یکی از بزرگترین اخباری که در سال ۲۰۲۲ برای صنعت گیم مطالعه کردیم، قرارداد خرید استودیوی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط کمپانی مایکروسافت (Microsoft) بود که تا روزها فضای مجازی را تحت تأثیر خودش قرار داد. حالا رئیس ایکس باکس (Xbox) طی خبری اعلام کرد که طرح معامله ایکس باکس با اکتیویژن ابتدا با یک سؤال بزرگ ایجاد شد. برای مطالعه ادامه این خبر با کاروتک همراه باشید.
خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری کمپانی مایکروسافت برای به تصحاب درآوردن کمپانی اکتیویژن بلیزارد یک اقدام بزرگ و غیرمنتظره در صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود که تاکنون نمونهای از آن را مشاهده نکرده بودیم. طبیعتاً این خرید چند میلیارد دلاری تصمیمی نبود که یک شبه توسط سران و مقامات کمپانی مایکروسافت و ایکس باکس رقم بخورد، بلکه به نظر میرسد بحث ایجاد چنین معاملهای از زمانی آغاز شد که بخش هئیت مدیره تصمیم به خرید استودیوی ZeniMax کرد.
درست در آن نقطه بود که اقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش ایکس باکس، سؤال مهم خود را پرسید:
[استودیوی] بعدی کدام است؟
طبق مصاحبهای که وبسایت Axios با فیل اسپنسر داشت، پاسخ هیئت مدیره به ایشان در جواب سؤال مطروحه این بود که ایکس باکس باید در مسیر جدیدی حرکت کند و در این فضا نباید سرمایهگذاری قویای انجام شده باشد.
[در این کمپانی] مکالمات دائمی همیشه در مورد تلفن همراه و موراد معمولی دیگر بوده است.
اگرچه بسیاری از مردم به فکر خود کمپانی اکتیویژن بلیزارد هستند، اما اغلب آنها بهطور جداگانه راجعبه کمپانی اکتیویوژن و استودیوی بلیزارد صحبت مینند. بازوی سوم این ناشر قدر، استودیوی King است که سازنده سری بازی Candy Crush هم محسوب میشود که زمانی روی تلفنهای همراه غوغا به پا کرد. ایکس باکس با این معامله سرانجام میتواند نامی بزرگ برای خودش در بازارهای موبایلی به دست آورد.
از این نظر، خرید به خوبی که انجام شد با تمام فلسفه ایکس باکس در سالهای اخیر همخوان دارد و آن هم چیزی است که ما آن را قرار گرفتن مایکروسافت روی پلتفرمهای بیشتر که ممکن است دسترسی راحتتری به سایر کاربران داشته باشد را امکانپذیر میکند.
همانطور که آقای اسپنسر به رسانه Axios گفت، او در حال حاضر روی افزایش تعداد بازیکنها برای بازیهای مایکروسافت و ایکس باکس تمرکز کرده و اگر به او اجازه داده شود تا سیاستهای خود را اعمال کند، معامله خرید اکتیویژن بلیزارد را موفقیت آمیز میداند. آقای اسپنسر در ادامه میافزاید:
طولانیترین هدف برای ما این است: ایا سازندگان در پلتفرم ما احساس میکنند که بهترین فرصت را دارند تا به حداکثر تعداد بازیکن با نهایت تنوع خلاقانه مورد نیازشان دست پیدا کنند؟
بدین ترتیب، عواقب نهایی این معامله عظیم تا سال ۲۰۲۳ میلادی که مرحله پایانی خرید و معماله این دو کمپانی است، کاملاً احساس نخواهد شد؛ اما در حال حاضر تجزیه و تحلیلی از اعداد و آمار و همچنین واکنشهای بقیه صنعت که بتواند معاملههای بعدی را لو دهد، در اختیار نداریم. اوایل امروز هم آقای ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل کمپانی مایکروسافت، به این موضوع اشاره کرد که نگران مسدود شدن خرید مذکور توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا نیست.
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ آیا برنامههای بعدی کمپانی مایکروسافت در تصاحب نامهای آشنای دیگر خواهد بود؟ به نظر شما کدام یک از عناوین تحت مالکیت اکتیویژن بیلیزارد به صورت انحصاری در اختیار کاربران ایکس باکس و رایانههای شخصی قرار میگیرد؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.