واقعیت مجازی اکنون بیش از هر زمان دیگری واقعی به نظر میرسد و وجود حس لامسه در آن میتواند آن را عملا به دنیای واقعی تبدیل کند.
دستکشهای Haptic سالها است که وجود دارند و به شما این امکان را میدهند تا اشیاء را در واقعیت مجازی احساس کنید. اما تنظیم بیشتر این لوازم جانبی لمسی دشوار است. آنها باید به سیستم VR شما متصل شوند، به فناوری زیادی نیاز دارند و از همه مهمتر، بسیار گران هستند.
اخیراً نام دستکشهای SenseGlove Nova زیاد به گوش میخورد؛ یک جفت دستکش واقعیت مجازی که با هدستهای مستقل کار میکنند (مانند Oculus Quest 2)، به فرآیند تنظیم طولانی نیاز ندارند و همچنین بیسیم هستند.
این دستکشها که بهعنوان بخشی از بسته توسعه برای برندهای پیشرفته واقعیت مجازی با قیمت 3999 یورو به فروش میرسد، متأسفانه هنوز گران هستند و برای استفاده در خانه ساخته نشدهاند. حداقل هنوز نمیتوان از آنها برای استفاده شخصی استفاده کرد. اما آنها میتوانند یک گام رو به جلو در ایجاد واقعیت مجازی نه تنها واقعی، بلکه احساس واقعی بودن، ارائه یک تجربه همه جانبهتر را نشان دهند. این مرحله میتواند بهطور قابل توجهی بر آینده واقعیت مجازی که بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری در دهه آینده روی آن شرطبندی میکنند تأثیر بگذارد.
فناوری Haptic که حس لامسه را شبیهسازی میکند، از قبل در تلفنهای ما، کنترلکنندههای بازی و حتی برخی از هدستهای بازی تعبیه شده است. اما دستکشهای واقعیت مجازی که ابتدا در فیلمهای علمی تخیلی دیده شدند و ایدهی آنها از آنجا سر چشمه گرفت، وسایلی هستند که برای حس کردن و لمس کردن اشیا و محیطها در VR به آن نیاز داریم.
اساساً، دستکشها از محرکها و انرژی استفاده میکنند تا مقاومتی را که هنگام گرفتن یک جسم احساس میکنید، در شما بوجود بیاورند. بگذارید یک مثال بزنیم؛ هنگامی که شما برای برداشتن یک توپ تنیس بین انگشت شست و سبابه خود اقدام میکنید، نوک آن انگشتان به هم نمیرسند و در واقع فضای فیزیکی بین آنها توسط توپ پر میشود.
SenseGlove Nova با محدود کردن دامنه کامل حرکتی که انگشت شست و سبابه شما میتواند در هنگام تعامل با یک توپ تنیس دیجیتال ایجاد کند، میتواند احساس نگه داشتن یک جسم فیزیکی با ویژگی های دنیای واقعی را در شما بوجود بیاورد.
فشار تنها بخشی از پازل است. نوا همچنین به نحوه عملکرد محرک در دستکش نیز توجه میکند. این بدان معنا است که شما میتواند احساس دکمهها و اشیاء خاص را به جای اینکه ارتعاشات اولیه به نوک انگشتان شما برسد، حس کنید.
دستکشهای واقعیت افزوده SenseGlove Nova در حال حاضر کاربران خانگی را هدف قرار نمیدهند. درعوض، Nova به کاربردهای سازمانی توجه دارد.
به آموزش افراد برای چیدن ماشینآلات یا آموزش نحوه برخورد با بلایا یا اقدامات پزشکی فکر کنید. آنها سناریوهایی هستند که به مقدار زیادی مهارت و دانش و همچنین تجربه واقعی نیاز دارند که میتواند از طریق یک هدست واقعیت مجازی و یک جفت دستکش لمسی برای به حداقل رساندن خطرات ارائه شود.
اکنون بیاید با چند مثال این موضوع را بهتر درک کنیم. فرض کنید ما وظیفه داریم تا با استفاده از این دستکشها رباتی را در خط مونتاژ بسازیم و باید مهرهها، پیچها، بازوها و پاها را با ترکیبی از ابزار کنار هم بچینیم. اگرچه این حس قبل از اینکه یک تعامل با دنیای واقعی را منعکس کند، نیاز به کمی دقت دارد، اما دستکشها این احساس را به ما میدهند که ما نه تنها یک مته برقی را نگه میداریم، بلکه میتوانیم فشار ماشه را برای تنظیم سرعت چرخش مته تنظیم کنیم.
در حالی که نرمی حرکت طبیعی انگشت هنوز در این دستکش پیاده نشده است، اما مطمئناً بهزودی این دستکش این حس را نیز به تصویر خاوهد کشید. البته شایان ذکر است که حس کلیک کردن چرخ دندهها و قرقرهها در هنگام استفاده از دستکش وجود دارد، اما هنوز هم ساخت آنها DIY است و شبیه نمونه اولیه به نظر میرسد. نگه داشتن یک چیز، منظرهای غوطهورتر از استفاده از بسیاری از کنترلرهای گرز مانند است که در حال حاضر تعامل VR را مشخص میکنند.
آموزش فقط یک مورد استفاده از دستکشهای لمسی واقعیت مجازی است. Nova به ما میگوید که آنها میتوانند برای طراحی و مهندسی محصول نیز مفید باشند و به مردم این امکان را میدهند که بهطور واقعی و مجازی ایدهها را قبل از ساختن آنها در زندگی واقعی آزمایش کنند.
اگر به یک جفت دستکش لمسی برای ارتقای تجربه VR در خانه خود علاقه دارید، برخی از شرکتها قبلاً لوازم جانبی مشابهی تولید کردهاند. دستکشها و Captogloves رایگان SensoryX VR برای بازخورد لمسی اولیه بسیار توصیه میشوند و با برخی از بهترین هدستهای واقعیت مجازی کار میکنند. با این حال، آنها بیشتر شبیه دستکشهایی هستند که در یک سفر پیکنیک میگیرید تا دستکشهای واقعیت مجازی و VR.
HaptX یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار برای ارائه حس واقعی لمس است. اما هنوز هم واقعاً برای برنامههای حرفهای استفاده میشود و برای کار کردن باید به صورت حرفهای راهاندازی شود.
به وضوح بخش مهمی از توسعه VR و AR در حال انجام است. میدانیم که متا پس از رونمایی از نمونه اولیه به نام Meta Glove در اواخر سال 2021، معتقد است حس لامسه برای آینده این برند مهم است.
به هر حال، اگر دیدگاه مارک زاکربرگ از یک متاورس که همه ما در آن زندگی میکنیم، کار میکنیم، بازی میکنیم، به یکدیگر عشق میورزدیم و به کنسرتهای VR میرویم، به واقعیت تبدیل شود، آنوقت میتوانیم دنیای اطرافمان را لمس کنیم. شخصا فکر میکنم که ایجاد احساس واقعی لامسه در متاورس بسیار هیجانانگیز است و برای ادامهی بقای متاورس بسیار ضروری است. در واقع، دستکشهای SenseGlove Nova و دیگر دستکشهای واقعیت مجازی دقیقا در قلب تجربه ما در متاورس قرار دارند.