متا (یا همان فیسبوک سابق)، تخمین میزند که یک میلیارد نفر در دهه آینده در متاورس عضویت خواهند داشت، علیرغم اینکه مفهوم متاورس و واقعیت مجازی در حال حاضر برای بسیاری مبهم است.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل و موسس متا، در قسمت آخر برنامه تلویزیونی “Mad Money” حضور داشت و در مصاحبه خود اعلام کرد که فروش محتوا و سرویسهای مختلف دیجیتالی، تا سال ۲۰۳۰ در متاورس، برای شرکتش صدها میلیارد دلار سود به همراه خواهد داشت. این در حالی است که متا، تا کنون، میلیاردها دلار هزینه تحقیقات و توسعه سختافزاری و نرمافزاری برای سیستمهای واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) مخصوص خود کرده است.
واقعیت مجازی، یا VR، به معنای شبیهسازی کامپیوتری از یک تصویر یا محیط سهبعدی است که کاربر با استفاده از هدستهای مخصوص واقعیت مجازی، با این شبیهسازی تعاملی به ظاهر واقعی داشته باشند.
واقعیت افزوده، یا AR، اما این معناست که کامپیوتر با انجام شبیهسازی از واقعیت روبهروی کاربر، جسم یا مفهومی به آن اضافه میکرده و به او ارائه میدهد.
در حال حاضر، با توجه به اینکه تنها درصد کمی از مردم دارای سختافزار مورد نیاز برای تجربه واقعیت مجازی هستند و همینطور تعداد کمی از دستگاههای واقعیت افزوده از تولیدکنندگان مطرح عرضه شده، مسیر عادی سازی این تکنولوژی طولانی به نظر میرسد؛ ولی همچنان متا ادعا میکند که نیاز داشتن به تکنولوژی ویسع و پیشرفتهای توسط کاربر برای تجربه کردن متاورس نیست.
هر کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند بهروز، از نظر تئوری دارای تکتولوژی کافی برای نمایش محتوای مجازی است. اپل و گوگل حتی، نرمافزارهایی برای تجربه واقعیت افزوده و متا را برای سیستم عاملهای گوشیهای هوشمند خود توسعه دادهاند؛ اما، برای دسترسی کامل و همه جانبه، علاقهمندان حتما نیاز به هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهند داشت.
به گفته کرامر، مجری برنامه Mad Money، متا در ابتدا باید از توسعه دهندگان حوضه فناوری، پشتیبانی کامل بکند، در حالی که همچنان به سرمایهگذاری هنگفت در زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری خود، ادامه دهد. متا باید بداند که نمیتواند به تنهایی دنیای متاورس را بسازد و به نوآوری سازندگان و جذب توسعه دهندگان و افراد شاخص نیاز دارد تا این پلتفرم را مانند فیسبوک و اینستاگرام، عمومی کند.
کتاب بازی متا این بدان معناست که 5 تا 10 سال آینده ممکن است فرصتی نادر برای کسب و کارها و مصرف کنندگان باشد تا قبل از اینکه متا شروع به تقاضای سهم کند، از یک تجربه متافورس کم هزینه استفاده کنند. درست همانطور که فیسبوک زمانی بدون تبلیغات بود، متاورس اولیه ممکن است به طرز سعادتی از حواسپرتیها پاک باشد.
مارک زاکربرگ توضیح داد که شیوه تجارت و کسب درآمد متا (و قبل از آن فیسبوک)، همیشه این بوده است که سرویسی را بسازد که برطرف کننده نیازی باشد و حتما باید آن سرویس یا پلفترم را، قبل از کسب درآمد، به تعداد ۱ میلیارد کاربر برساند؛ این بدین معناست که ۱۰ سال پیش رو، ممکن است فرصتی نادر برای کسب و کارها و مصرف کنندگان باشد تا برنامههای خود را در متا توسعه دهند، قبل از آنکه متا شروع به تقاضای سهم بیشتری از سود آنها کند. این درست مثل استراتژیی است که فیسبوک داشت؛ عاری از هرگونه تبلیغ.
این استراتژی ولی مخصوص متا نیست، بلکه روش رشدی است که توسط اکثر شرکتهای مبتنی بر اینترنت (مخصوصا در عصر web2) استفاده میشود؛ حفظ تمرکز اولیه روی جذب کاربر، سپس کسب در آمد به روش “Monetizing”؛ در آینده، برای کسب درآمد کافی جهت تامین منابع مالی مورد نیاز برای ارائه خدمات و در عین حال مقرون به صرفه نگه داشتن متاورس برای حفظ کاربران، از اولویتهای متا خواهد بود.
شاید متا ممکن است تا سال 2030 یک میلیارد نفر را به هدست واقعیت مجازی متصل نکند، شکی نیست که متاورس به یک منطقه فعال رشد تبدیل خواهد شد. باید به اندازه کافی صاحبان واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، گوشیهای هوشمند، تبلتها و رایانهها علاقهمند باشد که ظرف چند سال آینده خود را حفظ کنند و در واقع میتواند تا سال 2030 به یک میلیارد نفر برسد.
شاید ممکن باشد که متا تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد انسان روی زمین را متقاعد به خرید هدست واقعیت مجازی نکند، ولی در این شکی نیست که متاورس یک پلتفرم با پتانسیل رشد بالا محسوب میشود. همینطور باید دید که میزان استقبال کاربران از تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده هم چقدر خواهد بود.
حس شما نسبت به این تکنولوژی و آینده پیش روی متا چیست؟