آوریل سال 2020 بود که در میانههای قرنطینه خانگی بهخاطر بیماری کرونا قرار داشتیم که ناگهان سروصدای یک اپلکیشن جذاب بهگوش رسید، کلاب هاوس. ما در این مقاله به فراز و فرودهایی که این پلتفرم پشت سر گذاشته است پرداختهایم؛ با کارو تک همراه باشید.
بسیاری از مردم در مورد آن در توییتر صحبت میکردند که تبدیل شد به اصلیترین منبع تبلیغات این برنامه و به واسطه همان توانست که تعداد بسیار زیادی از کاربران را بهسمت خود بکشاند. البته این برنامه در ابتدا برای کاربرانی که گوشیهای مبتنیبر سیستمعامل iOS در دسترس قرار گرفت و کاربران اندرویدی از داشتن آن محروم بودند. این خلا نبود نسخه اندرویدی باعث شد تا تعدادی از توسعهدهندگان دست به تولید نسخه اندرویدی آن بزنند و همانطور که میتوانید حدس بزنید تعداد دانلود نسخههای فرعی این برنامه بهصورت انفجاری بالا رفت.
از روز اول اگر میخواستید که وارد این برنامه شوید، باید یکی از افرادی که در داخل این برنامه حضور داشتند برای شما دعوتنامهای را ارسال میکرد. این کار بیشتر شبیه به یک دعوت رسمی از دوستان خود برای حضور در یک مهمانی بزرگ بود و توسعهدهندگان کلاب هاوس هم با ایدهگیری از این موضوع و پیادهسازی آن در ابتدا به هزاران و سپس به میلیونها کاربر فعال رسیدند.
این شرکت ادعا میکند که بهطور متوسط روزانه بیش از 500 هزار روم در این پلتفرم ایجاد میشود. کلاب هاوس همچنین اعلام کرده است که تمامی مکالمات برگزار شده در این روم را ضبط میکند و در صورتی که کاربری گزارشی را در لحظه مبنیبر اینکه در آن مکالمه خطایی صورت یافته یا حرفهایی برخلاف قوانین پلتفرم زده باشند، فایل مربوط به آن را نگه میدارد و سپس بازبینی میکند. حال اگر گزارشی بهدست کلاب هاوس نرسد، فایل مربوط به گفتگوهای انجام شده پس از پایان روم پاک خواهد شد.
کلاب هاوس حتی بعد از آن که دریایی از قابلیتهای جدید را به پلتفرم خود اضافه کرد، حس و حال انحصاری بودن خود را نگه داشت و کاربران هنوز نیاز داشتند تا از کسی که درون این پلفترم فعال است، دعوتنامهای ار دریافت کنند.
از زمان عرضه عمومی این پلتفرم تنها یک سال گذشته بود که توانست وارد چرخه جذب سرمایه شود. کلاب هاوس در این چرخه توانست که تقریبا میلیونها دلار سرمایه خطرپذیر را از طریق راههای مختلفی مانند انجمن Andreesen Hollowitz جذب کند.
کلاب هاوس در ماه فوریه سال 2021 به یکی از بزرگترین اهداف خود دست یافت و آن هم چیزی نبود جز رسیدن به بیش از 10 میلیون کاربر. اگر این رقم را با میزان رشد تعداد کاربران شبکههای اجتماعی دیگر و زمان عرضه عمومی آنها مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که این پلفترم در کمتر از یک سال توانست مسیری را طی کند که شبکههای اجتماعی دیگر آن را در حداقل زمان دوبرابری نسبتبه آن طی کرده بودند. البته برای بررسی این مسیر رشد باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهید که این برنامه تنها برای کاربران iOS در دسترس قرار گرفت و کاربران اندرویدی توانایی دسترسی به اپلیکیشن رسمی آن را نداشتند.
