در حال حاضر به نظر میرسد که صنعت فیلمسازی با فناوریهای روز به خوبی عمل میکند، اما شواهد نشان میدهند که به زودی یک تغییر غیرقابل بازگشت در فیلمسازی اتفاق افتاده و همهی آنچه را که ما میشناسیم دچار اختلال میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، تا انتهای مطلب با کاروتک همراه باشید.
باید بدانید که این تغییرات چندان هم نا آشنا نیستند و به تحولات ناشی از ورود نسل جدید دوربینهای فیلمبرداری در عصر دیجیتال که کمتر از ۲۰ سال پیش اتفاق افتاد، شباهت دارند. اما تغییرات ناشی از عصر مجازی، بزرگتر از آن چیزی هستند که بتوانید تصور کنید. پس تمام مراحل تهیه فیلم اعم از فیلمبرداری، ویرایش و مراحل پس از تولید باید آمادهی یک تغییر اساسی باشند.
در اوایل دههی ۲۰۰۰ میلادی، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که دوربینهای دیجیتال صرفاً مد شدهاند و هیچگاه نمیتوانند جایگزین سنت ۵۰ سالهی فیلمسازی شوند. حقیقت این است که در آن زمان این دوربینها از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبودند و پیشرفتهای چشمگیر آنها در سالهای اخیر اتفاق افتاده است.
با این حال تنها بعد از گذشت چند سال، دروبینهای دیجیتال به دلیل مزایای فراوان، توانستند برتری خود را در مقایسه با سایر رقبا ثابت کنند. در حال حاضر نشانههایی از مجازی شدن صنعت فیلمسازی به چشم میخورد که میتواند فیلمبرداری دیجیتال را برای همیشه از میدان به در کند.
تولید مجازی شامل استفاده از نمایشگرهای بزرگ LED به همراه دوربینهای داخلی VFX است که محیط واقعی را به عنوان بکگراند مجازی، بازسازی میکنند. اما این موارد، صرفاً قدمهای اولیه در تکامل مجازی شدن فیلمسازی هستند. سؤالی که مطرح میشود این است که مجازی شدن چطور و چرا اتفاق میافتد؟
برای این که یک تکنولوژی جدید بتواند توجه افراد مختلف را به خود جلب کند، باید توسط صنعت مربوطه تأیید و حمایت شود. در حال حاضر نورپردازی LED به یک استاندارد در استودیوهای مختلف در سراسر جهان تبدیل شده است؛ اما زمانی که تولیدکنندگان چینی اولین بار یعنی حدود ۱۵ سال پیش این چراغها را به صنعت فیلمسازی معرفی کردند، به هیچعنوان مورد توجه قرار نگرفتند. این مسئله بعد از این که تولیدکنندگان بزرگ مثل Arri ،Mole Richardson و KinoFlo حدود ۵ سال بعد شروع به پیشنهاد این لامپها کردند، برطرف شد.
درسی که ما از این داستان میآموریم این است که برای پیروزی یک نوآوری بر صنعت باید تغییر از داخل اتفاق بیفتد، نه از بیرون. در مورد تولید مجازی در حال حاضر تأییدیههای داخلی از سوی رهبران این صنعت مانند Arri و سونی داده شده است؛ علاوه بر آن این کمپانیها صدها میلیون دلار بر روی تولید محصولات مرتبط هم سرمایهگذاری کردهاند.
یکی دیگر از نشانههای مهم، افزایش تولید محصولاتی است که به صورت مجازی فیلمبرداری و ضبط شدهاند؛ به علاوه تعداد استودیوهای مجازی ساخته شده در سراسر جهان فقط در سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
با این حال میدانید که تغییر یک صنعت کار چندان آسانی نیست. علاوه بر آن تکنولوژیهای جدیدی که وارد بازار میشوند، به دلیل اختلال در روشهای قدیمی با استقبال چندان بالایی روبهرو نمیشوند. به گفتهی کارشناسان نقطهی اوج محلی است که فناوری جدید آمادهی تصاحب فناوری فعلی میشود. در این نقطه، فناوری جدید از نظر تجاری موفق بوده، به سرعت در دسترس است و پذیرش آن در بیشتر بخشهای بازار صنعت مربوطه آغاز شده است.
برای سالها در صنعت فیلمسازی بازار پخش، نگهبان اصلی پذیرش یا رد فناوریهای جدید بوده است. در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که شرکتهای بزرگ پخش مثل ESPN ،FOX و حتی Weather Channel استودیوهای تولید مجازی خود را ساخته و کارآمدی این فناوری را در قسمت پخش نشان میدهند. پس این مسئله به ما نشان میدهد که مجازی شدن فیلمسازی به نقطهی اوج خود نزدیک میشود.
برای اینکه هر فناوری جدید بتواند به یک موفقیت جهانی تبدیل شود، باید یک سری استاندارد مشخص داشته باشد. یکی از مواردی که منتقدان همواره به آن اشاره میکنند این است که تولید مجازی به دلیل نداشتن استانداردهای پذیرفته شده گسترده که برای رشد هر صنعتی ضروری هستند، هنوز به اندازهی کافی گسترش نیافته است. در حقیقت، بدون وجود استانداردی برای ساخت محیطهای مجازی، مدیریت تنظیم رنگ و اجرای استیجهای مجازی، همکاری تقریباً غیرممکن خواهد بود. پس پرسش مهم این است: ((استانداردهای تولید مجازی کجا است؟))
SMPTE برای دههها مسئول تعیین استانداردهایی برای تنظیم کدکها، علم رنگ و سایر پروتکلهای مهم صنعت فیلمسازی بوده است. در سال گذشته این سازمان بیشتر از ۱۰۰ برند و متخصص فیلمسازی را برای تسریع تدوین استانداردهای تولید مجازی کنار یکدیگر جمع کرد. این استانداردها نه فقط برای خود صنعت بلکه برای ارزیابی و آموزش نیروی کار در آینده هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
با وجود اینکه این استانداردها هنوز تدوین نشدهاند، تخمین زده شده که بیشتر از ۵۰ دانشگاه برتر فیلمسازی در سال ۲۰۲۳ دورههایی را در مورد تولید مجازی برگزار کنند.
باید اشاره کنیم که نوآوری همواره یک چرخهی خود شکوفا بوده است. اگر تعداد استودیوهایی که روی تولید مجازی سرمایهگذاری میکنند افزایش یابد، تولیدکنندگان هم به این کار ترغیب شده و شروع به تولید محصولاتی برای آنها میکنند. برای اینکه چرخهی مربوط به تولید مجازی به درستی کار کند، چند مورد اصلی در مراحل پذیرش فناوری باید وجود داشته باشد. کارشناسان معتقد هستند که تمامی این موارد در حال حاضر اتفاق افتادهاند.
پذیرندگان اصلی و اولیه استودیوهای مجازی مثل Pixomondo ،Final Pixel ، XR Stage ،Orbital Studios و PRG ضمن اثبات مدل تجاری، روی استودیوهای بیشتری هم سرمایهگذاری کردهاند تا کسبوکار خود را توسعه دهند. این مسئله نشان میدهد که تغییر از آن چه که فکر میکنیم به ما نزدیکتر است.
استودیوهای سنتی بزرگ مثل دیزنی، Paramoumt و برادران وارنر امپراطوریهای خود را با ایجاد مجموعهای از استودیوها در طول سالهای مختلف ایجاد کردند. وجود یک محوطهی بزرگ با استودیوهای فراوان، فرآیند تولید را کارآمدتر و آسانتر کرد. اما امروزه چشمانداز این صنعت به صورت اساسی در حال تغییر است.
بسیاری از شرکتها به جای سرمایهگذاری روی ساخت محوطهای از استودیوها، روی ساخت شبکهای از استودیوهای مجازی در آمریکای شمالی تمرکز کردهاند که به استانداردهای عملکردی و فناوری اجازه میدهد درون شبکه به صورت ریموت کار کرده و منابع مربوطه را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند. این الگو به همهی افراد در هر نقطهای که هستند اجازه میدهد به استودیو دسترسی پیدا کرده و برای آن کار کنند، بدون اینکه به صورت فیزیکی در آن حضور داشته باشند.
در هر صورت این امکان وجود دارد که در آینده کلیهی فرآیند تولید مجازی به یک شبکهی مبتنی بر فضای ابری تبدیل شده و همهچیز به صورت کاملاً مجازی انجام شود. اگر این مسئله از نظر شما غیرممکن است، تغییرات رخ داده در اوایل دههی ۲۰۰۰ میلادی را در نظر بگیرید.
با توجه به موارد فوق میتوان نتیجه گرفت در آیندهای نه چندان دور صنعت فیلمسازی، ابزار و عوامل مرتبط با آن کاملاً مجازی میشوند. ما کاملاً مطمئن هستیم تولید ویدیو به شکل امروزی خود به زودی توسط رقیب اصلی یعنی تولید مجازی دچار تغییرات بزرگی خواهد شد. در حقیقت فیلمسازی صنعتی است که بر اساس تکامل تکنولوژی ساخته شده، بنابراین در سالهای آینده و همزمان با تغییر تکنولوژی به تغییرات خود ادامه میدهد.