در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که League of Ancients چیست؟ و غول صنعت بازی یعنی eSports چگونه توانسته به یک عامل کلیدی در آینده اکوسیستمهای بازیهای متصل تبدیل شود؟ با ما در کارو تک همراه باشید.
eSports یا همان ورزش الکترونیکی یک اصطلاح فراگیر است که برای توصیف رویدادهای بازیهای ویدیویی سازماندهیشده که در قالب رقابت برگزار میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. مسابقات یا تورنومنتهای تکی (چه در مکانهای ثابت یا آنلاین) برگزار میشوند که در آن دو یا چند حریف بازیبازان ویدیویی حرفهای برای کسب مقام برتر و جوایز مرتبط مالی با یکدیگر رقابت میکنند؛ بسیار شبیه به رویدادهای ورزشی فیزیکی. در واقع، دقیقاً مانند ورزشهای دنیای واقعی، در مسابقات قوانینی تعیین میشود و داورانی آنها را اجار میکنند و تیمها و بازیکنان مختلف نیز هوادارانی را بهخود اختصاص میدهند.
بهطور معمول، این مسابقات شامل بازیهای اکشن اولشخص مثل Call of Duty ،CounterStrike یا فورتنایت میشود. ناگفته نماند که بازیهای استراتژی و چندنفره آنلاین مثل Leauge of Legends یا Dota2 نیز در این دستهبندی قرار میگیرد. برای افراد ناآشنا، ورزشهای الکترونیکی ممکن است بیمعنی بهنظر برسد اما حقیقت این است که این صنعت گستره بسیار زیادی را بهخود اختصاص میدهد و همچنان، هم از نظر محبوبیت و هم از نظر وسعت در حال رشد است.
در واقع، تخمین زده میشود که امسال بیش از ۳۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان ورزشهای الکترونیکی را تماشا کنند و نامهای بزرگی مانند ویل اسمیت، دریک و مایک تایسون در میان سرمایهگذاران و حمایتکنندگان این بازیها هستند. تورنومنتهای زنده در این حوزه به خودیخود صدها هزار هزار بازدیدکننده دارد و تیمها برای دریافت میلیونها دلار جایزه رقابت میکنند. ESports یک تجارت جدی است و از نظر پیشبرد مسیر بازیهای ویدیویی به یک رهبر بازار تبدیل شده است. درباره metavers چیست بیشتر بخوانید.
قبل از اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد، ابتدا لازم است بفهمیم که چه چیزی باعث میشود بازیهای ویدیویی یک تمایز واقعی و پیشگام آشکار در کاربرد متاورس باشند. دو عامل اصلی در این امر وجود دارد و هردو ذاتاً به هم مرتبط هستند. اولین مورد این است که بسیاری از بازیهای ویدیویی در اصل متاورسهای بتا هستند؛ عناوینی مانند Roblox و Minecraft بازیهای آنلاین عظیمی هستند که میلیونها بازیکن فعال دارند که وارد اکوسیستمهای کامل و پر رونق میشوند تا از طریق ابزارهای مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند.
چت صوتی و متنی، چالشهای بازی و رویدادهای اجتماعی (که گاهی اوقات حتی رویدادهای واقعی و زنده مانند کنسرتها را به نمایش میگذارند) از جمله مواردی است که متاورس را به بازیها مرتبط میکند. جنبه دوم این است که بیشتر بازیهای ویدیویی معمولاً مثل شبکههای اجتماعی محدودکننده نیستند و میتوانند تعامل ارگانیک را بین بازیکنان بهوجود بیاورند. در واقع، زمانی که فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد و خود را به عنوان پیشگام جدید متاورسها اعلام کرد، واکنش گسترده عمومی نهتنها تحسین نبود، بلکه انتقاد بود.
فیسبوک شرکتی است که به دلیل قرار دادن منافع و سودآوری شرکت بر ایمنی و رفاه افرادی که از پلتفرمهای آن استفاده میکنند و بسایری از کاربران خود را به عنوان کالاهای دادهای برای بهرهبرداری و فروش مینگرند، شناخته شده است. بنابراین، هر متاورسی که توسط چنین شرکتی ایجاد میشود، تمایلات طبیعی به استفاده از تعامل یک فرد برای ایجاد موقعیتهای کسب درآمد با استفاده از آن دادهها برای فروش محصولات یا خدمات را دارد.
برعکس، جهانهای بازی Roblox و Minecraft برای دههها دارای اکوسیستمهای پر رونقی بودهاند که در آن بازیکنان میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مهارتها و تجارتهایی را بیاموزند (که بسایری از آنها میتوانند در دنیای واقعی پول کسب کنند) و در مأموریتها و رویدادهای اجتماعی به یکدیگر بپیوندند. البته، تراکنشهای خردی در این بازیها نیز وجود دارد و میتواند اتفاق بیافتد اما عموماً غیرفعال هستند و به عهده بازیکن است که با میل خود از آنها استفاده کند. به همین دلیل است که بازیهای ویدیویی انتخاب طبیعی تکامل متاورسها محسوب میشوند.
در واقع، یک شرکت به نام Daubit، استودیو توسعهدهنده که در بازیهای متاورس تخصص دارد، اخیراً اعلام کرده که ۸ میلیون دلار جمعآوری کرده است تا اولین لینگ ESports در جهان را ایحاد کند که منحصراً در Roblox برگزار میشود. لیگ گیمینگ متاورس یا همان MGL درحال حاضر در مراحل آزمایش بتا است و بهزودی میزبان رویدادهای مختلف نیز خواهد بود. با این حال، تمرکززدایی فناوری بلاکچین است که در آن، ورزشهای الکترونیکی در متاورس واقعاً میتوانند بدرخشند. بازیهای NFT که براساس سیستمهای مالی غیرمتمرکز ساخته شدهاند (بهویژه عناوینی مثل MOBA یا League of Ancients) به دلیل محبوبترین بازیهای عرصه نبرد در بین تمام ژانرها در صنعت و قابلیت همکاری بلاکچین، انتخابی مناسب برای تکامل بعدی بازیهای الکترونیکی هستند. در واقع، همانطور که سرپرست پروژه توضیح میدهد، League of Ancients تازه شروع کار است. آنها دراینباره میگویند:
ما واقعاً مشتاق هستیم که فضای ورزشهای الکترونیکی هیجانانگیزی را که میشناسیم و دوست داریم را به خوبی با امکانات بیپایان متاورسی که امیدواریم پرورش دهیم، ترکیب کنیم. اگرچه بهطور مطلق صحبت نمیکنیم، توصر نوع تعاملی که این دو به آن اشاره میکند، چندان هم دشوار نیست.
این سناریو را تصور کنید: شما درحال انجام یک بازی از League of Ancients در متاورس منحصربهفرد آن هستید اما تصمیم بگیرید که ترجیح میدهید بهجای آن، رقابت چند حرفهای را تماشا کنید. با هدست واقعیت مجازی، شما که یک دنیای سهبعدی کاملا تعاملی را به شما نشان میدهد، به یک منطقه عمومی منتقل میشوید که در آن یک تابلوی اعلان یک تورنمنت بزرگ را نشان میدهد که قرار است برگزار شود.
شما با آن تعامل میکنید و با استفاده از ارز رمزنگاریشده بومی LOA& بلیطی خریداری میکنید. این بلیط اکنون با خیال راحت در کیف پول DeFi شما بهعنوان NFT نگهداری میشود. هنگامی که مسابقات در آستانه شروع است، شما به NFT خود پیشنهاد میدهدی و به عرصه بازی منتقل میشوید. از آن نقطه، شما در محل تعیینشده خود مینشینید؛ درست مانند دنیای واقعی. هنگامی که به آنجا منتقل شدید، نمای هوایی از نبرد League of Ancients را دارید که در زمان واقعی و در واقعیت مجازی درست در مقابل شما اتفاق میافتد. با این حال، برخلاف دنیای واقعی، میتوانید زاویه دوربین خود را تغییر دهید تا برداشتی متفاوت از اکشن داشته باشید، از شخصیت بازیکن مورد علاقهتان در حالی که در حال مبارزه با حریفان میجنگد، دیدی از روی شانه داشته باشید یا میتوانید به سمت چپ و راست آواتر بپیچید. شما میتوانید با آنها صحبت کنید یا همانطور که در زندگی واقعی اتفاق میافتد، آنها را تشویق کنید.
برای یک رویداد ورزشی بزرگ، نمایشهای موسیقی نیز میتوانند وجود داشته باشند؛ هنرمندان بزرگی که شبیه آنها در متاورس بازسازی شده است که در بین دورهای بازی، جمعیت را سرگرم خواهند کرد. میتوانید تماشا کنید که تیم مورد علاقه خود در نهایت برنده میشود، سپس با دوستان خود که در این رویداد به شما پیوستهاند به میخانه محلی برگردید. در آنجا میتوانید بنشینید و درباره تمام لحظات مورد علاقهتان با جزئیات صحبت کنید و حتی میتوانید بخشهایی از مسابقه را مجدداً دوباره پخش کنید چراکه بلیط NFT شما شامل یک ضبط رایگان از بازی میشود که میتوانید هر زمان که بخواهید به آن دسترسی داشته باشید؛ تمامی این کارها در اتاق نشیمنتانانجام میشود.
این همان نوع تعامل و اتصال واقعی است که شرکتهای پیشگامی مانند League of Ancients امیدوار هستند تا ایجاد کنند. درآمد حاصل از رویدادهای ورزشی الکترونیکی فوقالذکر میتواند تا حد زیادی برای گسترش بیشتر و رشد خود متاورس مورد استفاده قرار بگیرد و سبکها، ژانرها و ویژگیهای مسابقات بیشتری را امکانپذیر کند.
با توچه به اینکه همهگیری کووید ۱۹ هنوز در ذهن مردم باقی مانده است، متاورس جذابتر شده است و به همین ترتیب، این ایده که بتوانیم در رویدادهای مهم ورزشی الکترونیکی شرکت کنیم و با دوستان و افراد جدید بهطور یکسان تعامل داشته باشیم، بسیار جذاب است.
به علاوه، با توجه به اینکه اولین عنوان League of Ancients حتی برای انتشار تا سهماهه چهارم ۲۰۲۲ برنامهریزی نشده است، اما صدها هزار عضو در حال حاضر به انجمن آنها عضو شدهاند، دیدن اینکه چگونه این شرکت در میان رهبران بازار خواهد بود، سخت نخواهد بود. پیشنهاد می شود با مفهوم رزولوشن تصویر آشنا شوید.