بدون شک یکی از مهمترین افراد شاغل در حوزه صنعت بازیهای ویدیویی که برخی از اتفاقات شیرین دوران گیمریمان را مدیون این شخص هستیم، کسی جز فیل اسپنسر (Phil Spencer) نیست. شاید شما او را به عنوان رئیس بخش ایکس باکس (Xbox) کمپانی مایکروسافت (Microsoft) بشناسید، اما طبیعتاً اگر کمی به زندگیاش نگاه کنید، نکات برجستهای از او پیدا خواهید کرد. در اولین قسمت از زندگی نامه به بررسی این سوال میپردازیم که فیل اسپنسر کیست و چرا باید او را بهتر بشناسیم؟ برای مطالعه این بیوگرافی با وب سایت کاروتک همراه باشید.
فیل اسپنسر (Phil Spencer) متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۸ برابر با ۲۲ دی ۱۳۴۶ (۵۴ سال)، یک مدیر اجرایی آمریکایی است که به عنوان رئیس کل برند ایکس باکس (Xbox) در کمپانی مایکروسافت (Microsoft) فعالیت میکند. اسپنسر شهرتاش را به دلیل شاهکار قهرمانانهاش در قبال نجات کنسول ایکس باکس وان پس از رونمایی فاجعهبار آن کنسول مدیون است و بعد از آن هم به دلیل تبدیل کردن کمپانی مایکروسافت به یک شرکت مشتریمدار سطح یک در جهان، حالا در نزد دوستان و هواداران از جایگاه بسیار خاصی برخوردار شده که بدون شک تأثیرات او در حوزه صنعت بازیهای رایانهای تا سالهای بعد از بازنشستگیاش باقی خواهد ماند.
فیل ابتدا در سال ۱۹۸۸ میلادی (۱۳۶۶ شمسی) به عنوان کارآموز به مایکروسافت پیوست و یک سال بعد به عنوان کارمند تمام وقت به عضویت این کمپانی درآمد که از آن پس روی برنامههای کلی مایکروسافت (مانند بودجهبندی کمپانی و MSN)کار کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ شمسی)، سالی که مایکروسافت ایکس باکس را معرفی کرد، فیل برای کمک به اجرا و طبقهبندی بازیهای قابل پخش روی آن سیستم به برند ایکس باکس منتقل شد و حرفه خودش را در آنجا پیگیری کرد.
در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷)، فیل به عنوان مدیر کل استودیوی مایکروسافت گیمز (Microsoft Games) انتخاب شد. او سپس یک سال بعد به عنوان معاون رئیس شرکت، ارتقاء درجه گرفت و کار خودش را در این کمپانی غول صنعت سرگرمی ادامه داد. در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) پس از خروج آقای دان ماتریک (Don Mattricl) از برند ایکس باکس، فیل به مقام رهبری تیم سرویسهای ایکس باکس که در آن زمان بخشی از پلتفرم ویندوز و سایر سیستمعاملها بود، درآمد که باعث تقویت برند یاد شده در این زمینه شد.
در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی)، با جدا شدن ایکس باکس از بخش ویندوز و تبدیل شدن به زیر مجموعه برند بازیهای مایکروسافت، فیل به سمت معاون شرکتی مایکروسافت گیمینگ (Microsoft Gaming) درآمد و ترفیع شغلی گرفت و در نتیجه به تیم رهبری ارشد مایکروسافت پیوست و به او امکان ارتباط مستقیم با مدیرعامل مایکروسافت، یعنی آقای ساتیا نادلا، داد. در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰) فیل به سمت مدیر عامل مایکروسافت گیمینگ ارتقاء یافت و از آن پس به امکاناتش، حتی به ارتباط با هیئت مدیره مایکروسافت، اضافه شد. در نهایت آقای اسپنسر در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برابر با ۵ اسفند ۱۴۰۰ شمسی در بیست و پنجمین جشنواره D.I.C.E جایزه «یک عمر دستاورد» را دریافت کرد. طبق این جایزه، فیل اسپنسر اکنون هشتمین نفری است که موفق به دریافت آن میشود.
چرا او از دید ما یک فرد عالی است؟
برای پاسخ به این سوال، موضوع یادشده را در چند بخش و زیر شاخه بررسی میکنیم.
۱ـ پس از در دست گرفتن برند ایکس باکس، او اقدامات متعددی را در تلاش برای اولویتبندی مجدد آنچه گیمرهای اصلی میخواستند آغاز کرد:
الف) اون نه تنها کینکت را از شاکله کنسول ایکس باکس وان جدا کرد (که این امر باعث کاهش قیمت کنسول به ۴۰۰ دلار شد)، بلکه افزودن کینکت به کنسولهای جدید را کلاً از بین برد. به همین خاطر است که ما در نسل جدید دیگر شاهد عرضه باندلهای کینکتدار برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نبودیم.
ب) او بخش تلویزیون استودیوی سرگرمی ایکس باکس را، که مسئول ایجاد محتوای اصلی برای اکوسیستم کنسول سرگرمی این برند بود، تعطیل کرد تا منابع و پولهای کلان به سمت ساخت بازیهای انحصاری سرازیر شود.
ج) فیل همچنین یک بخش جدیدی را راهاندازی کرد تا توسعهدهندگان مستقل در اولویت توجه بازیکنان باشد. همه ما این بخش را با نام ID@Xbox میشناسیم که قابلیت ذکر شده امکان میدهد تا سازندگان عناوین خودشان را مستقیماً روی پلتفرم ایکس باکس منتشر کنند.
۲ـ او چندین برنامه برای جمعآوری مخاطب و هدایت آنها به برند ایکس باکس امضاء کرد:
الف) قابلیت Xbox Play Anywhere، جایی که بازیکنان میتوانند بازیهای دیجیتالی روی ویندوز ۱۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را خریده و در هرلحظه به تجربه آن روی هر پلتفرمی که دوست دارند، بدون پرداخت هیچ هزینه مجدد یا اضافهای، بپردازند.
ب) قابلیت Xbox Game Pass، یک سرویس اشتراکی که در آن کاربران با پرداخت ۱۰ الی ۱۵ دلار در ماه به صدها عناوین قابل بازی از نسل ۷ تا ۹ دسترسی پیدا میکنند. این سرویس در حال حاضر یکی از برگ برندههای ایکس باکس و البته یکی از با ارزشترین خدمات صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود.
ج) قابلیت Xbox All Access، یک طرح پرداخت ماهانه که در آن بازیکنان با پرداخت ۲۵ الی ۳۵ دلار در ماه به مدت دوسال اشتراک مخصوص کنسول ایکس باکس در کنار Xbox Game Pass Ultimate را دریافت میکنند.
د) قابلیت Smart Delivery، که در آن از بازیهای نسل فعلی پشتیبانی شده و ارتقاء رایگان میان نسلی برای کاربران کنسولهای قدیمی ایکس باکس را به ارمغان میآورد.
۳ـ کنترلر تطبیقی ایکس باکس، یک کنترلر بسیار راحت و قابل تنظیم که برای بازیکنانی طراحی شده که از تحرک کم و محدود رنج میبرند. این کنترلرها هم با رهبری مستقیم فیل اسپنسر طراحی و تولید شد.
۴ـ این فیل اسپنسر بود که اهیمت قابلیت Backward Compatibility (پشتیبانی از نسل قبل) را مطرح و در صنعت بازیهای ویدیویی پررنگ کرد:
الف) در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) اعلام شد که بازیهای منتخب ایکس باکس ۳۶۰ روی پلتفرم ایکس باکس وان قابل اجرا است.
ب) در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) تمام بازیهای اصلی کنسول ایکسباکس اورجینال به لیست بازیهای سازگار با نسل قبل اضافه شدهاند.
ج) با عرضه کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، نه تنها بازیهای کنسول ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان قابلیت اجراء در سیستمعاملهای جدید پیدا کرد، بلکه تمام سختافزارهای دوران ایکس باکس وان به صورت تطبیقی روی این کنسولهای جدید قرار گرفت تا ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به اولین کنسولهای سرگرمی تاریخ تبدیل شوند که قابلیت پشتیبانی از ۳ نسل مجزا را در بطن خود دارند.
۵ـ فیل همچنین با ایجاد کمپین تبلیغاتی Better Together با کمپانی نینتندو (Nintendo)، اهمیت موضوع بازیهای بین پلتفرمی را مطرح کرده است.
۶ـ تحت رهبری او، ایکس باکس قدرتمندترین کنسول نسل قبل (ایکس باکس وان ایکس) را ساخت و در حال حاضر قدرتمندترین کنسول نسل کنونی را (ایکس باکس سری ایکس) در اختیار دارد.
۷ـ فیل برخلاف رئیس قبلی این برند، یعنی دان ماتریک، نشان داد که واقعاً طرفدار کنسول ایکس باکس است و به این برند واقعاً اهمیت میدهد.
۸ـ فیل در مصاحبهای با وب سایت The Verge در واقع علیه مضرات جنگ کنسولی صحبت کرد و گفت :« من فکر نمیکنم برای رسیدن به اهدافمان باید شکست دیگران را ببنیم». در واقع با این مصاحبه، ایشان به طور علنی اذعان کردهاند که کمپانی سونی (Sony) و برند پلیاستیشن (PlayStation) اصلاً دشمن ایکس باکس نیستند:
الف) او حتی به سونی و استودیوی سانتامونیکا (Santa Monica) بابت عرضه موفقیت آمیز بازی God of War در سال ۲۰۱۸ تبریک گفت.
۹ـ او معتقد است که تقلید باید در کل صنعت بازیهای ویدیویی به صورت قانونی باشد و در این صورت است که تمام شاکله این صنعت حفظ خواهد شد.
۱۰ـ اسپنسر اولین کسی بود که علیه سیاستهای غلط کمپانی اکتیویژن (Activision) بیانیه داد و فرهنگ کاریِ زشت آنها را نفی کرد.
۱۱ـ او همچنان معتقد است که NFT ها یک استثمارگر هستند.
۱۲ـ پس از سالها درخواست، او سری بازی Halo را به صورت اختصاصی در اختیار کاربران پلتفرم رایانههای شخصی قرار داد ( به جز بازی Halo 5)
۱۳ـ پس از خرید کمپانی اکتیویژن بیلیزارد توسط مایکروسافت، اسپنسر اذعان کرد که به احیای عناوین قدیمی کاملاً علاقهمند است.
۱۴ـ بعد از لو رفتن چهره کریگ و فاش شدن گیمپلی بازی Halo Infinty در آگوست سال ۲۰۲۰ (سال ۱۳۹۹ شمسی)، اسپنسر فوراً عرضه بازی را تا نوامبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) به تعویق انداخت. با وجود اینکه بازی یادشده قرار بود به عنوان لانچ کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس عرضه شود، اما نتیجه به دست آمده کاملاً فوقالعاده بود:
الف) چهره میمونی کریگ به یک میم در سراسر فضای مجازی تبدیل شد و حتی سازندگان از برخی از میمها در بازی Halo Infinity استفاده کردهاند. این موضوع کاملاً به ما نشان میدهد که سازندگان مستقر زیر برچسب Xbox Studios تا چقدر از جنبه بالایی برخوردار بوده و میتوانند انتقادها را تحمل کنند.
دستاوردهای بد فیل اسپنسر:
این موضوع هم در چند زمینه قابل بررسی است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
۱ـ متأسفانه رهبری او تاکنون به عرضه بازیهای انحصاری سطح یک و جدید کمکی نکرد:
الف) او حتی در مصاحبهای اعتراف کرد که علاقهای به انحصاریها ندارد و بیان میکند که آنها « کاملاً با آنچه بازی باید در مورد [سرگرمی برای همه] باشد، تناقض دارد»
۲ـ او ادعاهای عجیب و غریبی را در طول مصاحبههای خود مطرح کرد:
الف) هنگامی که صحبت در خصوص بازی Halo 5 Guardians در مصاحبهای با وب سایت IGN شد، او گفت:« بازی Halo 5 اگر نگوییم عالیترین، اما یکی از بهترین بخشهای چندنفره را در مجموعه Halo دارد». با وجود نقشههای چندنفره سطح پایین و گاهاً متوسط، محدودیتهایی در تجربه گیم مودها، لوتباکسهای زیاد و وجود سیستم گسترده پرداختهای درون برنامهای، عواملی بودهاند که به ما نشان داد این ادعای اسپنسر کاملاً عجیب و مضحک بود.
ب) او از لغو پروژه تولید بازی Scalebound دفاع کرد و گفت:« این موضوع برای کاربران ایکس باکس بهتر است».
۳ـ قابلیت Xbox Play Anywhere که در بالاتر به آن اشاره کردیم، اگرچه هنوز هم عالی است، اما از آنجایی که نسخههای انحصاری آن برای ویندوز ۱۰ منتشر شد، کاملاً از هدف اصلیاش در خصوص خرید و تجربه بازیهای ایکس باکس وان (و تمامی مدلهای آن) به همراه ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را از بین برد.
۴ـ بازیهای انحصاری ایکس باکس در زمان مدیریت ایشان عمدتاً کم درخشش و غالباً بیارزش بودهاند. بازیهایی مانند State of Decay 2، Halo 5: Guardians، Crackdown 3، Ryse: Son of Rome ( و از این قبیل از موارد)، که خوشبختانه با کیفیت متفاوت و نقدهای منفی باعث عدم عرضه نسخههای جدید شد (بهجز مجموعه هیلو). به هر ترتیب میتوانیم از این مورد چشمپوشی کنیم، چراکه در سال ۲۰۲۰ به اینور با عناوین بسیار خوبی مثل Microsoft Flight Simulator، Forza Horizon 5، Ori and the Will of the Wisp و Halo Infinity روبهرو شدهایم که از قضا مورد استقبال شدید بازیکنان قرار گرفت.
