دانلود اپلیکیشن اندروید

Valve ایده‌های بزرگی‌ را برای آینده‌ی استیم‌دک دارد

Valve ایده‌های بزرگی‌ را برای آینده‌ی استیم‌دک دارد

گیب نیول (Gabe Newell) به دنبال این است تا تمام دنیای بازی رایانه‌های شخصی را به‌ فضای دستگاه‌های قابل حمل کوچک بیاورد.

این چیزی است که تمام گیمر‌ها مدت‌های طولانی است در انتظارش بوده‌‌اند. اولین باری که باز‌ی‌های رایانه‌ی شخصی را بازی کنید، احتمالا به این فکر می‌افتید که دوست داشتید می‌توانستید این بازی‌ها را در یک فضای قابل حمل شبیه به موبایل امتحان کنید. از اولین باری که بازی‌های ویدئویی ساخته شد، خیلی از کسانی که به بازی‌های ویدئویی علاقه داشتند، به‌دنبال راهی بودند تا بتوانند بازی‌های ویدئویی را در هرجایی که دوست داشته باشند انجام دهند.

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، گیب نیول تمام دنیا را در مورد یک دستگاه که توانایی اجرای بازی‌های رایانه‌ی شخصی را دارد، هیجان‌زده‌ کرده است. پس از تأخیر کوتاه و هیجان بسیار بالا، بالاخره کامپیوتر قابل حمل به بازار آمد و بدون شک می‌توان آن را هیجان‌انگیز‌ترین سخت‌افزار Valve تا به امروز دانست. یا حداقل این دستگاه از زمان معرفی ماشین استیم (Steam Machine) که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و هیاهو زیادی را به پا کرد و هیچ‌وقت در بازار عرضه نشد و به‌عنوان یک محصول شکست خورده و ناموفق از Valve شناخته می‌شود، هیاهوی بیشتری را به‌پاکرده است.

فروش و محبوبیت استیم‌دک کاملا در تضاد با آن چیزی بود که در استیم ماشین دیدیم ولی اگر بخواهیم کمی دقیق نگاه کنیم، فرق چندانی در رویکرد وجود ندارد. در واقع استیم‌دک به‌طور ساده توسعه‌ای است که Valve انجام داده، در کنار شکل جدید از حالت Big Picture که این شرکت در واقع آن را برای ماشین استیم طراحی کرد و همچنین در رایانه‌های شخصی، حالتی است که باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی اجرا کننده‌ی بازی باشد تا محیط دسکتاپ بازی.

 

 

نیوول در مورد اینکه چگونه ماشین استیم به استیم‌دک تبدیل شد می‌گوید:

من هرکاری را کی انجام می‌دهم یا سعی دارم انجام دهم را به عنوان یک بلوک در نظر می‌گیریم. شما در حال ساختن یک دیوار هستید و باید دسته‌ای قطعات را در طول این مسیر برای آن بسازید. استیم کنترلر تأثیر زیادی بر تفکر ما در فناوری‌های ورودی داشت و من فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های استیم ماشین این است که به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم ابتکاراتی را انجام دهیم، واقعاً باید این کار را در درون سازمان خود انجام دهیم، جایی که می‌توانیم تمام مشکلات را که هم برای گیمر‌ها و هم برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اهیمت دارد حل کنیم.

استیم‌دک برای مدت زمانی کوتاهی است که به دست برخی رسانه‌ها رسیده و خب بسیاری آن را شگفت‌انگیز می‌دانند. البته درست است که این دستگاه در برخی موارد همراه با هشدار‌هایی به شما داده می‌شود.

