دانلود اپلیکیشن اندروید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی روی سلامت گیمرها هیچ تاثیری ندارند

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی روی سلامت گیمرها هیچ تاثیری ندارند

محققین دانشگاه آکسفورد به تازگی در تحقیقات خود به این موضوع پی برده‌اند که خیلی بعید است که بازی‌های ویدیویی روی سلامت گیمرها تاثیرگذار باشند.

تاثیر بازی‌های ویدیویی روی سلامت روانی و جسمانی گیمرها، چه در طولانی مدت و چه در مدت زمان کوتاه، همواره جزو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که محققین مختلف در سرتاسر جهان سعی در مطالعه و تحقیق در رابطه با آن دارند و همواره گزارش‌های علمی متعددی را نیز در این رابطه منتشر می‌کنند. محققین دانشگاه آکسفورد به تازگی در جریان تحقیقات خود متوجه شده‌اند که بازی کردن هیچ تاثیر منفی یا حتی مثبتی روی سلامت بازیکنان ندارد. این گزارش تا حدی با گزارش علمی سال 2020 در تناقض است.

اخیرا در سال 2020، همین تیم محققین در دانشگاه آکسفورد، تحقیقاتی را در رابطه با تاثیرات بازی کردن روی سلامت افراد ترتیب داده بودند و نتایج جالبی را هم با گیمرها به اشتراک گذاشتند. این تیم محققین در سال 2020 با استناد بر تحقیقات علمی خود اعلام کرده بود گیمرهایی که در مدت زمان طولانی وقت خود را بازی کردن می‌گذرانند، نسبت به دیگر افرادی که اصلا بازی نمی‌کنند، بیشتر احساس خوشحالی دارند. تحقیق سال 2020 تا حد زیادی با تحقیق اخیر همین تیم محققین از دانشگاه آکسفورد در تناقض است که به تازگی می‌گویند بازی کردن هیچ تاثیری روی سلامت افراد ندارد. با این وجود لازم است به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که این دو تحقیق، که یکی در سال 2020 انجام شده و دیگری اخیرا طی همین چند روز اخیر صورت گرفته، دو تفاوت بسیار کلیدی با هم دارند.

تحقیقات اخیر با بررسی اطلاعات از 39 هزار شرکت‌ کنندۀ مختلف انجام شده در حالی که محققین دانشگاه آکسفورد در سال 2020 تنها روی 4 هزار شرکت‌ کننده تحقیق کرده بودند. همچین تفاوت کلیدی دیگر بین این دو تحقیق، به نحوۀ دریافت اطلاعات محققین از سمت شرکت کننده‌ها مربوط می‌شود. در تحقیق اخیر، محققین به طور مستقیم از نزدیک به گیمپلی شرکت کننده‌ها دسترسی داشتند و اطلاعات دقیقی را از نحوه بازی کردن و مدت زمان بازی کردن آن‌ها به ثبت رسانده‌اند. درحالی که در جریان تحقیقات سال 2020، محققین گزارش‌هایی را از وضعیت بازی کردن شرکت کننده‌ها دریافت می‌کردند و هیچ یک از نزدیک پروسۀ بازی کردن شرکت کننده‌ها را مورد بررسی قرار نمی‌دادند.

با موافقت شرکت کننده‌ها، هفت ناشر بازی‌های ویدیویی در جریان این تحقیقات جدید با محققین همکاری کرده‌اند تا داده‌های بیشتری از گیمپلی بازی‌های مختلف به اشتراک بگذارند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به Apex Legends، Eve Online، Forza Horizon 4 و Outriders اشاره کرد.

بازی‌های ویدیویی

عادت‌های بازی کردن این شرکت کنندگان در طول 6 هفته به طور کامل مورد بررسی و مشاهده قرار گرفته‌اند و همچنین از این شرکت کننده‌ها درخواست شده تا تجربیات خود از بازی‌ها را به همراه اطلاعات مختلف در زمینه‌های متفاوت از جمله آزادی عمل و خودمختاری در بازی‌ها، تجربه داشتن و خبره بودن در بازی‌ها و همچنین انگیزه‌های درونی خود را به اشتراک بگذارند. در مصاحبه با نشریه the Guardian، پروفسور اندی پریزیبیلسکی می‌گوید:

ما با کم و زیاد کردن بازی‌های ویدیویی [در طول تحقیقات] سعی کردیم یک پیش‌بینی منصفانه و واقعی از [تغییرات] حالات روحی و روانی در جریان [بازی کردن] در زندگی واقعی به دست آوریم و در کمال شگفتی هیچ مدرکی در این زمینه به دست نیاوردیم و در عوض مدارکی داریم که نشان می‌دهد این موضوع (تاثیرگذار بودن بازی کردن روی سلامت انسان) واقعا صحت ندارد.

پروفسور پریزیبیلسکی همچنین در رابطه با تحقیق اخیر تاکید می‌کند که درست است که این تحقیق از خیلی از تحقیقات دیگر در این زمینه جامع‌تر است و نتایج دقیق‌تری را به دست می‌آورد، اما همچنان نمی‌توان این موضوع (تاثیرگذار بودن بازی کردن روی سلامت انسان) را بین تمامی گیمرها در سرتاسر جهان یکسان و مشترک در نظر گرفت. پروفسور پریزیبیلسکی همچنین توضیح می‌دهد که تیم محققین دانشگاه آکسفورد از بیش از 30 ناشر بزرگ در صنعت بازی‌های ویدیویی دعوت کرده بود تا در جریان این تحقیقات با محققین دانشگاه آکسفورد همکاری کنند؛ اما در نهایت فصل 7 ناشر با همکاری با محققین موافقت کردند و همین 7 ناشر نیز 1 سال و نیم وقت گذاشتند تا دیتاهای مورد نیاز از بازی‌هایشان را در اختیار ما قرار دهد.

بازی‌های ویدیویی

بر اساس این تحقیق، این کیفیت بازی‌ها نیست که روی سلامت گیمرها تاثیر می‌گذارد، بلکه کمیت بازی‌ها و بازی کردن طی ساعت‌های طولانی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد

در یک مقالۀ جداگانه در وبسایت دانشگاه آکسفورد، پروفسور پریزیبیلسکی توضیح می‌دهد که بازی کردن ممکن است در یک سری شرایط بسیار خاص، در سلامت گیمر تاثیرگذار باشد. به عنوان مثالی در اینباره نیز به گیمری اشاره می‌کند که درحال تجربۀ بازی مورد علاقه‌اش است و احساس می‌کند که نمی‌تواند بازی خود را متوقف کند و ساعت‌های طولانی و حتی روزها به بازی کردن ادامه می‌دهد. پروفسور در این باره توضیح می‌دهد که این کیفیت بازی کردن نیست که روی سلامت گیمر تاثیر می‌گذارد، بلکه کمیت آن است و اگر گیمری احساس می‌کند که نمی‌تواند بازی‌اش را متوقف کند، قطعا دچار مشکل شده است. اما اگر کسی بازی می‌کند چون عاشق فلان بازی است، پس آن بازی روی سلامت آن گیمر تاثیری نخواهد داشت تا وقتی که به اندازه به بازی کردن بپردازد.

پروفسور پریزیبیلسکی در ادامه می‌گوید که در حال حاضر هیچ مدرکی در رابطه با اینکه محدود کردن مدت زمان بازی‌ها روی سلامت افراد تاثیرگذار خواهد بود، وجود ندارد و در اینباره سیاست‌هایی را که به دنبال ایجاد محدودیت در بازی کردن هستند را زیر سوال می‌برد. مثل قوانین کشور چین که بر اساس آن کودکان فقط در روزها جمعه، شنبه و یکشنبه آن هم تنها به مدت یک ساعت در روز می‌توانند بازی کنند! بنا بر ادعای محققین دانشگاه آکسفورد، این دسته از قوانین که مدت زمان بازی کردن افراد را محدود می‌کنند، هیچ تاثیر مثبتی روی سلامت آن‌ها نخواهد داشت. از همین رو محدود کردن کودکان چیزی به سه ساعت بازی کردن در هفته، نه تنها تاثیر مثبتی روی سلامت آن‌ها ندارد، بلکه ممکن است از لحاظ روحی و روانی آن‌ها را دچار مشکل کند.

منابع نوشته
برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 رویداد تخصصی محتوای متنی قلم