با توجه به بیانیه اخیر کمپانی راکستار گیمز (Rockstar Games) در خصوص توسعه نسخه بعدی سری بازی Grand Theft Auto که فعلاً ما آن را نسخه ششم مینامیم، مواردی در ذهن اکثر مخاطبان وجود دارد که آنها دوست دارند در نسخه بعدی این سری بازی چیزی شبیه به آن را تجربه کنند. به همین خاطر در دلیل نامه پیش رو از وب سایت کاروتک، این ۱۳ مورد اساسی که باید برای بازی GTA 6 در نظر گرفته شود را بررسی کرده و شرح خواهیم داد.
در هر صورت نسخه بعدی سری بازی Grand Theft Auto، که فرقی نمیکند یک نسخه فرعی باشد یا اصلی، تقریباً ۹ سال بعد از عرضه بازی Grand Theft Auto 5 که تاکنون بیشتر از ۱۶۰ میلیون نسخه به فروش رسانده و گل سر سبد کمپانی راکستار گیمز (Rockstar Games) شناخته میشود، عرضه خواهد شد. حتی به واسطه پشتیبانی تیم توسعهدهنده از بخش چندنفره این عنوان تحت نام GTA Online و خیز همه جانبه آن برای تبدیل شدن به یکی از تخیلیترین بازیهای جهان باز دوران مدرن؛ و حتی شکستهایی که تیم سازنده به واسطه عرضه نسخه بازسازی شده عناوین Grand Theft Auto III، Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto: San Andreas تحت پکیجی با نام Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition متحمل شدهاند، هنوز هیچ نشانهای از کاهش علاقه بازیکنان نسبت به این سری از بازیهای «سرقت بزرگ اتوموبیل» یافت نشده است.
اینگونه میتوان گفت که معرفی نسخه نسل نهمی باری Grand Theft Auto 5، که همانند تیری بر قلب علاقهمندان بود و رکورد دیسلایکهای استودیوی راکستار گیمز را در پلتفرم جهانی یوتیوب شکست، اما به یکباره با تأیید خبر در دست توسعه بودن نسخه بعدی مجموعه مذکور، تمام مشکلات و ایرادات از ذهنها پاک شد و حالا سیل عظیمی از شایعات در خصوص گیمپلی، داستان، ویژگیها، پلتفرمهای مقصد و از این قبیل از موارد در فضای مجازی به راه افتاده است.
هرچه که قبلاً بود و هرچیزی که اکنون هست، بالاخره تا ۳ الی ۴ سال دیگر دستمان به نسخه بعدی مجموعه یاد شده، که من احتمال میدهم هیچ نسخه فرعیای در کار نیست و مستقیماً نسخه ششم را تجربه خواهیم کرد، میرسد و آنجا است که باید ارزیابی کنیم در طول این همه سال، کدام یک از شایعات و حواشی پیرامون GTA 6 درست از آب در آمده است. به هر حال تا آن زمان بهتر است صبر کرده و تئوریهای مربوطه را نشر کنیم؛ به همین خاطر در دلیل نامهای که مطالعه میکنید، ۱۳ مورد از مواردی که بازیکنان دوست دارند در بازی GTA 6 با آنها مواجه شوند را بررسی کرده و شرح خواهیم داد. پس طبق سنتهای همیشگی مقالات وب سایت کاروتک، برای مطالعه بیشتر خط زیر را دنبال کنید.
دلیل نامه شماره ۱ | تجربه مأموریتهایی که پایان باز دارند
منصفانه است اگر بگویم بسیاری از بازیهای جهان بازی که توسط استودیوی راکستار گیمز تولید شدهاند، در خصوص طراحی مراحل با شاکلهای به اسم جهان باز تضاد کامل وجود دارد و این موضوع هم مربوط به دو بازی اخیر نشده، بلکه اکثر عناوین این استودیو از مشکل مربوطه مورد بحث ما رنج میبرند. درست درحالیکه یکی از ویژگیهای اساسی و بزرگ بازیهای جهان باز، اجازه دادن به مخاطب در جهت ایجاد هرگونه تغییر دلخواه در محیط بازیها ( و حتی مأموریتها) شناخته میشود، اما تیم سازنده فقط یک مسیر اصلی را برای به پایان رساندن هر مأموریت طراحی کردند تا آنطور که دوست دارند، شما را مجبور به تجربه کردن بازی کنند.
عدم پابندی به این مسئله که قطعاً منجر به نمایش ناموفق مأموریتها میشود، حتماً باید در بازی Grand Theft Auto 6 توسط استودیوی راکستار گیمز اصلاح گردد تا بخشهای اضطراری گیمپلی توانایی بروز دادن پتانسیل خود را داشته باشد و هر بازیکن بسته به سرعت و سلیقهای که دارد، مأموریتهای محوله را به اتمام برساند. اینگونه ارزش تکرار مراحل بالاتر رفته و بازیکنان دیرتر از محتوای داستانی و آفلاین بازی زده میشوند.
دلیل نامه شماره ۲ | بازگشت مأموریتهای Strangers and Freaks
سیستم مأموریتهای تصادفی که با نام Strangers and Freaks شناخته میشود، ابتدا در بازی Grand Theft Auto 5 معرفی شد و سپس در بازی Red Dead Redemption 2 تغییر کرد و کاملاً حالت پویاتری به خود گرفت. بدیهی است که این بخش یکی از بهترین هنرهای راکستار گیمز را به رخ مخاطب میکشاند و البته خیلی راحتتر از مراحل اصلی حوصله سر بر، میتواند مخاطبان را سرگرم کند.
اگر خاطرتان نیست که این سیستم چگونه کار میکرد، باید بگویم که مأموریتهای این چنینی هم در GTA 5 و هم در RDR 2 به واسطه گشتوگذار در نقشه هر دو بازی به صورت تصادفی پدیدار میشد. بازیکنان به لطف این قابلیت میتوانستند با شخصیتهای عجیب و غریب که از قضا کارهای عجیب و غریبی هم انجام میدادند، تعامل کرده و بدون آسیب رسیدن به خط اصلی بخش داستانی، مأموریتهای جذابی را تجربه کنند. این موضوع یکی از موارد حیاتی است که بازیکنان را بدون هیچ رنج و زحمتی ترغیب به گشتوگذار در محیط بازی کرده و همچنین مکانهای پیرامون بازیکن را زنده نگه میدارد، بنابراین ما امیدواریم که این سیستم در نسخه بعدی سری بازی GTA به صورت پیشرفتهتر دوباره بازگردد.
دلیل نامه شماره ۳ | قرار گرفتن سیستم شرافت برای اولین بار در این سری
درحالیکه بازیهای استودیوی راکستر گیمز همیشه اخلاق را به نفع آزادی بیشتر کنار گذاشته، اما بازی GTA 6 ممکن است فرصتی عالی برای تغییر اوضاع در این زمینه باشد. دقیقاً همانند نحوه عملکرد سیستم «شرافت» در بازی Red Dead Redemption 2 که از دیگر بازیهای موفق استودیوی راکستار گیمز شناخته میشود، میتوان بازی را به گونهای طراحی کرد که هر بازیکن بر اساس انتخابی که در مراحل بازی GTA 6 انجام میدهد، با پیامدهای آن هم روبهرو شود.
هر جور که حساب کنید، این ویژگی یک عنصر قوی خواهد بود و بازیکن باید بر اساس عقیده خودش نسبت به هدفی که در ذهنش پرورانده، گامهای مهم بعدی را بردارد. شیوه به همین ترتیب جلو میرود تا اینکه شخصیت یا شخصیتهای شما به قهرمانان شرور یا شرافتمند تبدیل شوند. با اینکه زیر گرفتن، کشتن و اذیت کردن NPCهای بیگناه (شخصیتهای غیر قابل بازی و محیط پر کن) در سری بازی Grand Theft Auto از اولین کاریهایی است که هر بازیکن انجام خواهند داد، اما این رویه باید در جایی که ما آن را نسخه ششم میدانیم، متوقف شود یا بازیکنان بهای کاری که میکنند را بپردازند.
دلیل نامه شماره ۴ | وجود چندین شهر در بازی بعدی
بازی Grand Theft Auto: San Andreas که موفقترین بازی این مجموعه شناخته شده و خود استودیوی راکستار گیمز هم ارادات خاصی به آن بازی داشت، اولین محصول جهان بازی بود که از این قابلیت، تبعیت میکرد. آن بازی که در نهایت برای کنسولهای پلیاستیشن ۲ و ایکس باکس اورجینال تولید و عرضه شده بود (و البته نسخه بازسازی شدهاش هم طی ماههای گذشته عرضه شد)، تنها بازی این مجموعه شناخته میشود که چندین شهر مختلف را در بر میگرفت. به عنوان شخصیت اصلی میتوانستید به شهرهایی چون San Fierro، Los Santos و Las Venturas سفر کرده و کارهای موردعلاقه خودتان را انجام دهید.
البته در سال ۲۰۱۹ میلادی، یک شایعه جدید در خصوص پرونده Project Americas برای GTA 6 منتشر شد که طی آن اطلاعات، تصویر نسبتاً واضحی از نقشه نسخه بعدی هم به دست مخاطبان رسید و به ما نشان میداد نسخه بعدی این مجموعه بار دیگر از چندین شهر تشکیل شده است. با توجه به این موضوع که شایعه فوق بهطور کامل رد شد، اما به نظر میرسد ایده خوبی برای GTA 6 باشد تا کاربران آزادانهتر به کاوش محیط بپردازند، به خصوص با توجه به قدرت کنسولهای نسل فعلی که توان پردازشی خیلی بالاتری را دارند.
دلیل نامه شماره ۵ | استفاده از یک قهرمان در بخش داستانی یا رابطه عمیقتر بین شخصیتهای اصلی
در حقیقت بازی Grand Theft Auto 5 با مکانیزم قرار دادن سه شخصیت قابل بازی، گام بسیار بزرگ و مهمی را در صنعت بازیهای ویدویی برداشت که اکثر ما از تجربه چنین مکانیزمی بسیار خوشحال شدهایم، اما واقعیت از این قرار است که بیشتر بازیکنان میخواهند که بازی بعدی از این مجموعه، دوباره یک قهرمان را به عنوان شخصیت اصلی به مخاطب معرفی کند.
به هر حال اگر استودیوی راکستار گیمز بخواهد که روی موضوعی چون ارائه سه شخصیت قابل بازی، مثل آنچیزی که در بازی GTA V مشاهده کردهایم، اصرار کند، بهتر است روی سیستم آن به خوبی کار کرده و خیلی متفاوتتر از نسخه پنجم از وجود آن بهرهبرداری کند. برای مثال باید صحنهها یا بخشهایی از گیمپلی وحود داشته باشد که بتوانیم از قدرت هر سه شخصیت استفاده کنیم تا صحنههای اکشن و جنجالیای را مشاهده کرده و در این صورت نسخهای در حد و اندازه مجموعه سرقت بزرگ اتوموبیل بدانیم.
جدا از این مورد، راکستار گیمز باید در جنبه روایی، داستان عمیقتری را به مخاطب ارائه کند تا افراد بتوانند به اندازه کافی خودشان را درگیر در روابط احساسی بهوجود آمده بین شخصیتها ببینند. این موضوع یکی از خلاءهایی بود که در بازی GTA 5 مشاهده کردیم و اتفاقاً بیشتر بازیکنان به خاطر همین مسئله امتیازات قابل توجهای از بازی یاد شده در وب سایت متاکریتیک کسر کرده بودند.
دلیل نامه شماره ۶ | تغییرات اساسی سیستم جرم و جنایت
سیستم جرم و جنایت در این سری به اندازه کافی باید گسترده و بزرگ باشد تا ما بتوانیم آن را Grand Theft Auto بنامیم؛ اما انگار چنین سیستمی تاکنون برای مجموعه یاد شده پیادهسازی نشده و بازیای به اسم Red Dead Redemption 2 که هم از لحاظ تاریخچه و هم از لحاظ اسم هیچ ربطی به سرقت و جرم و جنایت ندارد، بتواند با ارائه چندین ویژگی خوب به کلی از مجموعه GTA پیشی گرفته و در این زمینه به یکی از محبوبترین بازیهای مخاطبان تبدیل شود.
بگذارید این موضوع را در آخرین ساخته استودیوی راکستار گیمز شرح دهم. در آن بازی، ارتکاب جرم میتواند عواقب طولانی مدتی را در قالب جوایز تحت تعقیب برای بازیکن داشته باشد. به همین علت، بازیکنان برای پنهان کردن هویت واقعی خودشان باید به صورت مکرر از ماسک استفاده میکردند. همین موضوع (پوشیدن ماسک یا لباسهای نامربوط) توجه مقامات پلیس و شهروندان را به شخصیت اصلی جلب میکرد. درستترین راه انجام جرم و جنایت، تنها مربوط به زمانی بود که اطراف بازیکن هیچ NPCای برای دیدن لحظه ارتکاب وجود نداشت و فقط در این صورت مجازاتی برای شما ( یا شخصیت اصلیتان) در نظر گرفته نمیشد.
حتی اگر شخصی لحظه ارتکاب جرم شما را هم مشاهده میکرد، آرتور باز این فرصت را داشت تا قبل از رسیدن فرد شاهد به دفتر پلیس، او را دستگیر کرده و با تهدید یا از بین بردن شاهد، جلوی ایجاد خسارتهای جانی بزرگتری را در آینده بگیرد. با این حال حتماً نیاز نیست که سیستم جرم و جنایت در بازی GTA 6 دقیقاً شبیه به بازی RDR 2 باشد، اما مطمئناً میتواند نشانههایی از آن بازی را در دل خود داشته یا به صورت گسترده بهبود بخشد.
دلیل نامه شماره ۷| روایت خط داستانی بالغ و عمیق
درحالیکه بازی Grand Theft Auto برای بسیاری از مخاطبان برابر است با مواجه شدن با شخصیتهای عجیب و غریب، اما استودیوی راکستار گیمز مطمئناً میتواند در بخش روایت داستانی به نکات اصلی همراه با داستانهای صادقانه و معنادار تکیه کند. شاید یادتان نباشد که آخرین بازی این مجموعه که داستان حماسیای را روایت میکدر،کدام نسخه بود؛ اما در ادامه متوجه میشوید که منظور ما چیست و تیم توسعه پشت استودیوی راکستار گیمز دقیقاً باید چه کاری انجام دهد.
میخواهم مستقیماً به بازی Grand Theft Auto 4 اشاره کنم که بهطور ماهرانهای مشکلات اجتماعی دوران مدرن را با تلفیق معجونی به اسم بلوغ داستانی ترکیب کرده و در نهایت بازیکن مجبور میشد برای گرفتن انتقامی که شخصیت نیکو (Niko) در پی آن بود، تلاش میکرد. این موضوع را کاملاً به خاطر دارم که در نسخه چهارم، کنار نیکو بلیک زندگی کردم؛ اما بازی Grand Theft Auto 5 بسیار عجیب و غریبتر از آنچیزی بود که همه ما با آن مواجه شده بودیم. بنابراین، موضوع مورد بحث ما کاملاً منطقی است که تیم سازنده از این داستانهای هفتگانه عجیب دست کشیده و به سراغ ماجراهایی که به صورت بالغانهتر به مشکلات جامع اجتماعی امروزه میپردازد، رفته و لحظات به یاد ماندنیتری را برای بازیکن به ارمغان آورد.
دلیل نامه شماره ۸ | سیستم فیزیک بهتر
استودیوی راکستار گیمز با تولید بازی Grand Theft Auto 5 آزمایشهای گستردهای را انجام داد که یکی از آنها، اعمال سیستم فیزیکی با نام ragdoll بوده است. این فیزیک علاوه بر اینکه انیمیشنهای خندهداری را برای مرگ شخصیتها در نظر میگرفت، حتی منجر به پرشهای غیرواقعی و وحشیانه از وسایل نقلیه به بیرون و سایر مزخرفات این چنینی میشد که اتفاقاً خیلی هم خندهدار به نظر میرسید.
به یکباره همه چیز در بازی Red Dead Redemption 2 عوض شد و تیم سازنده همان فیزیک قبلی خودشان که آخرین بار در بازی Grand Theft Auto 4 و Max Payne 3 مشاهده شد را به آن بازی اضافه کردند. این سیستم فیزیک که با نام اوفوریا (Euphoria) شناخته میشود، به صورت انحصاری در موتور بازیسازی RAGE یا به بیان دیگر Rockstar Advanced Game Engine دیده شد که تیم سازنده برای بازی بعدی خود باید از نسخه بهبود یافته آن نهایت استفاده را کند.
دلیل نامه شماره ۹ | بخش داستانی بازی را در زمان عرضه به صورت کامل ارائه کنید
سال گذشته آقای تام هندرسون (Tom Henderson)، که یکی از اینسایدرهای معروف صنعت بازیهای ویدیویی شناخته شده و تاکنون اطلاعات بسیار زیاد و اغلب درستی را در خصوص برخی از بازیهای رایانهای منتشر کرده است، اطلاع داد که بازی Grand Theft Auto 6 احتمالاً از یک نقشهای پشتیبانی کند که به صورت مداوم در حال تغییر باشد.
البته در آن زمان یک شایعه کم طرفدار دیگری هم منتشر شد که میگفت نسخه بعدی این مجموعه کامل نبوده و قرار است به صورت اپیزودیک عرضه شود. دلیلی هم که برای این موضوع به کار برده شد، این بود که راکستار گیمز بر خلاف پروژه سنگین Red Dead Redemption 2، که کارمندان را مجبور میکرد تا در هفته نزدیک به ۱۰۰ ساعت کار کنند، این سری نمیخواهد که فشاری روی تیم سازنده باشد و دوست دارد بعد از حملات همه جانبهای که در فضای مجازی علیه سران کمپانی به راه افتاد، خودش را به عنوان نجیبترین استودیوی موجود در معرض دید عموم قرار دهد.
به هر ترتیب واقعاً آرزو میکنیم که بازی GTA 6 از هیچ کدام یک از شایعات فوق پیروی نکرده و سازندگان بخش داستانی را به صورت تمام و کمال عرضه کنند. البته که GTA 6 نسخه مخصوص به خودش را در بخش آنلاین خواهد داشت، بنابراین بهتر است که این شایعات در خصوص آن بخش چندنفره اعمال شود.
دلیل نامه شماره ۱۰ | وجود جت پک در بخش داستانی
طرفداران قدیمی این مجموعه بدون شک خاطرات خیلی خوبی را از سفر در آسمان شهر لوس سانتوس در ذهن دارند. شهری که به واسطه بازی Grand Theft Auto: San Andreas رونق گرفت و طبیعتاً نمونهای از آن و فعالیتهایی که میتوانستیم در درونش انجام دهیم را دیگر در هیچ یک از نسخههای این مجموعه مشاهده نکردیم.
در زمان عرضه بازی Grand Theft Auto 5 که دوباره به واسطه آن در شهر لوس سانتوس قدم زدیم، بازیکنان ساعتهای بسیار زیادی را جهت پیدا کردن جت پک صرف کردهاند که در نهایت به هیچ نتیجهای هم نرسیدهاند. البته بعدها به واسطه عرضه بهروزرسانیهای متعدد بازی GTA Online، این وسیله دوست داشتنی به دست بازیکنانی رسید که فقط به تجربه بخش چندنفره میپرداختند. به هر حال با اینکه نمیدانیم نسخه بعدی این مجموعه در کدام شهر و در چه زمانی روایت میشود، اما این بهترین فرصت برای راکستار گیمز خواهد بود تا با قرار دادن چنین محتوایی توجه بازیکنان را به خودش جلب کند.
دلیل نامه شماره ۱۱ | عرضه بستههای الحاقی برای بخش داستانی
بر کسی پوشیده نیست که طرفداران محتوای بخش تک نفره بازی Grand Theft Auto 5 برای مدت زمان طولانیای در تاریکی مطلقی که استودیوی راکستار گیمز ایجاد کرده بود، رها شدهاند. آن هم درست در زمانی که محتواهای کوچک، بزرگ و گاهاً خلاقانه توسط همان تیم توسعه برای بخش چندنفره عرضه میشد تا توجه قشر دیگری از بازیکنان را به دست آورد.
در این بین فقط کاربرانی که از تجربه محتواهای داستانی لذت میبرند، به واسطه شایعات فراوان (حتی از سوی صداپیشگان شخصیتهای اصلی) رنجهای زیادی را تحمل کردهاند؛ تا اینکه بازی Red Dead Redemption 2 عرضه شد و این دسته از مخاطبان برای همیشه با محتوای داستانی نسخه پنجم مجموعه یاد شده، که بدترین خاطرات را برای آنها رقم زد، خداحافظی کردند. درحالیکه بعید است رویه عرضه بستههای الحاقی داستانی برای عناوین بعدی استودیوی راکستار گیمز تغییر کند، اما ما همچنان امیدواریم که تیم توسعهدهنده برنامههای جذابی برای این بخش داشته باشند.
دلیل نامه شماره ۱۲ | عدم وجود مأموریتهای زمانسوز
در هر نسخه از سری بازی Grand Theft Auto، قطعاً با مأموریتهای پر مخاطرهای روبهرو شدهایم که میتوانست لحظات حساس و نفسگیری را برای ما به ارمغان آورد. در این بین مأموریتهای آبکی دیگری وجود داشتند که در جهت پر کردن تایم بازیکنان ارائه میشد؛ مثلاً بارها با این موضوع روبهرو شدهاید که برای فعال کردن مأموریتی، باید وسیله نقلیهای را از نقطه A به نقطه B ببرید.
سپس با شروع مأموریت اصلی دوباره از نقطه B به نقطه C رفته و تازه به خط اصلی داستانی برسید. اگر بخواهم بهطور دقیقتر این موضوع را بیان کنم، باید گفت که این مکانیزمهای توخالی هیچ تغییری را در بخش روایت داستانی ایجاد نمیکردند و فقط برای اذیت کردن مخاطب در مقایس گسترده مورد استفاده قرار میگرفتند.
برای نمونه در بازی Grand Theft Auto 5 میتوانیم به دو مأموریت Trevor’s Warehouse و Franklin’s Towing Truck اشاره کنیم که از برجستهترین مثالهای ما هستند. شاید در اولین تجربه خیلی با این موضوع اذیت نشدیم، اما در دفعات بعد به این موضوع ایمان پیدا کردیم که وجود چنین مأموریتهایی فقط از سرعت ما میکاهد. بنابراین امیدواریم که در بازی GTA 6 شاهد تجربه و تماشای چنین صحنههای نباشیم و توسعهدهندگان هم از انتقادهای وارده درس بگیرند.
دلیل نامه شماره ۱۳ | تجربه بخش داستانی در حالت Co – Op
تجربه همکاری با دوستان خود در بخش داستانی، یکی از ستارههای از دست رفتهای بود که در بازی Grand Theft Auto 5 با آن برخورد کردیم. آن بازی با توجه به سه شخصیت قابل بازیای که داشت، بهترین فرصت ممکن را برای تجربه بخش داستانی با همکاری بین دیگر بازیکنان را به ارمغان میآورد که متأسفانه چنین ایدهای از سوی استودیوی سازنده نه تأیید شد و نه تیم سازنده در بهروزرسانیهای بعدی از چنین پتانسیلی برای بخش داستانی استفاده کردند.
فقط این موضوع را تصور کنید که انجام مأموریتهای سه نفره توسط گروهی از بازیکنان در شهر ویرانگر لوس سانتوس چقدر میتوانست آدرنالین اضافیای را وارد خون هر فرد کند. با این اوصاف، اگر بازی Grand Theft Auto 6 هم بخواهد از چند قهرمان اصلی برای بخش داستانی استفاده کند، تیم سازنده بهتر است که این موضوع را در نظر داشته باشد و حسابی هم روی چنین ویژگیای کار کند.
نظر شما در خصوص این دلیل نامه چیست؟ به نظر شما چه تغییرات دیگری باید در نسخه بعدی سری بازی Grand Theft Auto ببینیم؟ به عنوان شخصی که بخش داستانی اکثر نسخههای این مجموعه را تمام کرده، چه نکاتی از نسخه پنجم واقعاً برای شما اذیت کننده بوده است؟ فکر میکنید کدام یک از این ۱۳ مورد در نهایت به مرحله اجرا رسیده و در GTA 6 اعمال میشود؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.