دانلود اپلیکیشن اندروید

خرید PSVR2؛ چه چیز‌هایی را باید بدانیم؟

خرید PSVR2؛ چه چیز‌هایی را باید بدانیم؟

در کنفراس مطبوعاتی CES 2022 سونی، سرانجام جزئیات مهمی درمورد دومین هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن منتشر شد.

با تمام اطلاعات و مشخصاتی که از این هدست بدست آوردیم، هنوز قیمت، ظاهر و تاریخ عرضه‌ی این هدست همچنان باقی مانده‌ است، اما سونی اطلاعات زیاد و جامعی را در مورد مشخصات هدست جدید خود که مشخص شده نام آن Playstation VR2 خواهد بود، منتشر کرده است.

برای درک بهتر از آنچه در مورد PSVR2 انتظار داریم، به مشخصات، ویژگی‌‌های برجسته و تفاوت‌های آن با هدست‌های واقعیت مجازی هم رده، Oculus Quest 2، Valve Index و PSVR نگاهی خواهیم انداخت.

وضوح و نمایشگر

جدول بالا، تفاوت‌های هدست PSVR2 با سایر هدست‌های واقعیت مجازی را نشان می‌دهد. براساس آنچه که تاکنون در مورد این هدست منتشر شده، نزدیک‌ترین رقیب به این هدست، Quest 2 از نظر وضوح و تعداد پیکسل در هر اینچ برای هر دو چشم است. هرچند که این دو هدست، بالاترین وضوح و ppi را ندارند و تاج بیشترین کیفیت بر سر هدست HTC’s Vive Pro 2 با وضوح کیفیت 5K و 2448 در 2448 در هر چشم است. هدست PSVR2، مانند نسل قبلی خود، نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز و پنل OLED را ارائه می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تفاوت بین نمایشگر‌ LCD به کار رفته شده در دیگر هدست‌های واقعیت مجازی با نمایشگر‌های OLED بکار رفته شده در هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن چیست؟

به‌طور کلی نمایشگرهای LCD از یک یا چند نور ثابت در پس‌زمینه برای روشن کردن کل محتوای در تصویر استفاده می‌کنتد. درحالی‌که در نمایشگر‌های OLED، پیکسل‌ها در صفحه‌ براساس نیاز محتوای درحال پخش روشن می‌شوند؛ زیرا کارکرد نمایشگر‌های OLED پیکسل به پیکسل است. برای توضیح ساده‌تر، در تصاویر شما زمانی که بخش سیاه رنگ وجود دارد، پیکسل‌های آن بخش از صفحه‌ی نمایش OLEDخاموش خواهد بود؛ ولی در نمایشگر‌های LCD بخش سیاه‌ رنگ هم روشن است ولی رنگ سیاه را نمایش می‌دهد. با وجود تمامی این اطلاعات، هنگامی که در مورد صفحه‌نمایش هدست‌های واقعیت مجازی صحبت می‌کنیم، کمی با نمایشگر‌های تلویزیون و گوشی‌های موبایل متفاوت است.

واضح‌ترین تفاوت، گران‌تر بودن تکنولوژی OLED در مقایسه با نمایشگر‌های LCD است و همان‌‌طور که یکی از تحلیلگران بازار، راس یانگ (Ross Young)، در مقاله‌ی تحقیقاتی خود در مورد هدست واقعیت مجازی شایعه‌ی شده اپل، اشاره کرده که صفحه‌ نمایش‌های OLED در هدست‌های واقعیت مجازی مدرن به دلیل تراکم پیکسلی کمتر که در نهایت منجر به کیفیت کمتر این صفحه‌نمایش‌های LCD می‌شوند، زیاد رایج نیست. یانگ به این نکته هم اشاره کرده که امکان دارد یک با پنل نمایشگر OLED با تراکم پیکسلی بالا تولید شود؛ اما احتمالاً هزینه‌ی بالایی خواهد داشت. ما از مشخصات واقعی صفحه‌نمایش PSVR2 اطلاعات کامل‌تری نداریم ولی می‌دانیم که بدون شک از پنل OLED در آن استفاده خواهد شد.

ردیابی (Tracking)

گنجاندن ردیابی داخلی در PSVR2 نسبت به سری اول این هدست‌ها که نیاز به دوربین پلی‌استیشن، LED و شتاب‌سنج/ژیروسکوپ داشتند، پیشرفت واقعا بزرگی به حساب می‌آید.

مشابه با هدست PSVR2، هدست Quest 2 هم دارای چهار دوربین داخلی است که به هدست اجازه می‌دهد هم حرکت شما را ردیابی کند و هم کنترل‌های را ردیابی می‌کند. اما در PSVR2 یک ویژگی جدید و انحصاری وجود دارد که حتی هدست پرچم‌دار متا هم آن را ارائه نمی‌دهد و آن هم ردیابی چشم است. این ویژگی انحصاری به هدست واقعیت مجازی آینده‌ی سونی این امکان را می‌دهد که حرکت چشمان شما را تشخیص دهد. همان‌طور که در بلاگ‌پستی از سایت PS Blog هم توضیح داده شده، این بدان معنا است که نگاه کردن به جهتی متفاوت، ورودی‌های بیشتری را به بخش پردازش ارسال می‌کند و این می‌تواند به شما برای بیشتر غوطه‌ور شدن در دنیای بازی کمک کند. شایعاتی هم پخش شده که نشان می‌دهند که Valve هم در حال کار روی دومین هدست واقعیت مجازی خود است که احتمالا در آن از ردیابی چشم استفاده می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان بیشتری بتوانند از این ویژگی برای توسعه‌ بازی‌ها و نرم‌افزارها خود روی این هدست استفاده کنند و فقط در انحصار توسعه‌دهندگان پلی‌استیشن نخواهد بود.

کنترل‌ها

کنترل‌های PSVR2 مشابه کنترل‌های DualSense پلی‌استیشن ۵ دارای بازخورد لمسی و محرک تطبیقی در هر کنترلر خواهند بود که جهشی بزرگ را نسبت به کنترل‌های قدیمی پلی‌استیشن Move مورد استفاده از PSVR داشته است.

گنجاندن بازخورد‌های لمسی و محرک‌های تطبیقی در کنترل Sense Controllers در کنار بازخورد‌های حسی که در هدست وجود دارد، حس غوطه‌وری بیشتری را به بازیکن هنگام بازی کردن نسبت به مدل قدیمی‌تر یا هدست‌های هم‌ رده می‌دهد. همان‌طور که پست‌بلاگ پلی‌استیشن هم به آن اشاره شد، ویژگی‌های حسی موجود در هدست و کنترل‌ها بازیکنان را به تجربه‌ی گیم‌پلی نزدیک‌تر می‌کند. شما از طریق این ویژگی‌های حسی می‌توانید احساس افزایش ضربان قلب شخصیت در لحظات پرتنش بازی را احساس کنید.

الزامات سخت‌افزاری اضافه

هدست PSVR2 به‌طور خاص برای پلی‌استیشن ۵ طراحی شده است، به این معنی که هدست تا زمانی که به کنسول متصل نشود، کار نمی‌کند؛ درست همان‌طور که در PSVR اصلی وجود داشت که برای درست کردن به یک پلی‌استیشن ۴ یا ۵، با اداپتور به همراه یک دوربین پلی‌استیشن ۵ نیاز داشت. هدست‌های واقعیت مجازی دیگر مانند، Valve Index یا HTC Vive Pro 2، هم در کنار نیاز به سنسور‌های خاصی برای ردیابی، نیاز به رایانه‌های شخصی با مشخصات بسیار پیشرفته دارند.

برخلاف‌ همه‌ی این‌ها Oculus Quest 2 متا یک هدست مستقل است که برای بازی کردن نیاز به هیچ سخت‌افزار اضافی ندارد. البته در صورت اتصال این هدفون به کامپیوتر، شما می‌توانید بازی‌های استیم VR را هم در آن اجرا و بازی کنید.

 

اگرچه‌ PSVR2 همچنان برای اجرای بازی‌ها به کنسول‌ بازی متصل می‌شود ولی سونی فرایند اتصال آن به کنسول را بسیار ساده‌تر از حالت‌های قبلی کرده و شما برای اتصال این هدست به کنسول‌ پلی‌استیشن ۵ خود، فقط به یک کابل نیاز دارید که وارد کنسول شما می‌شود و به لطف سنسور‌ها و دوربین‌های داخلی موجود در هدست، شما نیاز به هیچ سنسور یا دوربین اضافه‌ای نخواهید بود. این نوع راه‌اندازی در مقایسه با PSVR که کابل‌های متعدد، دوربین پلی‌استیشن و یک دستگاه پردازش جداگانه لازم داشت، بسیار ساده‌تر شده است.

سونی هنوز برای دومین هدست واقعیت مجازی خود، تاریخی مشخصی را ارائه نکرده؛ همچنین قیمت آن هم یک علامت سؤال است. امیدواریم که سونی به‌زودی اطلاعات بیشتری را در مورد PSVR2 در طول سال آینده به اشتراک بگذارد.

منابع نوشته
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو