داستان گیرایی که در بازی Horizon Forbidden West روایت میشود، دنیای باز و فوقالعادهاش و همچنین مبارزات هیجانانگیزی که تماشا میکنید، این بازی را به یکی از منحصربهفردترین عناوینی که اخیراً تجربه کردهام تبدیل میکند. برای مطالعه نقد و بررسی کامل این بازی با وب سایت کاروتک همراه باشید.
در صنعت بازیهای ویدیویی به ندرت دیده میشود که یک محصول جدید بتواند با اعتماد به نفس کامل موفقیتی را مثل بازی Horizon Zera Dawn، که در سال ۲۰۱۷ عرضه شده بود، را به دست آورد و دنیایی باز، گسترده و پویایی را به فوقالعادهترین شکل ممکن با یکی از عناصر تخیلی آخرالزمانی ترکیب کرده و داستانهای جذابی را که تا به حال نمونهاش را در هیچ بازی ویدویی دیگر مشاهده نکرده بودیم، در معرض دید مخاطب قرار دهد.
مواردی که در این بازی شاهدش هستیم، نبردهای هیجانانگیز با هیولاهای مکانیکی ترسناکی است و همین عنصر خاص به سرعت بازی نقش آفرینی ساخته شده توسط استودیوی گوریلا گیمز (Guerilla Games) را در بین طرفداران کنسول و خانواده پلیاستیشن محبوب کرد و حالا به عنوان یکی از پایههای محکم برند پلیاستیشن در نزد تمام مخاطبان شناخته میشود. ادامه دادن چنین موفقیتی قطعاً برای هیچ استودیویی کار آسانی نیست و همانطور که اخیراً در صنعت بازیهای ویدیویی این موضوع را مشاده کردیم، خود به خود به ما یادآوری میشود که بیشتر دنبالههای ساخته شده برای بازیها نتوانستهاند انتظارات مخاطبان، که حالا دایره حضورشان گسترده شده و توقعات آنان بالا رفته است را برآورده سازد.
به همین ترتیب، موضوع فوق در خصوص بازی Horizon Forbidden West هم که آخرین ساخته همان استودیوی خوشنام گوریلا گیمز است، صدق میکند و اکثر جامعه بازیکنان انتظارات بسیار زیادی از بازی یاد شده دارند که باید برآورده شود. به هر ترتیب این بازی تحت فشار اینگونه از مسائل قرار نگرفته و آن جاه طلبیهایی که تیم توسعهدهنده در نسخه اول هم داشتند، در این بازی وجود دارد و چیزی را تغییر نمیدهد.
در عوض بازی Horizon Forbidden West دنبالهای ایدهال است که از هر نظر در بین مخاطبان بزرگ و بزرگتر میشود. با توجه به کاستیهایی که در نسخه Zero Dawn دیده بودیم، نقاط قوت در این بازی دوچندان شده و در حین انجام همه امورات مربوط به گیمپلی، هرگز آن مورد مهمی را که اکثر بازیهای جهان باز جاهطلبانه فراموش میکنند، از یاد نمیبرد؛ حتی در خصوص این موضوع که هر چقدر محیط گستردهای را برای مخاطب نمایش دهید، باز کیفیت همیشه بهتر از کمیت است.
« در عوض بازی Horizon Forbidden West دنبالهای ایدهال است که از هر نظر در بین مخاطبان بزرگ و بزرگتر میشود. با توجه به کاستیهایی که در نسخه Zero Dawn دیده بودیم، نقاط قوت در این بازی دوچندان شده و در حین انجام همه امورات مربوط به گیمپلی، هرگز آن مورد مهمی را که اکثر بازیهای جهان باز جاهطلبانه فراموش میکنند، از یاد نمیبرد؛ حتی در خصوص این موضوع که هر چقدر محیط گستردهای را برای مخاطب نمایش دهید، باز کیفیت همیشه بهتر از کمیت است. »
داستان بازی Horizon Forbidden West درست چندماه پس از وقایع نسخه اول اتفاق میافتد، جایی که الوی (Aloy)، همان شخصیت اصلیای که کنترلش را ما به دست میگیریم، همچنان به سفر ماجراجویانه خودش در ایالات متحده که الان در جهان پسا آخرالزمانی گرفتار شده، ادامه میدهد. اگرچه او در طول داستان ماجراجویانهاش با گروهها و دشمنانی به نامهای HADES و Eclipse مقابله میکند، اما این عضو سابق Nora outcast میداند که سیستم یکپارچهسازی Zero Dawn که زمانی در حال تغییر دادن جهان بود، حالا در حال ادامه ادامه حیات است و فعالیتهای خودش را از سر گرفته و در انتها منجر به ایجاد بلایایی میشود که همه چیز، از گیاهان و جانوران گرفته تا آبهای اقیانوس، را تحت تأثیر قرار میدهد. حتی با ایجاد طوفانهای خطرناک و و غیرمنتظره که در حالت عادی اکوسیستم هر منطقهای را نابود میکند، جهان بازی باز هم در حال تغییر است و این چرخه هیچگاه متوقف نخواهد شد.
به هر حال آلوی تلاش میکند تا نسبت به آنچیزی که در حال رخ دادن است، اطلاعات لازم را کشف کرده و به هر قبمتی که میشود، جلوی وقوع این اتفاق بزرگ را بگیرد. به خاطر همین موضوع، او تصمیم به سفر در غرب ممنوعه ایالات متحده کرده و حالا باید با تهدیدهای جدیدتری نسبت به هرچیزی که در گذشته دیده بود، مقابله کند، به کشف و افشاگریهای شگفتانگیز اسرار دنیای قدیم ادامه دهد و تمام مشکلات را با کمک شما حل کرده پشت سر بگذارد. همانند نسخه Zero Dawn، داستان Forbidden West بهشدت حول محور طرح سؤالات وسوسهانگیز در مورد دنیای قدیم میچرخد و پاسخهایی که بازیکنان را به اوج لحظات حساس میبرد، قطعاً مهمترین دیالوگهایی است که در طول بازی میتوان شنید.
آنچیزی که از جهان گذشته انسانها میشنوید، همانند نسخه اول کاملاً غیرمنتظره و هیجانانگیز است و در ادامه ایدههایی که برای آینده این جهان آخرالزمانی داده میشود، اغلب حرفهای مهمی را برای گفتن ارائه میکند. اگر بخواهم موارد زیادتری از این بخش بگویم، قطعاً وارد فلمرو اسپویلهای داستانی میشویم و از آنجایی که دوست ندارم چنین کاری را انجام دهم، کافی است بگویم که اگر داستان بازی Horizon Zero Dawn را به خاطر شندیدن اطلاعات بسیار زیاد و افشاگریهای مختلف در خصوص گذشته انسانها و نحوه نابودی آن توسط ماشینها را دوست داشتهاید، قطعاً با داستانی که در Horizon Forbidden West روایت میشود، انس خواهید گرفت.
البته در Horizon، رویدادهای پیش از وقوع آخرالزمان تنها نیمی از تجربه بازیکن را در بر میگیرد، مثل داستان الوی و شخصیتهایی که او ملاقات میکند، قبایلی که جهان را به شکل کنونی پر کرده و درگیریهایی که بین آنها ایجاد میشود. داستان مجموعه هورایزون روی این موارد ایستاده است و اگرچه در نسخه Zero Dawn، جنبه کشف اطلاعات و اسرار دنیای قدیم خیلی بهتر از بازی کنونی روایت شد، اما تمام این موضوعات به دان معنا نیست که در Forbidden West همه چیز به صورت نامتناسب روایت میشود.
بازی Horzion Forbidden West قبایل جدید و جذابی را در Utaru and the Tenakth معرفی میکند که درون مرکز روایت داستانی قرار میگیرند و یادگیری بیشتر در مورد فرهنگها، تاریخها و درگیریهای بهوجود آمده بین آنها، به سرعت به یکی از اصلیترین شاخصههای این بازی تبدیل میشود. همه این موارد به لطف بازیگر عالی از شخصیتهایی قدیمی که در نسخه گذشته دیده بودیم، و همچنین افرادی که برای اولین بار در غرب ممنوعه ملاقات خواهید کرد، اتفاق میافتد و همه آنها دست در دست هم تبدیل به پررنگترین خاطرات الوی و بازیکنی که او را هدایت کرده بود، میشود.
« بازی Horzion Forbidden West قبایل جدید و جذابی را در Utaru and the Tenakth معرفی میکند که درون مرکز روایت داستانی قرار میگیرند و یادگیری بیشتر در مورد فرهنگها، تاریخها و درگیریهای بهوجود آمده بین آنها، به سرعت به یکی از اصلیترین شاخصههای این بازی تبدیل میشود. همه این موارد به لطف بازیگر عالی از شخصیتهایی قدیمی که در نسخه گذشته دیده بودیم، و همچنین افرادی که برای اولین بار در غرب ممنوعه ملاقات خواهید کرد، اتفاق میافتد و همه آنها دست در دست هم تبدیل به پررنگترین خاطرات الوی و بازیکنی که او را هدایت کرده بود، میشود. »
در حقیقت، قدرت روایت ساکنان قبلیهای که امروز در دنیای Horizon Forbidden West جا خوش کردهاند، جنبههای دیگر بازی را، مثل جهان باز بودنش که یکی از برجستهترین و درخشانترین تجربههای هر بازیکنی خواهد بود، تقویت میکند. در بیشتر بازیهای ویدویی، مخصوصاً آن دسته از عناوینی که خودشان را جهان باز تلقی میکنند، میتواند شما را به سرعت از مکانی به مکان دیگر برده و دوباره با بازگشت به همان مکان اولیه بین یک دایره بی هدف جابهجا کند، اما تیم سازنده مستقر در استودیوی گوریلا گیمز نحوه به تصویر کشیدن یک ماجراجویی خوب و عمیق را قطعاً به همه میآموزد. از ابتدا تا انتها، Horizon Forbidden West با استادی شخصیت الوی، بازیکن را به ترتیب از یک مکان به مکان دیگر میبرد تا او بتواند از مناظر خیرهکنندهای که برای این بازی طراحی شده، در طول ماجراجویی لذت ببرد.
بشخصه برای چندین بار خودم را در حال تماشای مناظر بهشدّت زیبایی که دنیای بازی نشانم داد، آن هم با تعجب از جزئیاتی که در حال مشاهدهاش بودم، پیدا کردم. هربار در مورد آنچه که بعداً به من نشان داده میشد، بیشتر هیجان زده میشدم. بیابانی که در آن طوفانهای متشکل از شنهای قرمز که تپههای جزر و مدی را تصرف کرده و از آنها بالا و پایین میشدند، میدان نبرد قدیمی در منطقهای خشک با بقایای فروپاشی شده از تمدنهای قبلی و ماشینآلاتی که در آنجا ویران شدهاند، شهرکهای شلوغی که از پلها و باغهایی که در بقایای بشقابهای ماهوارهای به جا مانده از تمدن قبلی بشریت درست شدهاند، یک شهر گسترده باستانی که حالا کاملاً در زیر آب فرو رفته و به طرز وحشتناکی یخ زده است و اکتشافات دیگر از موارد اعجاب انگیزی بود که من با آنها برخورد کردم و با خودم پرسیدم که چگونه استودیوی گوریلا گیمز تمامی آنها را با ریزترین جزئیات طراحی و تولید کرده است؟
چیزی که در این دنیای Horizon Forbidden West خودنمایی میکند، همین مناظر نفسگیر و زیبایی گسترده آن خواهد بود و هر کدام از آنها گواهی بر خلاقیت و تسلط بینظیر تیم سازندهای شناخته میشود که باعث بوجود آمدن چنین پویایی شده است.
از کوههای پوشیده از برف گرفته تا باطلاقهایی که سر و کلهشان در دل جنگلهای عظیم پیدا میشود، دنیای خلق شدهای که مشاهده میکنید تنوع بسیار خوبی را در طراحی به نمایش گذاشته و با وجود گستردگی نقشه بازی، به استثنای چند شهرک که از لحاظ ساختاری خیلی شبیه به یکدیگر هستند، هر قسمت از نقشه احساس تازهای را به بازیکن منتقل خواهد کرد. این مناطق دست ساز عاشقانه با حال و هوایی که داستان بازی به شما منتقل کرده و سرعتی که بخش روایت داستانی بازیکن را با خود همراه میکند، مسئولیت این موضوع را برعهده میگیرد که چرا بازیکن باید بیش از پیش به تجربه این محصول پرداخته و در این بین اصلاً مهم نیست که مکانیزم گیمپلی و بخش روایت داستان چقدر گستردهتر از نسخه قبلی است. در هر صورت همیشه احساس میکنید بازی چیزهای جدیدتری برای به نمایش گذشتن در آسیتنهای خودش دارد. به نظر من این درسی است که تمام بازیهای جهان باز باید بیشتر به آن توجه کنند که البته نتیجه این امر با توجه دقیق سازندگان محقق خواهد شد.