بخش سرگرم‌کننده و در برخی موارد ناامید کننده در مورد استیم‌دگ این است که ببینید بازی‌ها و کتابخانه‌ای که از آن‌ها در استیم دارید، چگونه می‌تواند روی استیم‌دک اجرا شود. البته سؤالی اینجا مطرح خواهد شد که چقدر قرار است بازی‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند به اکوسیستم استیم‌دک پایبند خواهند بود و همچنین آیا این دستگاه هم به اندازه‌ی سوییچ که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، محبوب خواهد شد یا خیر. نیوول می‌گوید:

من فکر می‌کنم که اگر از این واقعیت بگذریم که این یک دستگاه برای بازی کردن است، از لحاظ قیمت و عملکردی که پردازنده‌ها گرافیکی و مرکزی این سیستم دارند، با یک دستگاه بسیار فوق‌العاده طرف هستیم. بنابراین به‌راحتی می‌توان این دیدگاه را نادیده گرفت که این یک دستگاه بازی با قدرت بسیار زیاد است. اما باز باید تکرار کرد که با یک دستگاه گیمینگ بسیار قدرتمند روبه‌رو هستید که از لحاظ کاربردی و عملکردی، از توان بالایی برخودار است.

یک اتفاق جالب که در فروش‌های این دستگاه‌ها، ما با آن مواجه شدیم، این بود که مردم و خریدارانی که قصد دریافت این دستگاه را داشتند، به سراغ گران‌ترین مدل آن می‌رفتند، درحالی‌که ما تمام سعی خودمان را کرده بودیم که این دستگاه‌ را در بهترین قیمت ممکن عرضه کنیم تا آدم‌های زیادی بتوانند آن را خریداری کنند. آن‌ها می‌گویند که به حافظه‌ی بیشتری برای ذخیره‌سازی بازی‌های خود نیاز دارند. این بسیار اتفاق جالبی است اما من فکر می‌کنم که با گذر زمان و تغییراتی که ایجاد می‌شود، درصد تقاضا‌ها بیشتر به سمت دستگاهی می‌رود که از لحاظ قیمتی، از دو دستگاه دیگر قیمت کمتری دارد.

 

 

از همه‌ی این موارد که بگذریم، این یک اتفاق شگفت‌انگیز است که Valve به سمت استیم‌دک بعدی قدم برداشته است و با این را یک پروژه بلند مدت می‌داند با چشم‌اندازی که آن را درخشان‌تر از ماشین استیم می‌داند. این باعث می‌شود که در آینده بازی با رایانه‌های شخصی به سمت‌های جالب‌تری برود اگر در آینده‌ همان ‌اتفاقاتی رخ دهد که نیوول فکرش را می‌کند. او می‌گوید:

بعضی از گفت‌و‌گو‌هایی را با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار انجام می‌‌دهیم و این بسیار خوب است که از الان بدانیم که نسل‌ بعدی این دستگاه چگونه می‌خواهد بر عرشه‌ی دستگاه‌های بازی دستی حکم‌رانی کند. ما باید بدانیم که چه راه‌حل‌هایی برای آینده‌ی صنعت‌ بازی‌های کامپیوتری قابل حمل وجود دارد و با چه دریچه‌هایی برای تغییرات وجود خواهد داشت؟ ما برای مدت طولانی اطلاعات فیزیکی بازیکنان را در هنگام استفاده از این دستگاه سنجیده‌ایم و حالا در نهایت دستگاهی را در اختیار شما قرار داده‌ایم که شما می‌توانید به‌ راحتی از آن استفاده کنید.

می‌دانید که بسیاری از چیز‌های به هم مرتبط هستند؛ بسیاری از فناوری‌هایی را که ما در آینده استفاده خواهیم کرد احتمالا توانایی اجرای برمامه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی را خواهند داشت. شما دارید به یک‌ رایانه‌شخصی قابل حمل نگاه می‌کنید که از نظر قدرت و عملکرد اجرای بازی‌ها هیچ مشکلی ندارد، پس با این اوصاف سؤالی که پیش می‌‌آید این است که چرا ما نمی‌توانیم یک‌ راه‌حل برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی به صورت یک‌پارچه روی دستگاه خود داشته باشیم.

