در عصر افزایش آگاهی از حریم خصوصی آنلاین، بسیاری از ما آگاهی کافی را در مورد اثرانگشت دیجیتالی خود داریم و ترجیح میدهیم که با استفاده از آن ردیابی نشویم. با این حال، ممکن است آنطور که قبلا بهنظر میرسد، این موضوع ساده نباشد.
یک تیم بینالمللی از محققان دریافتهاند که کاربران را میتوان با کارت گرافیک آنها ردیابی کرد. این کار از طریق تکنیکی جدید به نام انگشتنگاری GPU انجام میشود.
این فناوری جدید که توسط محققان موسسه DrawnApart نامگذاری و اولین بار گزارشهای از آن توسط Bleeping Computing منتشر شد، برتفاوتهای کوچک بین هر قطعه سختافزاری تکیه دارد تا تمایزهایی را ایجاد کند که آن را به یک کاربر خاص مرتبط کند. از طریق یک سری شناسههای خاص، محققان متوجه شدند که تنها با اجرای این تکنیک جدید، میتوانند تک تک کاربران و همچنین فعالیت آنلاین آنها را ردیابی کنند.
در این تیم چندین کشور و دانشگاه، از جمله فلسطین اشغالی، فرانسه و استرالیا، حضور دارند و یافتههای خود را بهصورت آنلاین در مقالهای در Arxiv.org منتشر کردند. آنها نمونههایی از تکنیک اثرانگشت GPU را بهنمایش گذاشتند که بر این واقعیت تکیه دارد که هیچ جز آن دقیقا یکسان نیست. این مورد زمانی جالب میشود که اگر حتی همه آنها از یک مدل و ساخته شده توسط یک سازنده باشند هم این تفاوتها وجود دارند.
این تفاوتهای کوچک در زمینههایی مانند عملکرد، مصرف انرژی وقابلیتهای پردازشی هر کارت گرافیک وجود دارد. DrawnApart با استفاده از بارهای کاری ثابت بر اساس Web Grapghics Library یا همان WebGL کارهای مربوط به این موضوع را انجام داده است. WebGL یک رابط برنامهنویسی کاربردی مبتنیبر جاوا اسکریپت (API) بین پلتفرمی بهحساب میآید که مسئول در اختیار قرار دادن گرافیک در هر مرورگر وب سازگار با آن است.
با استفاده از WebGL، شرکت DrawnApart توانست که shaderهای مربوط به کارت گرافیک را با دنباله حاصی از عملیاتهای گرافیکی که بهطور خاص برای این کار ساخته شدهاند، هدف قرار دهد. عملیات ترسم در این فرایند بسیار دقیق است و تشخیص کارتهای گرافیک را برای محققان آسانتر میکند و این فرایند شامل کارتهایی با همان مدل و ساخت نیز میشود.
هنگامی که این فرایند کامل شد، این تکنیک با اندازهگیریهای زمانبندی، ردیابی دقیقی را ایجاد میکند که شامل مدت زمانی است که کارت برای رسیدگی به توابع استال، رندرهای کامل راس و موارد دیگر نیاز دارد. از آنجایی که زمانبندی برای هر GPU متفاوت است، این باعث میشود تمام این موارد قابل ردیابی باشد.
تیم تحقیقاتی گفته شده دریافته است که این تکنیک دقت بالایی را ارئه میکند و نسببه روشهای ردیابی موجود بهبود یافته است. این الگوریتم روی نمونه بزرگی که شامل بیش از 2500 دستگاه منحصربهفرد و 371 هزار اثرانگشت دیجیتالی است آزمایش شد و محققان درمقایسهبا استفاده از روشهای انگشتنگاری فعلی جدای از DrawnApart، به 67 درصد پیشرفت بیشتر رسیدند. DrawnApart خاطر نشان میکند که در وضعیت فعلی یک کارت گرافیک را در تنها 8 ثانیه میتوان انگشتنگاری کرد.
این زمان 8 ثانیهای اعلام شده بسیار سریع است، اما پتانسیل ردیابی دقیقتر و سریعتر از طریق استفاده از APIهای جدیدتر و سریعتر هم وجود دارد. این تیم در عوض با استفاده از عملیات Shaderهای محاسباتی آزمایش کردند و دریافتند که نتایج بهدست آمده در حال حاضر تا 98 درصد دقیق است و تنها 150 میلیثانیه طول میکشد تا بهدست بیایند..
این درست است که این یافتهها بسیار قابل توجه هستند، اما نمیتوان انکار کرد که این موارد وحشتناک هستند. همه ما به رد کردن کوکیها در وبسایتهای مختلف عادت کردهایم، اما DrawnApart ثابت میکند که ممکن است بهزودی این کار هم کافی نباشد. این تیم تحقیقاتی همچنین بهشدت از پتانسیل سو استفاده از اثرانگشت GPU آگاه است.
محققان در مقاله خود آوردهاند:
این یک پیشرفت قابل توجه در زمینه ردیابیهای بدون اجازه است که از طریق استفاده از روش جدید انگشتنگاری دیجیتالی به دست آمده است….. ما معتقدیم که این موضوع آسیبی را به کاربران با استفاده از اثر انگشت انگشت دیجیتالی آنها وارد میکند.
از آنجایی که تکنیک مربوط به انگشتنگاری GPU ممکن است بهمجوزهای اضافی نیاز نداشته باشد، کاربران میتوانند بهسادگی با مرور اینترنت در معرض آن قرار گیرند. Khronos، سازمانی مسئول لایبراریهای مربوط به WebGL ، در حال بررسی راههایی برای جلوگیری از استفاده مخرب این تکنیک است.