« چیزی که در دنیای Horizon Forbidden West خودنمایی میکند، همین مناظر نفسگیر و زیبایی گسترده آن خواهد بود که هر کدام از آنها گواهی بر خلاقیت و تسلط بینظیر تیم سازندهای شناخته میشود که باعث بوجود آمدن چنین پویایی شده است. »
همه این مواردی که گفتم با جلوههای بصری فوقالعاده Forbidden West زنده میشوند؛ که ترکیبی است از هنر خیرهکننده، فناوری چشمگیر و سطح وسواس بسیار بالا برای توجه به جزئیات در جهت ایجاد یکی از زیباترین بازیهایی که در چند سال اخیر تجربه کردهام. البته این بازی در بخش فنی خالی از ایراد نیست و مواردی چون pop-in، اشیاء یا بافتهایی که کمی طول میکشند تا بارگزاری شوند، برخی از انیمیشنهای عجیب و غریبی که در صورت شخصیتها مشاهده میکنید و از این قبیل از مشکلات، که در طول بازی خیلی متداول نیستند، به اندازه کافی اتفاق میافتد و اصلاً شکوه و عظمت قابل توجهای که جنبه بصری بازی به شما ارائه میکند را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
کاوش در دنیای این بازی دائماً لذت بخش بوده و یکی از راههایی است که Horizon Forbidden West نسبت به Zero Dawn پیشرفت قابل توجهاش را به مخاطب نشان میدهد. در ابتدای تجربه این بازی به یک نکته پی خواهید برد که سرعت دویدن و جابهجایی بسیار سریعتر و روانتر از نسخه قبلی است. علاوه بر سوار گرفتن از رباتهای پرنده، بعد از گذشت چند ساعت به قابلیتی دسترسی پیدا میکنید که با نام Shieldwing شناخته میشود. این وسیله از جمله ابزارهای جدیدی است که همانند پاراگلایدر عمل کرده و به شما امکان جابهجایی در هوا را (همانند چتر نجات) میدهد. استفاده از آن همانند بازی Legends of Zelda: Breath of the Wild نیست که بازیکن را مجبور به تجربه مجدد قابلیت ذکر شده کند، اما هرطور که حساب کنید همانند یک وسیله ارزشمند تازه وارد به یکی از محبوبترین وسایلی که در اختیار داشتهاید، تبدیل میشود. پرش از ارتفاعات و جابهجایی از بالای مناظر باشکوه همیشه شما را تحت تأثیر خودش قرار میدهد؛ پس سعی کنید هر از چندگاهی به انجام دادن چنین کاری روی آورید.
علاوه بر قابلیت Shieldwing، صعود از سازهها هم دستخوش تغییرات اساسیای شده است. برخلاف نسخه Zero Dawn که مجبور بودید از جاهای مخصوص برای صعود و بالارفتن استفاده کنید، در Forbidden West میتوانید از هر سازهای بالا رفته و به مکان مورد نظر برسید. این موضوع شاکله بازی را بیشتر شبیه به سری بازی Assassin’s Creed کرده که خالق چنین موقعیتهایی است و بازیکنان میتوانند آزادانهتر (حداقل در مقایسه با نسخه اول) از همه چیز بالا روند. حالا که صحبت از صعود شد، باید بدانید که الوی از وسیلهای جدید با نام Pullcaster استفاده میکند. همانند سایر قلابهای دستیای که در سایر بازیهای ویدیویی مشاهده کردهاید، این وسیله شما را به سرعت نزدیک لبه ارتفاعات کرده و علاوه بر این، میتوانید از آن برای جابهجایی بین دو کوه، دو صخره یا این قبیل از موارد استفاده کنید.
«راه رفتن در دنیای Horizon Forbidden West بسیار لذت بخشتر از Zero Dawn است»
در مجموع، این ابزارها و تواناییهای جدید مطمئناً پیشرفتهای قابل توجهی را برای بازیکن ایجاد میکنند. راه رفتن در دنیای Horizon Forbidden West بسیار لذت بخشتر از Zero Dawn است. البته انیمیشن حرکات هنوز هم گاهی اوقات زیادی طول میکشد تا متوقف شود، درست همانندی که الوی میخواهد از جایی به جای دیگر در حین صعود بپرد یا زمانی که بازیکن بعد از دویدنهای سریع، میخواهد که از سرعت شخصیت اصلی بکاهد. بنابراین شاید این موارد خیلی بزرگ نباشند، اما به قدری تکراری خواهند شد که به یک مسئله آزاردهنده، آن هم به صورت مکرر تبدیل میشوند.
خوشبختانه، میتوانید با نادیده گرفتن این مزاحمتها و درگیر شدن با محتوای باورنکردنیای دیگر که بازی Horizon Forbidden West به شما هدیه میدهد، سرگرم شوید. قبلاً در مورد داستان جذابی که بازی حول محور آن میچرخد، صحبت کردهام؛ اما این فقط مأموریتهای اصلی نیستند که میدرخشند. مأموریتهای جانبی و فعالیتهای اختیاری در این بازی همانند خط اصلی داستانی جذاب و پر کاربرد است، چراکه برخی از بهترین شخصیتها و گرههای داستانی در مراحل فرعی مشاهده شده و اینگونه باز خواهند شد. مراحل فرعی بیشتر در مورد فرهنگ قبایل، داستانهای صمیمی که برای شخصیت اصلی اتفاق میافتد، تعامل با شخصیتهای کلیدی که بعداً به کمک شما میآیند و غیره صحبت خواهد کرد. مهمتر از همه موارد یاد شده، تنوع قابل توجهی است که تیم سازنده حتی برای محتواهای فرعی در نظر گرفتهاند و قطعاً توجه شما را به صورت خودجوش به خودشان جلب میکند. با توجه به موضوع مورد بحث، هرگز احساس نمیکنید که محتوای Forbidden West یا دنیای آن روزی تمام میشود.
با این حال، آنچه در مورد محتوای اختیاری بازی Forbidden West میدانیم، این است که اکثریت قریب به اتفاق مراحل و فعالیتهای جانبی از نظر داستان، غنیتر از آن چیزی خواهد بود که انتظارش را دارید و این موضوع واقعاً تأثیرگذار است. وجود مأموریتهای جانبیای که به خط اصلی بخش داستانی کمک میکند، در این سری از بازی Horizon وجود خواهد داشت و همانند سایر عناوین جهان باز دیگر نیست که سازندگان بخواهند به هر واسطهای بازیکن را با استفاده از فرهنگ غلط قرار دادن مأموریتهای جانبی، پای بازی خود نگه دارند. آیا این مراحل از طریق داستان سرایی به درجات مختلفی از بازی میرسد؟ بله، شما پایگاه زیادی از دشمنان را نابود خواهید کرد؛ اما هر کدام از آنها داستان کوچکی برای روایت کردن دارند.
در آن سوی میدان نیز مأموریتهایی که منجر به جمعآوری آیتمهای کلکسیونی میشود، در بازی حضور دارند که البته بخش بزرگی از فعالیتهای جانبی را در بر میگیرند و بازیکنان با تکمیل کردن چنین فعالیتهایی، با پاداشهای منحصربهفرد روبهرو خواهند شد. البته باید بدانید که بازی Horizon Forbidden West با پاداش دادنهای الکی در روند پیشرفت هر یک از خطوط اصلی و فرعی، نمیخواهد مانع از انجام دادن فعالیتهای دیگر توسط بازیکنان شود و از این نظر تقریباً الگوبرداریهایی از دو بازی the Witcher 3 و Red Dead Redemption 2 صورت گرفته است.
«بازی Horizon Forbidden West با پاداش دادن به شما برای درگیر شدن با چیزهایی فراتر از لذت مکانیکی در پیشرفتهای یک مأموریت، از تکرار ذاتی این فعالیتهای جهان باز جلوگیری میکند و این گام اضافی تا حد زیادی به شما کمک میکند.»