شایعاتی که به واسطه ایشان در فضای مجازی مطرح شد:
الف) فیل اسپنسر تمایل دارد در طول مصاحبهها، اشیاء و مواردی را در قفسههای پشت سرش (مستقر در محل کار) قرار دهد که توجهات به آن جلب شود.
ب) طی چند مصاحبه در ماه جولای سال ۲۰۲۰، فیل به هیچ عنوان توجه و صحبتی در خصوص کنسول ایکس باکس سری اس نکرد (با اینکه مدلی از آن را در پشت سر خودش روی قفسه قرار داده بود) و تا آخرین لحظه هم چیزی در موردش نگفت، تا اینکه بالاخره از کنسول دوم و نسل نهمی کمپانی مایکروسافت در صفحه توییتری رسمی ایکس باکس خبری منتشر شد و سپس همزمان با کنسول ایکس باکس سری ایکس، شاهد عرضه آن سیستم مقرون بهصرفه بودیم.
ج) فیل یک مجسمه از LUDENS، همان طلسم استویدیو کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) در دفتر خود کنار لوگوی ایکس باکس دارد که احتمالاً به موضوع قراردادی خاص بین برند ایکس باکس با استودیوی یاد شده اشاره میکند، اما تاکنون هیچ صحبتی راجعبه آن نشده است.
د) در همان قفسه کاری آقای اسپنسر، کنسول دستی نینتندو سوئیچ موجود بود که بسیاری از افراد با شایعات بزرگی چون همکاری بین ایکس باکس و نینتندو، فضای مجازی را آلوده کردهاند. با این حال، هنگامی که خبرنگار وب سایت Kinda Funny Games از آقای اسپنسر در این خصوص سوال کرد، او گفت که کنسول نینتندو سوئیچ دیده شده، هدیهای از طرف آن کمپانی ژاپنی بوده است.
ش) فیل در چندین مصاحبه نشان داد که رقیب اصلی او در دراز مدت کمپانی سونی و نینتندو نیست، بلکه درواقع گوگل و آمازون هستند. این موضوع درحالی مطرح شد که به عقیده ایشان، بازیهای مبتنی بر سرویس ابری آینده جدانشدنی صنعت بازیهای رایانهای خواهد بود. در حقیقت با عرضه کنسول Google Stadia در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۸ آبان ۱۳۹۸) و عرضه Amazon Luna در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ ( ۳۰ شهریور ۱۳۹۹)، به نظر میرسد که واقعاً صنعت بازیهای ویدیوی در حال حرکت به آن سمتی است که آقای اسپنسر ادعا میکند.
ک) فیل یک بازیکن معمولی است و گیمتگ او در دسته P3 قرار دارد. بازی موردعلاقهاش Destiny 2 بوده و همیشه با اجتماع بازیکنان در تعامل است، به طوریکه در یک پیام توییتری از کاربری که به سراغ او رفت و باعث نجاتش شد، تقدیر و تشکر کرد.
زندگی نامه فیل اسپنسر را با تمام جزئیات پیرامونش مطالعه کردهاید. یکی از بزرگترین اشخاصی که بدون شک صنعت بازیهای ویدیویی را متحول کرد، همین اسپنسر دوستداشتنی است. طبق اطلاعات ریز و جزئیای که دریافت کردهایم و خود آقای اسپنسر به آن مدتی پیش اشاره کرده بود، احتمالاً در آینده نزدیک باید شاهد بازنشست شدنش در کمپانی مایکروسافت و برند ایکس باکس باشیم. امیدوارم عمر کاری ایشان تا پایان عمر کنسولهای نسل نهم طول بکشد و سپس شاهد یک خداحافظی بزرگ، در حد و شأن ایشان باشیم. شما خوانندگان عزیز میتوانید در ادامه مقاله مرتبط با سرویس ایکس باکس گیم پس را از طریق لینک زیر مطالعه کنید:
« دلیل نامه | سرویس Xbox Game Pass روی پلیاستیشن: معاملهای برد-برد یا باخت-باخت؟ »
نظر شما در خصوص این زندگی نامه چیست؟ آیا از مطالعه آن لذت بردهاید؟ فکر میکنید فیل اسپنسر تا چند سال آینده میتواند در سمت خودش باقی بماند؟ آینده برند ایکس باکس بدون او را چگونه تصور میکنید؟ کدام یک از اطلاعات فوق را می دانستید و کدام یک برایتان تازه بود؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید و منتظر مقالات بیشتر در این زمینه از سوی وب سایت کاروتک باشید.