اندروید 13 با افزودن قابلیتهای جدید، در پی بهبود تجربهی کاربران در بازیهای موبایلی خواهد بود.
گوگل در اندروید 12 برای بهبود تجربهی بازی در موبایل، چندین ویژگی جدید برای گیمرها و برنامه نویسان موبایل ارائه کرد. بعضی از گوشیهای هوشمند مثل، سری Pixel 6 به داشبورد بازی جدید مجهز شده بودند. این داشبورد ابزارهای مفیدی مانند کلید اسکرینشات، اسکرین رکوردر، وضعیت مزاحم نشوید و ابزارهای دیگری را در زمان بازی در اختیار کاربر قرار میدهد. در همین حال، API جدید Game Mode API این قابلیت را در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد که در پروفایل کاربر حالتی را قرار بدهند تا او بتواند در زمان بازی کردن، بین استفاده از بالاترین بازدهی گوشی یا ذخیرهی انرژی باتری، حالت موردنظر خودش را انتخاب کند. اندروید 13 با افزودن قابلیتهای جدید، این روند پیشرفت تجربهی بازیهای موبایل را ادامه خواهد داد.
در گزارشی آمده است، در اندروید 13، یک تابع جدید به نام setGameState به GameManager API اضافه میشود. این تابع به بازیها اجازه میدهد تا وضعیت فعلی خودشان را به سیستم اطلاع بدهند. با این ویژگی بازیها میتوانند به بالاترین سطح خود رسیده و امکان ایجاد وقفه را تعیین کنند. علاوه بر این، بازیها میتوانند برای مطلع کردن سیستمعامل از اینکه در حال بارگذاری Asset ها یا منابع هستند یا در حال کامپایل میباشند، از تابع setGameState استفاده کنند. در این حالت سیستمعامل به منبع تغذیه اعلام میکند که یک بارگذاری جدید در حال انجام است. این اعلام باعث میشود تا ویژگی جدید GAME_LOADING در منبع تغذیه فعالشده تا با افزایش سطح انرژی، راندمان CPU را افزایش دهد. اما بههرحال، میزان بازدهی CPU در زمانی که حالت GAME_LOADING فعال شود، به نحوهی طراحی پردازندهها در شرکتهای سازنده آنها وابسته خواهد بود.
از لحاظ تئوری با پیشرفتی که در این تغییرات حاصل خواهد شد، کاربران زمان کوتاهتری را در صفحهی لودینگ بازیها منتظر خواهند ماند. تاکنون بهینهسازیهای زیادی برای بهبود زمان لودینگ بازیها انجام شده بود. در این زمینه میتوان مواردی مثل اختصاص مقدار بیشتری از منابع پردازنده و گرافیک به بازی را مثال زد.
گوگل در نظر دارد تا با افزودن یک تست به مجموعه تستهای VTS ، برای همهی دستگاههایی که بخواهند از اندروید 13 استفاده کنند، حالت GAME_LOADING را اجباری کند. البته نهایی شدن این تصمیم تاکنون شفافسازی نشده است. بنابراین، ممکن است بعضی از دستگاههایی که به اندروید 13 ارتقاء پیدا کنند، به این قابلیت مجهز نشوند.