دانلود اپلیکیشن اندروید

سفارش ویژه | نقد و بررسی بازی Death Stranding Director’s Cut

سفارش ویژه | نقد و بررسی بازی Death Stranding Director’s Cut

چه عاشق این بازی بودید و چه از آن متنفر، بازی Death Stranding Director’s Cut را تجربه نکنید، چراکه نباید انتظار داشته باشید نظر شما را به هر طریقی تحت تأثیر قرار دهد. چرا؟ برای پاسخ به این پرسش، نقد و بررسی بازی را از طریق وب سایت کاروتک دنبال کنید. اینکه بازی Death Stranding Director’s Cut را یک بازی تفرقه‌انگیز بنامیم که کمی دست کم گرفته شده است، اصلاً اغراق نکرده‌ایم. به همان اندازه که خیلی از بازیکنان عاشق این بازی‌اند، به همان اندازه نیز بسیاری دیگر از بازیکنان بنا به دلایلی از آن متنفر هستند. بعضی از عاشقان این بازی از دنیای زیبا و آخرالزمانی، گیم‌پلی‌ای نوآورانه و داستانی فلسفی‌ای که هیدیو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان بازی مذکور، برای آن‌ها ارائه داده بود بسیار لذت بردند و در عوض خیل دیگری از بازیکنان به دلیل مکانیزم‌های خسته کننده و پوچ و داستانی بی بطن که فقط وقت مخاطب را هدر می‌داد، از تجربه آن منصرف شده و علیه این محصول در شبکه‌های مجازی شوریدند.

البته که هر دو گروه نظرات منطقی‌ای نسبت به بازی Death Stranding دارند، اما صرف نظر از اینکه در ذیل کدام گروه قرار می‌گیرید، تجربه بازی Death Stranding Director’s Cut چندان تأثیری روی تغییر نظر شما نخواهد داشت. در ابتدا باید با واژه «برش کارگردانی» به عنوان نکته‌ای منفی شروع کنیم، چرا که نامیدن این نسخه به این نام اصلاً منطقی نیست؛ هرچند که هیدئو کوجیما به عنوان کارگردان این بازی با نظر ما موافق است، اما با توجه به تغییرات بسیار محدودی که Death Stranding Director’s Cut به خود دیده نمی‌توان گفت که در سطح نسخه کارگردانی شده بازی‌های چون Ghost of Tsushima Director’s Cut و Persona 5 قرار دارد.

در نتیجه کسانی که از بازی کردن آن خوشحال بوده یا نتوانستند آن را تجربه کنند، اما از ایده‌های خلاقانه‌ای که ارائه داده است عاشقش شده‌اند، می‌توانند از انتشار مجدد بازی مذکور تا حد بالایی لذت ببرند. به عنوان یک ریمستر مخصوص کنسول پلی استیشن ۵ بهبودهای بصری و عملکردی قابل توجه‌ای از جمله افزوده شدن نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه یکی از نکات قابل تحسین است. در سطح کارگردانی، نسخه برش کارگردانی یک جهش بزرگ نیست، اما همانند نسخه اورجینال یک بازی بسیار خوب است. بنابر این موضوعات، تجربه یک نسخه واضح‌تر، زیبا‌تر و بروزتر آن‌ چیزی نیست که به آن بتوانید یک نه بزرگ بگویید.

سایر ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵ مثل زمان بارگذاری فوق‌العاده بالا در کنار ویژگی‌های کنترلر DualSence مثل محرک‌های تطبیقی و بازخوردهای لمسی تجربه‌ای نوین برای شما به ارمغان خواهد آورد. ویژگی بازخوردهای لمسی در هنگام پیاده‌روی که بخش اعظمی از مکانیزم‌‌های اصلی گیم‌پلی را دربر می‌گیرد، تجربه مهمی‌ است که در حین انجام این کار در دنیای Death Stranding و احساسی که به ما دست می‌دهد بسیار لذت بخش خواهد بود و از این نظر یک امتیاز عالی برای سطح فناوری بازی درنظر گرفته‌ایم. در عین حال نیز با توجه به بازنگری مجدد در بخش آموزشی که باید در ساعت‌های ابتدایی آن را سپری می‌کردید، هم اکنون مدت زمان آن نسبت به نسخه اصلی بشدت کاهش پیدا کرده است.

در سطح کارگردانی، نسخه برش کارگردانی یک جهش بزرگ نیست، اما همانند نسخه اورجینال یک بازی بسیار خوب است. بنابر این موضوعات، تجربه یک نسخه واضح‌تر، زیبا‌تر و بروزتر آن‌ چیزی نیست که به آن نه بگویید.

یکی از موارد جدیدی که در این بازی می‌توانید پیدا کنید، قابلیت Ruined Factory است که در نزدیکی منطقه‌ای به اسم Capital Knot City می‌توانید آن را پیدا کرده و به واسطه آن مأموریت‌های جدیدی را انجام دهید که در نسخه اورجینال به هیچ وجه به آن‌ها دسترسی نداشتید. ایده ارائه محتوای جدید به بهانه بازنشر دوباره بازی یک ایده فریبنده است، به‌خصوص محتوای جدید در بخش مبارزات مخفیانه که شخصاً توسط هیدئو کوجیما و تیمش ساخته شده و صادقانه بخواهم بگویم، این ایده در نهایت با شکست مواجه شده است.

در حقیقت هیچ نکته قوتی در پیمایش، برنامه‌ریزی برای تحویل بسته‌ها و استفاده از مکانیزم‌های آنلاین در بازی وجود ندارد که بازیکنان با آن آزرده خاطر نشوند. حتی بزرگ‌ترین طرفداران بازی Death Stranding Director’s Cut هم با این عقیده موافقند که وقتی صحبت از مبارزات و مخفی‌کار می‌شود، بازی مذکور هیچ حرفی برای گفتن ندارد و دارای اشکالات بسیار بزرگی است. با توجه به این موضوع، مأموریت‌های جدیدی که در نسخه برش کارگردانی وجود دارد، قابلیت جدیدی را به مخاطبان ارائه نمی‌دهد که بتوانید تغییرات گسترده‌تری را شاهد باشید.

فضای داخلی کارخانه‌های فرسوده به خوبی طراحی شده و قطعاً تغییرات منظره‌ای طراوت‌ بخش در بازی‌ به گونه‌ای مشاهده می‌شود که به‌طور گسترده‌ای تحت تسلط بخش‌های عظیمی از زمین‌های بایر قرار گرفته، اما خالی و زیبا است. به‌طور معمول مکانیزم‌های بازی شبیه به دنیای واقعی‌ است و تمام الگوریتم‌ها مثل قدم زدن سم (Sam)، شخصیت اصلی بازی، کاملاً یک جهان شبیه‌ساز شده را برای شما ترسیم می‌کند، اما بدیهی است که شبیه‌سازی بیش از حد رفتارهای انسانی فقط یک معضل بزرگ در به سرانجام رساندن مأموریت‌ها است. ساختار این مأموریت‌ها هم به‌طور کلی آزاردهنده است، اما ما نمی‌خواهیم که بیش از این به بررسی نکات منفی آن بپردازیم.

در حقیقت شهر‌هایی که شما به هم متصل می‌کنید همانند یک کارخانه جامع است که در هرکدام از آن‌ها می‌توانید خیل عظیمی از وسایل را تولید کرده که برای دستیابی به این امر باید مأموریت‌های ویژه‌ای که برای هرکدام از آن‌ها تعبیه شده است، انجام دهید. اتمام هر مأموریت، تکراری شدن مسیر برای بازگشت به کارخانه‌هایی که اتصال آن‌ها را برقرار کردید و موارد دیگر، شما را از تجربه بازی خسته می‌کند و نمی‌توانید به صورت پیوسته مسیر بازی را ادامه دهید.

یکی دیگر از موارد اضافه شده، افزودن پیست مسابقه به بازی‌ است که نسبت به سایر فعالیت‌های جانبی طراحی شده، راه متفاوت‌تری را در پیش گرفته‌ و می‌تواند برای مدتی سرگرم کننده باشد. این پیست در منطقه جنوبی مزرعه Timefall قرار گرفته و زمانی که منابع کافی برای ساخت و احداث آن داشتید، می‌توانید انواع مسابقات و رویدادها را در آن انجام دهید. پیشنهاد‌های جدیدی که در این بخش می‌توانید پیدا کنید بسیار ناچیز است. تعداد پیست‌ها و وسایل نقلیه موجود برای شما به‌طور دردناکی محدود خواهد بود و این کمکی نمی‌کند که از طریق آن برای مدت‌های طولانی سرگرم شوید، مگر آنکه استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) برنامه‌ دیگری برای آن در آینده داشته باشد.

حتی با فعالیتی به اسم Boost، تنها وسیله نقلیه‌ای که حس یک سرعت واقعی را به شما می‌دهد همان رودستر جدید است که هندلینگ آن بشدت سخت و استفاده از آن واقعاً دست و پا گیر است. به طرز باورنکردنی‌ای بعضی از مکانیزم‌های جدید اصلاً قابل استفاده نیست و حتی نمی‌تواند شما را از ابتدای یک مکان به مکان دیگر جابه‌جا کند و این موضوع طبیعتاً برای هیچ بازیکنی سرگرم کننده نیست.

پیشنهاد‌ها جدیدی که در این بخش می‌توانید پیدا کنید بسیار ناچیز است. تعداد پیست‌ها و وسایل نقلیه موجود برای شما به‌طور دردناکی محدود خواهد بود و این کمکی نمی‌کند که از طریق آن برای مدت‌های طولانی سرگرم شوید، مگر آنکه استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) برنامه‌ دیگری برای آن در آینده داشته باشد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بازی Death Stranding Director’s Cut چندین ابزار و تجهیزات جدید را برای شما آماده کرده است که می‌تواند طول پیمایش شما از نقطه‌ای به نقطه دیگر را به‌طور قابل توجهی‌ای کاهش دهد، اما نتایج هر ابزار طبیعتاً متفاوت است؛ ولی در کل بهتر از پیمایش یک مسیر با استفاده از وسایل قدیمی یا حتی پای پیاده است که زمان یا محموله‌های شما را به‌طور کلی هدر دهد. ابزارهایی مانند یک اسکلت پشتیبانی جدید، یک ربات بدنی برای کمک به حمل محموله‌هایتان و یک منجنیق جدید برای شلیک تیرهای دست ساز تا فواصل دور، اکنون می‌توانند به کمک شما بیاید.

بهترین ویژگی که قطعاً به کارتان خواهد آمد، همان منجنیق‌هایی است که به بازی افزوده شده و تیر‌های آن بعد از هر شلیک قابل بازیابی است که می‌تواند برای مبارزات طولانی حسابی کمکتان کند. از نظر من بیشتر وسایل جدید تعبیه شده برای بازی Death Stranding Director’s Cut مختص به زمانی است که بخش داستانی بازی را با موفقیت به پایان رسانده و می‌خواهید در جهان طراحی شده به دنبال حل مأموریت‌های فرعی باشید. به‌طور کلی باید گفت که اگر از تمام مکانیزم‌های جدید در همان ساعت‌های ابتدایی بازی استفاده کنید، کار شما نسبتاً ساده خواهد شد و تقریباً چیزی باقی نخواهد ماند که بتوانید از طریق آن چالش‌های واقعی این عنوان را حس کنید؛ پس یک نکته خسته کننده دیگر در استفاده از وسایل وجود دارد.

نسخه اورجینال بازی Death Stranding چیزهای زیادی برای علاقه‌مند کردن شما داشت، اگر می‌توانستید خود را متقاعد کنید که تا آخر مسیر همراه با سم باشید و احتمالاً بابت جهان خلق شده، گیم‌پلی نوآورانه و داستان‌ روایت‌ شده از استودیوی کوجیما پروداکشنز قدردانی می‌کردید. نسخه Directro’s Cut باید همان محصولی باشد که شما را ترغیب به تجربه مجدد کند، اما خیلی سخت است که بخواهیم این موضوع را تصدیق کنیم. بسیاری از امکانات جدی مثل تکنولوژی کنترلر DualSence که بالاتر به آن اشاره کردیم، می‌تواند از ویژگی‌های مثبت به شمار آید، اما سایر ویژگی‌های درون بازی را می‌توان یک خلاقیت اضافه توصیف کرد. با این حال به جرأت می‌گویم که بیشتر ابزارهای جدید نه‌ تنها موردی را به بازی نمی‌افزاید، بلکه از ویژگی‌های مثبت آن نیز می‌کاهد و نقاط حباتی این محصول را تحت شعاع خود قرار می‌دهد که اصلاً خوب نیست. دقیقاً همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، بازی Death Stranding Director’s Cut چیزی نیست که با تجربه آن نظر شما ( از مثبت به منفی یا بلعکس) تغییر کند.

نقد این بازی بر اساس نسخه کنسول پلی‌استیشن ۵ توسط وب‌سایت Gaming Bolt انجام شده است.

۸ از ۱۰
امتیاز کارو تک
به قلم علی جلیلی
منابع نوشته
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو