتشر شد و  به نوعی راه‌اندازی مجدد تمام داستان‌های ابرقهرمانان دی سی بود. به نوعی دی سی قصد داشت تا شروعی مجدد بر تمام داستان‌های ابرقهرمانی و شخصیت‌هایش راه‌اندازی کند اما از تمام ویژگی‌های گذشته این داستان‌های محبوب استفاده کند.

شخصیت‌های شاخص دی‌سی دوباره جان تازه‌ای گرفتند؛ جان برن ریشه داستانی سوپرمن را با مرد فولادی (در سال ۱۹۸۶) بازگو و مدرن‌سازی کرد و فرانک میلر ماجراهای اولیه بتمن را در قوس داستانی سال اول (در سال ۱۹۸۷) خود بازگو کرد. اواسط دهه ۱۹۸۰ هم دوره فوق‌العاده پرباری برای کمیک‌های غیرسنتی در دی سی بود. نویسنده افسانه‌ای فرانک میلر، بتمن: بازگشت شوالیه تاریکی (در سال ۱۹۸۶) را نوشت و ترسیم کرد که نگاهی تلخ به یک بتمن سالخورده است که داستان او که در پس‌زمینه جنگ سرد آمریکا اتفاق می‌افتد. در حالی که آلن مور جان تازه‌ای به شخصیت Swamp Thing (از سال ۱۹۸۴ تا ۸۷) بخشید. مور با هنرمند دیو گیبون در رمان گرافیکی Watchmen (از سال ۱۹۸۶ تا ۸۷) موفقیت تجاری عظیمی را برای دی سی شکل داد و  Watchmen به یکی از تحسین‌شده‌ترین کتاب‌های کامیک بدل شد.

DC سعی کرد با چاپ Piranha Press به بازار در حال رشد کتاب‌های کامیک برای خوانندگان بالغ بپردازد. پیرانا که در سال ۱۹۸۹ با عنوان مداوم «داستان‌های زیبا برای کودکان زشت» راه‌اندازی شد، آزمایشی جسورانه، اگر نگوییم کاملاً موفق، در زمینه محتوای متعلق به سازندگان و نویسندگان کتاب‌های کامیک بود. این اثر در سال ۱۹۹۳ لغو شد، اما در سال ۱۹۵ با نام Paradox Press احیا شد. اگرچه پارادوکس فقط اندکی بیشتر از پیرانا دوام آورد، اما History of Violence (در سال ۱۹۹۷) و A Road to Desolation (در سال ۱۹۹۸) به نویسندگی مکس آلن کالینز منتشر شدند که هر دو کتاب موفقیت بزرگی به دست آوردند و حتی در آينده فیلم‌هایی از این دو رمان گرافیکی منتشر شدند که توانستند جایزه‌های زیادی را به دست بیاورند.

یکی از بهترین اقدامات دی سی، خرید و راه‌اندازی انتشارات Vertigo بود که در سال ۱۹۹۳ به عنوان مرجعی برای عناوین ترسناک با تم بزرگسالانه با انتشار آثاری مثل  Hellblazer، Swamp Thing و  Sandman راه‌اندازی شد. تحت رهبری ویراستار کارن برگر، خط نشر Vertigo به‌طور چشمگیری گسترش یافت و خانه‌ای برای آثارهای نویسنده بزرگ کتاب‌های کامیک گرانت موریسون مثل The Invisibles (از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰)، نمایشنامه اخلاقی ناخوشایند گارث انیس، Preacher (از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰)، برایان آزارلو باکتاب Machiavelli Crime Stories شد. دیگر زیرمجموعه‌های دی سی Milestone Media است که توسط نویسنده دواین مک‌دافی تأسیس شده و آثار سازندگان اقلیت را تبلیغ می‌کند. WildStorm، ناشر مستقلی که توسط هنرمند جیم لی راه‌اندازی شد و توسط دی سی در سال ۱۹۹۹ خریداری شد. CMX، مجموعه‌ای از کمیک های مانگای ژاپنی بود که برای مخاطبان آمریکای شمالی اقتباس شده است. در سال ۲۰۱۸، دی سی انتشارات Black Label خود را راه‌اندازی کرد تا به عنوان چتری برای عناوین با مضمون بزرگسالان عمل کند، و متاسفانه انتشارات Vertigo در سال ۲۰۱۹ به خاطر این عمل دی سی، بسته شد. البته خیلی از کتاب‌ها و شخصیت‌هایی که توسط انتشارات Vertigo خلق شده‌ بودند، به دنیای دی سی پیوستند تا دی سی بتواند کنترل کامل روی همه این شخصیت‌ها داشته باشد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، صنعت کتاب‌های مصور رونق فروش را تجربه کرد و کتاب‌های مرتبط با رویداد عظیم مثل مرگ سوپرمن میلیون‌ها نسخه فروخت. چنین رشدی ناپایدار و مقطعی بود، چون فروش کتاب‌های کامیک خیلی زود به سطح قبلی خود کاهش یافت. کمتر از یک دهه پس از بحران کم‌فروشی کتاب‌های کامیک، دی سی خط خود را دوباره در کراس اوور Hour Zero (در سال ۱۹۹۴) راه اندازی مجدد کرد و در سال ۱۹۹۹، نویسنده مارک وید، تلاش کرد تا با معرفی Hypertime، مفهومی که در اصل، گذشته را بازسازی می‌کند، به مسائل تداوم دائمی دنیای DC بپردازد که تا به همین امروز خیلی از کامیک‌های ابرقهرمانی از این اصل پیروی می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، این شرکت شروع به تولید نسخه‌های دیجیتالی کمیک‌های خود کرد و سال بعد، در تلاشی برای افزایش فروش، دی‌سی کامیکس دوباره تداوم داستانی خود را با مجموعه‌ای از کمیک‌ها که در مجموع به عنوان «۵۲ جدید» شناخته می‌شوند، دوباره راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی مجدد دیگری در سال ۲۰۱۶ با رویداد Rebirth شروع شد و در سال ۲۰۲۱، انتشارت DC کل خط داستانی خود را مجدداً در طول کراس اوور Infinite Frontier راه‌اندازی کرد.

کارکترهای دی‌سی در سینما و تلویزیون

علی‌رغم توجهی که به تجارت اصلی کمیک دی سی داده شد، در قرن بیست و یکم، تنها بخش کوچکی از درآمد حاصل از کاراکترهای دی سی از فروش کتاب‌های کمیک سنتی به دست می‌آمد. با جهش بیشتر و بیشتر ابرقهرمانان از صفحه چاپ شده به صفحه نقره‌ای، هالیوود نقش مهمی را برای ناشران کمیک ایفا کرد. شاید واضح‌ترین نشانه ظاهری این تغییر در سال ۲۰۱۵ بود؛ زمانی که دی سی دفاتر قدیمی خود در شهر نیویورک را تعطیل و دفتر مرکزی خود را به مجتمع برادران وارنر در کالیفرنیا منتقل کرد.

دی سی دو فیلم پرفروش اولیه خود را با سوپرمن (در سال ۱۹۷۸) اثر ریچارد دانر و بتمن (در سال ۱۹۸۹) به کارگردانی تیم برتون به ثمر رساند که هر دو به فرنچایزهای موفقی منجر شدند. در طول دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، کاراکترهای دی سی پایه اصلی تلویزیون بودند. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series توانست یکی از موفقیت‌های بی‌بدیل دی سی در زمینه حضور در تلویزیون باشد و این انیمیشن حتی توانست جایزه امی بهترین انیمیشن سریالی سال را برای دو سال پیاپی تصاحب کند. این موفقیت، زمینه را برای پروژه‌های انیمیشن بعدی دی سی با آثاری مثل Justice League، Teen Titans و Static قهرمان نوجوان انتشارت Milestone Media آماده کرد. لوئیس و کلارک: ماجراهای جدید سوپرمن (از سال ۱۹۹۳ تا ۹۷) یک کمدی رمانتیک را در ژانر ابرقهرمانی ارائه داد. در حالی که Smallville (11-2001) آخرین پسر کریپتون را به ریشه‌های شهر کوچک خود بازگرداند. گرگ برلانتی، تهیه کننده، روی یکی از قهرمانان کمتر شناخته شده دی سی در سریال Aroow (شروع از سال ۲۰۱۲) تمرکز کرد. موفقیت تجاری این سریال تلویزیونی، جرقه‌ای برای ایجاد یک جهان تلویزیونی به هم پیوسته (که توسط طرفداران “Arrowverse” یا “Berlantiverse” نامیده می‌شود) شد که شامل The Flash (شروع از ۲۰۱۴)، Supergirl (شروع از ۲۰۱۵)  و Legends of Tomorrow (شروع از ۲۰۱۶). یکی دیگر از موفق‌ترین و متفاوت‌ترین سریال‌های DC مجموعه Watchmen بود که توسط لیندلوف افسانه‌ای ساخته شد؛ این سریال هرچند که توانست ۱۲ جایزه امی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص بدهد، اما به قدری که باید بیننده دریافت نکرد.

در قرن بیست و یکم، سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان حدود ۲.۵ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروخت و بازی جذاب هیث لجر در نقش جوکر در دومین فیلم آن مجموعه، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را پس از مرگش به ارمغان آورد. Man of Steel به کارگردانی زک اسنایدر (در سال ۲۰۱۳) بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به دست آورد و به عنوان پایه و اساس دنیای توسعه یافته دی سی (DCEU)، یک دنیای داستان سرایی مشترک برای همه آثار و کارکترهای انتشارات فیلم دی سی را ایجاد کرد. فیلم‌های بعدی DCEU شامل Batman v Superman: Dawn of Justice (سال ۲۰۱۶)، Wonder Woman (سال ۲۰۱۷)، Justice League (سال ۲۰۱۷)، Aquaman (سال ۲۰۱۸) و Wonder Woman 1984 (سال ۲۰۲۰) بودند. Justice League Snyder’s Cut (سال ۲۰۲۱)، نسخه چهار ساعته از فیلم Justice League بود که به در ابتدا در سال ۲۰۱۶ عرضه شد اما به دلیل ترک اسنایدر حین پروسه تدوین فیلم،‌ هیچ‌گاه به مراحل نهایی نرسید. خوشبختانه به خاطر درخواست بالای طرفداران و طوفان رسانه‌ای که به پا شد، این نسخه در نهایت از سرویس استریم HBO Max پخش شد. فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی جوکر (سال ۲۰۱۹) داستان منشأ شخصیت شرور کلاسیک بتمن را روایت می‌کند، اما این فیلم به DCEU متصل نبود. جوکر با کسب نزدیک به دوازده نامزدی جایزه اسکار، ثابت کرد که بزرگترین موفقیت منتقدانه دی سی در صفحه نقره‌ای است. خواکین فنیکس برای بازی در نقش اصلی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

کامیک‌های کارآگاهی

انتشارات دی سی هرچند که در صنعت فیلم و سریال نتوانست به محبوبیت مارول برسد اما در صنعت کتاب‌های کامیک همیشه جز بهترین‌ها بوده است. در دیگر صنعت‌ها به خصوص صنعت‌ بازی‌های ویدیویی به سه‌گانه Batman Arkham توانست ورود قدرتمندی به آن داشته باشد و هم‌اکنون چند بازی دیگر از این انتشارات مثل Gotham Knights و Suicide Squad: Kill The Justice League در حال توسعه است که خیلی از طرفداران بازی‌های ویدیویی و به خصوص دی سی منتظر انتشار این بازی‌ها هستند.

اگر هم طرفدار کتاب‌های کامیکی دی سی نباشید، نمی‌توانید این موضوع را کتمان کنید که انتشارات دی سی تاثیر بسیار مهمی در پیشرفت صنعت کتاب‌های کامیک داشتند و مطمئنا می‌توان به آینده دی سی امیدوار بود که با انتشار فیلم‌های سینمایی قدرتمند و بسط دادن دنیای سینمایی دی سی، یکی از قدرتمندترین قطب‌های صنعت سینما باشد؛‌ از آن‌جا که روز به روز، داستان‌های ابرقهرمانی در حال پیشرفت هستند.

هم‌چنین فیلم جدید بتمن به نام The Batman با بازی رابرت پتینسون در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد که رسانه‌ها تا به حال امید زیادی به این فیلم دارند و معتقدند که شاید شاهد بهترین بتمن در دنیای سینمایی دی سی باشیم.

سوالات متداول

انتشارات دی سی در چه سالی تاسیس شد؟

این شرکت در سال ۱۹۴۰ تاسیس شد اما نام آن در سال ۱۹۷۷ به انتشارات دی سی تغییر پیدا کرد.

معروف‌ترین ابرقهرمانان کمیک‌های دی سی چه کسانی هستند؟

از معروف‌ترین ابرقهرمانان دی سی می‌توان به بتمن،‌ سوپرمن، فلش، گرین لنترن اشاره کرد.

معروف‌ترین فیلم‌های دی سی چه آثاری هستند؟

از معروف‌ترین فیلم‌های دی سی می‌توان به سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان و بتمن مقابل سوپرمن ساخته زک اسنایدر اشاره کرد.

برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو