دانلود اپلیکیشن اندروید

Parallels پای گیمرها را به مک می‌کشاند!

Parallels پای گیمرها را به مک می‌کشاند!

به‌زودی قرار است که اجرای بازی‌ها روی ماشین‌های مجازی‌سازی که برای مک‌های مجهز به تراشه‌های M1 اپل توسعه داده شده‌اند، بهبود یابد.

در ماه آگوست بود که تعدادی از کاربران بازی‌هایی را با استفاده از برنامه Parallels روی مک مینی با تراشه M1 اپل آزمایش کردند تا نحوه اجرایشان را تست کنند. نتایجی که این کاربران به‌دست آوردند کاملا شگفت‌انگیز بود؛ چرا که بازی‌ها تقریبا با فریم ریت ثابتی اجرا می‌شدند. البته در این بین بازی‌هایی هم بودند که به علت پایین بودن فریم ریت نشان داده شده قابل بازی نبودند را فراموش کنیم.

با معرفی نسل جدید از خانواده تراشه‌های سری M1 اپل، یعنی M1 پرو و M1 مکس، این دست از کاربران کنجکاو شدند که نحوه اجرای بازی‌ها روی این تراشه‌ها چگونه خواهد بود؟ پس مک‌بوک پروهای مجهز به این تراشه را تهیه کردند تا ببینند که نتیجه به‌دست آمده از این تراشه‌ها چه تفاوتی با تراشه M1 دارد؟

اجرای بازی Metal Gear روی تراشه M1 پرو

به دلیل آنکه تراشه‌های سری M1 اپل معماری کاملا متفاوتی را نسبت به تراشه‌های تولید شده توسط اینتل و AMD دارند، برنامه‎ها یک بار باید ترجمه شوند تا بتوانند به‌صورتی کامل از مزایای تراشه‌های سری M1 استفاده کنند. اپل این فرایند را با استفاده از برنامه Rosseta 2 برای برنامه‌هایی که هنوز بازنویسی نشده‌اند، انجام می‌دهد. برنامه‌هایی که با استفاده از این مترجم روی مک‌بوک‌های اپل اجرا می‌شوند، کارکرد نسبتا خوبی دارند، اما متاسفانه از مزایای یک برنامه توسعه داده شده بومی بی‌بهره هستند.

با استفاده از نسخه 17 برنامه Parallels Desktop که در حال حاضر کاملا با تراشه‌های خانواده M1 سازگار شده است؛ این مورد بدان معنا است که می‌توانیم برنامه‌های خاصی را روی ویندوز اجرا کنیم تا ببینیم که بازی‌ها چگونه اجرا می‌شوند.

این کاربران ابتدا نسخه ARM ویندوز 11 را روی Parallels نصب و سپس لانچر‌های مربوط به شرکت‌های بزرگی مانند استیم، ایکس باکس، اپیک گیمز و راک استار را روی آن نصب کردند تا از نحوه اجرای این برنامه‌ها روی مکبوک پروهای جدید اپل را بسنجند.

لیست کامل بازی‌هایی که تست کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • Sonic Adventure
  • Sonic Generations
  • Streets of Rage
  • Sekiro
  • DOOM
  • Grand Theft Auto IV
  • Quake
  • Half Life: Source
  • Half Life 2: Deathmatch
  • Tomb Raider II (1997)
  • Golf it!
  • Dragon Ball FighterZ
  • Tekken 7
  • Resident Evil 3 Remake
  • Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy

در این بین بازی‌هایی مانند DOOM و Dragon Ball FighterZ همان‌طور که انتظار می‌رفت به دلیل عدم وجود DirectX اجرا نشدند. DirectX یک موتور گرافیکی است که در اصل توسط مایکروسافت ساخته شده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را روی دستگاه‌های خاصی اجرا کنند.

بازی Halo Infinite هم به همان دلیل گفته شده اجرا نشد و از طرفی دیگر بازی Resident Evil 3 روند اجرای بسیار بدتری نسبت به نسل قبلی داشت. البته این مورد را هم باید در نظر بگیرید که تمامی تنظیمات این بازی روی حالت Low قرار داشت و عملا با گرافیک بالایی قرار نبود که اجرا شوند.

نحوه اجرای دیگر بازی‌ها اما با این مواردی که در بالا گفتیم کاملا متفاوت بود. بازی‌های دیگر این لیست روی کیفیت 1440 در 900 اجرا شدند که بالاترین کیفیت ممکنه را در اختیار کاربران خود قرار دادند. بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes روی مک مینی با تراشه M1 و تنظیمات مدیوم 40 فریم بر ثانیه را به کاربران نشان می‌داد، اما وقتی که روی تراشه M1 پرو اجرا شد، بالاترین نرخ فریم ممکنه را در اختیارمان قرار داد.

یکی از بازی‌هایی که توانست شگفتی‌ساز باشد، Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy بود. این بازی روی مک مینی با تراشه M1 به هیچ عنوان خوب اجرا نمی‌شد و با مشکلات گرافیکی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اما وقتی که روی مک‌بوک‌های جدید با تراشه M1 پرو آزمایش شد، در کمال تعجب هیچ مشکلی وجود نداشت و این بازی به روانی اجرا می‌شد. کاربران مختلفی گزارش داده‌اند که در هنگام اجرای این بازی روی مک‌بوک پروهای جدید برای اولین بار توانسته‌اند که صدای فن را بشنوند؛ این در حالی بود که بازی‌هایی که گرافیک به مراتب بالاتری داشتند نتوانسته بودند که فن دستگاه را روشن کنند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که این روشن شدن فن‌ها به نوعی یک گلیچ است.

حرکت به جلو با تراشه M1 پرو

با توجه به آنکه بازی‌هایی که تست شده روی تنظیمات متوسط و وضوح 1440 در 900 تنظیم شده بودند و در این حالت فریم ریت مناسبی را به کاربران ارائه می‌دادند، پس تصمیم بر آن شد که بازی‌ها را روی کیفیت 2560 در 1440 آزمایش کنند.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، نتایج به‌دست آمده کاملا شگفت‌انگیز بودند و بازی‌ها در بالاترین فریم ریت ممکن اجرا می‌شدند. البته در این بین بازی سکیرو دارای تعدادی از اشکالات فنی بود که خب طبیعی هم به نظر می‌رسید.

وقتی که تنظیمات پیش‌فرض بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes روی بالاترین حد ممکن قرار گرفت، مکبوک پرو‌های جدید اپل به خوبی توانستند که از عهده آن کار بربیایند و در هر ثانیه 60 فریم را به آزمایش‌کنندگان نشان دهند. این فریم ریت به دست آمده در همان پنجره مربوط به برنامه Parallels نمایش داده می‌شد. تنها چالشی که این کاربران برای آزمایش بازی‌های بیشتر با آن روبه‌رو بودند، فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای هر بازی به‌حساب می‌آمد.

در رابطه با برنامه‌هایی که شرکت سازنده Parallels برای آینده این محصول دوست داشتنی خود دارد، رسانه Techradar با دیمیتری گانیسمن، مدیر محصول این شرکت، تماس گرفت و در مورد آینده توسعه برنامه محبوب آن‌ها روی تراشه‌های اپل سیلیکون و نحوه اجرای بازی‌ها روی آن سوالاتی را مطرح کردند.

درحالی‌که از قبل مشخص شده بود که توانایی اجرا DirectX 12 روی Parallels وجود ندارد، اما گانیسمن به این موضوع اشاره کرد که این شرکت در حال کار روی نسخه بعدی با پشتیبانی از این ماشین گرافیکی است. او گفت:

اولویت ما در حال حاضر DirectX 12 است. بازی‌ها بیشتر روی این API اجرا می‌شوند، بنابراین ما نمی‌خواهیم که کاربرانمان از ما قطع امید کنند، پس این اولویت ماست. در نهایت ما قصد داریم تا از Vulkan پشتیبانی کنیم، اما این تا حد زیادی به اپل بستگی دارد.

از گانیسمن درباره این پرسیده شد که ما می‌خواهیم تعدادی از بازی‌های بزرگ مانند فورتنایت و هیلو اینفینیت را روی مک‌های اپل نصب کنیم، آیا این امکان فراهم خواهد شد یا خیر؟ گانیسمن درباره این موضوع توضیح گفت:

در مورد Halo، به دلیل وجود API تماما به مایکروسافت بستگی دارد، اما Fortnite متفاوت است. این بازی به‌دلیل سیستم ضد تقلب داخلی غیرقابل اجرا است، اما ما در حال بررسی هستیم که آیا می‌توان آن را در Parallels اجرا کرد یا خیر.

این کارها بسیار چشمگر هستند، اما رسانه Techradar از گانیسمن درباره برنامه آینده این شرکت برای اجرا بازی‌ها پرسید؛ گانیسمن هم در این رابطه گفت:

.این چیزی نیست که فعلا در نظر داشته باشیم، اما در در عین حال می‌خواهیم که مطمئن شویم که می‌توانیم این امکان را در اختیار کاربران خود قرار دهیم تا بازی‌هایی که روی ویندوز دارند را بتوانند روی مک خود اجرا کنند. ما به اندازه شما از عملکرد خوب برخی از این بازی‌ها شوکه شده‌ایم و فقط می‌خواهیم این کار را ادامه دهیم.

با بهبود بیشتر بازی‌ها و سازگاری بیشتر Parallels با تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس، زمان نشان خواهد داد که مک‌های آینده این بازی‌ها را چگونه اجرا خواهند کرد.

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو