مایکروسافت مستندی با نام Power On به مناسبت بیست سالگی کنسول ایکسباکس منتشر کرد. در این مستند به زمانی اشاره شد که شرکت مایکروسافت با انتشار بازی Grand Theft Auto 3 توسط راکاستار روی ایکسباکس اصلی مخالفت کرد. میتوان گفت که این تصمیم برای مایکروسافت گران تمام شد؛ زیرا سود بزرگی که از این بازی به کنسول پلیاستیشن 2 رسید را از دست داد.
در این مستند به اتفاقات مختلف از جمله اعتراف به تعطیلی توسعهدهنده Fable استودیو Lionhead بهعنوان یکی از بزرگترین اشتباهات امایکروسافت اشاره شد. در ادامه درباره انتشار اولین کنسول ایکسباکس و تلاش مایکروسافت برای راضی کردن خریداران در آمریکا، اروپا و ژاپن و غیره صحبت شد. مایکروسافت در آن زمان سخت در تلاش تبلیغ کنسول خود بود.
مایکروسافت با یک ناشر کوچک بازی ملاقات کرد و آن ناشر قصد داشت که بازی خود را از حالت دوبعدی به سهبعدی تغییر دهد. درو آنجلوف، از گروه فناوری پیشرفته ایکسباکس در سالهای 1999 تا 2004، داستان را شروع کرد و بیان کرد که چگونه توسعهدهندگان این شرکت همیشه تمام پروژهها را قبل از ساخت، بررسی میکردند. آنها این بازی سهبعدی را قبول نکردند. او گفت:
آنها با شناخت کم از رابط کاربری، احساس کردند که این کار پیچیده بوده و این بازی موفق نخواهد شد. در آخر این پروژه را رد کردند.
آن بازی، Grand Theft Auto 3 بود که پس از رد شدن توسط مایکروسافت، تبدیل به یک انحصاری زمانبندی شده برای کنسول پلیاستیشن 2 سونی شد. در ادامه گفتند:
در نهایت این عنوان با فروش 14.5 میلیونی به پرفروشترین بازی 2001 تبدیل شد و تنها بازی که موفق به شکست آن در سال 2002 شده بود، قسمت بعدی همین فرنچایز بود.
این اتفاق برای پروژههای زیادی رخ داد و این جالب است که شرکت مایکروسافت به اشتباهات خود در گذشته اشاره میکند. مجموعه مستند مایکروسافت با نام Power On: The Story of Xbox یک مجموعه فوقالعاده است که از شش قسمت 40 دقیقهای تشکیل شده و همه چیز را از زمان تولد ایکسباکس اصلی تا امروز را پوشش میدهد. این برنامه ارزش تماشا را دارد و در آخر به پروژههای آینده شرکت و جشن بیست سالگی این کنسول اشاره میکند. مایکروسافت بر این باور است که تجربه آن اشتباهات باعث پیشرفت این شرکت شده و دیگر تکرار نخواهد شد.