اگر شما اهل درس گرفتن از اتفاقاتی در این طیف باشید، حتما درسهای خوبی از این موضوع خواهید گرفت:
بعدا و در سال 2021 آنها اپلیکیشن رسمی پلتفرم خود را در اختیار کاربران اندرویدی قرار دادند، اما برخلاف بازار مربوط به آیفون، بازار گوشیهای اندرویدی تفاوتی آشکار را ایجاد کرد. در حال حاضر کلاب هاوس را میتوانیم یک پلفترم مردم بهحساب آوریم؛ دیگر به سختی در توییتر در مورد آن صحبت میشود و به نظر میرسد که مردم دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارند.
در جولای سال 2021 بود که کلاب هاوس ورود به برنامه خود را آزاد کرد و دیگر نیازی به در اختیار داشتن دعوتنامه نبود. اگر به جایگاه این برنامه در اپ استور نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که از 14 آگوست سال جاری میلادی در جایگاه 35ام محبوبترین شبکههای اجتماعی قرار دارد. این تنزل جایگاه تنها در قسمت مربوط به شبکههای اجتماعی است و برای پی بردن به عمق فاجعه باید به جایگاه آن در میان اپلیکیشنهای کل اپ استور توجه کنیم.
کلاب هاوس بهصورت کلی مشکلی ندارد، اما با وجود جمعآوری میلیونها دلار، ایدههای جالبی را ارائه نداد تا کاربران را متقاعد به ماندن در این برنامه کند. اگر بخواهیم که شکستهای کلاب هاوس و مهاجرت مردم از این پلفترم به نمونههای مشابه را بررسی کنیم، به سه مورد برخواهیم خورد:
کلاب هاوس بیشتر شبیه به برنامههای دورهمی مهران مدیری یا مکانهایی است که افراد سلبریتی در آن جمع میشوند و درباره چیزهای مختلفی مانند خانواده، دستاوردها، علایق و برنامههای آینده خود صحبت میکنند.
ایلان ماسک، ناوال راویکانت (رئیس هیئت مدیره AngeIlist)، مارک زاکربرگ و جک دورسی همگی مدتی در کلاب هاوس حضور داشتند و صحبت میکردند، اما آنها هم بعد از مدتی کوچ کردند. یکی از دلایلی که این افراد مشهور به کلاب هاوس پیوستند، حضور میلیونها در آن بود و زمانی که تعداد کاربرهای آن نزول پیدا کرد، این افراد هم از کلاب هاوس رفتند.
کلاب هاوس در ابتدا بسیار مشهور بود، اما وقتی که تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده از این پلتفرم را متوقف کردند، دیگر دلیلی برای سایر افراد باقی نماند که در آن باقی بمانند و در نتیجه رفته رفته کوچ کردند. به هر حال کلاب هاوس هنوز میلیونها دلار در صندوق ذخیره خود دارد و هر زمانی که بخواهد میتواند از آن برای سرپا ماندن استفاده کند. یکی از جاهایی که هنوز امیدوار هستیم کلاب هاوس در آن سرمایهگذاری کند، تیم تحقیق و توسعه خود است تا بتوانند این پلتفرم را از مرگ حتمی و دفن شدن در قبرستان تکنولوژی نجات دهند.
تعداد کاربران فعال روزانه در کلاب هاوس پس از اینکه مردم شروع به بیرون رفتن کردند و به زندگی عادی خود بازگشتند، به طرز چشمگیری کاهش یافت. میتوانیم در نظر بگیریم که بخش مهمی از موفقیت کلاب هاوس در ابتدا این بود که همه ما در خانههای خود قرنطینه بودیم.
برای درک بهتر این موضوع تنها کافی است که نگاهی به قابلیت استوریهای توییتر کنید. آزمایشها و عرضه اولیه گرفتن نتایج خوبی را به ما نشان میدادند، اما بعد از مدتی توییتر متوجه شد که کاربرانش هیچ علاقهای به استفاده از این ویژگی ندارند پس جلوی ادامه حیات آن را گرفت.
در آن زمان همه ما در خانه گیر کرده بودیم و همواره تلاش میکردیم تا کاری بهتر یا جالب را انجام دهیم، بنابراین هر چیزی را میپذیرفتیم؛ کلاب هاوس هم دقیقا در همین زمان برای اولین بار عرضه شد و با استقبال بیسابقه کاربران مواجه شد.
مردم بعد از همهگیری کرونا دوباره به ادامه زندگی خود بازگشتند و از خانه خود بیرون رفتند و با کسانی که در زمان قرنطینه بهصورت آنلاین در ارتباط بودند، ارتباط رودررو و مستقیم برقرار کردند. این به اتمام رسیدن قرنطینههای خانگی و دید و بازدیدهای نزدیک مردم از یکدیگر عاملی شد تا سرانه استفاده از کلاب هاوس کاهش و از آن محبوبیت خود فاصله زیادی بگیرد.
در هر صورت ماهها در حال گذشتن هستند و قرار است که اتفاقات بزرگی رخ ندهد. مردم همواره در تلاشند تا چیزهای بعدی را کشف و به زندگی خود اضافه کنند و بهنظر میرسد که کلاب هاوس باید نحوه استفاده از برنامه خود را به سمتی ببرد که کاربران در استفاده روزمره خود به آن مراجعه کنند، نه زمانهایی که میخواهند که سرگرم شوند یا اوقات فراغت خود را بگذارنند.
این برنامه برای آنکه باقی بماند، باید مشکلات بخش یا تعداد کمی از مردم را حل کند؛ به غیر از این در چند ماه آینده باید منتظر شنیدن خبر خاموش شدن سرورهای این پلتفرم و در نهایت مرگ آن باشیم. روند رشد کلاب هاوس مانند فیلمهای هالیوودی بود، یعنی همهچیز بهصورتی یکباره جلو رفت و هیجان زیادی را به مخاطبانش انتقال میداد.
گفته میشود که انتخاب درست آینده محتوا است؛ زیرا ما اکنون در عصر اطلاعات بینهایت زندگی میکنیم. روزهای اول همه چیز در مورد دسترسی به اطلاعات بود، اما امروزه همه چیز در مورد تهیه و ارائه اطلاعات صحیح به مردم است.
در حال حاضر ما باید چگونه از این موضوع که در حال دیدن محتوای درست هستیم، اطمینان حاصل کنیم؟ اگر موضوع صحبت ما پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، اسپاتیفای یا تعدادی دیگر بودند، خیال ما راحت بود که میتوانیم از طریق لایکها و دیسلایکها کیفیت آن مطلب را بسنجیم و در کنار آن الگوریتمهایی به انتخاب بهتر محتوای مورد نیاز ما کمک میکنند.
مکالمات در کلاب هاوس بهصورت زنده و بیدرنگ انجام میشود، بنابراین مدیریت هر اتاق و مکالمه و شناسایی بهترین محتوا یک چالش است. کلاب هاوس هنوز چیزی برای سنجیدن کیفیت مکالمات انجام شده ندارد، اما بهنظر میرسد که در آینده به پلتفرم خود اضافه خواهد کرد؛ البته باید این را هم در نظر بگیرید که در دنیای امروز چابکی حرف اول را میزدند و اگر پلتفرمهای دیگر این قابلیت را اضافه کنند، عملا توانستهاند که کلاب هاوس را شکست دهند.
اگر میخواهید که متوجه شوید یک محصول با بازار آن تناسب دارد، تنها کافی است که سوالات زیر را از خود بپرسید:
حال اگر برنامه کلاب هاوس از زندگی شما حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اصلا در حال حاضر داخل زندگی داخل زندگی شما حضور دارد؟ جواب بسیاری از ما مشخص است؛ خیر!
یکی از جزئیاتی که فکر میکنم میتوانستند روی آن کار کنند، قابلیت جستجو بهطوری که هر کسی میتواند هر رومی را که میخواهد به آن بپیوندد جستجو کند، است. فرض کنید من علاقهمند به صحبت در اتاقهایی هستم که در مورد موضوعات تمرکز حواس و مراقبه صحبت میکنند، سپس کلمات کلیدی را جستجو میکنم و برنامه تمام اتاقهای موجود را بر اساس رتبهبندی که وجود دارد به من نشان میدهد.
کلابهاوس قشنگ نزدیکترین نمونه برای مثل بادآورده رو باد میبره محسوب میشه. =))