«نینتندو» شاید بهتر از هر کمپانی دیگری میداند که چه عنوانی باید بسازد و چگونه از کارکترهای ماندگار و محبوبش استفاده کند. آنها به خوبی میدانند که حتی فرعیترین کارکتر در بازی نیز میتواند به یک جنگجوی قوی تبدیل شود و میتواند ماجراجویی خود را داشته باشد. قطعا هیچکس بهتر از «نینتندو» این موضوع را درک نکرده است و در سری «سوپر اسمش بروز» این موضوع بارها ثابت شده است. پنجمین قسمت از سری با نام Super Smash Bros. Ultimate منتشر شد تا بار دیگر ثابت شود از ساختههای «نینتندو» نمیتوان به راحتی عبور کرد؛ چه برسد به عنوانی که همه کارکترهای محبوب و دوست داشتنی بازیهای «نینتندو» دور یکدیگر جمع شدهاند تا درگیر یک نبرد حماسی و نفسگیر شوند.
پروسه ساخت «سوپر اسمش آلتیمت» دقیقا از سال 2015 و بعد از انتشار آخرین محتوای قابل دانلود قسمت قبلی که برای Wii U و 3DS منتشر شده بود، آغاز شد و از همان موقع کارگردان ماهر این سری یعنی آقای «ماساهیرو ساکورای» دوباره برای کارگردانی و نوشتن سناریو یک «سوپر اسمش» جدید اینبار با استودیو «باندای نامکو» شروع به همکاری کرد که خبر آن بعد از حدود یک سال و نیم منتشر شد و خیلیها را خوشحال کرد. از مهمترین اتفاقاتی که در قسمت جدید رخ داده است، بازگشت یک سری از شخصیتها مثل «دیدیدی» است که البته این موضوع را مدیون اصرارهای کارگردان بازی برای حضور کارکترهای بیشتر از دنیای «نینتندو» هستیم.
اگر پیشتر یکی از قسمتهای «سوپر اسمش» را بازی کرده باشید، به خوبی میدانید که ماجرا از چه قرار است و چگونه باید راه خود را به بازی باز کنید. حتی اگر هم این اولین تجربهتان باشد هیچ مشکلی نیست و به راحتی میتوانید به بازی عادت کنید. این بازی قرار نیست یک عنوان چالشبرانگیز و اعصاب خردکن باشد؛ بلکه سازندگان تنها سعی کردهاند که بازی را در نهایت سرگرمکنندگیاش منتشر کنند. تنها با استیکهای حرکتی و سه دکمه میتوانید این بازی را انجام دهید که یادگیری آن بیشتر از یک الی دو ساعت وقتتان را نخواهد گرفت. کافی است که با هر کدام از کارکترها چندبار بازی کنید تا متوجه شوید که هر کدام از آنها چه ویژگی و چه ست حرکات خاصی دارد.
سوالی که بعد از حدود 40 ساعت تجربه بازی از خودم پرسیدم این بود: آیا امکان دارد که بتوانند بهتر از این هم «سوپر اسمش» بسازند؟ به یاد آوردم که برای قسمت قبلی نیز همین را گفتم و این موضوع واقعا سوالی است که «نینتندو» همیشه با سورپرایز دوست داشتنی جواب میدهد. شاید یکی از بهترین بهبودهای بازی نسبت به قسمت قبلی، مود «رقابتی» آن است که سرعت بسیار بیشتری به خود گرفته است و چالش سرگرمکننده آن نیز نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. در هر مسابقه 8 نفر وجود دارند که به مبارزه با یکدیگر میپردازند. درگیری 8 نفر با یکدیگر به قدری خوب و جذاب در بازی پیادهسازی شده است که حتی یک لحظه احساس نمیکنید که چرا انقدر صفحه شلوغ است و آیا میتوانید با وجود این همه کارکتر در صحنه شانسی برای بردن داشته باشید؟ اما سازندگان به خوبی میدانستند که چگونه این نگرانیها را برطرف کنند. با ساختن زمینهای بزرگ برای مبارزه و ایجاد تعادل مناسب در گیمپلی تمامی مسابقههایی که تجربه میکنید تنوع خاص خود را دارند و اگر از پیش تعیین نکرده باشید، هیچوقت همه پلیرها سراغ یک پلیر خاص نمیروند و بازی یک روند متعادل را پیش میگیرد.
یکی از المانهای نوآورانه و خارقالعاده «سوپر اسمش»، درجه سلامت کارکترهاست. کارکترها هیچ درجه سلامتی ندارند که با صدمه دیدن از مقدار آن کم شود، بلکه آنها یک درصد آسیبپذیری خاصی دارند که هر چقدر بیشتر شود و بالاتر برود درصد شکست خوردنشان نیز بیشتر میشود. اگر درصد صدمه به مقدار خاصی برسد، آن وقت میتوان کارکتر را از نقشه خارج کرد که معمولا با یک سری انیمیشنهای جالب و جذاب همراه است. اگر در طول بازی درصد شما از همه افراد کمتر باشد، آن وقت کمی خیالتان راحتتر از افراد دیگر است و باید برای حفظ این درصد پایین تلاش کنید.
اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که کدامیک از شخصیتهای دنیای «نیتندو» در این بازی حضور دارند! در قسمت قبلی یعنی Super Smash Bros تنها 54 کارکتر قابل بازی وجود داشت که بعدها 7 کارکتر دیگر از طریق محتوای قابل دانلود اضافه شد. اما در این قسمت حدود 80 کارکتر به همراه محتویات قابل دانلود در بازی قابل انتخاب هستند که همگی از دنیاهای مختلف مانند «سوپر ماریو»، «پوکیمان»، «کربی»، «زلدا»، «پرسونا»، «یوشی»، «متال گیر»، «کسلونیا»، «متروید»، «استریت فایتر»، «دانکی کانگ» و … به بازی اضافه شدهاند و باید اعتراف کرد که به هیچوجه نمیتوان این لیست کارکترها را به راحتی در یک بازی قرار داد!
جلوههای بصری فانتزی سری «سوپر اسمش» به هیچ وجه برای طرفداران بازیهای «نینتندو» تازه و غریب نیست و این طراحیهای دوست داشتنی را همه حتی کسانی که چندان با «نینتندو» آشنایی ندارند نیز به خوبی میشناسند و فرمول جذابیت بصریاش تا همین امروز و برای قسمت جدید این سری جواب داده است. هر چند در کنار این طراحی فانتزی و شرقی، یک سری انیمیشنهای جدید که شبیه فیلمهای اکشن هالیوودی است نیز به بازی اضافه شده است که آن را جذابتر از قبل میکند.
طراحی چهره شخصیتها نیز کاملا بر اساس طراحیهای گذشته آنهاست و هیچکدام از شخصیتها عوض نشدهاند و حس غریبگی خاصی را منتقل نمیکنند. همگی شکل و شمایل خود را حفظ کردهاند و این موضوع یکی از دلایلی است که بسیار این بازی را دوست دارم. طراحی محیط و زمینهای مبارزه نیز همگی بر اساس یک مکان آشنا از دیگر بازیهای «نینتندو» است که سازندگان به خوبی برای مبارزه هشت نفره بهینهسازی کردهاند و باید اعتراف کنم که کیفیت این زمینها نسبت به گذشته بسیار بالاتر و جذابتر است.
آقای «هیدکی ساکاموتو» که در گذشته وظیفه ساخت موسیقی عناوینی همچون Yakuz: Kenzan! و Yakuza 2 را برعهده داشته است، این بار برای ساخت موسیقی Super Smash Bros. Ultimate دست به کار شده است و حقیقتا از این وظیفه خود سربلند بیرون آمده است. موسیقی بازی بسیار شنیدنی با ارزش تکرار بالاست و هیچگاه از شنیدن تم خاص و جذابش خسته نخواهید شد.
بدون شک سری «سوپر اسمش» یکی از بهترین و سرگرمکننده ترین بازیهای «مبارزهای» است که با انتشار هر قسمت، استانداردهای سرگرمی را جا به جا میکند؛ اما دلیل اصلی که شاید همگی به خاطر آن، «سوپر اسمش» را بازی میکنند، دنیایی از خاطرات کودکی است که همگی در یک بازی جمع شدهاند. از «سوپر ماریو» و «لوییجی» گرفته تا دنیای «زلدا» و «کربی» که همگی تعریفکننده چندین نسل عناوین بزرگ، تاثیرگذار و البته سرگرمکننده هستند. قسمت جدید این سری یعنی Super Smash Bros. Ultimate با رو کردن المانهای جدید که البته همگی به لطف کنسول فوقالعاده «سوییچ» ممکن هستند، به صورت عادی چندده ساعت سرگرمی را به هرماه دارند که توصیه میکنم به هیچ وجه تجربه آن را از دست ندهید. همچنین خبر خوب برای طرفداران «پرسونا»! شخصیت «جوکر» به زودی به لیست کارکترهای قابل بازی «سوپر اسمش آلتیمت» اضافه خواهد شد. یک دلیل بیشتر برای تجربه این شاهکار.