کمپانی AMD در پاسخ به تکنولوژی DLSS که توسط Nvidia ارائه شده بود، از تکنولوژی اختصاصی رندرینگ خود با نام Fidelity FX Super Resolution یا FSR رونمایی کرد. کار و تک در این مقاله به سؤال فناوری AMD FSR چیست؟ پاسخ میدهد.
FSR نوعی تکنیک رندرینگ است که نرخ فریم را در بازیها افزایش داده و باعث میشود بازی با رزولوشن بالا به شما نمایش داده شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، AMD این تکنولوژی را در پاسخ به فناوری DLSS کمپانی انویدیا ارائه کرد؛ با این حال این دو فناوری تا حدودی با هم متفاوت هستند. FSR با رندر کردن فریمها با رزولوشن پایینتر و استفاده از یک الگوریتم ارتقا مقیاس منبع باز، باعث میشود بازی طوری به نظر برسد که انگار با رزولوشن بالاتری اجرا شده است (اما در حقیقت اینطور نیست).
در مقابل، DLSS از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای رسیدن به نتیجهی مشابه استفاده میکند و فقط در بعضی از پردازندههای گرافیکی RTX انویدیا پشتیبانی میشود؛ اما FSR محدود به پردازنده گرافیکی خاصی نیست و روی گرافیکهای یکپارچه اینتل هم کار میکند. حالت Incognito چیست ؟
البته کمپانی AMD مستقیماً FSR را به عنوان رقیب DLSS معرفی نمیکند؛ چون به نظر این کمپانی، تکنولوژی FSR در مقایسه با DLSS در بازیهای بیشتری کاربرد دارد. FSR میتواند در اجرای بازیهای سنگین و متد ray-tracing در نمایشگرهای 1440p مفید باشد و علاوه بر آن به بهتر کردن نرخ فریم در پردازندههای گرافیکی قدیمی و لپتاپهای گیمینگ هم کمک میکند.
مثلاً یک بازی ممکن است در رندرینگ 4K خیلی خوب اجرا نشود؛ اینجا است که کاربرد فناوری AMD FSR مشخص میشود. این تکنولوژی به کاربر اجازه میدهد تا بازی را در هر رزولوشنی از (FSR Ultra Quality) 1140p گرفته تا 1080p (FSR Performance) رندر کند؛ همین مسئله اجرای نرخهای فریم بالا را آسانتر میکند. در نهایت، مقیاس تصویر حاصل برای رزولوشن مورد نظر افزایش مییابد که نتیجهی آن عملکرد بهتر نسبت به 4K و جزئیات بیشتر نسبت به 1080p است. در مرحلهی آخر، عناصر UI و متن به خروجی نهایی اضافه میشوند.
AMD FSR چیست؟ کمپانی AMD ادعا میکند که تکنولوژی FSR در مقایسه با سایر متدهای ارتقا مقیاس فضایی مثل ارتقا مقیاس Bilinear قدرتمندتر است. علاوه بر آن سطوح عملکردی مختلفی را در اختیار کاربر قرار میدهد و در بازیهای و برنامههای مختلف هم پشتیبانی میشود. در حقیقت بزرگترین تفاوت میان FSR و DLSS این است که تکنولوژی کمپانی AMD در پردازندههای گرافیکی مختلف مثل انویدیا، اینتل و ای ام دی پشتیبانی میشود؛ اما DLSS صرفاً در GPUهای کمپانی انویدیا وجود دارد.
پلی استیشن 5 (PS5) به دلیل دارا بودن پردازنده AMD RDNA-2 مبتنی بر GPU، از فناوری FSR پشتیبانی میکند و Arcadegeddon هم اولین بازی PS5 است که به فناوری FSR مجهز شده است. ایکس باکس سری ایکس/اس هم بهزودی پشتیبانی از این فناوری را دریافت خواهند کرد. در حقیقت این یکی از مزیتهای FSR است که در PC و کنسول پشتیبانی شده و احتمالاً در آیندهای نه چندان دور شاهد پشتیبانی از آن در تلفنهای هوشمند هم خواهیم بود.
کاربرد فناوری AMD FSR چیست؟ این تکنولوژی 4 حالت مختلف دارد: Ultra Quality، Quality، Balanced و Performance. کمپانی AMD ادعا میکند که در حالت Performance که بالاترین سطح این فناوری محسوب میشود و در نمودار بالا نشان داده شده است، میانگین عملکرد در رزولوشن 4K به میزان 2.4 برابر افزایش مییابد. البته باید بدانید که مقیاس بندی بالاتر احتمال پیکسلی شدن تصویر و بهم ریختگی آن (visual artifacts) را هم افزایش میدهد. در نتیجه با انتخاب بالاترین حالت تکنولوژی FSR یعنی Performance، میزان قابل توجهی از بهم ریختگی تصویر را مشاهده خواهید کرد (این اتفاق در بالاترین سطح عملکرد DLSS انویدیا هم اتفاق میافتد).