با هدست، شما می‌توانید خیلی فراتر از احساسات بازی‌ها بروید که در آن واحد در حال حاضر تجربه می‌کنید و همچنین می‌توانید احساساتی را که به دیگران منتقل می‌کنید، فراتر از چیزی که در حال حاضر تجربه‌ می‌کنید، داشته باشید. ما در مورد حسگر‌هایی صحبت می‌کنیم که می‌تواند احساسات را به‌راحتی به دستان شما و دیگر اطرافیان‌تان منتقل کند. حالا با توجه به آینده ما تصمیم‌ خواهیم گرفت که روی چه ابزار‌ها و دستگاه‌هایی کار خواهیم کرد که در نتیجه‌ی آن متوجه شویم که چگونه می‌توانیم این دستگاه‌ها را به صورت منطقی برای گیمرهایی که این دستگاه بازی را خریداری کرده‌اند، پیاده‌سازی کنیم.

در آینده و در دراز مدت حتی ممکن است متوجه شویم که چه‌ چیز‌هایی می‌تواند باعث عملکرد بیشتر و بهتر در بازی‌ها شوند. حتی ما می‌توانیم به سمتی برویم که یک دوربین را به دستگاه اضافه‌ کنیم که تجربه‌ی بازی‌های جدید را برای شما ایجاد کند. Pokémon GO یک مثال عالی از یک بازی کاربردی است که اصلا ارتباطی با بازی‌های رایانه‌ی شخصی ندارد.

اما این بستگی دارد که این قابلیت‌ها چه کاربردی در بازی‌های رایانه‌ی شخصی خواهد داشت و اگر ما آن‌ها در نسخه‌های بعدی استیم‌دک قرار دهیم، با چه‌چیز‌های روبه‌رو خواهیم شد. زمانی که متوجه شویم که این تغییرات مثبت باعث بالارفتن تجربه‌ی کاربری خواهند شد، اقدام به استفاده از آن‌ها و سرمایه‌گذاری روی‌ آن‌ها خواهیم کرد چرا که این یک راه منطقی‌تری خواهد بود.

 

 

شاید شنیدن اسم پوکیمون گو روی رایانه‌های شخصی شما را هیجان‌زده کند ولی وقتی که از نیوول در مورد آینده‌ی بلندمدت استیم‌دک سؤال کنید، بدون شک این آخرین باری نخواهد بود که در مورد یک چنین بازی‌هایی صحبت می‌کند و این بسیار می‌تواند آینده‌ی روشنی را برای استیم و استیم‌دک و در کل، کل صنعت‌ بازی‌‌های ویدئویی رایانه‌ی شخصی که پرسود‌ترین و محبوب‌ترین حوزه‌ی سرگرمی است، باشد. او می‌گوید:

ما مطئمناً تا جایی که می‌توانیم تولید این محصول را افزایش خواهیم داد. در واقع این بسیاری از کار‌های زیادی را در طول شش ماه انجام داده‌ایم و تأمین‌کنندگان زیادی را برای انجام آن کار‌ها کشف کرده‌ایم. ما همچنین انتظار داریم که دیگر تولیدکنندگان وسایل رایانه‌های شخصی، به این موضوع نگاه‌ کنند. ما دوست داریم که دیگر تولیدکنندگان هم بتوانند چنین ابزاری را به همین شکل تولیدکنند و در نهایت همین موضوع باعث می‌شود که دنیای بازی‌های رایانه‌ی شخصی به بخش‌های دوست‌ داشتنی قدم بردارد.

خبر خوب تقاضای بالای این محصولات و خبر بد، زیاد بودن همه‌گیری کووید-۱۹ است. تقاضا برای انواع وسایل الکتریکی به‌تازگی افزایش یافته، اگر با اینتل، AMD یا انویدیا صحبت کنید، متوجه می‌شوید که تقاضای مصرف‌کنندگان افزایش یافته. شما نمی‌توانید به رستوران یا سینما بروید یا حتی خانه‌ی خود را عوض کنید، پس این دیدگاه به وجود می‌آید تا لوازم الکترونیکی خود را تعویض کرده و محصولات گران‌تری را تهیه کنید. این یک موج عظیم بوده و فقط مدتی طول می‌کشد تا ظرفیت لوازم الکتریکی افزایش پیدا کند.

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *