سه ساعت از تجربه بازی نقشآفرینی موردعلاقهتان روی کنسول گذشته است و شدیدا درگیر تجربه بازی هستید. اژدهای باستانی که بارها شما را کشته است، به لطف به دست آوردن شمشیر قدرتمند و جادویی توانستهاید درجه سلامت اژدها را به حداقل خودش برسانید و خوشحال هستید که بعد از حدود ده بار تلاش، بالاخره با کشتن این اژدها میتوانید آیتم قدرتمند سپر طلایی را به دست بیاورید. بهعلاوه، امتیاز تجربه به دست آمده از شکست دادن اژدها، شخصیت شما را ارتقا میدهد. تکمیل این تلاش مجموعه جدیدی از مأموریتها را در قسمت دیگری از نقشه باز میکند که تاکنون نتوانستهاید وارد آن شوید.
اژدها ناامیدانه آتشی به سمت شما پرتاب میکند اما با سپر خود به خوبی این آتش را مهار میکنید؛ شجاعانه، درحالیکه شمشیر بزرگ خود را در دست راست کارکتر قرار دادهاید و با یک حرکت سریع، سر اژدها را از تنش جدا میکنید. ناگهان بازی متوقف میشود، گویی بازی در حال گرفتن اسکرینشات از لحظه پیروزی شما است. شما چند ثانیه صبر میکنید تا بازی از سرگرفته شود؛ اما هرگز این کار را نمیکند. تنها راه کاری شما این است که کنسول را راهاندازی مجدد کنید و تلاش را از نو شروع کنید.
این یک «باگ» است! یک «قفل سخت» و هر بازی ویدیویی که تاکنون ساخته شده است به این اشکالات آلوده است. تنها راه دفع این هجوم نرمافزاری به کارگیری تیمی از افراد است که هزاران ساعت را به یافتن و گزارش این «اشکالها» اختصاص میدهند. اگرچه برخی از اشکالات به صورت مخفیانه از بین میروند، اما اگر تستر بازیهای ویدیویی وجود نداشتند، مطمئن باشید که بازیهای ویدیویی نمیتوانستند به یکی از مهمترین عنصرهای سرگرمکننده دیجیتال بدل شوند.
تستر بازیهای ویدیویی شخصی در یک استودیو بازیسازی است که یک عنوان را برای ماهها و برای دفعات متعدد و متوالی تجربه میکند. یکی از بزرگترین سوتفاهمها راجع به شعل تستر بازی این است که خیلیها تصور میکنند که تسترها روزی یک ساعت مشغول تجربه بازی میشوند و بعد راهی خانه میشوند. حتی این سوتفاهمها به قدری عجیب است که اکثر اوقات از تسترهای بازی میپرسند «یعنی بازی میکنی و پول درمیاری؟». نه! این موضوع فقط ظاهر ماجراست.
تسترهای بازی ممکن است عنوانی که شما تنها ۸ ساعت به تجربه آن مینشینید و به اتمام میرسانید را برای ۸ ماه متوالی و تجربه کنند؛ این در حالی است که تستر بازی درگیر کرانچ و مشکلات کاری متعدد نباشد. بعضی اوقات تسترهای بازی مجبور هستند که حتی روزهای تعطیل را هم مشغول کار شوند و این موضوع بیشتر برای تسترهای بازی موبایلی که دائما در حال دریافت آپدیت هستند، بیشتر صدق میکند. در مورد روش های مخفی کردن برنامه بیشتر بدانید.
هدف اصلی تستر بازی این است که تمام ایرادات و اشکالات اجرایی موجود در بازی را پیدا کند و این مشکلات را به تیم توسعه گزارش کند تا تیم توسعه با درک کامل از مشکل ایجاد شده، بتوانند وقت کمترای برای رفع مشکلات بازی صرف کنند و مشخصا اگر کار یک گیم تستر در استودیو بازیسازی به خوبی انجام نشود، تیم توسعهدهنده نمیتواند این ایرادات را کامل پیدا کند و یا وقت کافی برای پیدا کردن یا برطرف کردن آن نخواهد داشت و در نهایت محصول ضعیفی در دست مخاطبها قرار میگیرد.
البته این ایرادات فقط محدود به تیم توسعه نیست و گیم تستر باید حواسش به همه بخشها مثل طراحی صدا، جلوههای بصری و طراحی کلی بازی هم باشد. هر چقدر هم که سخت، اما یک گیم تستر باید اطلاعات و سواد کافی راجع به همه این بخشّها را داشته باشد.
زمانی که گیم تستر این ایرادات را به تیم مقصد بیان میکند و تیم مقصد نسخه آپدیتشده بازی را گیم تستر ارائه میکنند، گیم تستر باید مجددا تمام این مراحل را طی کند تا از رفع مشکلات اعلام شده و یا عدم ایجاد مشکل جدید در پروسه بهروزرسانی مطمئن شود. این پروسه آنقدر ادامه پیدا میکند که مشکلات به صفر یا حداقل مشکل ممکن برسد و آماده انتشار باشد. یک بازی ویدیویی ممکن است تا ۱۰هزار اشکال و باگ مختلف داشته باشد که گیم تستر باید همه این مشکلات را شناسایی و برای برطرف کردن آن اقدام کند. با روش های بازیابی رمز اینستاگرام آشنا شوید.
گروههای مختلفی از تسترهای بازی در دنیا وجود دارد، اما بخش تضمین کیفیت راههای مختلفی را برای تضمین کیفیت پروژههای مختلف تست میکند؛ هر پروژه ممکن است راهکار متفاوتتری را برای بررسی عدم وجود اشکال طالب باشد.
قبل از این که بازیهای ناشرهای بزرگ مثل الکترونیک آرتز، یوبیسافت، اکتیویژن یا پلیاستیشن منتشر شود، این بازیها در دسترس تیم تضمین کیفیت ناشرها قرار میگیرند تا مورد تستهای مختلف برار بگیرند. این تسترها تضمینی به کیفیت کلی طراحی بازی نمیدهند و اگر هم بازی بدی طراحی کرده باشید، این تسترها اهمیتی به این موضوع نمیدهند اما برای ایرادات فنی، این تسترها تمام منابع و انرژی خود را به کار میگیرند تا بازی به سالمترین شکل ممکن به دست مخاطبها برسد. اگر بازی دارای باگها و اشکالات زیادی باشد، به احتمال زیاد بازی نمرات بسیار ضعیف و بدی را از سمت رسانهها دریافت میکند و این موضوع کمی برای رسانهها ترسناک است.
تیم تضمین کیفیت ناشرها میتواند از افراد زیادی تشکیل شود و در تیم تضمین ناشرهای بزرگ معمولا آنها در روز بیشتر از یک پروژه را بررسی و تست میکنند و ممکن است دو یا سه بازی بزرگ نزدیک به انتشار را در دستور کار تست و بررسی قرار دهند و همین موضوع باعث به وجود آمدن کرانچهای کاری میشود و کار یک گیمتستر در تیم تضمین کیفیت ناشرها میتواند پر از چالش باشد. با این که ممکن است خیلیها علاقه چندانی به تست بازیهای ویدیویی نداشته باشند و این کار برایشان کمی سخت باشد، اما تجربه نشان داده است که تسترهای بازیهای ویدیویی بسیار مسیر کاری خوبی دارند و هرچقدر بیشتر در کارشان موفق باشند و بازیهای بزرگتری را تست کنند، روزمه کاری قدرتمندتر و پیشنهادهای شغلی بهتری نسبت به دیگر گیمتسترها دارند.
استودیوهای بازیسازی هم در خیلی از اوقات نیازمند به تسترهای بازی هستند. از مزیتهای تسترهای تیم توسعه و استودیوهای بازیسازی میتوان به بالا رفتن سرعت توسعه بازی بیایراد یا کمایراد اشاره کرد. معمولا تسترهای بازیهای ویدیویی کیت توسعهای در اختیار دارند و زمانی که یک ایراد را در بازیهای تستشده پیدا میکنند، میتوانند توسط این کیتها بهراحتی ایرادات مختلف را مشخص کنند و توسعهدهندهها میتوانند سریعتر این ایرادات را برطرف کنند. حتی در این سناریو، گیمتستر میتواند ایراد را به صورت حضوری و شفاهی به تیم توسعه توضیح دهد و همین موضوع باعث میشود تا خیلی سریعتر از رفع باگهای تیم تضمین کیفیت ناشر، باگها را برطرف کند.
معمولا استودیوهای بازیسازی تیم گیمتستر بزرگی ندارد چون معمولا این ناشرها هستند که وظیفه تست بازی را برعهده دارند اما زمانی که بازی به انتشار نسخه نهایی نزدیکتر میشود، استودیو باید از گیمتسترها کمک بگیرد تا بتوانند نسخهای را به تیم ناشر ارائه بدهند که ایرادات واضح و بزرگی نداشته باشد. با حضور تسترهای بازی در استودیوها میتوان از ایجاد فاجعه در توسعه بازیها و ایجاد باگهای اساسی جلوگیری کرد که مراحل توسعه بازی بدون کرانچ و مشکل خاصی پیش برود.
وقتی یک ناشر منابع انسانی کافی را برای تست کردن پروژهاش ندارد، ممکن است که از تیم تضمین کیفیت سوم شخص استفاده کند و به نوعی تست بازیاش را به صورت پروژهای به تیمی از گیمتسترها بسپارد. به عنوان مثال اگر در یک بازی مبارزهای ۳۰ کارکتر حضور داشته باشند و ۱۵ زمین مختلف برای مبارزه این کارکترها طراحی شده باشد، افراد زیادی باید مشغول تست این بازی شوند و تمام حالات مختلف تجربه بازی با کارکتر و زمینهای مختلف را تست کنند. این حجم از تست ممکن است بسیار طاقتفرسا و زمانبر باشد و سپردن چنین پروژهای به تیم سوم شخص، میتواند انرژی زیادی را برای تیم توسعه و افراد داخل استودیو حفظ کند.
البته اگر در تیم تضمین کیفیت سوم شخص هستید، بهتر است این موضوع را بدانید که مسیر شغلی شما چندان جذاب نیست و حتی حقوق کمتری را نسبت به افرادی که به صورت ثابت در استودیوها و تیمهای ناشر کار میکنند، دریافت میکنید.
این سادهترین نوع تست بازی است؛ شما میتوانید نسخه بتای بازیهایی که منتشر شدهاند را تجربه و باگهایی که در آن مشاهده میکند را به تیم توسعهدهنده گزارش کنید. این هم نوعی از تست بازی است که معمولا خیلی از استودیوهای بزرگ یا استودیوهای کوچک برای پروژههای مهم و بزرگشان انجام میدهند و همین موضوع باعث میشود تا بتوانند بازخوردهای سازندهای را از سوی پلیرها دریافت کنند. این راه شاید شما را با کلیت تست بازیهای ویدیویی آشنا کند، اما هیچ درآمدی برای شما نخواهد داشت.
پیدا کردن و گزارش باگ یکی از کارهای اصلی است که یک تستر بازی هر روز انجام میشود. این باگها وارد پایگاهی از باگهای مختلف میشود که توسعهدهندهها به این پایگاه دسترسی دارند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که به چه شکلی باگها گزارش شوند و اگر باگهای پیدا شده به خوبی به تیم توسعهدهنده توضیح داده نشوند، مدت زمان و انرژی زیادی از تیم توسعهدهنده میگیرد و تنها با یک گزارش صحیح، میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد.
این گزارش باید شامل سلسله اتفاقاتی باشد که باعث به وجود آمدن باگ میشود. ارائه دادن توضیح دقیق میتواند کمک بسیار خوبی به تیم توسعهدهنده باشد. ارائه دادن یک گزارشنامه دقیق به همراه یک Log از بخش باگدار بازی میتواند بسیار کمککننده باشد.
بعد از این که این گزارش را به تیم توسعهدهنده فرستادید، تیم توسعهدهنده مشکل شما را برطرف میکند و در پایگاه داده باگهای بازی، با اعلام برطرف کردن باگها، به تستر اعلام میکند که مجددا این بخش و باگ را تست کند. تستر باید مجددا این باگها را تست کند و اگر مشکل برطرف شده بود، میتواند با یک تیک و اعلام «برطرف شد» به پرونده باگهای مختلف خاتمه دهد.
ورود به شغل تست گیم چندان آسان نیست. در مراحل ابتدایی حتما باید به استودیوها و ناشرهای مختلف ثابت کنید که یک گیمر حرفهای هستید و این که از روابط عمومی مناسبی برخوردارید که به لطف این دو مهارت میتوانید در استودیوهای مختلف فعالیت خود را به عنوان یک گیم تستر آغاز کنید. اما از چه طریقی میتوانید مهارتهای خود را به عنوان یک تستر گیم آغاز کنید؟
سادهترین راه ممکن داشتن آشنایی در استودیوهای مختلف است که به کمک او بتوانید شغل گیم تستر را به دست آورید. دوست شما میتواند به مدیر بخش تضمین کیفیت پیشنهاد استخدام شما را بدهد و شما در مصاحبههای اولیه میتوانید ثابت کنید که فرد مناسبی برای این کار هستید.
انستیتوهای زیادی وجود دارند که میتوانند راههای مختلف را برای تست بازیهای ویدیویی به افراد مختلف یاد بدهند. هرچند که ورود آکادمیک هیچ برتری بیشتری نسبت به راههای دیگر ندارد و شغل تستر بازی میتواند کاملا از طریق تجربههای مختلف به افراد انتقال داده شود. اما یادگیری این حرفه از راههای آکادمیک هم میتواند راهی برای شروع باشد. با بهترین تلویزیون گیمینگ آشنا شوید.
برای شروع شغل گیم تستر شاید بهترین راه خودآموزی باشد. با خواندن و تماشای متون و ویدیوهای آموزشی میتوانید ایده کلی راجع به گیم تستر در صنعت بازیهای ویدیویی به دست آورید و با استخدام در استودیوها و کمپانیهای مختلف، میتوانید روز به روز تجربه بیشتری به دست آورید و شاید بتوانید راهکارهای خلاقانهای برای پیدا و گزارش کردن باگ در بازیها پیدا کنید و روز به روز در این مسیر پیشرفت کنید تا بتوانید در کارنامه خود تجربه تست بازیهای بزرگ را ثبت کنید. همچنین در گذشته گفته بودیم که تست بازیهای ویدیویی یکی از راههای مناسب برای ورود به حوزه طراحی بازیهای ویدیویی است.
سخن آخر
تجربه شغل گیم تستر میتواند بسیار سرگرمکننده و لذتبخش باشد؛ اما به خوبی این موضوع را به یاد داشته باشید که در کنار لذتهای این شغل، خیلی اوقات میتواند خستهکننده و درگیرکننده هم باشد. گیمتسترها موقعیت حساسی را در استودیوها دارند و باید این موضوع را به خوبی درک کنند که اگر کمکاری از سوی این افراد صورت بگیرد، ممکن است زحمات یک تیم نادیده گرفته شده و نابود شود.
تسترهای بازی باید وسعت دید بالایی داشته باشند و باید بتوانند که به همه تیمهای یک استودیو بازیسازی کمک کنند تا بازی بیاشکال یا در بدترین حالت، کم ایراد روانه بازار شود.
نظر شما راجع به این شغل چیست؟ دوست دارید که به عنوان یک تستر بازیهای ویدیویی در صنعت بازی فعالیت کنید؟