این نکات میتواند Resident Evil 4 را به یکی از موفقترین قسمتهای این فرنچایز بدل کند.
اگر بخواهیم بهترین قسمتهای سری Resident Evil را لیست کنیم، قسمت چهارم این فرنچایز در سه رده اول قرار میگیرد و باید به این موضوع عادت کرده باشیم. بازی Resident Evil 4 توانست انقلابی در این سبک و به طور کلی در بازیهای همسبک و صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد کند و خیلی از المانهایی که امروزه در بازیهای ترسناک میبینید را به لطف Resident Evil 4 داریم.
چند سالی است که کپکام اقدام به بازسازی بازیهای قدیمیترش کرده و به خوبی نشان داده که در انجام این کار تبحر بسیار زیادی دارد. البته شاید در ساختن بازسازی Resident Evil 3 کمی ناموفقتر در مقایسه با بازسازی Resident Evil 2 عمل کرده اما بازسازی قسمت سوم هم جذابیتهای خودش را داشت و بعد از چندین سال، تجربه متفاوت این بازی جذابیت خودش را داشت.
حالا بعد از مدتها و همانطور که انتظار داشتیم، بالاخره کپکام از بازسازی قسمت چهارم این سری یعنی Resident Evil 4 Remake رونمایی کرده است که عطش طرفداران قدیمی رزیدنت ایول را بسیار بیشتر از گذشته کرده است. بازی که احتمالا بتواند در بین بازیهای دهه اخیر کپکام، رکوردشکنی داشته باشد.
در گذشته چندین بار نسخههای مختلفی از این بازی را دریافت کرده بودیم که اکثر این قسمتها مربوط به صیقل دادن قسمت چهارم بود و کپکام تا به حال به بازسازی این بازی ویدیویی فکر نکرده بود. اما مشخصا با موفقیت Resident Evil 2 Remake، کپکام قصد دارد که روی بازیهای قدیمی و پرطرفدارش بیشتر سرمایهگذاری کند تا گیمرهای نسل جدید را با یک تاریخچه جذاب از سری رزیدنت ایول آشنا کند.
در این مقاله، قرار است به این موضوع بپردازیم که چه نکاتی باید در بازسازی Resident Evil 4 رعایت شود و چگونه کپکام میتواند این بازی را از شکست خوردن نجات دهد و به یکی از بهترین توسعههای چند سال اخیرش بدل کند. با کاروتک همراه باشید.
در ماه ژوئن و در جریان مراسم State of Play بود که به صورت رسمی تایید شد؛ یکی از ستایششدهترین بازیهای ویدیویی کپکام یعنی Resident Evil 4 قرار است بازسازی مخصوص به خودش را دریافت کند که انصافا خبر بسیار خوبی بود و حتی در ایران هم خیلی از گیمرها در شبکههای اجتماعی مربوط به این خبر واکنش نشان دادند.
این بازی قرار است که توسط انجین تازهنفس کپکام یعنی RE Engine ساخته شود که قبلا قدرت خود را در دیگر بازیهای این کمپانی مثل Resident Evil Village به نمایش کشیده بود و تقریبا مطمئن هستیم که این انجین توانایی ارائه یک بازی بسیار جذاب را در اختیار دارد و این موضوع تنها به تیم سازنده بستگی دارد که چطور میتوانند از منابعی که در اختیار دارند به نحو احسنت استفاده کنند.
اما با وجود این که نسخه اورجینال Resident Evil 4 بازی بسیار جذابی بود اما ایراداتی هم داشت که بازی را کمی خستهکننده و البته ضعیف جلوه میداد. با این که به طور کلی بازی پر از ایدههای جدید و گیمپلی داینامیک بود، اما ایراداتی که در اختیار داشت، بدون شک غیر قابل انکار بودند. در ادامه به بعضی از این ایرادها میپردازیم.
با تمام جذابیتهایی که بازی رزیدنت ایول ۴ داشت، متاسفانه این مورد را میتوان یکی از افتضاحترین بخشهای بازی نام برد. تصور کنید زمانی که نیاز دارید وسط بازی و مبارزات سلاح خود را تغییر کنید، باید وارد منوی بازی و منوی Inventory شوید و سلاح خود را عوض کنید. به طرز عجیبی، این موضوع باعث میشود که تمام جذابیت گیمپلی از دست برود.
در بازسازی قسمت چهارم، قطعا باید فکری برای این بخش بکنند؛ البته منظور من حذف منوی Inventory نیست و منوی اینونتوری یکی از قدیمیترین بخشهای این فرنچایز محسوب میشود اما تغییر سلاح در بازی در این بخش یکی از اعصابخردکنترین اتفاقاتی است که میتوان در این بازی در نظر گرفت.
مپ کردن یک دکمه اضافه در بازی برای این که بتوانید به صورت پویا و داینامیک سلاح خود را تغییر بدهید، بدون شک از اتفاقات مثبتی است که میتواند در نسخه بازسازی رزیدنت ایول ۴ بیافتد و آنها باید از حالت تغییر سلاح داینامیک استفاده کنند. البته این موضوع را میتوان از جمله تغییراتی در نظر گرفت که قطعا در بازی اصلی بازسازیشده خواهیم دید.
این مشکل البته در نسخه اورجینال روی نسخه Game Cube هم برطرف شده بود. روی یکی از دکمههای D-Pad گیمکیوب، سازندگان حالتی را تعبیه کرده بودند که میتوانستید با زدن آن دکمه به صورت داینامیک سلاح خود را حین گیمپلی تغییر بدهید پس احتمال آن خیلی زیاد است که در نسخه نسل جدید و بازسازی شده هم این اتفاق بیافتد.
با این که پازلهای قسمت چهارم و نسخه اصلی بسیار نوآورانه بودند اما متاسفانه در کنار نوآوری که داشتند، بسیار ساده بودند. یعنی به راحتی و با چند دقیقه دستکاری کردن پازلها میتوانستید به جواب درست برسید و این چالش را پشتسر بگذارید.
سری رزیدنت ایول به معماها و پازلهای جالب و چالش برانگیزش شناخته میوشد اما متاسفانه در قسمت چهارم با وجود پازلهای زیاد، اما هیچکدام از آنها چالش خاصی محسوب نمیشود. خصوصا اگر گیمری باشید که بازیهای پازلی زیادی را تجربه کرده باشید، بعضی از چالشها کاملا برایتان تکراری خواهد بود.
این پازلها در ابتدا کمی پیچیده به نظر میرسند اما زمانی که آنها را حل میکنید که البته مدت زمان زیادی هم طول نمیکشد، کاملا برایتان عجیب است که چطور انقدر ساده توانستید این پازل را حل کنید. این مشکلی است که قطعا باید در نسخه بازسازی برطرف شود.
البته حتی اگر بتوانیم پازلهای Resident Evil 4 را سخت قلمداد کنیم، متاسفانه این سختی تا اخر بازی تغییر خاصی نمیکند. یعنی در اواخر بازی انتظار داریم که معماهای بازی سختتر از گذشته شود اما متاسفانه این سختی چندان پیشرفتی نمیکند و بازی در اواخر احساس راحتی از سمت و جنبه پازلها میکند که چندان دلپذیر نیست.
این گزینه مربوط به ایجاد یک تغییر جدید نیست بلکه پایدار بودن به یکی از المانهای بسیار لذتبخش بازی است. یکی از بخشهای سرگرمکننده قسمت چهارم، وجود بخش و مود Mercenaries بود که به نظرم در بازسازی قسمت چهارم باید این بخش هم وجود داشته باشد.
این بخش موج مختلف دشمنها را به سمت شما روانه میکند و این مود تایمر و کمبو هم دارد که میتوانید رکورد خود را به مرور زمان جابهجا کنید. این که در ردهبندی جهانی بتوانید کمبوها و زمان زنده ماندن خود را بیشتر کنید همیشه در بازیهای ویدیویی جذابیت خود را دارد که در این قسمت هم باید به نسخه ریمیک اضافه شود.
این بخش یکی از لوپهای اعتیادآور این بازی بود که با بازی اصلی هم همخوانی بسیار خوبی بود. یعنی کسانی که از گیمپلی بازی، به خصوص سیستم مبارزات لذت میبردند، حالا میتوانستند، در یک گیمپلی جدید با دشمنهای مختلف بازی مبارزه کنند که در طول آن سلاحهای مختلفی هم در اخحتیار شما قرار میگیرد.
از آخرین باری که مود Mercenaries در سری Resident Evil وجود داشت، حدود ۱۰ سال است که میگذرد و آخرین بار در بازی Resident Evil 6 بود که شاهد انتشار این مود بودیم. خوشبختانه نسخه ریمیک پتانسیل دارد که بتواند یکی از بهترین پیادهسازی ممکن از این مود را داشته باشد.
ایجاد توازن میان چالشهای بازی یکی از مهمترین مسائل طراحی بازی محسوب میشود. به عنوان مثال، اگر شما باید سلاحی را خریداری کنید که این سلاح با یک تیر میتواند باسفایتهای سرسخت را از پای در بیاورد، مشخصا باید برای به دست آوردن این سلاح پول بسیار زیادی را خرج کنید.
این موضوع متاسفانه در نسخه اورجینال Resident Evil 4 چندان خوب رعایت نشده بود. یعنی مثلا برای داشتن یک راکت لانچر تنها ۳۰هزار واحد از پول بازی را نیاز داشتید که به راحتی میتوانستید به دست بیاورید و در هر مرحله با استفاده از آن، باس فایت بازی را میکشتید.
این موضوع قطعا باید در نسخه ریمیک برطرف شود تا چالش بازی بیشتر از گذشته احساس شود. به طور کلی خیلی از ایرادات بازی که در این مقاله گفتهایم، مربوط به بالانس نبودن بازی در شرایط مختلف است که باعث آسانتر شدن بازی میشود. این موضوع قطعا باید در نسخه ریمیک برطرف شود.
با وجود این که قسمت چهارم از لحاظ گیمپلی یکی از کاملترین بازیهای ممکن آنهم در سالی مثل ۲۰۰۹ بود، اما متاسفانه در بخش داستانی، کپکام چندان خوب عمل نمیکرد. این بخش داستانی و ایراداتش میتواند به بخشهای مختلفی بدل شود اما یکی بزرگترین مشکلها، دیالوگهای بازی بود.
این که شخصیتی بتواند در سختترین شرایط دیالوگهای کمدی بگوید شاید در بعضی از مدیومها جالب باشد اما متاسفانه شخصیت لیان نمیتواند این کمدی را به خوبی منتقل کند. مثلا در آن سکانس معروف بازی که صدای زنگ کلیسا میآید و همگی متفرق میشوند، لیان در بدترین کمدی ممکن میگوید: «کجا دارید میرید؟ دارید میرید بازی کنید»
بعضی از منطقهای داستانی بازی به خصوص راجع به توضیح دادن باسفایتهای بازی هم اصلا مناسب نیست و به نظرم باید بهتر از اینها عمل کنند. البته با بازسازی Resident Evil 2 Remake این موضوع تا حد زیادی برطرف شد اما باید دقت کنند که چشمهای بیشتری به سمت Resident Evil 4 Remake است و باید تمام تلاش خود را بکنند که این مشکلات را برطرف کنند.
به هر حال باید منتظر نسخه نهایی بازسازی بازی Resident Evil 4 باشیم که طرفداران این سری به شدت منتظر آن هستند. این بازی میتواند یکی زا بهترین بازیهای سری باشد یا میتواند یکی از شکستهای حتمی باشد که به مرور متوجه آن میشویم.
کپکام باید دقت بالایی برای توسعه این بازی خرج کند حتی شاید بیشتر از بازیهای اصلی چند وقت اخیرش مثل Resident Evil Village یا Resident Evil 7 چون خیلی از افراد جامعه طرفدارهای رزیدنت ایول به خاطر قسمت چهارم عاشق این بازی شدهاند.
نظر شما چیست؟