1%

معرفی نامه | ۱۰ نکته از بازی Solar Ash که باید بدانید

بازی Solar Ash

آخرین ساخته استودیوی هارت ماشین (Heart Machine) بیش از پنج سال است که در دست توسعه بوده و در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذر ۱۴۰۰) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۵، پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفت. در معرفی‌ نامه پیش‌رو از وب‌سایت کاروتک، به بررسی ۱۰ نکته حیاتی و مهم از بازی پرداخته‌ایم که باید قبل از ورود تهیه‌ این بازی نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید.

در سال ۲۰۱۹ میلادی بود که استودیوی هارت ماشین با همراهی کمپانی آناپورنا اینتراکتیو (Annapurna Interactive) بعد از حذف نام «Kingdom» از پروژه احتمالی بعدیشان، از بازی Solar Ash رونمایی کردند که بالاخره بعد از گذشت ۲ سال در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذر ۱۴۰۰) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۵، پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفت.

رزومه استودیوی سازنده این بازی درخشان است، چراکه آن‌‌ها پیش از معرفی و عرضه این بازی توانسته بودند که عنوان فوق‌العاده محبوب Hyper Light Drifter را عرضه کرده و به نوعی دل مخاطبان و منتقدان را بربایند. به هر ترتیب بازی Solar Ash نسبت به عنوان قبلی این استودیوی از لحاظ ساختار، ترکیب و پیکربندی یک بازی کاملاً متفاوت و عمیق‌تر است که روایت سنگینی دارد و هر مخاطبی نمی‌تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید که آماده تجربه کردن چنین بازی‌ای هستید، بیایید ابتدا به ۱۰ مورد از مهم‌ترین نکات این بازی بپردازیم تا شاید برای مبلغی که می‌خواهید خرج کنید، کمی تأمل داشته باشید. به همین منظور، طبق روال سابق تمام مقالات وب‌سایت کاروتک، برای مطالعه ادامه این دست‌مایه خط زیر را دنبال کنید.

معرفی نامه شماره ۱ | داستان بازی

solar-ash-reis-erviings-suits-guide-bdcd6.jpg

داستان بازی بیشتر در مورد سیاه‌ چاله‌ای با نام التراوید (Ultravoid) است که پیش‌تر تمام تمدن‌ها زنده و سیارات مختلف را نابود کرده و اکنون می‌خواهد سیاره دیگری را نابود کند، اما شخصیت اصلی داستان ما که به اسم ری (Rai) شناخته می‌شود، نمی‌خواهد که سرزمین و مردمان خودش را حالا در درجه دیگری از زندگی پسا آخرالزمانی ببیند. به همین منظور تلاش می‌کند تا خود را به التراوید برساند و با کاشتن بذر ستاره‌ای (Starseed) که یک بذر معمولی نیست، ساختار این سیاه چاله را از هم جدا کند و با این کار به بقاء سیاره خود کمک کند.

شخصیت ری یک Voide Runner است که ویژگی‌های مهمی در بطن او وجود دارد و بازیکنان در طول حل مراحل داستانی فرعی، علاوه بر اینکه نمی‌گذارند ری حافظه خود را از دست بدهد، بلکه به راهنمایی او در خصوص دستیابی به ویژگی‌های بزرگ‌ترش کمک می‌کنند. همان‌طور که گفتیم، سیاره ری اکنون در کشش اولتراوید قرار گرفته است و به دلیل این فعل و انفعالات کهکشانی به آرامی از بین خواهد رفت، اما قهرمان داستان ما و مردمان او برنامه‌ای برای نجات سرزمین خود دارند. آن‌ها با کاشت ابزاری به نام بذر ستاره (Starseed) در اولتراوید (که همان سیاه‌ چاله مذکور است) قصد دارند این بذر را کالیبره کرده و ساختار سیاه‌چاله را فرو بریزند. بنابراین به واسطه فروپاشی و نابودی سیاه‌ چاله، سیاره آن‌ها می‌تواند دوباره خودش را در مدار قرار داده و شروع به بازسازی کند. با این حال وقتی که آن‌ها تلاش می‌کنند بذر ستاره را در اولتراوید قرار دهند، وضعیت رشد و ساختار آن به حالت آفلاین قرار می‌گیرد که مجراهای آن توسط سیگنال‌های باس‌های عظیم‌الجثه‌ای که Remnants نامیده می‌شود، مسدود شده است.

احتمالاً باید تا الان متوجه شده باشید که این بذر یک وسیله ساختارشکن است که همانند سایر بذرهایی که در دنیای واقعیمان می‌شناسیم نیست و توسط اینترنت فعالیت خود را آغاز و به مرحله هنجارشکنی می‌رسد. وظیفه ری به عنوان قهرمان داستان ما که شما باید هدایت‌اش را برعهده بگیرید این است که خودش را به سطح کششی سیاه‌ چاله برساند و تمام موانع مسدود شده را آزاد کند تا بتواند سیاره خود را یکبار برای همیشه نجات دهد.

معرفی نامه شماره ۲ | شخصیت‌ها

Solar-Ash-4.jpg

تا اینجای کار، ما فقط در مورد قهرمان داستان، که همان شخصیت ری باشد، و اهدافی که او برای بقاء و نجات سیاره‌اش در سر دارد اطلاعات مفید داریم؛ اما در خصوص نژاد این شخصیت که یک Void Runner است اطلاعات قابل قبولی در دست داریم. در حقیقت Void Runnerها به عنوان گروهی از کاوشگران توصیف می‌شوند که قبل از فرار کردن از سیاره خود، در جستجوی اشیاء با ارزش به سیاه‌ چاله‌ها سفر می‌کردند و با موفقیت به خانه باز می‌گشتند.

چیزی که اولتراوید را بسیار خاص‌تر می‌کند، ناشناخته بودن آن هم برای ما و هم برای شخصیت ری است که باید همگام و همسو بایکدیگر نسبت به شناخت آن از طریق سفر به گذشته Voide Runner‌های با سابقه و شناخت قابلیت‌های آنان در خصوص مواجه با یک سیاه چاله، مطالب مفیدی را یاد بگیریم. برخی موجودات زنده هنوز هم در شهر‌های متمدن خود زندگی می‌کنند، اما باید بدانید که در این برهه زمانی، زبان افراد دیگر متمایز نیست و همه مردمان باقی مانده با یک زبان صحبت خواهند کرد.

تمام شخصیت‌های موجود در این بازی صداگذاری شده‌اند و در این زمینه به هیچ وجه با بازی‌هایی مستقلی دیگری نمی‌توانیم Sola Ash را مقایسه کنیم. تعامل با شخصیت‌های فرعی یکی از اصلی‌ترین ابزاری است که می‌توانید با کمک آن‌ها نسبت به ارتقاء توانایی‌های خود و ایجاد راه‌ حل بزرگ برای پایان‌بندی بازی اقدام کنید. اینطور که از پیش‌نمایش‌های بازی و تجربه‌های به دست آمده از محتوای اصلی دستگیرمان شد، ری یک دستیار هوشمند شخصی دارد که می‌تواند ارتقاء‌ها و توانایی‌های جدید را از او خریداری کند. البته بر خلاف بازی قبلی استودیوی هارت ماشین، یعنی بازی Hyper Light Drifter، حالا به واسطه صداگذاری شخصیت اصلی و تعدد دیالوگ‌های موجود می‌توانیم در خصوص گفتمان صحبت‌های قهرمان داستان دخالت کنیم.

معرفی نامه شماره ۳ | ارتباط ( یا عدم وجود آن) این بازی با بازی Hyper Light Drifter

Hyper-Light-Drifter.jpg

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در سال ۲۰۱۹ بازی Solar Ash رسماً توسط استودیوی هارت ماشین رونمایی شد. در همان سال، آقای الکس پرستون (Alex Preston) که به عنوان خالق این بازی شناخته می‌شود، در توییتی راجع‌به این بازی نوشت که Solar Ash در همان دنیای Hyper Light Drifter جریان دارد. این نظریه منجر به آن شد ککه برخی از نظریه‌پردازها در مورد ارتباط بین این دو بازی، مطالبی را در سطح اینترنت پخش کنند.

به عقیده آن‌ها، احتمالا این بازی دنباله‌ای بر بازی قبلی استودیوی هارت ماشین است و می‌توانیم رگه‌های ارتباطی را بین آن‌ها مشاهده کنیم. آقای پرستون در مصاحبه‌ای با وب‌سایت کوتاکو (Kotaku) هم توضیح داده بود که هر دو عنوان در یک جهان جریان دارند، اما اینگونه نیست که دو سیاره، دو سرزمین یا هرچیز دیگر که به بعد سفر در زمان یا متاورس مربوط باشد را در بازی مشاهده کنیم. کیهان به معنای واقعی کلمه ممکن است چندین کهکشان دورتر از سیاره ما باشد، پس اگر بخواهیم از این بعد به بازی نگاه کنیم، قضیه کاملاً درست می‌شود. با این حال آقای پرستون به این موضوع اذعان می‌کند که در طول روایت داستانی کوتاهی که بازی Solar Ash در اختیارتان می‌گذارد، به هیچ وجه انتظار تقابل داستانی و هیچ ارتباط مستقیم بین هر دو بازی را نداشته باشید. هدف سازندگان خلق داستانی گیراتر و متفاوت‌تر است که فقط در یک جهان یکسان جریان دارد.

معرفی نامه شماره ۴ | ژانر پلتفرمر ۳ بعدی و کاوش در محیط

Solar-Ash_04.jpg

علاوه بر ارائه تصاویر سه‌بعدی و محیطی کاملاً وسیع، Solar Ash با تمرکز بیشتر روی ژانر پلتفرمز و اکتشاف، مسیر خود را به صورت علنی از Hyper Lighter Drifter متمایز می‌کند. شخصیت ری با هدایت بازیکنان می‌تواند در امتداد ابرهای اثیری که در مناظر بسیار زیبای اولتراوید پراکنده شده، کاوش کنند و در مناطق بسیار وسعی از سرزمین‌ها را با استفاده از سیستم Grapple جابه‌جا شوند. در طول سفر خود ممکن است که با مکان‌های جدیدی آشنا شوید که این ویژگی می‌تواند شما را به چالش‌های جدی و جدیدی برساند. در طول کاوش و اکتشاف ری، ممکن است به کره‌های صورتی رنگی برخورد کنید که اتفاقاً باید آن‌ها را نیز جمع‌آوری کنید تا در ادامه بتوانید برخی از ویژگی‌های شخصیت اصلی را به‌طور کلی ارتقاء دهید. در نهایت باید این نکته را یادآوری کنم که برخی از لباس‌های شخصی‌سازی شده برای ری وجود دارد که به شما این امکان‌ را می‌دهند تا از قابلیت‌های دیگری مثل متوقف کردن زمان بازی در حد محدودی استفاده کنید.

معرفی نامه شماره ۵ | سیستم مبارزه

solar-ash-22.jpg

از دیگر بخش‌های مهم و حیاتی بازی Solar Ash می‌توان به سیستم مبارزه آن اشاره کرد که بخش بزرگی از روند فعالیت‌های گیم‌پلی شما را در بر خواهد گرفت. سبک مبارزه شخصیت اصلی (همان ری) مبتنی بر Hyper Light Drifter است که بازیکنان با استفاده از آن می‌توانند جاخالی‌های برق‌آسا و ضربات سریع‌ را به دشمنان وارد کنند. شما در طول بازی مجهز به یک سلاح شمشیری سبک هستید و سبکی که برای سیستم مبارزه طراحی شده، همانند بازی‌هایی است که ما به عنوان ژانر هک اند اسلش (Hack and Slash) می‌شناسیم.

بخش ارتقاء سطح مبارزات هم همانند سایر ویژگی‌های مهم در این بازی گنجانده شده است. با پیشرفت‌ در سطح مبارزات، قادر خواهید بود تا تمام دشمنان خود را به‌راحتی شکست داده و از نبرد با آن‌ها خسته نشوید. به دلیل چالش‌هایی که سازندگان می‌خواستند شما با آن‌ها روبه‌رو شوید، تعجب‌آور نیست که با برخی باس‌ فایت‌های جان سخت که نبرد با آن‌ها خیلی طولانی‌تر از حد معمول خواهد بود، روبه‌رو شوید. در نهایت باید گفت که سیستم گیم‌پلی این بازی برخلاف تصوری که دارید، جذاب و سرگرم کننده است و اگر از طرفداران سری بازی‌های God of War، Dark Souls و عناوین استودیوی فرام سافتور (From Software) باشید، این سیستم می‌تواند رضایت شما را به دست آورد.

معرفی نامه شماره ۶ | نگهبانان

Solar-Ash_03.jpg

خارج از دشمنان کوچک‌تر که بازیکنان چالشی با آن‌ها احساس نخواهند کرد، آن‌ها باید با نگهبانانی مقابله کنند که در طول بازی با نام The Sentinels شناخته می‌شود. البته این نگهبانان به عنوان باس فایت‌های بازی هم شناخته می‌شوند که جثه‌های بزرگی دارند؛ اما این جثه‌های بزرگ در حد باس فایت عظیم‌الجثه Colossi در بازی Shadow of the Colossus نیست (برای این نام آن بازی را آورده‌ایم که سازندگان اذعان کرده بودند بازی Shadow of the Colossus منبع الهام گیریشان برای ساخت بازی Solar Ash بوده و برخی عناصر در این بازی شباهت‌هایی به آن محصول دارد).

اگر به تجربه بازی پرداخته باشید، احتمالاً آن‌ها را می‌شناسید؛ اما اگر تجربه نکرده‌اید باید بگویم که شکل ظاهری آن‌ها شبیه حشره‌هایی است که چندین چشم مختلف دارند و باید با آن‌ها در مکان‌های کوچکی به مبارزه پرداخته باشید. در حقیقت قرار گرفتن در این محیط‌های کوچک قدرت مانور شما در نبردها را کم می‌کند و این موضوع دقیقاً همان چیزی است که سازندگان می‌خواستند؛ چراکه آن‌ها به‌طور مداوم به چالشی بودن بازی Solar Ash اذعان می‌کنند و فقط از این طریق می‌توانند به حرف‌های خود عمل کنند. البته شکل ظاهری نگهبانان با یکدیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال یکی از آن‌ها مار بزرگی است که به آرامی در آسمان پرواز می‌کند و دیگری می‌تواند پرنده‌ای بزرگ با بال‌های آهنین باشد.

مثل سایر بازی‌های هک اند اسلش، هر کدام از آن‌ها نقاط ضعف خود را برای ضربه زدن دارند. پس سعی کنید در اولین فرصت آن‌ها را پیدا کرده و سریعاً آن‌ها را شکست دهید، چراکه هوش مصنوعی بازی به گونه‌ای طراحی شده است که دشمنان شما می‌توانند در دراز مدت (البته در طول نبردهای طولانی) سبک نبرد شما را شناسایی کرده و از آن علیه شما استفاده کنند. در نهایت باید گفت اگرچه مبارزه با این نگهبانان یک امر مهم و حائز اهمیت در این بازی است، اما شما باید نحوه پیدا کردن آن‌ها را هم بلد باشید؛ چراکه در طول روند داستانی بازی به صورت خودکاریک با آن‌ها برخورد نخواهید کرد.

معرفی نامه شماره ۷ |چالش‌های مختلف در طول بازی

Solar-Ash_02.jpg

اگرچه توسعه‌دهندگان این بازی به سمت تجربه‌ای آزادانه و خلاقانه روی آوردند و هدف آن‌ها این بود که بازیکنان بیشتر به کاوش در محیط بپردازند، اما تمام این موضوعات بدان معنا نیست که بازی Solar Ash یک محصول شبیه‌ساز پیاده‌روی در پارک است. آقای پرستون (Preston)، کارگردان هنری این بازی، در خصوص چالش‌های مختلفی که بازیکنان با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند توصیف کرد که آگاهای از محیط‌های پیرامون شخصیت اصلی و پایبندی به عناصر پلتفرمینگ از نکات مهمی است که سازندگان در طول روند ساخت بازی به آن‌ها توجه کرده‌اند.

در حقیقت چیزی که سازندگان می‌خواستند، دست یابی به فرمولی بود که توسط آن بتوان چند بازی در ژانرهای مختلف را با یکدیگر تلفیق کرد. از نظر منطقی اگر علاقه‌مند به بازی‌های هک اند اسلش دارید، بازی Solar Ash برای شما ساخته شده؛ اگر به بازی‌های ماجراجویی کوچک هم علاقه‌مند هستید، می‌توانید به این بازی سری بزنید؛ و اگر عاشق عناوین مستقل و پلتفرمر هستید، مطمئن هستیم که Solar Ash حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

معرفی نامه شماره ۸ | پشتیبانی کامل از قابلیت‌های کنترلر DualSence و SSD کنسول پلی‌استیشن ۵

Solar-Ash_05.jpg

همراه با نرخ فریم بالایی که در بازی مشاهده خواهید کرد ( در صورتی که از کنسول نسل نهمی کمپانی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۵، بهره‌مند باشید)، بازی Solar Ash می‌تواند از ظرفیت هارد SSD کنسول پلی‌استیشن ۵ برای اجرای سریع‌تر بازی و محیط‌های پیرامون ری استفاده کند. در کنار این موارد، بازی یاد شده قادر خواهد بود تا از تمام ویژگی‌ها و ظرفیت‌های کنترلر محبوب نسل نهمی دوالسنس (DualSence) استفاده کند. حالت‌های گرافیکی مختلفی برای بازی در دسترس است، اما تجربه چنین محصولی با استفاده از کنترلر دوالسنس و ویژگی‌های بازخورد لمسی و محرک‌های تطیبقی قطعاً لحظات خاص و منحصربه‌فردی برای شما به ارمغان می‌آورد.

معرفی نامه شماره ۹ | عرضه برای سایر پلتفرم‌ها

3682191-solar-ash.jpg

در حال حاضر بازی Solar Ash برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۵، پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی (از طریق فروشگاه اپیک گیمز «Epic Games») عرضه شده است. با توجه به اینکه بازی قبلی استودیوی سازنده این بازی، یعنی بازی Hyper Light Drifter، ابتدا روی رایانه‌های شخصی عرضه و بعد از آن برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوئیچ و IOS هم منتشر شد. همیشه این احتمال وجود دارد که جانشین آن یعنی بازی Solar Ash نیز از این روش پیروی کند.

البته همه چیز در خصوص این بازی با عنوان قبلی استودیوی سازنده متفاوت است، چراکه در ژوئن سال ۲۰۲۰، بازی Solar Ash به عنوان یک محصول انحصاری برای کنسول پلی‌اسیتشن عرضه شد. آقای پرستون به عنوان کارگردان این بازی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Twinfinite اذعان کرد:

همه می‌دانند که هرکسی سایر پلتفرم‌های دیگر هم در نظر می‌گیرد. این فقط یک موضوع ساده است و در خصوص تایم لاین ما و کارهایی که قرار است با شریک کاریمان، یعنی کمپانی سونی، انجام دهیم مربوط می‌شود.

بنابراین ملاحظات زیادی وجود دارد، اما در پایان روز من دوست دارم بازی Solar Ash را تا جایی که ممکن است برای پلتفرم‌های دیگر عرضه کنم تا مخاطبان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند. تمام این موضوعات فقط به این بستگی دارد که چه اتفاقی می‌افتد و چه زمان و حتی چگونه باید آن را عرضه کنیم.

همان‌طور که اشاره کرده‌ایم، برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز این بازی در انحصار فروشگاه اپیک گیمز است، اما طبق روال سابق بازی‌های مستقل بزرگ دیگری که توسط استودیوی آناپورنا (Annapurna) عرضه شده بود (مثل بازی‌هایی نظیر Outer Wilds و The Pathless)، احتمالا این انحصاری زمانی برای فروشگاه اپیک گیمز به مدت ۱ سال است و بعد از آن می‌توانیم از فروشگاه محبوب استیم هم نسبت به تهیه این بازی اقدام کنیم.

معرفی نامه شماره ۱۰ | گزینه‌های در دسترس

sc8bhd.jpg

متأسفانه بازی Solar Ash گزینه‌های زیادی برای بخش Accessibility Option در دست ندارد و به نظر می‌رسد که استودیوی سازنده قصد انتشار به‌روزرسانی برای ایجاد چنین قابلیتی را هم در نظر نگرفته است. البته پیش‌تر آقای پرستون اذعان کرده بود که برای انعطاف‌پذیری بیشتر بازیکنان قادر خواهند بود تا درجه سختی بازی را در هنگام تجربه تغییر داده یا برای به چالش کشیدن خود این گزینه را غیرفعال کنند، چراکه اگر بیش از حد ببازید، بازی می‌تواند درجه سختی را برای شما کاهش دهد.

به نظر می‌رسد که هدف اولیه سازندگان آن بود که تنظیمات اختصاصی‌ای برای تغییرات عمده در بخش مبارزه و توانایی‌های شخصیت اصلی در نظر بگیرند که احتمالاً به دلیل فشار کاری برای رساندن محصول به زمان عرضه و کوچک‌ بودن جامعه بازی‌سازان در استودیوی آناپورنا و هارت ماشین (Heart Machine)، این مورد به کلی کنسل شده است؛ اما با توجه به صحبت‌های کارگردان این بازی و احتمالات دیگر، امکان عرضه یک به‌روزرسانی بزرگ و اضافه کردن چنین گزینه‌ای دور از ذهن نیست.

بازی Solar Ash مدتی است که عرضه شده و نقد و بررسی این بازی از طریق وب‌سایت کاروتک قابل مطالعه است. برای مطالعه نقد و بررسی مذکور می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

خورشید مثل سیاه چاله | نقد و بررسی بازی Solar Ash

در بخشی از نقد و بررسی این بازی خواهید خواند:

بازی Solar Ash یک محصول عجیب و غریب است که از بازی دیگر استودیوی هارت ماشین یعنی Hyper Light Drifter چیزی کم و کسر ندارد. یک روح منحصربفرد در بطن این بازی قرار گرفته و برخلاف هر محصول دیگری در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، می‌تواند داستان متفاوتی را از زندگی پساآخرالزمانی برای شما روایت کند که همتای آن را پیش‌تر مشاهده نکرده بودید.

مجموعاً این بازی سفر طولانی را به مخاطبان ارائه نمی‌کند و نگاه کردن به صورت کلی به ساختارهای بازی‌، بهتر از خرد کردنش به مجموعه‌های ریزتر است که باید در زیر ذره‌بین به بررسی آن‌ها بپردازیم. برای سرگرم کردن بازیکنان، داستان و گیم‌پلی به اندازه کافی وجود دارد. نگاه کردن و تجربه چنین اثری شاید لذت بخش باشد، اما تکرار مجدد آن همانند ماری است که از دل درد به خود غوطه‌ور شده و نمی‌داند که محتوایی خود را هضم کند یا آن را پس بزند. در نهایت باید گفت که حتی با وجود برخی لبه‌های ناهموار، آخرین ساخته استودیوی هارت ماشین یک عنوان پلتفرمر سه‌بعدی جذاب با ویژگی‌های منحصربفرد خود است که توسط برخی از دانش‌های خلاقانه، طراحی سطحی و زیایی بی حد و مرزش به قلب مخاطب حمله می‌کند.

نظر شما در خصوص این معرفی نامه چیست؟ آیا تاکنون به تجربه بازی Solar Ash پرداخته‌اید؟ تا به حال کدام یک از عناوین ساخته شده توسط استودیوی آناپورنا گیمز را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را پیرامون این دلیل نامه و بازی Solar Ash با ما به اشتراک بگذارید.

  • اشتراک با دوستان
در بحث شرکت کنید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات