دانلود اپلیکیشن اندروید

پیش‌نمایش بازی Stray: فرصت جذاب گربه‌ شدن!

پیش‌نمایش بازی Stray: فرصت جذاب گربه‌ شدن!

ژانر اکشن ماجراجویی یکی از محبوب‌ترین سبک‌هایی است که در صنعت بازی‌‌های ویدیویی وجود دارد و تا همین امروز هم تعداد طرفدارهای این سبک به هیچ‌وجه افت نکرده؛ حتی به مرور زمان و با توسعه بازی‌های ارزشمند در این سبک طی چند سال اخیر، این سبک بسیار بزرگ‌تر از گذشته شده است. سال ۲۰۲۲ میلادی هم چرخ و فلک عجیب و هیجان‌انگیزی از سبک اکشن ماجراجویی است.

تا همین امروز عنوان‌های بزرگ و خوبی در سبک اکشن و ماجراجویی برای امسال منتشر شدند. بازی‌هایی بزرگ مثل Horizon Forbidden West و Dying Light 2: Stay Human که حتی قسمت دوم دایینگ لایت که دچار مشکلات و حاشیه‌های زیادی بود هم توانست یک موفقیت تجاری بسیار ملموس برای ناشرها و توسعه‌دهنده‌های این بازی باشد.

یکی از بازی‌های در راه این سبک عنوان Stray است که شخصیت اصلی بسیار جالبی دارد: یک گربه! استودیوی سازنده این بازی BlueTwelve است که استودیوی مستقل و کوچکی محسوب می‌شود و Stray اولین بازی ویدیویی آن‌ها برای ورود به این صنعت است. بعد از چند تاخیر، به نظر می‌رسد که بازی Stray آماده است تا ماه آینده منشتر شود.

نکته جالب اینجا است که بازی مثل Stray که هرگز تصورش را نمی‌کنیم، تا به حال یکی از جذاب‌ترین‌های سال به نظر می‌رسد و امکان دارد که بعد از انتشارش هم بتواند به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سال ۲۰۲۲ میلادی بدل شود. نکته جالب‌تر اینجا است که فکر نکنم تا به حال بازی با این سوژه ساخته شده باشد یا حداقل این که بازی وجود ندارد که با این سوژه ساخته شده باشد و بتواند توجه ما را به خود جلب کند.

بازی Stray راجع به گربه‌ای بی‌خانمان و سرگردان است که از خانواده خود جدا شده و در دنیایی ناآرمان‌شهری سایبرپانکی گشت‌وگذار می‌کند. این که چرا گربه در این دنیا قرار گرفته احتمالا رمزی خواهد بود که به دست پلیرها باز قفل‌گشایی خواهد شد. به احتمال زیاد معمای بزرگ در بازی این است که باید در نقش گربه، خانواده خود را پیدا کنیم که احتمالا هدف اصلی بازی خواهد بود.

از آن‌جا که کارکتر اصلی این بازی یک گربه است، استودیوی توسعه‌دهنده چندان دست بازی برای شخصیت‌پردازی ندارد؛ اما به نظرم سازندگان به خوبی تشخیص داده‌اند که از چه موجودی برای این بازی استفاده کنند. در دنیای واقعی هم ما گربه‌ها را به عنوان‌ حیوانی غیرقابل پیش‌بینی می‌شناسیم که همین ویژگی به او شخصیت بامزه‌ای می‌دهد و به طور کلی ظاهر بامزه آن‌ها در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.

حالا شما در طول بازی باید کنترل یکی از این حیوان‌های بامزه را در اختیار داشته باشید. البته در طول بازی نیاز دارید که با ربات‌های موجود در بازی ارتباط برقرار کنید و از آن‌جایی که یک گربه نمی‌تواند با ربات‌ها ارتباط برقرار کند، یک درون در بازی به نام B-12 همراه شما خواهد بود که اسم این درون هم به نوبه خود جالب است. B-12 در حقیقت مخفف نام توسعه‌دهنده این بازی یعنی BlueTwelve است. در این میان احتمالی هم وجود دارد که شاهد ارتباط گیری بین این درون و گربه باشیم که خودش می‌توانید باعث به وجود آمدن یک خط داستانی جذاب باشد.

همانطور که تا به حال تشخیص داده‌اید، بازی Stray در آینده‌ای دور رقم می‌خورد که دنیای آن توسط ربات‌ها اداره می‌شود. طراحی دنیای سایبرپانکی از جمله مواردی است که بسیار جالب به نظر می‌رسد. یعنی شما می‌توانید از زاویه‌ای کاملا متفاوت یک دنیای سایبرپانکی را طی کنید و با این که توسعه‌دهنده‌ها تجربه اولشان در ساخت این دنیا است، اما در نمایش‌ها ثابت کرده‌اند که به خوبی این کار را انجام داده‌اند.

بازی از لحاظ بصری بسیار چشم‌نواز و جذاب است. برای این که محیط بازی بیشتر به دنیای سایبرپانکی نزدیک‌تر باشد، سازندگان از نورهای نئونی استفاده کرده‌اند و بعضی اوقات ترکیب نورهای نئونی بنفش، نارنجی و سبز به قدری چشم‌نواز هستند که دوست دارید حتی یک بار هم که شده به این منطقه سر بزنید. اما فقط نورها نیستند؛ بازی جزئیات حیرت‌انگیزی دارد. مثلا گرافیتی‌های روی دیوار کاملا شبیه به همان چیزی است که المان‌های سازنده دنیای سایبرپانکی وعده می‌دهند و BlueTwelve به این موضوع کاملا واقف است.

با این که بازی Stray عنوانی جهان‌ آزاد نیست اما به نظر می‌رسد که سازندگان چندین راه مختلف را برای طی کردن بازی در اختیار پلیرها قرار می‌دهند و محیط بازی برای یک گربه کوچک و بانمک انقدر بزرگ است که گشت و گذار در آن حس سندباکس را به خوبی به پلیرها منتقل کند. احتمالا تکنیک جذابیت بصری بازی هم به خاطر همین کوچک بودن گربه است که توسعه‌دهندگان توانسته‌اند بیشتر روی ساختمان‌های بزرگ تمرکز کنند که جذابیت بازی از همان ابتدا گیراییش را داشته باشد.

Stray video game
cr: Annapurna Interactive

اینجا است که تاثیر گیمپلی هم مثل یک قطار پرسرعت به جلوه‌های بصری برخورد می‌کند. این بازی قرار است با دید سوم شخص جریان داشته باشد و پلیرها می‌توانند محیط‌های گوناگون را به همراه این گربه طی کنند و کسانی که اهل گشت‌وگذار کردن در محیط‌های بازی و دنیاها هستند احتمالا از این تجربه بسیار لذت می‌برند.

به نظر می‌رسد که NPCها در این بازی بسیار اهمیت دارند؛ یعنی بخش عظیمی از راه به پیشروی در بازی توسط شخصیت‌هایی که در طول بازی می‌بینید باز می‌شود. این که پروتاگونیست بازی قرار نیست شخصیت‌پردازی پیچیده‌اید داشته باشد، به این معنا نیست که سازندگان می‌توانند از زیر شخصیت‌پردازی فرار کنند. احتمالا در طول مسیرمان چند شخصیت ماندگار را ملاقات خواهیم کرد که صحبت کردن با آن‌ها از نقاط به‌یادماندنی بازی خواهد بود و هر کدام از این شخصیت‌ها پس‌زمینه داستانی خودشان را دارند.

اما هسته اصلی گیمپلی این بازی را معماها تشکیل می‌دهند؛ این موضوع به هیچ‌وجه عجیب نیست که معماها به عنوان وعده غذایی اصلی به بازی تزریق شوند. به عنوان یک گربه کار چندان خارق‌العاده‌ای نمی‌توانید انجام دهید. مثلا نمی‌توانید وارد سیاه‌چاله بشوید و با چندضرب‌ها باس فایت شکست بدهید اما حداقل می‌توانید از موانع به موانع دیگر بروید و پازل‌های مختلف را حل کنید تا راه را برای خود هموارتر کنید.

حالا که صحبت از پریدن مانع به مانعی دیگر شد، بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که پلتفرمینگ قرار است نقش بسزا و مهمی در این بازی داشته باشد. یعنی احتمالا خیلی از معماهای بازی با پلتفرمینگ بازی گره خورده‌اند که البته در این میان نگرانی‌هایی هم به وجود می‌آید که آیا سازندگان می‌توانند به خوبی این دو عنصر را با یکدیگر چفت کنند؟ حتی اگر در دیگر زمینه‌ها در بازی نتوانند به خوبی عمل کنند، حتما باید در نظر داشته باشند که این دو المان باید به خوبی با یکدیگر چفت شوند چون بیش از ۷۰ درصد سرگرمی بازی را ایجاد خواهند کرد.

اما بازی دارای المان‌های اکشن هم است. بله درست شنیدید؛ احتمالا با این گربه بانمک قرار است شاهد سری سکانس‌های اکشن هم در طول بازی باشیم. پلیرها در بازی می‌توانند حتی با این گربه به سراغ مردم بروند و آن‌ها را سورپرایز کنند. حتی NPCهایی که در جریان بازی نقشی ندارند هم می‌توانند از این موضوع بهره‌مند باشند و توسط این گربه کوچک و جذاب اذیت شوند.

اما اینکه چرا بازی Stray می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ میلادی بدل شود، به دو فاکتور بستگی دارد. موضوع اول تاریخ انتشار و پلتفرم‌ها است. این بازی از زمان رونمایی‌اش تا به حال دچار تاخیرهای مختلفی شده اما به هر حال روزبه‌روز به انتشار این بازی نزدیک‌تر می‌شویم و این بازی در نهایت ۱۹ جولای منتشر خواهد شد.

معمولا ماه جولای ماه بسیار خالی در بین بازی‌های ویدیویی است و بازی‌های کمی در این میان منتشر می‌شوند و انتشار Stray می‌تواند کمک بسزایی در این زمینه بکند. این اولین بازی استودیوی Twelve Blue است و آن‌ها می‌توانند برای ورود خود یک مارکتینگ حسابی انجام بدهند که به آن‌ها کمک کند که بیشتر دیده شوند و Stray بتواند به تثبیت موقعیت آن‌ها در این صنعت کمک کند.

مورد دوم این است که دنیای سایبرپانکی طی چند سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و امکان آن وجود دارد که در کنار استفاده از اهرم سبک اکشن ادونچر، بتواند ترکیبی دل‌چسب را برای پلیرها فراهم کند که بتوانند ساعت‌ها در آن غرق شوند و از تجربه آن لذت ببرند. البته این موضوع حائز اهمیت است که شاید نمایشی که در تریلرهای بازی دیده باشیم به قدری که فکر می‌کنیم درگیرکننده نباشد و تمام این موضوع بستگی دارد که آیا آن‌ها می‌توانند محیط سایبرپانکی را جذاب نگه‌دارند یا خیر.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا بازی Stray می‌تواند موفقیت تجاری زیادی برای این استودیو کسب کند یا خیر. نظر شما چیست؟

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو