وی میگوید اسپاتیفای نقش یک پلتفرم را برای روگان بازی میکند و نقش ناشر را برای Gimlet دارد.
دنیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای، دیروز در یک سخنرانی ۱۵ دقیقهای در مورد جنجال جو روگان، کارکنان خود را مورد خطاب قرار داد که The Verge نیز فایل صوتی آن را دریافت کرده، از انتخاب شرکت برای همکاری با روگان دفاع کرد، دلیل آن را توضیح داد و تعریف کرد که چرا او معتقد است اسپاتیفای ترکیبی از پلتفرم و یک ناشی است. کارمندان نزدیک به یک هفته بود که با شک و تردید منتظر بحث در جلسه معمولی Town Hall شرکت بودند: از آنجایی که اوضاع با جو روگان، پادکستر انحصاری این شرکت تشدید شده بود، کارمندا در سیستم پیامرسانی شرکت منتظر پاسخ رهبری در مورد دلیل آن بودهاند که چرا The Joe Rogan experience را به نیل یانگ انتخاب کرد و باعث ایجاد جلوه دومینیویی از دیگر نوازندگان و پادکسترها شد که محتوای خود را از این سرویس بیرون کشیدند.
داستی جنکینز، رئیس ارتباطات جهانی و روابط عمومی اسپاتیفای که به صورت حضوری در دفتر مرکزی جدید شرکت در لسآنجلس، به نام پاد سیتی ملحق شدند، حضور داشتند. داون اوستروف، مدیر ارشد تجارت محتوا و تبلیغات، گوستاو سودرستروم، افسر ارشد تحقیق و توسعه و پل ووگل، مدیر مالی.
با توجه به حجم گفتگوهایی که در داخل اتفاق میافتد، این رویداد مدتها پیش قرار بود برگزار شود. کارمندان هفته گذشته در یک تاپیک مداوم موضوعی را به اشتراک گذاشتهاند که دوستان و خانواده آنها سؤالاتی در مورد اینکه چرا اسپاتیفای از یک پادکستری حمایت میکند که به انتشار اطلاعات نادرست کووید و دعوت مهمانان بحث برانگیز پرداختهاند، مطرح کردهاند و واکنشهای گستردهتر باعث شد آنها از کار در شرکت احساس خجالت کنند.
یکی از کارمندان فعلی که خواست ناشناس بماند تا شغل خود را به خطر نیاندازد، میگوید:
همه کمی ناراحت هستند، بهویژه افرادی که ابتکاراتشان مستقیماً با آنچه اتفاق میافتد، در تضاد است. مردم بهطور فزایندهای احساس ناامیدی میکنند که مهم نیست شرکت از نظر پیامرسانی چه میگوید، یا مهم نیست ابتکارات مردم چه باشد. همه اینها به نوعی از این نردبان بالا میرود که بهترین برای جو روگان و مخاطبان جو روگان چیست؟
این شخص اشاره میکند که افرادی که تلاش میکنند استعدادهای دیگر پادکست را برجسته کنند یا سازندگان متنوع را برای ماه تاریخ سیاه به نمایش بگذارند، درحالی که روگان توجه شرکت را به خود جلب کرده بود، ابتکارات خود را کنار گذاشته شدهاند.
تنها پیامی که کارمندان از رهبری دریافت کردهاند، روز جمعه بود؛ دو روز پس از آن که یانگ موزیکهای خود را به دلیل اطلاعات نادرستی که میگوید روگان منتشر کرده و همچنین یک چرخه رسانهای کامل، از این سرویس خارج کرد. در آن پیام، جنکینز سیاستهای تعدیل شرکت را به اشتراک گذاشت.
بنابراین زمانی که نوبت به Town Hall رسید، کارمندان امیدوار بودهاند که با وضوح یا درک بیشتری از وضعیت خارج شوند. در عوض، اک در مورد اینکه چرا روگان برای رفاه اسپاتیفای حیاتی است، پیشنهاداتی پرشور ارائه کرد. وی عنوان کرده که علیرغم اینکه نمایش Rogan هرگز قبل از قراردادش در اسپاتیفای در دسترس نبود، این برنامه بیشتری جستجو پادکست را در این پلتفرم داشت و زمانی که شرکت تصمیم گرفت وارد صنعت پادکست شود، کارنامه کاری چندان متفاوتی نسبت به رقبای دیگر نداشت. با توجه به اینکه آنها در حال ساخت سرویسهای پخش مشابه با محتوای یکسان بودهاند، این شرکت برای انجام معاملات با شریکهای سختافزاری حیاتی مانند آمازون، گوگل و حتی تسلا، مشکل داشت.
او میگوید:
برای مبارزه با این، ما نیاز به یافتن اهرمهایی داشتهایم و یکی از راههایی که میتوانستیم این کار را انجام دهیم، محصولات و محتواهای انحصاری بود. صادقانه بگویم، اگر برخی از انتخابها را نمیداشتیم، مطمئن هستم که کسبوکار ما به جایی که امروز است، نمیرسید.
وی میگوید که این شرکت اکنون برنامه شماره یک پادکست را در ایالات متحده اجرا میکند. اک این گفتگو را، هم در سخنرانی و هم در بیانیه مطبوعاتی خارجی خود در روز یکشنبه، پیرامون این ایده که اسپاتیفای یک پلتفرم است؛ فناوری توزیع خالص برای سازندگان مختلف. وی توضیح داد که چرا اسپاتیفای را ناشر JRE نمیداند، به این معنی که مسئولیت سردربیری آنچه روگان و مهماناناش میگویند را بر عهده میگیرد. من این فرض را درک میکنم که چون ما یک قرارداد انحصاری با او داریم، نتیجهگیری واقعاً آسان است که هر کلمهای را که او میگوید، تأیید میکنیم و نظرات بیانشده توسط مهماناناش را باور میکنیم.
مطلقاً اینطور نیست. ما درحال تعریف فضای کاملاً جدیدی از فناوری و رسانه هستیم. ما یک شرکت متفاوت هستیم و قوانین جاده با نوآوری نوشته میشوند.
یک ناشر بر محتوای سازنده، کنترل دارد؛ آنها نمیتوانند حتی قبل از انتشار آن محتوا، اقداماتی را مثل ویرایش قسمت ها، حذف مهمانها یا جلوگیری از انتشارشان را انجام دهند. اک اشاره کرد که اسپاتیفای کنترل سرمقالهای روی داراییهایی که مستقیماً مالک آن است، مانند The Ringer و Gilmet را دارد اما بر تمایز بین آن استودیوها و رسانه Rogan تأکید کرد. اگرچه JRE یک محتوای انحصاری است اما دارای مجوز است. توجه به این نکته مهم است که ما کنترل خلاقانهای بر محتوای جو روگان نداریم. ما از قبل مهمانهای او را تأیید نمیکنیم و مانند هر سازنده دیگری، محتوای او را هنگام انتشار دریافت میکنیم و سپس آن را بررسی میکنیم و اگر خطمشیهای ما را نقض میکند، اقدامات اجرایی مناسب را انجام میدهیم.
قابل توجه است که اک از نظرات روگان دفاع نکرد. وی دراینباره گفت:
چیزهای زیادی درباره حرفهای جو روگان وجود دارد که من به شدت با آنها مخالفم و آنها را بسیار توهینآمیز میدانم.
او اضافه میکند که تعدادی از قسمتهای JRE وجود دارد که اسپاتیفای حذف کرده است چراکه قوانین پلتفرم را نقض میکنند (معلوم نیست که اک به چه اپیزودهایی اشاره میکند، اما طرفداران وقتی روگان به پلتفرم در سپتامبر ۲۰۲۰ نقل مکان کرد، متوجه نشدهاند و روگان در مارس گذشته حذف آنها را تصدیق کرده است.)
در طول یک جلسه پرسشوپاسخ، کارمندان از موقعیت اک عقبنشینی کردهاند. آنها این سوال را مطرح کردهاند که آیا قوانین پلتفرم به اندازه کافی سختگیرانه است؟ آیا آخرین اقدامات شرکت به اندازه کافی برای رفع نگارنیهای جامعه علمی انجام شده است؟ و اینکه چگونه کار کارکنان برای پیشبرد تنوع در شرکت میتواند با برخی از نظرات روگان مانند زیر سوال بردن هویت سیاهپوستان، محاسبه شود؟ اک با همان پیامی که قبلاً استفاده کرده بود، پاسخی به این سوالات ارائه کرد اما افزود که انحصارطلی به معنای تأیید نیست و گفت که راهحل این مشکل، ممکن است امضای برنامههای انحصاری بیشتری باشد:
نکته اصلی اینجا است که سعی کنیم به مجموعهای از موارد انحصاری حتی گستردهتر برویم و نشان دهیم که صداها و اشخاص بیشتری در این حوزه حضور دارند. اگر میخواهیم حتی به جاهطلبیهای جسورانهمان دست پیدا کنیم، به معنای داشتن محتوایی در اسپاتیفای است که ممکن است بسیاری از ما به ارتباط با آن افتخار نکنیم. هیچ چیزی درست نمیشود اما نظرات، ایدهها و باورهایی وجود خواهد داشت که ما به شدت با آنها مخالفیم و حتی ما را عصبانی یا ناراحت میکند.
با این حال، برای برخی از کارمندان، اک و احساسات تیم توخالی است. در سرتاسر Town Hall طبق اسکرینشاتهای مشاهدهشده، آنها به صورت داخلی پیام دادهاند و از انتخاب اسپاتیفای نهتنها برای امضای قرارداد با روگان بلکه در دفاع از او نیز ابراز ناامیدی کردهاند. آنها این سوال را مطرح کردهاند که چگونه این شرکت خود را یک پلتفرم میداند درحالی که هنوز به طور فعال JRE را تبلیغ میکند و لوگوی آن را روی جلد مینویسد و چگونه آنچه که برخی آن را یک موضوع اخلاقی میدانند، در شرایط تجاری خالص قرار داده میشود.
من فکر میکنم در نهایت، این واقعاً به دو چیز بازمیگردد. اول، آیا ما به مأموریت خود ایمان داریم؟ ۵۰ میلیون سازنده و ۱ میلیارد کاربر؟ و در نهایت، آیا مایلیم بهطور مداوم سیاستهای خود را حتی در بلندترین و محبوبترین صداها در پلتفرم اجرا کنیم؟ و من به شما میگویم، من هر دو را باور دارم.