مک استودیوی جدید اپل نه تنها شامل قدرتمندترین پردازنده در چشمانداز رایانههای شخصی محسوب میشود، بلکه بسیاری از نقاط ضعف رقیب اصلی خود سرفیس استودیو مایکروسافت را نیز آشکار میکند. با این حال، اگر مایکروسافت مشکلات را در نسخه بعدی برطرف کند، تصور کنید که Surface Studio 3 چگونه میتواند باشد!
all-in-one فوقالعاده مایکروسافت سالها است که بهروزرسانی نشده است، اما نمایشگر لمسی 28 اینچی PixelSense آن قلبها و ذهنها را در زمان عرضه سرفیس استودیو 4100 دلاری در سال 2017 به خود جلب کرد. اکنون مک استودیو اپل، یک دستگاه کوچک 3999 دلاری محبوبیت زیادی را پیدا کرده است. همچنین محصول جدید این شرکت، یعنی نمایشگر 1599 دلاری اپل استودیو برای پر کردن این خلاء وارد عمل شده است.
بخش سختافزار مایکروسافت در طول یک دهه گذشته هیجانات خود را بالا نگه داشته است و همه چیز را از تبلت گرفته تا لپتاپ تا ترکیبی منحصر به فرد از این دو عرضه کرده است. در همین حال، اپل به دلیل مشاهده این پیشرفت و تلاش برای بهبود با مک استودیو شهرت دوبارهای پیدا کرده است. این انتقاد واقعاً در اینجا صادق نیست؛ در واقع، اپل استانداردهای جدیدی را تعیین کرده است که مایکروسافت ممکن است از آنها درسهای زیادی را بیاموزد.
به بیان ساده، سه سال و نیم از زمانی که مایکروسافت سرفیس استودیو 2 را در اکتبر 2018 معرفی کرد میگذرد، حدود هجده ماه پس از عرضه سرفیس استودیو در آوریل 2017. همهگیری مانند سایر اولویتهای مایکروسافت نقش مهمی را میکرد. اما با وجود تراشهی نسل هفتمی Intel Core در سرفیس استودیو 2 و همچنین کارت گرافیک قدیمی Nvidia GeForce GTX 1070، سخت است استدلال کنیم که سرفیس استودیو 2 ابزار مناسبی برای توسعهدهندگان در اکوسیستم ویندوز است.
در عوض، این نقش بر عهده Surface Laptop Studio است که بخشی از وضوح ارائه شده توسط سایر دستگاه های Surface را با صفحهنمایش با نرخ تازهسازی بالا معاوضه کند. برخی از مشکلات مربوط به قابلیتها و عملکرد با نرخ تازهسازی بالا، سرفیس لپتاپ استودیو را از جایزه Editor’s Choice عقب نگه داشته است؛ اما به وضوح بهترین سرفیس مایکروسافت در حال حاضر همین نسخه است.
روشی که در آن صفحه نمایش عظیم 28 اینچی 4500×3000 سرفیس استودیو 2 بالا و پایین میآید و از یک مانیتور شبیه به IMAX به سه پایه یک هنرمند تبدیل میشود، تجربهای نمادین است که ذاتاً به سری سرفیس استودیو گره خورده است. اما لازم نیست که این قابلیت واقعا وجود داشته باشد. روشی که استودیو ساخته شده است با اجزای تعبیه شده در پایه، به جای پشت صفحهنمایش مانع از فروش جداگانه نمایشگر نمیشود و در عوض CPU و مادربرد استودیو را با یک پشتیبانی قوی جایگزین میکند.
رویکرد اپل برای طراحی یک محصول سختافزاری مستقل و فروش یک نمایشگر جداگانه، یک مدل تجاری اپل است. اما مک استودیو به مشتریان این امکان را میدهد که تا چهار عدد از نمایشگرهای 1599 دلاری اپل استودیو 5K خود را خریداری کنند که البته میتوانید آنها را جداگانه نیز خریداری کنید. این دقیقاً همان چیزی است که استودیو (یا فقط طرفداران فناوری) سالها از آن درخواست کردهاند و دلیلی وجود ندارد که مایکروسافت اگر بخواهد نتواند همین کار را انجام دهد. چرا مشتریان را قادر نمیسازید تا بهترین رایانه خود را با بهترین نمایشگر مایکروسافت یا بهترین نمایشگرهای موجود در اکوسیستم رایانههای شخصی جفت کنند؟
به یاد داشته باشید که مک استودیو دارای خروجی HDMI و Thunderbolt است. مطلقاً هیچ چیزی مانند کانکتور اختصاصی وجود ندارد که مک استودیو را با نمایشگر Apple Studio جفت کند. آیا خالق مک یک مک استودیو را با یک صفحهنمایش سطحی لمسی جفت میکند که بتوان آن را به سمت پایین چرخانده و روی آن جوهرکاری کرد؟ شرط میبندم که این کار را خواهند کرد.
واضح است که جذابترین جنبه رویداد اپل، اعلام اپل در مورد تراشه هیولایی خود، پردازنده Apple M1 Ultra و این واقعیت بود که این تراشه در یک رایانه شخصی با فرمت کوچک ساخته میشود. این یک نوار بزرگ برای پاک کردن صنعت رایانههای شخصی است که مبتنی بر معماری بزرگ اما پرقدرت CPU X86 است.
اما Surface Studio 2 یکپارچه با اجزای در داخل آن راهاندازی شد و واقعاً نیازی به این کار نداشت. اگر مایکروسافت میخواهد به رویکرد یکپارچه همهجانبه ادامه دهد، باید سختافزار لپتاپ را با قطعات قدرتمندتری از جمله یک GPU که میتواند آنچه اپل ارائه میدهد را به چالش بکشد جایگزین کند.
امروزه، پایه سرفیس استودیو 2 تقریباً نیمی از حجم مک استودیو را دارد و 219 اینچ تا 111 اینچ را اشغال میکند. اما آیا مطلقاً برای کسی مهم است که پایه یک کامپیوتر همه کاره چقدر ضخیم است؟ من میخواهم استدلال کنم که پاسخ منفی است؛ شما به صفحه نمایش نگاه میکنید، نه سختافزاری که روی آن نصب شده است.
برای من مهم نیست که یک لپتاپ دارای چند پورت است. چیزی که برای من مهم است این است که آیا واقعا این پورتها مفید هستند؟ مک استودیو با M1 Ultra در داخل شامل چهار پورت Thunderbolt 4 در عقب و دو درگاه دیگر در جلو است. (همچنین دو پورت USB-A و حتی یک جک هدفون وجود دارد) این مقدار پورت بسیار زیادی است که برای نمایشگرهای چندگانه Mac Studio و همچنین سایر دستگاههای خارجی مناسب است.
Surface Studio 2 شامل چهار پورت USB 3.0 Type A بود و همه آنها را در پشت استودیو قرار می داد. این به سادگی یک تصمیم احمقانه بود، حتی اگر استودیو قبل از فراگیر شدن USB-C و نفوذ روزافزون فناوری Thunderbolt شروع به کار میکرد. زمانی که سرفیس استودیو 3 معرفی میشود، مایلم ببینم که مایکروسافت به همان روشی که اپل با مسئله پورتها رفتار میکند، با این قضیه کنار خواهد آمد.
این احتمال وجود دارد که مایکروسافت در اواخر سال جاری Surface Studio 3 را عرضه کند و اگر مایکروسافت اصلاحاتی را برای نسخه جدید سرفیس استودیو خود در نظر نگیرد ممکن است ادامهی کار و مقالبه با اپل برای او بسیار سخت شود. این در حالی است که بسیاری از این دستورالعملهای طراحی سالها است که از طرف کاربران تقاضا شده است و مایکروسافت آنها را عملی نمیکند. مایه تاسف است که اپل شرکتی بوده که به این تقاضا پاسخ داده است اما مایکروسافت هنوز تصمیمی برای رضایت مشتریان خود در این زمینه ندارد.
در هر صورت امیدواریم که مایکروسافت با رفع مشکلاتی که ذکر کردیم، بتواند نسخهی خوب و بهصرفهای از سرفیس استودیو 3 را عرضه کند تا بتوان آن را جایگزین مک استودیو در نظر گرفت.