دانلود اپلیکیشن اندروید

بیوگرافی دان متریک: از معراج Xbox 360 تا شکست Xbox One

بیوگرافی دان متریک: از معراج Xbox 360 تا شکست Xbox One

دونالد آلن متریک، یک تاجر کانادایی است که او را بیشتر به خاطر مدیرعاملی کمپانی گیمینگ اجتماعی Zynga می‌شناسیم.

او هم‌چنین یکی از اعضای هیئت مدیره این کمپانی بود. دان متریک همیشه از آن دسته مدیرهایی بود که دوست داشت کارهای بزرگی انجام بدهد اما همیشه در این راه موفق نبود.

دان متریک در تاریخ ۱۳ فبریه ۱۹۶۴ در ونکوور کانادا به دنیا آمد و از همان کودکی علاقه خود را به برنامه‌نویسی نشان داد. او علاوه بر برنامه‌نویسی، علاقه زیادی به ویدیوگیم داشت و به همین خاطر بود که یک بازی ویدیویی روی کامپیوتر Apple-II به نام Evolution ساخت که اسم دان متریک را از همان ابتدا به عنوان یکی از فعال‌های صنعت گیم ثبت کرد.

شرکت Distinctive Software

در سن ۱۷ سالگی و در سال ۱۹۸۲، دان متریک و جف سمبر کمپانی Distinctive Software را با یکدیگر راه‌اندازی کردند که بازی Evolution را در این کمپانی برای Apple-II ساختند. طولی نکشید که جف سمبر سهام خود را از این شرکت سریعا فروخت و به جای او پل لی به این کمپانی اضافه شد که خیلی سریع به اعضای هیئت مدیره هم پیوست.

در سال ۱۹۹۱، دان متریک رییس هیئت مدیره کمپانی بود و اکثر سهام این شرکت هم در آن زمان متعلق به دان متریک بود. دان متریک، تارمی ویلیامز را استخدام کرد و به مقام مدیرعاملی این شرکت در آورد تا بتواند کمتر روی تصمیم‌های مدیریتی تمرکز داشته باشد و بیشتر روی زندگی شخصی خودش تمرکز کند.

طی سال‌های آینده، کمپانی DSI حدود ۲ پیشنهاد خریداری شدن رسمی دریافت کرد که دان متریک هر دو پیشنهاد را رد کرد. در عوض، دان متریک به سراغ تریپ هاوکینز رفته بود که در آن زمان کمپانی الکترونیک آرتز را تاسیس کرده بود. دان متریک به او پیشنهاد داد که این دو شرکت یعنی DSI و Electronic Arts با هم یکی شوند تا بتوانند محصول‌های بهتری به کمک یکدیگر توسعه بدهند.

این پیشنهاد دان متریک باعث شد که تنها سه ماه بعد، الکترونیک آرتز کمپانی DSI را خریداری کند و چند ماه بعد و در ماه جولای سال ۱۹۹۱، این خرید از سمت الکترونیک آرتز تکمیل شد و دان متریک و کمپانی شخصی‌اش حالا جزوی از کمپانی الکترونیک آرتز بودند. این یکپارچه‌سازی دو شرکت باعث شد تا سهام دان متریک از DSI به سهام الکترونیک آرتز بدل شود که ارزش بسیار بیشتری داشت و هم‌اکنون الکترونیک آرتز یکی از موفق‌ترین کمپانی‌‌های بازی‌سازی تاریخ است.

به لطف این خرید، کمپانی DSI تبدیل به بزرگ‌ترین استودیوی بازی‌سازی مستقل در آمریکای شمالی داشت و در آن زمان حدود ۷۵ نیروی کار حضوری در این استودیو کار می‌کردند. این کمپانی چندین پروژه مختلف را در اختیار داشت که این پروژه‌ها برای کمپانی‌‌های بزرگی همچون کونامی، بوردرباند، آی بی ام، دیزنی، ماینداسکیپ و آکولاید بودند.

الکترونیک آرتز

از زمانی که DSI و دان متریک به الکترونیک آرتز پیوستند، دان متریک در موقعیت‌های شغلی مختلفی در الکترونیک آرتز مشغول به کار شد اما در نهایت، در سال ۲۰۰۵ از این کمپانی کناره گرفت. تا آن زمان او به عنوان مدیر استودیوهای جهانی الکترونیک آرتز مشغول به کار بود که روی توسعه چندین بازی مختلف، نظارت مستقیم داشت.

اما او موقعیت‌های بهتری در راه داشت و طولی نکشید که از الکترونیک آرتز خارج شد و این‌بار کمپانی‌ بزرگ‌تری منتظر او بود. در فبریه ۲۰۰۷ میلادی، دان متریک از الکترونیک آرتز خارج شد اما او سریعا پیشنهاد کار جدیدی دریافت کرد. از سمت کمپانی که در آن زمان به شدت نیازمند به مدیر مناسبی برای جلو بردن بخش گیمینگش بود. البته رابی باخ که یکی از مدیرهای الکترونیک آرتز بود، از دان متریک خواست که به عنوان مشاور هر از چند گاهی به الکترونیک آرتز کمک کند.

ورود به مایکروسافت

بعد از جدا شدن از الکترونیک آرتز، دان متریک به صورت رسمی کارش را به عنوان مدیر بخش گیمینگ مایکروسافت شروع کرد. او مدیریت و نظارت مستقیم به عملکرد بخش گیمینگ داشت که در آن زمان شامل رایانه‌های شخصی و اکس باکس بود.

طی شش سال ابتدایی که دان متریک به عنوان مدیر کار خود را شروع کرد، تعداد کاربرهای کنسول Xbox 360 از حدود ۱۰ میلیون نفر به ۷۶ میلیون نفر افزایش یافت و تعداد کاربرهای سرویس آنلاین و لایو در آن زمان از ۶ میلیون نفر به ۴۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. این رکورد به نوبه خود یکی از خارق‌العاده‌ترین‌ها محسوب می‌شد.

یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که متریک در آن زمان کرد، اجبار مایکروسافت برای توسعه و انتشار دستگاه کینکت برای Xbox 360 بود. توسعه کینکت در ابتدا با اسم رمز «ناتال» شروع شد که در سال ۲۰۰۹ و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در E3 به همراهی استیون اسپیلبرگ به صورت رسمی رونمایی شد.

بازخوردها نسبت به این سنسور تعاملی/حرکتی به اندازه‌ای خوب بود که از همان ابتدا فروش کینکت‌ها سر به فلک کشیده شد. تا جایی که طی دو ماه ابتدایی عرضه این سنسور، حدود ۸ میلیون نسخه از آن به فروش رفت. به لطف این مقدار از فروش، کینکت رکورد سریع‌ترین لوازم دیجیتالی مصرفی را در دنیا شکست.

تا مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، این دستگاه حدود ۱۰ میلیون نسخه فروخته بود. این دستگاه باعث شد تا مشابه‌های آن بعد از سال‌ها توسعه و عرضه شوند و حتی بعضی از این دستگاه‌های بعد از کینکت نتوانستند کیفیتی به اندازه کینکت داشته باشند و هم‌چنین فروش آن‌ها مشابه این دستگاه نبود.

در سال ۲۰۱۰، دان متریک به مدیریت بخش سرگرمی مایکروسافت نائل شد. این موقعیت شغلی برای دان متریک بسیار مناسب بود و او مستقیما باید به مدیرعامل کل مایکروسافت گزارش می‌داد که نشان می‌‌دهد او یکی از بالارده‌ترین افراد کمپانی مایکروسافت محسوب می‌شد.

در سال ۲۰۱۱، مجله Forune، دان متریک را به عنوان یکی از افراد باهوش دنیای فناوری در سال ۲۰۱۱ نام‌گذاری کرد. این لقب به خاطر تاثیرگذاری دان متریک در دنیای بازی‌های ویدیویی و ساخته شدن دستگاه‌های انقلابی مثل کینکت بود که در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های ممکن محسوب می‌شد.

در سال ۲۰۱۳، دان متریک از جدیدترین کنسول بازی اکس باکس یعنی Xbox One رونمایی کرد که همه‌چیز راجع به آن به‌روزتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید. اما یک تصمیم‌گیری اشتباه باعث شد تا انتقادهای بسیار زیادی نسبت به مایکروسافت و البته مدیریت دان متریک سرازیر شود.

کاربرها برای تجربه بازی در Xbox One باید همیشه این دستگاه را به اینترنت متصل می‌کردند. این موضوع بیشتر به دلایل امنیتی روی این کنسول پیاده‌سازی شده بود. بدین خاطر که اگر کنسول همیشه به اینترنت متصل باشد، باعث می‌شود تا از هک شدن دستگاه و بازی‌های آن جلوگیری، قانون کپی‌رایت رعایت و از دزدی جلوگیری شود.

کمی بعد بود که قدرت تصمیم‌گیری دان متریک زیر سوال رفته بود و خیلی‌‌ها متنظر بودند که چنین تصمیم‌گیری از سمت دان‌ متریک وتو شود. این در حالی بود که رقیب اصلی اکس باکس یعنی پلی‌استیشن از کنسول جدیدیش Playstation 4 رونمایی کرد و چنین موضوع‌هایی مثل اتصال دائمی اینترنت و بازی‌های یک کاربره در آن اعمال نشده بود که از همان ابتدا باعث فروش بهتر پلی‌استیشن ۴ شد.

زمانی که مشخصات سیستم اکس باکس وان منتشر شد، دان متریک به صورت رسمی اعلام کرد که اتصال دائمی به اینترنت از روی اکس باکس وان برداشته شده و این‌که بازی‌ها را می‌توانید با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. هم‌چنین قابلیت جدیدی به نام اشتراک خانوادگی روی اکس باکس اعمال شد که چند نفر می‌توانستند یک بازی را تهیه و تجربه کنند.

سخن آخر

دان متریک در ۱ جولای ۲۰۱۳ از مایکروسافت استعفا داد و این در حالی بود که در آن زمان اکس باکس به سختی از رقیب خود یعنی پلی‌استیشن شکست خورد و به جای او، مدیرعامل فعلی مایکروسافت گیمینگ یعنی فیل اسپنسر جایگزین شد و وضعیت بهتری را به سمت بخش گیمینگ اکس باکس آورد.

بعد از آن و در ۲۵ جولای، دان متریک به عنوان مدیرعامل کمپانی زینگا انتخاب شد که این کمپانی هم فعالیت‌هایی در زمینه بازی‌‌های ویدیویی داشت. متاسفانه دان متریک در این کمپانی نتوانست چندان بدرخشد و نهایت در تاریخ ۸ آپریل ۲۰۱۵، از این کمپانی سریعا استعفا داد و مارک پینسوس به جای او صندلی مدیرعاملی زینگا را به تصاحب در آورد.

با این که دان متریک در اواخر حضورش در مایکروسافت، خسارت‌های عجیبی به این کمپانی زد، اما نمی‌توان کتمان کرد که یکی از دلایل خارق‌العاده بودن دوران کنسول اکس باکس ۳۶۰، دان متریک و تصمیم‌های درست مدیریتی او بود. او با آوردن کینکت و بهبود دادن سرویس‌های آنلاین، همواره اکس باکس را به برنده اصلی نسل هفتم بازی‌های ویدیویی بدل کرد.

نظر شما چیست؟

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 رویداد تخصصی محتوای متنی قلم