دنیای متاورس درحال گسترش یافتن است و حوزه گیمینگ بهعنوان داوطلب حاضر در صحنه، بیشترین تأثیرات را نسبت به پیشرفتهای متاورس تجربه کرده است. حال آینده گیمینگ و حوزه گیم با توجه به بازیهای مبتنی بر متاورس چگونه خواهد بود؟
متاورس؛ دنیای مجازی که همه کارشناسان فناوری پیشبینی میکنند میتواند تماماً نحوه فعالیت ما در اینترنت را تغییر دهد و بهسبب پتانسیل آن برای ایجاد انقلابی در شیوه زندگی ما در جامعه امروزی، اهمیت ویژه و قابل توجهی را بهخود اختصاص داده است. از نحوه معاشرت ما با دیگران، تماشای اجراهای موسیقی، درگیر شدن با مشاغل مد تا نحوه بازی ما، متاورس همه چیز را دربرمیگیرد.
اگر کسبوکار شما بهدنبال جامعه هدف جدید است، بازی بهترین گزینه ممکن خواهد بود. این بهویژه اگر جوانان را هدف قرار میدهید، صادق است. مخاطبین متاورس درحال حاضر گیمرهای جوان هستند و مؤسسههایی همچون اپیک گیمز، پیشرو در این صنعت بهحساب میآیند. شرکتهایی مانند فیسبوک، Roblox و Naver همگی درحال ایجاد متاورس هستند. با این حال، یک متاورس واقعی کاربران را قادر میسازد تا بهطور یکپارچه میلیونها تجربه در پلتفرمهای این شرکتها داشته باشند. مدتی طول میکشد تا مصرفکنندگان بتوانند تجربههای کامل یک دنیای متاورس را داشته باشند. دنیاهای متاورس واقعی باید از سیستمی غیرمتمرکز بهرهمند باشند و کاربران باید در مورد جگونگی ساخت متاورس، نحوه استفاده از دادههایشان در آن و نحوه استفاده از آن در زندگی روزمره، اطلاعاتی داشته باشند.
بازیهای متاورس در واقع به بازیهایی اشاره دارد که در آن بازیکنان با یکدیگر تعامل میکنند و یک محیط مجازی مشترک را کشف میکنند. چندین بازی حول محور متاورس در دسترس هستند که در آنها کاربران یک آواتار را کنترل میکنند و در حین انجام بازی در دنیای مجازی چند نفره، با کاربران و بازیکنان دیگر ارتباط برقرار میکنند.
شرکتهای بازیسازی در حال ایجاد متاورسهای خود هستند و اپیک گیمز رهبری این شرکتها را برعهده دارد. از تراویس اسکات و آریانا گرانده گرفته که کنسرتهای خود را در محیطهای فورتنایت برگزار میکنند تا بازیهای زیادی که در زمینه واقعیت و ارتباطات مجازی پا به عرصه گذاشتهاند. اپیک گیمز در حال حاضر در آستانه ایجاد نسخه جدید بازی خود برای رقابت مستقیم با شرکتهایی همانند فیسبوک است.
با ظهور بازیهای متاورس، تبلیغاتکنندگان این فرصت را دارند که مستقیماً با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنند. ابزی همیشه یک پلتفرم تبلیغاتی قوی برای شرکتها بهحساب میآمده و آینده ورزشهاش الکترونیکی نهتنها شامل گیمرها، بلکه تماشاگرانی میشود که میخواهند بخشی از این ماجراجویی باشند.
انتظار میرود صنعت بازی در سال جاری با سرعت فوقالعادهای رشد کند، بنابراین هر نوع پیشرفتی منجر به سرمایهگذاریهای بیشتر خواهد شد. با بازیهای متاورس، شرکتها میتوانند پلتفرمهای کسب درآمد خود را بسازند، بنابراین از پرداخت کمیسیونهای هنگفت به شرکتهای فناوری بزرگ مانند اپل و گوگل اجتناب میکنند. اگر رشد عظیم در صنعت بازی مبتنی بر سیستمهای متمرکز ارزش داشته باشد، دگرگونی نوپای این صنعت با بازیهای بهاصطلاح «بازی برای کسب درآمد» (بازیهایی که به بازیکنان امکان میدهد تا واقعاً کسب درآمد کنند و داراییهای دیجیتالی خود را داشته باشند و سپس میتوانند آن را در خارج از بازی به فروش برسانند)، میتواند هویت دیجیتال، داراییها، مالکیت و موارد دیگر را در اختیار بازیکنان قرار دهد.
در آینده، مردم قدرت را در دست خواهند گرفت و تصمیم میگیرند که متاورس چیست. Kirin Labs AG که منبع این مطلب نیز بهشمار میآید، یکی از آن شرکتها است که بهطور فعال با Dual Cityzen درحال همکاری است تا پلتفرمی را با تمرکز بر اینفلوئنسرها و امکان ایجاد و کنترل جوامع متاورس، ایجاد کند.
فناوری بلاکچین در حال حاضر در تعداد زیادی از متاورسهای معاصر استفاده میشود. کاربران برای استفاده از این شبکهها باید ارز دیجیتال یا NFT داشته باشند. این بازیها در فراجهان خاص خود طراحی شدهاند که از ارزهای رمزنگاری شده بومی برای تراکنشها و دریافت پاداشها استفاده میکنند. قرنطینههای حاصل از کرونا، کسالت را برای جمعیت کثیری از مردم در سرتاسر دنیا بههمراه داشت. از جنبه مثبت، مردم شروع به دیدن پتانسیل تجارتهای نوظهوری همچون بازی کردند. با افزایش تعداد بازیکنان، سرمایهگذاریهای بیشتری وارد این حوزه میشود و در نتیجه، شرکتها پول بیشتری را برای ساخت بازیهای متاورس صرف میکنند.
بزرگترین نقطه قوت پشت بازیهای متاورس، رسانه بصری است؛ رسانهای که بر همه مشاغل تأثیر میگذارد. بازی در حال حاضر ثابت کرده که یکی از مؤثرترین کانالهای بازاریابی محسوب میشود. در سالهای اخیر، بازاریابان کشف کردهاند که چگونه میتوانند از این کانال به نفع خود استفاده کنند و با ایجاد بازیهای جذاب، تبلیغات درونبرنامهای را به آن بیافزایند.
متاورس همچنین دسترسی به تعداد زیادی از گیمرها را فراهم میکند و بنابراین فرصتهایی را برای مشاغل ارائه میدهد. با این حال، این صنعت هنوز مراحله اولیه خود را سپری میکند و با محبوبتر شدن، درآمدهای بالقوه تولید شده توسط بازیهای متاورس و فناوریهای روبهرشد این حوزه نیز افزایش مییابد.
بازیهای متاورس پتانسیل زیادی دارند و آگاهی بیشتر کاربران و کسبوکارها نسبت به متاورس، مهر تأییدی بر این موضوع است. مدتی طول میکشد تا این فناوریهای جدید به نامهای معروفی در زمانه تبدیل شوند اما وقتی این اتفاق بیافتد، مراقب باشید! نسل بعدی گیمرها کسانی هستند که این قلمرو جدید از امکانات و داراییها را تعریف میکنند.
همانطور که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد در زمینه آینده رسانه، حوزه سرگرمی و ورزش ذکر شده است:
درحالی که بازی برای کسب درآمد هنوز جایگاهی نوظهور دارد، میتواند چیزی بیش از صرفاً چشمانداز باشد. در واقع، ما این موضوع را مطرح میکنیم که پتانسیل تغییر نحوه تعامل و درک افراد از ساختهای اجتماعی-اقتصادی سنتی مانند مؤسسات مالی، بازارها و دولتها در بازیهای امروزی وجود دارد؛ چراکه بازیهای Play-to-earn اثباتی برای کسب درآمد برپایه یک سیستم مالی مستقل، اقتصاد باز و مالکیت دیجیتالی است که طیف گستردهای از محیطهای دیجیتالی نوظهور و ارزشهایی بهاشکال مختلف را دربرمیگیرد.