دانلود اپلیکیشن اندروید

گزارش: خرید بانجی چه سودی برای سونی خواهد داشت؟

گزارش: خرید بانجی چه سودی برای سونی خواهد داشت؟

وقتی خبر قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری سونی و بانجی منتشر شد، نتوانست به اندازه قرارداد اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت سر و صدا به پا کند اما بدون شک توانست ذهن خیلی‌ها را آشفته کند و باید اعتراف کرد که این اقدام بسیار غیرمنتظره بود و کسی فکرش را نمی‌کرد که پلی‌استیشن در جواب خبرسازی بزرگ مایکروسافت، به سراغ استودیویی برود که عملا آن ها را می‌توان خالقان فرنچایز Halo دانست که امروزه یکی از مهم‌ترین آی پی‌های انحصاری اکس باکس هستند. اما این قرارداد کمی عجیب است، چرا که در بند قراردادهای بانجی اعلام شده است که نه تنها تمامی عنوان‌های فعلی بانجی در انحصار کنسول‌های پلی‌استیشن قرار نمی‌گیرند، بلکه تمام پروژه‌های آینده این استودیو هم به صورت مولتی‌پلتفرم منتشر خواهد شد.

این ادعا در بیانیه بانجی منتشر شده است که آن‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند تا تمام دنیا بازی‌های آن‌ها را تجربه کنند و این عناوین منحصر به یک کنسول و یک پلتفرم نخواهند بود. خب این خبر بسیار خوبی برای پلیرهای اکس باکس و فن‌های مایکروسافت است اما چرا سونی باید بانجی را خریداری کند اما عنوان‌های این استودیو را انحصاری نکند؟

در توضیحی اولیه و ساده می‌توان گفت که سونی قصد دارد به نوعی نشان دهد که انحصارطلبی ناشی از خرید استودیوهای مختلف چندان ایده جالبی نیست و آن‌ها قصد دارند که بازی‌هایی که متعلق به پلی‌استیشن است را به راحتی در دسترس بقیه افراد دنیا قرار دهند. اما شاید سونی نگاه عمیق‌تری به این موضوع داشته باشد. استودیوی بانجی را به خاطر تولید عنوان‌های علمی‌/تخیلی جذابش می‌شناسیم و هر چقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم بیشتر متوجه ارزش کلی این مجموعه‌ها می‌شویم. به عنوان مثال فرنچایز هیلو یکی از ارزشمندترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدیویی است و از طرفی دیگر، در حال حاضر سریال تلویزیونی این مجموعه به دست Paramount Pictures در دست ساخت است و از آن‌جا که سونی دیویژن بزرگ فیلم‌سازی خود یعنی Sony Pictures را دارد، کاملا طبیعی است که بخواهد در ساخت سریال‌های علمی‌/تخیلی هم روی بانجی و سری Destiny هم حساب زیادی باز کند.

این در حالی است که سریال‌های خیلی خوبی طی چند سال اخیر از دنیای بازی‌های ویدیویی منتشر شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سریال The Wither، Castlevania و Arcane اشاره کرد که هر کدام طرفداران خود را به دست آوردند و محبوبیت زیادی دارند. سریال Halo هم طی چند روز گذشته تریلر جدیدی دریافت کرد که طرفداران این سری و به نوعی اکس‌باکس فن‌ها را بسیار خوشحال کرد.

البته این پروژه‌ها سال‌های زیادی برای انجام شدن نیاز دارد و فکر نکنید که به زودی شاهد انتشار تریلر سریالی بر اساس دنیای Destiny خواهید بود. خرید سونی بیشتر در زمانی معنا پیدا می‌کند که این موضوع را در نظر داشته باشید که سال گذشته بانجی آگهی‌های استخدام برای تولید یک پروژه در تصویر بزرگ مثل فیلم یا سریال را در سراسر فضای مجازی منتشر کرد و به نظر می‌رسد که قصد دارد دنیای Destiny را بسیار بزرگ‌تر از گذشته کند و شاید در آینده شاهد انتشار فیلم‌ سینمایی یا سریالی بر اساس این دنیای جذاب باشیم.

این که سری Destiny و بازی‌های آینده بانجی قرار نیست که به استودیوهای پلی‌استیشن ملحق شوند و به صورت مستقیم توسط Sony Interactive Entertainment اداره می‌شوند، خبر خوبی است. این یعنی قرار نیست که نگران انحصاری شدن عنوان‌های این استودیو باشیم و هر چه قدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم، پلی‌استیشن بیشتر سعی می‌کند تا عناوین انحصاری‌اش را به سمت مولتی‌پلتفرم شدن سوق دهد و این موضوع را می‌توان به راحتی از انتشار بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن روی پی سی مثل God of War, Horizon: Zero Dawn و Days Gone متوجه شد. این در حالی است که امکان انتشار قسمت‌های مختلف آنچارتد و لست آو آس هم روی پی سی وجود دارد.

فراتر از Destiny

اما این قرارداد در نهایت جه نفعی برای سونی دارد؟ فراموش نکنید که دستینی تنها فرنچایزی نیست که بانجی روی آن کار می‌کند و مدیر این مجموعه آقای پیت پارسونز در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ قرار است عنوان دیگری به جز دستینی توسط این استودیو منتشر شود و حالا که دستینی ۲ وضعیت بسیار خوبی از لحاظ فروش و پلیر دارد و چند محتوای قابل دانلود برای آن منتشر می‌شود، امکان این وجود دارد که همین حالا بانجی روی آی پی جدیدش کار بکند و تا دو سال آینده آن را به مرحله اتنشار برساند. آقای پیت پارسونز اعلام کرد که دوست دارد داستان‌های جدیدی را در دنیای دستینی خلق کند و می‌خواهد که دنیای دستینی را تبدیل به دنیای مرجع برای تمام عنوان‌‌های علمی تخیلی بکند که پلیرها بتوانند از تجربه آن و قرار گرفتن در دنیای آن نهایت لذت را ببرند.

هنوز بازی از سوی بانجی معرفی نشده است اما به لطف لیست مشاغل موجود در بانجی به نظر می‌رسد که این استودیو در حال ساخت بازی بر اساس گیمپلی PvP و رقابتی است و با این که سبک دستینی هم دقیقا به همین شکل است اما این بازی قرار نیست که قسمت سوم دستینی باشد. کمی بعد دوباره لیست شغل‌های موجود در بانجی منتشر شد که به نظر می‌رسد قرار است عنوان چندنفره اکشن درست کنند که با توجه به وضعیت پروسه ساخت آن می‌توان انتظار داشت که تا مدت‌های طولانی خبری از انتشار این بازی نباشد.

اما این تمام ماجرا نبود و بانجی لیست شغلی برای پروژه دیگری را منتشر کرد؛ با این که دو لیست شغلی قبلی کاملا شبیه بازی‌های گذشته بانجی بودند، اما لیست سوم هیچ شباهتی به بازی‌های بانجی نداشت و در توضیحات این لیست آمده بود که این استودیو به دنبال افرادی است که به دنبال خلق کارکترهای خوش قلب و عجیب است و از طرفی دوست دارد که هنر در گیمپلی را به نمایش بکشد؛ یا بتواند در طراحی دنیا با تمام مردم دنیا با هر فرهنگی صحبت کند! اینجا همان جایی است که از بانجی به هیچ‌وجه انتظار نمی‌رود و تا حدودی می‌توان انتظار داشت که امکان این وجود دارد که در آینده بانجی بازی کاملا روایی و داستان‌محور خلق کند که این اثر بیشتر شبیه به عناوین استودیوی مثل اینسامنیاک است، تا بانجی!

شاید چندان دور از ذهن نباشد که لیست شغلی اول بانجی متعلق به پروژه‌ای است که در حال حاضر کریستوفر برت کارگردانی آن را برعهده دارد. او مدیر خلاقیت بازی Destiny 2 بود که در آن زمان بسته الحاقی فوق‌العاده Forsaken منتشر شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را از رسانه‌ها و پلیرها جذب کند. حالا او به عنوان کارگردان پروژه اعلام نشده بانجی معرفی شده است. او در گذشته کارگردان هنری بانجی بود.

از طرفی می‌توان خرید بانجی را برای پروژه جدید سونی هم در نظر گرفت. به نظر می‌رسد که در حال حاضر سونی در حال ساخت یک سرویس جدید مانند گیم‌پس مایکروسافت است تا بتواند در مقابل حریف قدرتمند خود قد علم کند و اضافه شدن بازی‌های بانجی از روز یک به سرویس شبه گیم‌پس سونی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با گیم‌پس مایکروسافت باشد. این در حالی است که در ماه دسامبر بازی Destiny 2 از روی گیم‌پس مایکروسافت حذف شد و حالا این موضوع کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اشتراک دنیاها

به طور کلی به نظر می‌رسد که دنیاهای بزرگ‌تر شده بانجی در ادامه کار با انتشار این پروژه‌های معرفی‌نشده در نهایت به نفع هم بانجی و هم سونی به اتمام می‌رسد. با این بانجی تا به حال خود را از یوق دو کمپانی بزرگ دیگر یعنی اکتیویژن بلیزارد و قبل از آن مایکروسافت رها کرده است، اما به نظر می‌رسد که همکاری با سونی که یکی از غول‌های مگاناشر دنیاست، اتفاق خوبی برای این استودیو محسوب می‌شود. در اولین مزیت این قرارداد می‌توان به پرداخت به موقع حقوق کارمندان بانجی اشاره کرد و این که بانجی می‌تواند به منابع خیلی زیادی دست پیدا کند و ساخته‌های خود را به مراتب بسیار بزرگ‌تر و بیشتر از گذشته بکند. یکی دیگر از بهترین مزیت‌های این قرارداد این است که بانجی می‌تواند به تکنولوژي قدرتمندتری برای تولید بازی‌هایش دسترسی داشته باشد که قطعا در نهایت به توسعه محتوای بهتر منتهی می‌شود.

این قرارداد در های باعث می‌شود تا اهداف بانجی فراتر از توسعه بازی‌های ویدیویی برود. در مصاحبه‌ای با رسانه GameIndustry، پارسونز تایید کرد که برنامه‌های بانجی در آينده تنها به ساخت بازی‌های ویدیویی خلاصه نمی‌شود و قرار است که به تولید فیلم‌‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی هم بپردازد و شاید به دیگر مدیوم‌ها هم ناخنکی بزند؛ زیرمجموعه سونی بودن می‌تواند پروسه این برنامه‌ها را بیش از پیش سرعت ببخشد.

در آخر باید گفت که این قراداد یکی از بهترین اتفاقاتی است که در صنعت بازی‌‌های ویدیویی افتاده است و هر چقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم بیشتر متوجه می‌شویم که انحصارطلبی جایش را در این صنعت از دست می‌دهد و به مرور زمان قرار است که استودیوها بیشتر روی توسعه محتوای بهتر تمرکز کنند که تمام دنیا بتوانند از تجربه آن‌ها روی هر پلتفرمی لذت ببرند. باید دید که آینده بانجی زیر سایه مدیریت سونی چگونه خواهد بود.

 

 

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     مدرسه کارو