نگرانیها درباره عملکرد و بهینه بودن درایورهای پردازندههای گرافیکی اینتل Arc همواره مطرح بوده. طبق آخرین اخبار درباره پردازندههای گرافیکی Arc، تنها یک خط کد گمشده در یکی از درایورهای این محصول، عملکرد Ray Tracing آن را در سیستم عامل لینوکس تا ۱۰۰ برابر کاهش داده بود.
ویژگی “Ray Tracing” چندین سال است که در کارتها گرافیکی انویدیا و AMD، برای کامپیوترهای خانگی اضافه شده است؛ این ویژگی، افکتهایی مانند نورپردازی، سایهها و انعکاس اشیا را در تصاویر و بازیها بهبود بخشیده و تجربهای خارقالعاده به کاربران ارائه میکند.
کارتهای گرافیکی بالارده اینتل Arc هم از این ویژگی برخوردار هستند؛ اما کیفیت عملکرد این ویژگی، بسیاری از افراد را ناامید کرده بود. حالا با بهبود کد نویسی در درایور این کارت گرافیک، ویژگی Ray Tracing را تا ۱۰۰ برابر در سیستم عامل لینوکس بهبود میبخشد.
تغییراتی در کد نویسی درایور اینتل Mesa Vulkan توسط «لیونل لندورلین» در روز پنجشنبه اعمال شد. لیونل یک مهندس درایور گرافیک لینوکس اینتل است که سالها تجربه در کار خود دارد، توانست با اضافه کردن یک خط کد به درایور اینتل Mesa Vulkan، تغییراتی در تخصص حافظه این کارت گرافیک بدهد و عملکرد آن را تا مقدار باورنکردنی ۱۰۰ برابر افزایش دهد.
به دلیل نبود خطی مهم در میان کدهای این درایور، وظیفه تخصیص حافظه آنگونه که باید تنظیم نشده بود. در حالتی ایدهآل، درایور Vulkan باید مطمئن میشد که وظایف مربوط به Ray Tracing به پردازنده گرافیکی مجزای Arc اختصاص داده میشود؛ با این حال، به دلیل نظارت بد این درایور، دادهها به پردازنده گرافیکی داخل تراشه اصلی کامپیوتر منتقل میشد و سپس به کارت گرافیکی Arc میرسید. این انتقال داده بهینه نشده، تاثیر زیادی بر عملکرد Ray Tracing در این کارت گرافیک داشتند.
پیشبینی میشود که بهروزرسانی Mesa 22.2 باید پیشرفتهای ملموسی به همراه داشته باشد. این بهروزرسانی، تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی برای کاربران این کارتهای گرافیک عرضه میشود.
به نظر میرسد که پردازندههای گرافیکی اینتل Arc، به طور کلی در بهینهسازی درایورها مشکل داشته باشند. این پردازندههای گرافیکی با تاخیرهای مختلفی برای عرضه مواجه شدهاند و هنوز به ندرت برای افرادی خوششانس در دسترس هستند، اما احتمال میرود که به زودی عرضه آنها در بازار نهایی گستردهتر شود.
این شرکت اعلام کرده بود که پردازندههای گرافیکیاش به طور همه جانبه برای سازگاری با برنامه DirectX12 توسعه داده شده است که میتواند یکی از دلایلی باشد که بسیاری از بازیها با پردازندههای Arc در بنچمارکها خوب عمل نمیکنند. هنوز مقدار زیادی بهینهسازیهای نرمافزاری قبل از عرضه کارتهای گرافیک Arc برای بازاری گستردهتر، لازم است.
اخبار مربوط به تعمیر درایورهای اینتل چیزی شبیه به شمشیری دولبه است؛ از یک طرف، بسیار خوب است که چنین افزایش عملکرد عظیمی در راه است و از سوی دیگر، نگرانیها را درباره عملکرد کلی این پردازنده، افزایش میدهد.
بنابر چیزی که از اینتل انتظار میرود، طراحی سختافزاری پردازندههای گرافیکی Arc باید قابلیتهای زیادی داشته باشد که با بهینهسازی هرچه بیشتر در زمینه نرمافزاری، پتانسیل واقعی این محصول بیشتر نمایان میشود