چهار حالت مختلف فناوری AMD FSR در سطوح مختلفی از ارتقا مقیاس اجرا میشوند؛ مثلاً حالت Ultra Quality از ضریب مقیاس بندی 1.3 برابر، حالت Quality از ضریب 1.5 برابر، حالت Balanced از ضریب 1.7 برابر و حالت Performance هم از ضریب 2.0 برابری استفاده میکند. این ضریبهای مقیاس بندی در همهی ابعاد اعمال میشوند. برای مثال رزولوشن 2160×3840 در حالت Quality به صورت 1440×2560 رندر میشود.
حالتهای مختلف فناوری AMD SFR
در این قسمت از کاربرد فناوری AMD SFR به بررسی بازیهایی میپردازیم که از این فناوری پشتیبانی میکنند:
بازیهایی که قرار است از تکنولوژی AMD FSR پشتیبانی کنند:
modderها، فناوری FSR را به SteamVR و بیشتر بازیهای سازگار با Vulkan آوردند. البته این کار چندان هم بدون ایراد و نقص نبوده است؛ مثلاً اگر یک بازی از FSR پشتیبانی نکند، ضریب مقیاس بندی در همهی قسمتهای آن از جمله عناصر UI و متنها هم اعمال میشود. باید بدانید که ارتقا مقیاس و افزایش وضوح داده فریم، بسیار بهتر از ارتقا مقیاس متن است.
در این قسمت از مقالهی فناوری AMD FSR چیست؟ به بررسی و مقایسه دو فناوری DLSS و FSR میپردازیم. کمپانی انویدیا دو سال زودتر از AMD از تکنولوژی DLSS خود رونمایی کرد. نسخهی فعلی DLSS، در حال حاضر 2.2.1 است درحالیکه این اولین نسخه از FSR است. بنابراین تفاوتهای زیادی بین این دو تکنولوژی وجود دارد.
اصلیترین تفاوت بین این دو تکنولوژی این است که AMD FSR در پردازندههای گرافیکی کمپانیهای مختلف هم پشتیبانی میشود؛ در مقابل FSR صرفاً با پردازندههای انویدیا کار میکند. از دیگر قابلیتهای FSR میتوان به منبع باز بودن این تکنولوژی و اینکه به سختافزاز گرافیکی تخصصی نیاز ندارد، اشاره کرد. اما در مقابل تکنولوژی DLSS، به هستههای تنسور کارتهای RTX انویدیا نیاز دارد. کمپانی AMD باور دارد که این قابلیتها باعث میشوند بازیها و گیمرهای زیادی به استفاده از این تکنولوژی ترغیب شوند.
در این قسمت از کاربرد فناوری AMD FSR به بررسی تفاوتهای عملکرد DLSS و FSR میپردازیم. باید بدانید که مقایسهی عملکرد این دو تکنولوژی دشوار است؛ چون بازیهای زیادی وجود ندارند که از هر دو این تکنولوژیها پشتیبانی کنند و از آنجایی که DLSS زودتر از FSR معرفی شد تعداد بازیهایی که از آن پشتیبانی میکنند، بیشتر است. اما بهطور کل، DLSS در مقایسه با FSR کیفیت تصویر بهتری دارد؛ اما FSR هم چون به اندازهی DLSS از محاسبات سنگین استفاده نمیکند، نرخ فریم را بهتر ارتقا میدهد.
در بررسی انجام شده، مشخص شد که نرخ فریم متناسب با میزان کاهش رزولوشن رندرینگ، مقیاس بندی میشود. مثلاً هر دو این تکنولوژیها میتوانند شما را به نرخ فریم استاندارد یعنی 60fps برسانند. اما این مسئله زمانی که میخواهید نرخ فریم یک بازی را از 120 به 240 برسانید متفاوت میشود. DLSS معمولاً تا مقادیر بسیار بالا مقیاس بندی نمیکند، اما FSR در سریعترین حالت Performance میتواند این کار را انجام دهد، هرچند دچار مقداری افت کیفیت تصویر میشود.
نحوهی عملکرد این دو تکنولوژی با هم متفاوت است؛ FSR از الگوریتم ارتقا مقیاس فضایی و تصویر منبع استفاده میکند، درحالیکه DLSS روی یک شبکه عصبی متشکل از ورودیهای مختلف مثل تصویر منبع، وکتورهای حرکتی، فیدبکهای موقتی از فریمهای قبلی و نتایج الگوریتم آموزشی اثر میگذارد. بخاطر همین محسابات اضافی، انویدیا ادعا میکند که تکنولوژی DLSS به هستههای تنسور نیاز دارد و تاکنون راهی برای اجرای این الگوریتم روی هر کارت گرافیکی به جز RTX وجود نداشته است. بهترین تلویزیون منحنی کدام است ؟
در این قسمت از فناوری AMD SFR چیست؟ به بررسی تعدادی از کارتهای گرافیکی میپردازیم که از این تکنولوژی پشتیبانی میکنند.
برای استفاده از تکنولوژی FSR، سیستم شما باید حداقل سختافزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی را در اختیار داشته باشد. علاوه بر آن کمپانی AMD میگوید که برای فعال کردن این قابلیت روی کارتهای گرافیک انویدیا، هیچ گونه پشتیبانی فنی و گارانتی ارائه نمیکند.
در هر صورت استفاده از فناوری FSR باعث میشود حتی رقبای AMD هم عملکرد مشابهی داشته باشند؛ مثلاً در صورت استفاده از تکنولوژی FSR، کارتهای گرافیک AMD Radeon RX 6800 XT و Nvidia GeForce RTX 3080 عملکرد تقریباً مشابهی از خود نشان میدهند.
بهمراه ویدئو”]در این قسمت از مقاله کاربرد فناوری AMD SFR به بررسی نحوهی عملکرد این تکنولوژی میپردازیم.
FSR کار خود را با ارتقا مقیاس فضایی تصویر به رزولوشن بالاتر آغاز میکند. میزان ارتقا مقیاس به حالت FSR انتخابی شما بستگی دارد. اگر بخواهیم از لحاظ کیفیت تصویر این حالتها را به ترتیب از بهترین به بدترین دستهبندی کنیم به Balanced، Quality، Ultra Quality و Performance میرسیم. اما از لحاظ عملکرد این دستهبندی برعکس میشود، یعنی حالت Performance بالاترین نرخ فریم را در اختیار شما قرار میدهد درحالیکه Ultra Quality کمترین افزایش نرخ فریم را دارد.
حالت FSR | مقیاس بندی | رزولوشن ورودی برای 1440p FSR | رزولوشن ورودی برای 4K FSR |
Ultra Quality | ×1.3 | 1108×1970 | 1662×2954 |
Quality | ×1.5 | 960×1706 | 1440×2560 |
Balanced | ×1.7 | 847×1506 | 1270×2259 |
Performance | ×2.0 | 720×1280 | 1080×1920 |
فرآیند ارتقا مقیاس از یک جز تشخیص لبه (edge detection component) برای پیدا کردن لبهها و در نهایت ساخت مجدد آنها با رزولوشن خروجی بالاتر، استفاده میکند. علاوه بر آن برای افزایش جزئیات پیکسلها، از یک فیلتر sharpening (به احتمال زیاد Contrast Aware Charpening ای ام دی) که قدرت پردازشی کمی دارد، استفاده میشود. این دو مرحله در حقیقت در یک مرحله اتفاق میافتند و یکپارچه سازی بازی را آسانتر میکنند. بهترین تلویزیون شیائومی کدام است ؟
در نهایت نتایج نمایش داده شده، براساس چند فاکتور از جمله نوع بازی، حالت FSR و کارت گرافیک شما متفاوت هستند.
در قسمت بعد حالتهای مختلف فناوری FSR در یک صحنه از بازی Terminator: Resistance نشان داده شده است:
AMD ادعا میکند که در حالت Ultra Quality، با کیفیت تصویری مواجه میشوید که در صورت مشاهده از فاصلههای معمول در هنگام بازی، با رزولوشن هدف تفاوتی ندارد. مطابق با بررسیهای انجام شده، این حالت بسیار شبیه به رندر شدن بازی در رزولوشن اصلی است و صرفاً در بعضی از صحنهها بهتر عمل میکند.
کیفیت تصویر نمایش داده شده در حالت Quality، نشاندهندهی کیفیت رندرینگ اصلی با عملکرد عالی است. این حالت هم شبیه به رندرینگ اصلی بود (اما نه به اندازهی Ultra Quality).
تصویر ایجاد شده در حالت Balanced، تقریباً کیفیتی مشابه با رندرینگ اصلی دارد. هرچقدر ارتقا مقیاس بیشتر شود، بهم ریختگی تصویر هم بیشتر میشود؛ البته این از دست رفتن کیفیت تصویر، در زمان راه رفتن در بازی کمتر از ایستان به چشم میآید.
AMD میگوید که حالت Performance، مستقیماً در کیفیت تصویر اثر میگذارد و فقط باید زمانی از آن استفاده کنید که به عملکرد سریع بیشتر از کیفیت بالا، نیاز داشته باشید.
سؤالات متداول
FSRنوعی تکنیک رندرینگ است که با هدف افزایش نرخ فریم و اجرای بازیهایی با کیفیت بالا توسط AMD ارائه شد. این فناوری با رندر فریمها در رزولوشن پایینتر و سپس استفاده از یک الگوریتم ارتقا مقیاس منبع باز، کاری میکند بازیها طوری به نظر برسند که انگار با رزولوشن بالاتری اجرا میشوند. برای فعال کردن این حالت، نیازی به استفاده از سختافزار یا تنظیمات خاصی ندارید؛ فقط مطمئن شوید که آخرین نسخهی درایورها را برای GPU خود نصب کردهاید. بعد از آن وارد یکی از بازیهایی شوید که از این فناوری پشتیبانی میکنند.AMD FSR چیست؟
AMD SFR چگونه کار میکند؟
چطور FSR را فعال کنم؟