آقای اندرو ویلسون (Andrew Wilson)، مدیرعامل کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، فاش کرد که مجوزهای فیفا (FIFA) چیزی جزء چهار حرف روی جعبه، به جز سالهایی که جام جهانی برگزار میشود، بیشتر نیست. برای مطالعه ادامه خبر با وب سایت کاروتک همراه باشید.
در یک جلسه داخلی در ماه نوامبر سال گذشته، آقای اندرو ویلسون (Andrew Wilson)، مدیرعامل کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، گزارش داد که اطلاعات زیادی در مورد اینکه چگونه مجوز فیفا واقعاً مانع از گسترش امتیازات بازی فوتبالی خود به افقهای جدید شده است، منتشر کرد.
همانطور که وب سایت VGC گزارش داد، آقای ویلسون به بسیاری از کارمندان استودیوی EA گفت که مجوز فیفا چیزی جز چهار حرف روی جعبه برای هر سال، به غیر از زمان برگزاری جامه جهانی، بیشتر نیست. او همچنین در مورد این موضوع صحبت کرد که اهمیت این مجوز برای هویت برند فرانچایزشان (بازی فوتبالی تحت مالکیت این کمپانی) در طرحهای کلان مهم نیست و اینکه کمپانی الکترونیک آرتز ممکن است بدون این مجوز بسیار گران و البته محدود کننده، بهتر باشد.
آقای ویلسون در این خصوص می گوید:
من میتوانم استدلال کنم و این ممکن است مغرضانه باشد که نام تجاری فیفا به عنوان یک بازی ویدیویی بیشتر از یک هیئت حاکمه فوتبال است. ما این را بدیهی نمیدانیم و سعی میکنیم مغرور نباشیم. همه ما واقعاً سخت کار کردهایم تا تلاش کنیم فیفا بفهمد برای آینده به چه چیزی نیاز داریم.
اساساً، آنچه ما از فدراسیون فیفا در سالی غیر از جام جهانی دریافت میکنیم، چهار حرف روی جعبه است. در دنیا اکثر مردم دیگر حتی جعبه را نمیبینند، زیرا بازی را دیجیتالی میخرند.
در عوض، کمپانی EA میتواند روی گنجاندن برندهای تجاری بیشتر مانند نایکی (Nike) در بازی تمرکز کند. علاوه بر این، الکترونیک آرتز میتواند بدون مجوزهای فیفا مکانیزم گیمپلیای فراتر از مسابقات ۱۱ مقابل ۱۱ ارائه کرده و اکوسیستمهای کنونی را گسترش دهد.
آقای ویلسون اضافه میکند:
مخاطبانمان به ما میگویند که حالتهای بیشتری از بازی، چیزهایی فراتر از ۱۱ نفر مقابل ۱۱ نفر و انواع مختلفی از مکانیزم گیمپلی، میخواهند. من به شما میگویم، این یک مبارزه است تا فیفا انواع مواردی را که ما می خواهیم ایجاد کنیم را تأیید کند؛ زیرا آنها میگویند مجوز ما [مجوز خود فیفا] فقط دستههای خاصی را پوشش میدهد.
[از آن طرف] بازیکنان ما از ما میخواهند که به طور گستردهای در اکوسیستم دیجیتالی گسترش ایجاد کنیم. طرفدارانمان به ما میگویند که میخواهند ما برویم و در آن فضا [دیجیتالی] شرکت کنیم. مجوز فیفا در واقع ما را از انجام بسیاری از این کارها منع کرده است. باز هم [میگویم]، فیفا فقط نام روی جعبه است؛ اما آنها توانایی ما را برای انشعاب کارهایمان در حوزههایی که طرفداران میخواهند، منع کردهاند.
طبق گزارشهای به دست آمده، سازمان فیفا برای یک دهه آینده به ازای هر جام جهانی مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار هزینه مجوز میخواهد. این مبلغ درست دوبرابر پولی است که کمپانی الکترونیک آرتز به آنها بابت اخذ مجوز تا کنون پرداخت کردهاند. در نوامبر سال گذشته هم آقای دیوید جکسون (David Jackson)، رئیس برندینگ سری بازی FIFA که تحت مالکیت EA است، روابط بین کمپانی الکترونیک آرتز با فدراسیون فیفا را بسیار تلخ توصیف کرد و گفت این شرکت مطمئن نیست که آیا با شریک خود به جلو حرکت خواهد کرد یا خیر. در هر صورت طبق شایعات قبلی به دست آمده، احتمالاً نام مجموعه تحت مالکیت EA FIFA به زودی تغییر خواهد کرد و استودیوی الکترونیک آرتز هم همانند استودیوی کونامی (Konami) از محصول فوتبالی جدید خود، که شاید یک بازی رایگان باشد، در آینده رونمایی کند. به هر ترتیب برای مطالعه اخبار بیشتر در این زمینه، با وب سایت کاروتک همراه باشید.
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ آیا فکر میکنید این روابط تلخ تجاری در نهایت منجر به جدایی فدراسیون فیفا از کمپانی الکترونیک آرتز خواهد شد؟ اگر جوابتان مثبت است، فکر میکنید کدام استودیوی بازیسازی حاضر به همکاری با فدارسیون یاد شده است و برای اخذ مجوز، میلیاردها دلار پول میپردازد؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.