البته جای تعجب نیست که علاوه بر همه مواردی که تاکنون ذکر کردهام، نبرد در Horizon Forbidden West یکی دیگر از بزرگترین نقاط قوت آن است. درست همانند قبل، ماشینهای بزرگ رباتی در اینجا درخشانترین ستارههای نمایش هستند و با فهرستی بزرگتر، متنوعتر و مرگبارتر از بازی قبلی، که شامل دشمنان قدیمی و جدید میشود، به سراغ بازیکنها میآیند. بسیاری از این دشمنان طی نمایشهای مختلفی که دیده بودیم، هویتشان فاش شدهاند؛ به عنوان مثال از ماموتهای ترمورتوسک گرفته تا اسلیترفنگ مارپیچ را پیشتر مشاهده کرده بودیم، اما این موضوع بدان معنا نیست که دشمنان جدید دیگری در بازی وجود نداشته باشند. برخی از دشمنان در محیطهای بازی مخفی شدهاند که با پیدا کردن آنها میتوانید به آن مناظر زیبا ولی وحشتناکی که من مشاهده کرده بودم، برخورد کنید.
رباتهای ماشینی موجود در بازی Horizon Forbidden West همیشه در منظرههای بازی قابل مشاهده هستند و درگیری مستقیم با آنها مرگبار است. فرقی نمیکند که با مجموعهای از رباتهای گورکن که به صورت تهاجمی به سمت شما حمله میکنند، درگیر شده، یا با Stormbirdهایی مبارزه کنید که به سرعت از آسمان به زمین حمله میکنند؛ یا با ترمورتوسک عظیمالجثهای روبهرو شوید که از هر سمت بشکههای انفجاری را به سمت شما پرتاب میکند، چراکه هر استراتژی رودررو (مخصوصاً در نیمه ابتدایی بازی) برای شما مرگبار خواهد بود. البته یک استراتژی خیلی خوب در بازی گنجانده شده است که باید از آن استفاده کنید و من در ادمه به شرح آن میپردازم. سعی کنید درباره هر ربات مطالعه کرده، نقاط قوت و ضعف را شناسایی / تحلیل کنید و سپس از زاردخانه سلاحهایی که در دست دارید، در جهت نابودی راحتتر و کامل آنها نهایت استفاده را ببرید. مطمئن باشید که بازی Horizon Forbidden West با افزودن موارد بیشتر در این بخش، هسته اصلی مکانیزم گیمپلی را بیش از پیش تقویت میکند.
قابلیت فوکوس در نبردها بسیار کارآمدتر است و اطلاعات حیاتیای که به واسطه مطالعات فراگرفته بودید را به شما منتقل میکند. باید توجه داشته باشید که ماشینها هرگز در موقعیتهای جنگیای که به صورت روبهرو انجام میشود، شکست نمیخورند و تنوع سلاحها هم روی آنها هیچ تأثیری ندارد که هیچ، بلکه اگر اطلاعات کافی در خصوص آنها نداشته باشید، قطعاً از سلاح الوی عیله خودتان استفاده میکنند. از بین بردن دشمنان متنوع، موقعیتهای استراتژیای پیچیدهای را میطلبد و تطبیق سلاحها با اجزاء مختلف هر ربات در حین تکاپو برای جابهجایی بین هر اسلحه، یکی از پیچیدهترین سبکهای نبردی است که در مبارزات رودررو با آن مواجه میشوید. ساخت انواع مختلف مهمات شامل سیستم یکپارچهای میشود که بازیکنان بهراحتی میتوانند از آن به نبرد با دشمنان بپردازند. همانند نسخه Zero Dawn، سیستم مبارزات در Forbidden West بسیار پیچیده و از نظر مکانیکی کاملاً عمیق است. درست مثل همان بازی اول، نبردها با عالیترین روش در این پیچیدگیها خودش را نشان داده و از سرعت تهاجمی سریع و پویای بازیکنان کم نمیکند.
«سعی کنید درباره هر ربات مطالعه کرده، نقاط قوت و ضعف را شناسایی / تحلیل کنید و سپس از زاردخانه سلاحهایی که در دست دارید، در جهت نابودی راحتتر و کامل آنها نهایت استفاده را ببرید.»
در همین حال، مبارزات تن به تن، که در نسخه Zero Dawn یکی از ضعفهای بزرگ بازی بود، با مکانیزم های جدید مانند Valor Surges، Resonator Blasts و تأکید بیشتر بر ترکیب حملات سبک و سنگین دستخوش بهبودهای خوبی شده است. البته این موضوع به هیچ وجه بر مبانی تغییرات عمده و گسترده در این بخش تأکید نمیکند، اما حداقل مبارزات تک به تک به اندازه بازی قبلی کم عمق و زمخت به نظر نمیرسد. البته سبک دیگری از مبارزات با نام Ranged Combat هنوز هم در قلب و هم روح بازی جا خوش کرده و من فقط در بخشهایی مجبور به استفاده از استراتژی نبرد تن به تن شدهام و آن هم زمانی بود که در گوشهای گرفتار شده و توسط چند دشمن که من را محاصره کرده بودهاند، ضربات متعددی دریافت میکردم. به هر ترتیب در آن بخش هیچ گزینه دیگری نداشتم و مجبور بودم که از تکنیک نبرد تن به تن استفاده کنم؛ اما به جای اینکه احساس کنم این بخش همانند نسخه Zero Dawn یک نقص فاحش است، در Forbidden West بسیار از آن لذت بردهام و به عنوان یک گزینه جانبی به این سبک نگاه کردم.
با این حال، بخش مخفیکاری هیچ پیشرفت مشابهای را نشان نمیدهد. دشمنان مثل نسخه اول دچار مرگ مغز نشده و وقتی بخواهند به دنبال شما بگردند، بهتر با یکدیگر ارتباط میگیرند. با این حال به سرعت مشخص میشود که مزه اصلی سیستم مخفی کاری در Forbidden West چگونه است و شما در این حالت با سیستمها و محدودیتهای قابل توجهای مواجه خواهید شد. خوشبختانه بازی میداند که مخفیکاری از قویترین حالتهای ارائه شده نیست، بنابراین به استفاده مکرر از آن مثل بازی Horizon Zero Dawn تأکید نمیکند.
از سوی دیگر بخش Progression حوزهای است که در آن بازی میتواند قابلیتهای شخصیت اصلی را بهبود ببخشد و در بیشتر موارد، این اتفاق به صورت اتوماتیک رخ میدهد. بخشهایی از صفحه پیشرفت بازیکنان در بازی Horizon Forbidden West وحود دارد که به خوبی کار میکند و بخشهای دیگر هم فعلاً موردی را از خود بروز ندادهاند. برخی از آن ویژگیهایی که در نسخه قبلی حضور داشتهاند، راه خودشان را به سمت قرار گیری در این نسخه پیدا کردهاند که اصلاً تعجب آور نیست، زیرا با تمام پتانسیل آنها آشنا بودیم و هنوز هم میدانیم که چگونه کار میکنند. شکار کردن رباتها به روش خاص (همانند نسخه پیشین) در بازی وجود خواهد داشت که با کمک آن میتوانید به منابع ارزندهای دسترسی پیدا کرده و بتوانید سلاح و زره خود را به خوبی ارتقاء دهید. از نظر من انجام دادن مکرر این ویژگی اصلاً خسته کننده نیست و بازیکن همواره تلاش میکند تا آن چیزی که میخواهد را به دست آورد. جمع آوری منابع در بازی Horizon Forbidden West بسیار آسانتر از گذشته شده و به شما این امکان را میدهد که برای به دست آوردن منابع مورد نیاز، مشاغلی را ایجاد کرده و با استفاده از قابلیت ذکر شده به ارتقاء هر چیزی که دوست دارید بپردازید.
« بازی Horizon Forbidden West یک دستاورد چشمگیر است که تقریباً به همه روشهایی که باید نسبت به نسخه نسل قبلی خود پیشرفت میکرد، به ارتقاء مناسبی رسیده و تمام نقاط قوت خود را در یک ماجراجویی به یاد ماندنی و گسترده گرد هم جمع آوری کرده و به رخ بازیکن میکشد»
در همین حال که به تعریف مهارتها میپردازیم، باید بدانید که درخت مهارت در تلاشهای خود برای گسترش بهبود قابلیتهای شخصیت اصلی، کمتر از نسخه Zero Dawn به موفقیت رسیده است. توجه داشته باشید، این موضوع اصلاً به معنای ناموفق بودن این بازی در حوزه شخصیسازی مهارتهای بازیکن نیست. در مجموع شش درخت مهارت مختلف در بازی Horizon Forbidden West وجود دارد که هرکدام از آن به شما اجازه میدهد تا شخصیت الوی را آنطور که دوست دارید، ارتقاء دهید. این موضوع بدان معنا است که برخی از مهارتها به صورت خودکار باز شده و مورد استفاده کاربران قرار میگیرد، مخصوصاً اگر بخواهید بعضی از آنها را به وسیله Valor Surges ترکیب کنید.
با این حساب من احساس میکردم که کاربرد درخت مهارت روی هم رفته تا اواسط بازی تمام میشود و درست آن زمان بود که فهمیدم امتیاز برخی از قابلیتهای کلیدیای که باید تمرکزم را روی آن میگذاشتم، از دست داده و فرصتهای تقویت مهارتم را برای ارتقاء بخشهای بدرد نخورتر (با توجه به سبک بازیام) هدر دادهام. در هر صورت درخت مهارت در جنگها برای دریافت امتیاز بیشتر کمک نمیکند که به واسطه همین امر، نیاز نیست تمام Skill Point های موجود در بازی را دریافت کنید، بلکه بیشتر مهارتایی که باید فرا گیرید برای مبارزات تن به تن مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر من این موضوع ارزشش را ندارد که تمام حواستان را فقط به چنین بخشی معطوف کنید؛ حتی اگر از مبارزه تن به تن هم به صورت مکرر و گسترده استفاده میکنید، باز هم درخت مهارت برای شماد نسبتاً بی فایده خواهد بود.
اما مسائل مربوط به پیشرفت شخصیت اصلی، چیزی بیش از یک فرورفتگی جزئی در یک تجربه خارقالعاده است. مواجه شدن با اینگونه از ایرادات کاملاً طبیعی است، بنابراین یک بازی خیلی باید خاص باشد تا بتواند مسائلی مانند این موضوعات را در طرحهای بزرگ و درخشان به رخ مخاطب بکشاند. خوشبختانه بازی Horizon Forbidden West آنقدری که باید خاص و بزرگ باشد، خاص و بزرگ بود؛ اما وقوع و مشاهده این ایرادات جزئی هم طبیعی است. همانطور که هم مشاهده و هم مطالعه کردهاید، من بیشتر از جنبههای به یاد ماندنی و منحصربهفردی که لحظات عالی را برای شما میسازد، صحبت کردهام؛ اما هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارد که Horizon Forbidden West را از بازیهای هم سبک جدا میکند و در تجربه اولتان قطعاً با آنها برخورد میکنید. البته من هم میخواهم برخی از موارد باقی مانده را خودتان کشف کنید، بنابراین بهتر است خیلی از موارد مد نظرم به صورت مخفی، دست نخورده نزد شما خوانندگان باقی بماند.
اصل موضوع چیز یکسانی را بیان میکند، بنابراین بازی Horizon Forbidden West یک دستاورد چشمگیر است که تقریباً به همه روشهایی که باید نسبت به نسخه نسل قبلی خود پیشرفت میکرد، به ارتقاء مناسبی رسیده و تمام نقاط قوت خود را در یک ماجراجویی به یادماندنی و گسترده گرد هم جمعآوری کرده و به رخ بازیکن میکشد.
به عنوان کلام آخر باید گفت که Horizon Forbidden West یک دستاورد چشمگیر در داستان سرایی، طراحی بازی و فناوری است و هر آنچیزی که در نسخه قبلی مشاهده کرده بودهاید را بهطور قابل توجهای گسترش و ارتقاء داده است. بنابراین اگر عاشق نسخه اول بودهاید، حتماً این گوهر ناب صنعت بازیهای ویدیویی را تجربه کنید.
نقد و بررسی فوق با توجه به تجربه بازی روی کنسول پلیاستیشن ۵ نگارش شده است.
نقد بسیار عالی و تحریک آمیزی بود. بی صبرانه منتظر توزیع سی دی های این بازی در کشورمون و تجربه لذتبخشش هستم 🌹☺️