1%

گیم لیست | تاریخچه جامع بهترین و بدترین بازی‌های WWE (قسمت اول)

گیم لیست

یکی از محبوب‌ترین ورزش‌هایی که هم در ایران و هم در سایر کشورهای جهان از محبوبیت بسیار بالایی در نظر مخاطبان قرار دارد، کشتی کج یا به اصطلاح عامیانه‌تر WWE (World Wrestling Entertainment) است و علاقه‌مندان به دلیل سبک هیجانی و سرگرم‌‌کننده‌ای که این ورزش ارائه می‌کند، تمام محتواهای مربوط به آن را دنبال می‌کنند. بنابراین در گیم لیست پیش رو به بررسی ۲۹ بازی مجموعه WWE می‌پردازیم که از بهترین تا بدترین‌ها را شامل می‌شود. به همین منظور مقاله پیش رو را از طریق وب‌سایت کاروتک دنبال کنید.

شاید شما به عنوان یک علاقه‌مند به بازی‌های ورزشی دوست داشته باشید که رشته‌های موردعلاقه خود را به صورت حرفه‌ای تجربه‌ کنید. ممکن است برای این کار زمان زیادی را در اختیار نداشته باشید که بخواهید به صورت فیزیکی، به تمرین و تجربه هر یک از علاقه‌مندی‌های خود بپردازید، بنابراین صنعت بازی‌های ویدیویی همواره به دنبال این است که نیازهای مجازی شما را در این زمینه دیده و محصولی را ارائه کند که با تجربه آن،‌ به هدف‌های اصلی خود (البته به نوعی)‌ برسید.

منصافه است اگر به این مسئله اذعان کنیم که برگزار کنندگان رسمی مسابقات ورزشی هم از این قضیه سودهای کلانی می‌برند و برای همین موضوع اجازه نمی‌دهند که شاخه‌های خود در یکی از پرسودترین مشاغل جهان که مخاطبان میلیاردی دارد، از بین برود. به عنوان مثال بیایید به ورزشی مثل فوتبال نگاهی بیاندازیم. مجموعه FIFA که هر ساله تحت نظر کمپانی الکترونیک آرتز اسپرت (Electronic Arts Sports) تولید می‌شود، مجبور است بابت تمدید لاینسس‌های خود با فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) و برخی از تیم‌های باشگاهای دیگر، مبالغی را پرداخت کند. این موضوع دقیقاً برای رقیب دیرینه مجموعه‌یاد شده نیز صدق می‌کند و کمپانی کونامی (Konami) به واسطه عرضه بازی eFootball (که سابقاً همه ما آن را تحت نام Pro Evolution Soccer یا PES می‌شناختیم) مجبور است مبالغ سنگین دیگری را به تیم‌های تحت لاینسس خود بپردازد.

اما مسئله فقط فوتبال نیست. سایر رشته‌های ورزشی مثل PGA (مسابقات گلف)، NBA (مسابقات بسکتبال)، UFC (مسابقات مبارزات ترکیبی)، NFL (فوتبال آمریکایی)، NHL (هاکی روی یخ) و حتی WWE (مسابقات کشتی کج) و غیره هم از این ترکیب استفاده می‌کند و هر سازنده، که بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان بازی‌های ورزشی دو استودیوی الکترونیک آرتز اسپرت و توکی اسپرت (2K Sports) شناخته می‌شود، مبالغ زیادی را صرف طراحی، تولید، لاینسس و جزئیات دیگر پرداخت می‌کنند تا مخاطبان به آن تجربه‌ شیرین و واقع‌گرایانه‌ای که نیاز دارند، نزدیک شوند.

برای ما به شخصه مجموعه WWE یکی از بازی‌های جدایی ناپذیری بود که در زمان عرضه کنسول پلی‌استیشن ۲ اقدام به تهیه آن می‌کردیم. هرچند روند پیدایش و تولید این مجموعه مجازی که از رشته‌ای واقعی نشأت می‌گیرد، به زمان عرضه کنسول پلی‌استیشن ۲ در سال ۲۰۰۰ میلادی بازنمی‌گردد؛ بلکه پیش‌تر رایانه‌های شخصی و سایر کنسول‌های قدیمی مثل گیم بوی (Game Boy) یا سگا (Sega) هم میزبان آن بوده‌اند.

به هر ترتیب تجربه بازی‌‌ای مثل کشتی کج همیشه لذت متفاوتی را به ما مخاطبان القاء می‌کرد و حس و حال لحظاتی که با صندلی‌های آهنی به صورت حریف مقابلمان می‌زدیم، به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم در بازی‌های دیگر نمونه‌اش را پیدا کنیم. بنابراین موضوع تصمیم گرفتیم نگاهی به تاریخچه یکی از غنی‌ترین بازی‌های ویدیویی سرگرم‌کننده بیاندازیم و سیر تکاملی این مجموعه که از پل کنسول‌های پلی‌ استیشن ۱،‌پلی استیشن ۲، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴ گذشته و قرار است به‌زودی در ایستگاه پلی استیشن ۵ آرام بگیرد را مشاهده کنیم. به همین خاطر طبق روال معمول سایر مقالات وب‌سایت کاروتک، خط زیر را برای مطالعه بیشتر دنبال کنید.

گیم لیست | تاریخچه جامع بهترین و بدترین بازی‌های WWE

گیم لیست شماره ۱ بازی WWF WrestleMania: The Arcade Game

shomar-1.jpg

عرضه شه برای: کنسول پلی‌‌استیشن ۱ و رایانه‌های شخصی
زمان انتشار: سال ۱۹۹۵ میلادی
ارزش تجربه: نسبتاً خوب

شما چه دلیلی خوبی را می‌توانید پیدا کنید که این جواهر کوچک OTT در مجموعه گوهربار بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن ۱ وجود نداشته باشد؟ هیچ دلیل خوب و منطقی‌ای وجود ندارد، همین منطق کافی است که ما این بازی را به عنوان سمبل و نماد بازی‌های ورزشی دوران پلی‌استیشن ۱ بشناسیم. در حقیقت می‌توان اینگونه به موضوع نگاه کرد که بازی WWF WrestleMania: The Arcade Game حاصل ازدواج مقدس دو مجموعه مورتال کمبت (Mortal Kombat) و بازی‌های کشتی سنتی آن روزگار بود که توانست به خوبی جای خود را در بین مخاطبان پیدا کند. (البته هیچ موضوعی تصادفی نیست و ما می‌توانیم اشتراک زیادی را بین این دو بازی مبارزه‌ای پیدا کنیم، چراکه لاینسس‌های دو بازی مورتال کمبت و WWE از یک ناشر مشترک نشأت می‌گرفتند.

بازی WWF WrestleMania: The Arcade Game شامل شخصیت‌های مهم و محبوب آن روزگار بود که از لحاظ بصری، چیزهای بسیار زیادی را برای نمایش داشت. حساب کنید که شخصیت The Undertaker (همان آندرتیکر محبوب و کنونی خودمان) در بازی می‌توانست با انجام تمام کننده (Finisher) تومبستون پایل‌درایور (Tombstone Piledriver) جلوه‌های بصری رعد و برق را ایجاد کرده‌یا شخصیتی مثل شاون مایکلز (Shawn Michaels)… نمی‌دانم، کارها جذابی را با قلب‌هایمان انجام می‌داد. (اشاره به لقب شاون مایکلز تحت نام The Heart Break Kid که نمایانگر یکی از جذاب‌ترین کشتی‌گیران دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بود)

به هر حال تسخیر روح واقعی ورزش‌های سرگرم کننده و تبدیل کردن آن به یک محصول دیجیتالی چیزی فراتر از انتظار در آن سال‌ها بود. اینکه شما بتوانید حرکات فوق‌العاده کشتی‌گیری مثل برت هارد (Bret Hard) را از تلویزیون تماشا کرده و سپس با کنسول پلی‌استیشن ۱ خود همان حرکات را تکرار کنید، یا آنکه مبارزه بین آندرتیکر و یوکوزونا (Yokozuna) را ببینید و نتیجه را به صورت معکوس در دنیایی مجازی پیاده‌سازی کنید و شب‌ها را با سناریوهای خودمختار تغییر دهید و به خواب بروید، تا حدود بسیار زیادی لذت بخش بود.

بازی WWF WrestleMania: The Arcade Game با وجود داشتن مجموعه‌ای از حرکات مخصوص کشتی کج، احتمالاً برای مخاطبان آن دوره بیشتر شبیه یک بازی مبارزه‌ای سنتی بود که وظیفه اصلی آن ایجاد فنون ترکیبی کشتی سطح بالا با استفاده از کنترلر بود که توسط مخاطب خلق می‌شد؛ اما سطح فنون نمایشی ترکیب شده با رینگ مسابقه در سطح بسیار ضعیفی بود که نمی‌توانستیم به عنوان اولین بازی کشتی کج از آن خرده بزرگ بگیریم. به هر ترتیب این بازی بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین کشتی کجی بود که در آن سال‌ها می‌توانستید تماشا و تجربه کنید، آن هم درست در مقابل سناریوهای ضعیف و کسل کننده برنامه تلویزیونی همین رشته که بعدها توانست زنگ هیجان را به صدا درآورد.

قابل توجه: سال‌ها پس از عرضه این بازی،‌ سازندگان به این شایعه طولانی که شخصیت آدام بمب (Adam Bomb) به عنوان یک کاراکتر مخفی در بازی حضور دارد، واکنش نشان دادن و این موضوع را کاملاً تأیید کردند؛ اما آن‌ها به این موضوع اذعان داشتند با توجه به اینکه شخصیت مذکور را در بازی قرار داده بودند، ولی هیچ فرم مخصوصی را برایش طراحی نکردند و به عنوان کاراکتر مخفی در بازی گنجانده شد. این موضوع تا حدودی شبیه به قصه شخصیت رپتایل (Reptile) در نسخه اول بازی مورتال کمبت است، منتها این کاراکتر بعدها توانست گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و تبدیل به یک شخصیت محبوب و پرطرفدار شود.

گیم لیست شماره ۲ | بازی WWF In Your House

WWF-In-Your-House.jpg

عرضه شده برای: کنسول پلی‌استیشن ۱ و رایانه‌های شخصی
زمان انتشار: ۱۹۹۶ میلادی
ارزش تجربه: بسیار بد

تا به حال اسم جنون دیجیتالی به گوشتان خورده است؟ خب این کاری بود که توسط بازی WWF In Your House ارائه شد و برای اولین بار در تاریخ بازی‌های کشتی کج شاهد اضافه شدن خشدریچه‌هایی هم محور با مجموعه مورتال کمبت بودیم. برای درک مطلب به این موضوع فکر کنید که یکی از تمام کننده‌های شخصیت بریتیش بولداگ (British Bulldog) در این بازی به گونه‌ای بود که او حریفان خود را به دور پرچم یونیون جک (Union Jack) می‌پیچید و سرشان را به‌طور کامل قطع می‌کرد.

از لحاظ گیم‌پلی، بازی WWF In Your House چند قدم از بازی WWF WrestleMania: The Arcade Game جلوتر بود و سازندگان به خوبی از پس انتظارات هواداران برآمدند، اما اضافه کردن المان‌های خشونت که خیلی بیشتر از آن چیزی بود که در برنامه‌های واقعی WWE می‌دیدیدم، به نظر ایده جذابی نمی‌آمد. فرض کنید وقتی بازی‌ای به اسم مورتال کمبت هست، چه دلیلی وجود دارد که یک بازی شبیه‌ساز به تقلید از یک بازی تخیلی کند؟ خب نتیجه این امر باعث ریزش مخاطب می‌شود. البته نه فقط به خاطر تغییر سیاست در طراحی و تولید یک بازی، بلکه خشدریچه‌های بالا چیزی نبود که مردم آن زمان از محصولی استقبال کنند. (البته به جزء مجموعه مورتال کمبت که توانست مخاطبان را نسبت به خشدریچه‌های بی‌بدیلش متقاعد کند)

طراحی محیط‌های بازی‌ هم آن‌ چیزی نبود که در نمایش‌های هفتگی کشتی کج می‌دیدیم. به عنوان مثال ورزشگاه مخصوص آندرتیکر طراحی منحصربفردی داشت، بگونه‌ای که در چهار طرف رینگ اسکلت‌های انسان قرار گرفته بود و به واسطه آن‌ها می‌توانستید به خشن‌ترین روش حریفتان را از بین ببرید. به هر ترتیب الگوریتم طراحی شده برای بازی در حد سری بازی مورتال کمبت نبود، اما می‌توان تصور کرد که سازندگان از ذهن خلاق یک کودک کلاس چهارمی (نه به خاطر بچه‌گانه بودن، بلکه به خاطر ایده‌ّای خاص) کمک گرفته‌اند.

متأسفانه تمام بازی‌های دیجیتالی و اغراق آمیزی که از دنیای کشتی کج ساخته شده بود، با عرضه بازی WWF In Your House به پایان رسید و از آن زمان به بعد، سازندگان به سراغ این ایده وحشتناک نرفتند. اما دلیل شکست چیست؟ خب طبیعتاً ذات مردم و مخاطبان در آن دوره به گونه‌ای بود که بیشتر به دنبال بازی‌های شبیه‌ساز بودند که بتوانند آن چیزی را که از یک مسابقه واقعی کشتی کج می‌بینند، در یک بازی دیجیتالی هم پیاده‌سازی کنند. بله کشتی کج برای آن‌ سال‌ها هم در دنیای واقعی بار خشونت بالایی داشت، اما به گونه‌ای نبود که آندرتیکر بعد از کسب هر پیروزی سر حریف مقابل را به نیزه‌ای آویزان کند و سراغ نفر بعدی برود. این یک جنبش مردمی بود که دیگر نمونه‌ای از WWF In Your House را در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نمی‌بینیم.

قابل توجه: اگر در سال ۱۹۹۶ به بعد متولد شده‌اید، احتمالاً به اندازه کافی خوش‌شانس بوده‌اید که از تجربه‌این بازی اجتناب کرده باشید. به عنوان طرفدار بازی‌های کشتی کج می‌گویم که اگر از صنعت بازی‌های رایانه‌ای خسته شده‌اید، می‌توانید به عنوان حسن ختام این بازی را تجربه کنید.

گیم لیست شماره ۳ | WWF War Zone

WWF-War-Zone.jpg

عرضه برای: کنسول پلی‌استیشن ۱ و رایانه‌های شخصی
زمان انتشار: سال ۱۹۹۸ میلادی
ارزش تجربه: بسیار بد

با پیشرفت تکنولوژی و شناخت سازندگان از آن چیزی که باید از بازی‌های شبیه‌ساز به دست آورند تا رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد، در آن سال به دنبال تجربه یک بازی شبیه‌ساز از دنیای کشتی کج بودیم که دقیق‌تر و ظریف‌تر از هرموقع دیگری ساخته شده باشد؛ اما از بخت بدمان گرفتار چنین محصولی شدیم. مدل‌سازی شخصیت‌ها و گیم‌پلی کلی بازی به قدری افتضاح بود که انگار در دهه ۸۰ میلادی برای اولین بار یک بازی در سبک کشتی کج ساخته می‌شود. توصیف بازی WWF War Zone به عنوان یک محصول شبیه‌ساز در حدی نیست که بتوانیم بنویسیم، اما مطمئناً مخاطبان در آن سال‌ها به گونه‌ای دیگر از خجالت سازندگان درآمدند.

وضعیت اسفناک این بازی تا جایی پیش‌ رفت که در تعطیلات آخر سال میلادی قیمت بازی به ۳۰ سنت کاهش پیدا کرد که شاید فرد یا افرادی پیدا شوند که به اندازه پول خورد ته جیبشان اشتیاق تجربه یک بازی مفتضاحنه را داشته باشند. بگذارید اینگونه برایتان شرح دهم که دنیای بازی WWF War Zone به گونه‌ای بود که انگار عروسک‌های چوبی رنگ‌آمیزی شده به دلیل داشتن مشکلات شخصی با یکدیگر به مبارزه می‌پردازند. آن‌ هم درست زمانی که برای این دو عروسک یک پس‌زمینه تار روی کاغذی سفید طراحی کرده باشید.

گیم لیست – پنج بازی تک نفره و داستانی محور که باید تجربه کنید (قسمت دوم)

با مدل‌سازی کاغذی تمام کشتی‌گیران،‌ کنترل وحشتناک و بدترین انیمیشن‌هایی که تا به حال به عمر خود دیده‌اید (البته از دید مردمان دهه ۹۰ میلادی حساب کنید) باید منتظر یک سال دیگری باشید که شاید شبیه‌ساز بهتری عرضه شود و بتواند تمام تصاویر زشت و زننده‌ای که از این بازی دیده‌ بودیم را بشورد و با خود به زباله‌دان تاریخ ببرد. البته که من مطمئنم می‌توانید از تجربه‌این بازی لذت کامل و کافی را ببرید، اگر جفت چشمان خود را با استفاده از یک قاشق زنگ زده از حدقه بیرون آورید. اگر موفق به انجام این کار نشوید، بدترین کابوس عمر خود را مشاهده خواهید کرد. شاید شود از بازی WWF War Zone به عنوان یک محصول اعتراف‌گیر از مجرمان نگاه کرد، درست است؟

قابل توجه: در طول تجربه مسابقه بین کشتی‌گیران با چیزهایی مانند Hit The Gym Fatess مواجه شدم که نه بازیکنان حال حاضر و نه بازیکنان آن زمان، قادر و خواهان به تجربه‌اش نبودند. به واسطه این عمل که باید با کنترلر خود دکمه‌های زیادی را می‌زدم، مشکل ستون فقرات پیدا کردم؛ چراکه باید همیشه کنترلر خودم را روی یک میز می‌گذاشتم و روبه‌ جلو خم می‌شدم. عجب تجارت وحشتناکی که حاصل آن این بازی شد.

گیم لیست شماره ۴ | بازی WWF Attitude

WWF-Attitude.jpg

عرضه برای: کنسول پلی‌استیشن ۱ و رایانه‌های شخصی
زمان انتشار: سال ۱۹۹۹ میلادی
ارزش تجربه: بسیار بد

و باز هم همان آش و همان کاسه‌ای که هیچ کس انتظارش را نداشت. بنابراین سازندگان در کمال ناباوری دوباره همان کاری را کرده‌اند که پیش‌تر در بازی WWF War Zone مشاهده کرده بودیم. در حقیقت بازی WWF Attitude درست در سال ۱۹۹۹میلادی، یعنی زمانی که مردم فکر می‌کردند دنیا به آخر می‌رسد، عرضه شد و بازیکنانی که از کنسول پلی‌استیشن ۱ یا رایانه‌های شخصی بهره‌مند بودند را به خاک و خون کشید. این محصول ضعیف و ناپسند ما را با این واقعیت روبه‌رو کرد که بازی‌های شبیه‌سازی که در حد کشتی کج هستند (برخلاف مجموعه فیفا که در آن‌ سال‌ها بهترین شبیه‌ساز ورزشی بود)، هیچ وقت نمی‌توانند آن پیشرفت لازمه را داشته باشند و حد و مرز واقعیت با بازی‌های مجازی را کاهش دهند.

همان جلوه‌های بصری و همان انیمیشن‌های نامرغوب که سال پیش مشاهده کرده بودیم، بازگشتند و به گونه‌ای تغییر داده شده‌اند که در حد سناریوهای وینس روسو (Vince Russo)، یکی از سناریونویس‌های کمپانی WWE، هستند. البته اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، طبیعتاً بازی WWF Attitude موارد جدیدی را برای ارائه داشت که اصلاً بد نبودند. به عنوان مثال برای اولین بار در تاریخ بازی‌های شبیه‌ساز کشتی کج، می‌توانستیم ورودی‌های کامل سوپراستاران را مشاهده کنیم. سوای این مورد نیز برخی از مسابقات تلویزیونی که برای این مجموعه جدید بودند، راه خود را به سمت و سوی سرگرم کردن مخاطبان پیدا کردند. مثلاً مسابقاتی نظیر First Blood ( که برنده باید زودتر از حریف باعث ایجاد خون‌ریزی شود) یا Survivor Series (که چند کشتی‌گیر در غالب دو تیم با یکدیگر رقابت می‌کنند و در انتها یکی از آن دو برنده می‌شود) به بازی اضافه شدند.

تنها مشکل ما آن بود که انگار نسخه دوم از بازی WWF War Zone عرضه شده و نمی‌توانستیم خودمان را با گیم‌پلی دردسرساز و گرافیک مضحکش تطبیق دهیم. تمام این تفاسیر نشان می‌داد که سازندگان به تغییر جزئی برخی از بخش‌های بازی خود اکتفا می‌کردند و نیازی هم به این موضوع نداشتند که به صورت جدی روی محصولی که می‌تواند حسابی پول‌ساز باشد، کار کنند. جدا از وجود انواع مسابقات جدید و ورودی‌های کشتی‌گیران چوبی که به صورت خنده‌دار طراحی شده بودند، هیچ مورد جدیدی در این بازی وجود نداشت که حاکی از پیشرفت‌های واقعی و معنی‌دار WWF Attitude نسبت به WWF War Zone باشد. من فکر می‌کنم اگر دوست داشته باشید، می‌توانید کنسول پلی‌استیشن ۱ خود را از کمد خارج کرده و به تجربه‌این بازی بپردازید، اما صادقانه بگویم که به جز یک‌ سری تصاویر وحشتناک و گیم‌پلی‌ای عذاب‌آور، چیز دیگری عایدتان نمی‌شود. پس چرا می‌‌خواهید این محصول را تجربه کنید؟

قابل توجه: این بازی اثباتی خواهد بود بر موضوعی که هرچه یک زباله را زیر نور خورشید رها کنید، بوی بدتری از آن استخراج می‌شود. تحمیل یک بازی دیگر درست همانند آن چیزی که سال گذشته تجربه کرده بودید، فقط بی‌کفایتی سازندگان را به ما نشان می‌داد. آن‌ها خواستند که با عرضه WWF Attitude یک معذرت خواهی رسمی بابت بازی قبلیشان داشته باشند، اما آن‌ها چگونه بابت این بازی از مخاطبان برای بار دوم عذر خواهی کردند؟ باهم خواهیم دید.

گیم لیست شماره ۵ | بازی WWF SmackDown

WWF-SmackDown.png

عرضه برای: کنسول پلی‌استیشن ۱ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۰ میلادی
ارزش تجربه: خوب

بالاخره به آن چیزی که می‌خواستیم، دست پیدا کردیم. سایر بازی‌های قبل‌ای که تحت عنوان WWF یا کشتی کج برای کنسول پلی‌استیشن ۱ یا حتی رایانه‌های شخصی عرضه شده بود، هیچ لاینسس رسمی‌ای را از سوی کمپانی اصلی دریافت نکرده بودند. در حقیقت استودیوی آکالیم اینترتیمنت (Acclaim Entertaiment) بعد از افتضاحاتی که به بار آورد، حق ساخت مجموعه را به کمپانی دوست‌داشتنی و محبوب THQ ( که متأسفانه این کمپانی هم ورشکست شد و کارکنان جدید با نام THQ Nordic مشغول ساخت بازی‌های رده دومی هستند) واگذار کردند و آن‌ها هم برای اولین قدم، اقدام به دریافت مجوزهای لازم از سوی کمپانی World Wrestling Federation کردند.

در قدم بعدی، این بازی فقط به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۱ ساخته شد تا بازیکنان مجبور به تجربه‌این بازی از طریق کنترلرهای کلاسیک پلی‌استیشن شوند. هرچند این یک عمل تحمیلی بود، اما نتیجه آن به شکل باورنکردنی‌ای عالی آز آب درآمد. در حقیقت بازی WWF SmackDown توانست با ارائه سبک جدیدی از گیم‌پلی زیبا و باورپذیر در کنار مدل‌سازی دقیق شخصیت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های آن زمان تمام نیاز‌های مخاطبان را فراهم کرده و با ارائه یک بخش داستانی جدید و قراردادن انبوهی از کشتی‌گیران مختلف، گونه‌ای دیگر از تورنومنت برج‌های رقابتی مورتال کمبت شناخته مي‌شد.

درست است که هنوز به کامل‌ترین نسخه از بازی‌های کشتی کج دسترسی پیدا نکرده بودیم، اما با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری کنسول پلی‌استیشن ۱ که سازندگان مجبور شدند برای بخش داستانی به جای ضبط صدا، به ارائه زیرنویس بسنده کنند، می‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد. البته که بازی WWF SmackDown اولین تجربه شبیه‌ساز کمپانی THQ بود و آن‌ها برای جبران کمبود‌های مطرح شده زمان زیادی داشتند، اما به‌طور کلی این نسخه کاملاً سرگرم کننده بود و می‌توانستیم به بهانه فراموشی گندهای قبلی، نسبت به تهیه آن مشتاق باشیم.

قابل توجه: بازی WWF SmackDown اولین بازی شبیه‌ساز کشتی کج بود که با مجوز رسمی World Wrestling Federation / World Wrestling Entertainment برای کنسول پلی‌استیشن ۱ عرضه شد و حس خوبی را نسبت به علاقه‌مندان بازی‌های ورزشی داد که از این بابت از کمپانی THQ سپاسگزاریم.

گیم لیست شماره ۶ | بازی WWF SmackDown 2: Know Your Role

WWF-SmackDown-2-Know-Your-Role.jpg

عرضه برای: کنسول پلی‌استیشن ۱ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۰ میلادی
ارزش تجربه: خوب

به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های کلاسیک سال ۲۰۰۰ میلادی، بازی WWF SmackDown 2: Know Your Role نه‌تنها توانست به عنوان پیش‌ درآمدی بر سه بازی افتضاح بعدی مجموعه WWE که توسط تیکه کلام‌های دواین راک جانسون (Dwayne “The Rock” Johnson) ساخته شده بود باشد، بلکه به عنوان بهترین بازی شبیه‌ساز کشتی کج برای کنسول پلی‌استیشن ۱ هم شناخته می‌شود.

بازی WWF SmackDown 2: Know Your Role با داشتن مجموعه گسترده‌ای از حرکات بیشتر و جدیدتر، فهرست کشتی‌گیران بیشتر (با عرض سلام به کرت انگل عزیز که برای اولین بار به مجموعه شبیه‌ساز کشتی کج قدم گذاشت)، مواردی برای بازگشایی (مثل باز کردن یک استادیوم یا حالت جدید) و ارائه داستانی عمیق‌تر که به شما این امکان را می‌داد به صورت اول شخص در پشت صحنه به بررسی و اکتشافات گسترده بپردازید. این بازی یک اسکراپر کوچک از آنچه که ما در واقعیت می‌دیدیم بود و سازندگان به خوبی توانستند آن افتضاحات قبلی‌ای که به بار آمده بود را به خوبی جبران کنند. که به طرز شگفت‌انگیزی، این اولین بازی ویدیویی در سبک شبیه‌ساز بود که قابلیت ساخت سوپراستاران دست‌ساز با حرکات کاملاً اختصاصی و منحصربفرد را به بازیکنان می‌داد.

قابل توجه: این بازی پر از ویژگی‌های جدید بود. برای اولین بار چیزهایی را اضافه کرد که بعدها سازندگان دیگر توانستند نمونه‌هایی از آن را در بازی‌های خود پیاده‌سازی کنند. فهرست کامل بانوان کشتی‌گیر در کنار شخصیت چاینا (Chyna) که از مجریان و حامیان گروه محبوب D-Generation-X بود هم قابل توجه است. متأسفم، چرا که این موضوعات تمام چیزهایی است که به یاد دارم. به هر حال این بازی عالی است.

گیم لیست شماره ۷ | بازی WWF SmackDown Just Bring It

WWF-SmackDown-Just-Bring-It.jpg

عرضه برای: پلی‌استیشن ۲ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۱ میلادی
ارزش تجربه: قابل قبول

با توجه به این موضوع که در آن سال وارد نسل جدیدی از صنعت بازی‌های رایانه‌ای شده بودیم، بدیهی است که بیشتر کمپانی‌ها و استودیوهای سازنده بابت قدرت سخت‌افزاریی که نسل دوم کنسول‌های خانگی سونی به آن‌ها هدیه می‌داد، سرمست شده بودند. استودیوی یوکس (Yukes) با همکاری THQ توانسته بودند به طرز شگفت‌انگیزی گرافیک خارق‌العاده‌ای را برای بازی‌ خود طراحی کنند، اما اینطور که به نظر می‌رسد، سازندگان در ارائه گیم‌پلی نوآورانه‌ای که طبق آخرین محصول نسل پنجم منتشر کردند،‌ ناکام ماندند. در حقیقت بازی WWF SmackDown Just Bring It روند عجیبی را طی کرد و به اصطلاح برای سازندگان یک قدم روبه جلو و دو قدم روبه عقب بود.

همچنان بخش داستانی در این بازی عمیق و مفهومی بود و سازندگان به خوبی موضوعی که می‌توانست طرفداران را جذب خود کند، درک کرده بودند. حالت‌های قابل بازی به‌روزتر شده بودند و با اضافه شدن دو مسابقه Hell In The Cell (حالت مسابقه‌ای که در درون قفس انجام می‌شود) و مسابقه‌ای که توسط کشتی‌گیر غول‌پیکر هندی، یعنی The Great Khali ابداع شده بود، طرفداران به وجد آمدند. در حقیقت طراحی مسابقه The Punjabi Prison آنقدر سخت است که جدیدترین نسخه‌های مجموعه WWE قادر به طراحی آن نبودند، اما سازندگان در استودیوی THQ تمام شیوه‌ها را بررسی کرده و محصولی نسبتاً قابل قبول را عرضه کردند.

البته تمام موضوعات فوق به این معنی نیست که ما شاهد هیچ کمبودی در این بازی نیستیم. اول از همه آنکه لیست تعداد کشتی‌گیران به‌شدت کم شده بود و از طرفی هم ویژگی معروف و پرطرفدار Creation Suite دیگر وجود نداشت. این موضوع وحشتناک است، آن‌ هم بعد از گذشت ۲ سال از عرضه آخرین بازی که توانست رکوردها را جابه‌جا کند. در نهایت طبق تعریف آن روزها، برای اینکه تابستان خوبی را داشته باشیم، باید به تجربه‌این محصول می‌پرداختیم.

قابل توجه: از دیگر ارزش‌های کمپانی THQ آن است که بازی WWF SmackDown Just Bring It به‌طور ویژه برای کنسول پلی‌استیشن ۲ طراحی شده بود و برخلاف سایر بازی‌های آن روزگار که فقط با یک پولیش ساده به عنوان محصولی نسل جدید عرضه می‌شدند، چند پله‌ای جلوتر بود. اگر خاطراتان باشد، بیشتر بازی‌های پلی‌استیشن ۲ رنگ و بویی نسل ششم داشتند، بنابراین قبح این موضوعات توسط این بازی شکسته شد. البته به عنوان بزرگ‌ترین تغییر می‌توانیم به اضافه شدن تیم گزارشگری مایکل کول و تاز اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود ( و همچنان هست).

گیم لیست - اگر سریال Squid Game را دوست داشتید این عناوین را تجربه کنید

گیم لیست شماره ۸ | بازی WWE SmackDown Shut Your Mouth

WWE-SmackDown-Shut-Your-Mouth.jpg

عرضه برای: کنسول پلی‌استیشن ۲ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۲
ارزش تجربه: عالی

در حقیقت بازی WWE SmackDown Shut You Mouth همان بازی‌ای بود که باید در بازی WWF SmackDown Just Bring It می‌دیدیم. با اینکه تفاوت زیادی را در سبک و سیستم گیم‌پلی مشاهده نکردیم، اما وجود فهرست غنی‌تر از کشتی‌گیران کمپانی WWE، که در آن سال به دلیل مسائل حقوقی مجبور به تغییر نام (از WWF) شد، و اضافه شدن حرکات جدید و اختصاصی که هر بازیکن آرزوی تجربه‌اش را داشت، به بمب خبری آن روزها تبدیل شد.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این بازی توانست فروش خوبی را تجربه کند، استفاده از آقای دواین «د راک» جانسون بود که در آن زمان روند تبدیل شدن به سوپراستار مردمی را طی می‌کرد و این محبوبیت بیش‌از حدی که او در بین طرفداران بوجود آورده بود، بهترین راه برای ساختن یک سه‌گانه جذاب از مجموعه بازی‌های WWE شد. به جرأت می‌توان گفت که افراد مشغول در استودیوی THQ و یوکس خلاقیت بالایی در تولید بخش داستانی داشتند و به واسطه این هنر ارزشمندشان، برای اولین بار در تاریخ بازی‌های ورزشی با محصولی روبه‌رو بودیم که علاوه بر ارائه داستان، قابلیت انتخاب مسیر را فراهم کرده بود تا شاهد دو پایان مختلف برای بازی WWE SmackDown Shut Your Mouth باشیم.

به غیر از حالت داستانی اصیل و بی بدیلی که در این بازی مشاهده کردیم، Shut Your Mouth توانست مجموعه‌ای از تمام سمبل‌ها و تکنیک‌های واقعی کشتی‌گیران را در غالب یک پکیج تمام و کمال ارائه کند و مخاطبان می‌توانستند به‌طور جداگانه نسبت به شخصی‌سازی هر یک از کشتی‌گیران موردعلاقه خود اقدامات گسترده‌ای را اعمال کنند. به‌طور خلاصه، این بازی یک جانشین عالی برای آخرین بازی شبیه‌ساز کشتی کجی بود که در انتهای نسل پنجم روی کنسول پلی‌استیشن ۱ مشاهده کرده بودیم و مطمئناً WWE SmackDown Shut Your Mouth سزاوار تحسین و ستایش‌های مخاطبان و علاقه‌مندان به این ورزش است. وظیفه ما به نحوه احسن انجام شد و این جایگاه بهترین حالتی است که می‌توانیم از تمام عواملی که باعث خلق چنین محصول سطح بالایی شدند، تقدیر و تشکر کنیم.

قابل توجه: همان‌طور که اشاره کردم، این بازی اولین محصول تحت لاینسس کمپانی WWE بود، چراکه کمپانی WWF به عنوان فدراسیون جهانی کشتی شناخته می‌شد و از آن سوی میدان ما یک ارگان جهانی دیگر با نام World Wildlife Fund « صندوق جهانی حیات وحش» داشتیم که به اختصار WWF نامیده می‌شد. به همین جهت عوامل و شرکای این ورزش سرگم کننده تصمیم گرفتند تا با عوض کردن نام حقوقی مجموعه خود، برند جدیدی از ورزش کشتی کج را به علاقه‌مندان و سایر مخاطبان معرفی کند. اتفاقاً با تغییر نام این کمپانی، روند رو به رشد کشتی کج شروع شد و از آن سال‌ها به بعد (تاکنون)، به دلیل خلق داستان و سناریوهای واقع‌گرایانه، وقتی صحبت از رشته ورزشی کشتی کج می‌شود، همیشه نام WWE بر سر زبان‌ها می‌افتد.

گیم لیست شماره ۹ | بازی WWE Crush Hour

WWE-Crush-Hour.jpg

عرضه شده برای: به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۲
زمان انتشار: سال ۲۰۰۳ میلادی
ارزش تجربه: بد

پیش‌تر درخصوص نوآوری‌های مجموعه WWE صحبت‌ کردیم و گفتیم که در انتهای دهه ۹۰ میلادی، نسخه‌ای از این بازی منتشر شد که حس و حال فرانچایز مورتال کمبت را به ما القاء می‌کرد. تلاش سازندگان در آن برهه زمانی ستودنی بود، اما محصول نهایی آن چیزی نبود که مردمان آن زمان به دنبال تهیه‌اش باشند. در آن قسمت از مقاله ذکر کردیم چیزی که بیشتر مورد نیاز مخاطبان شناخته می‌شد، یک بازی شبیه‌ساز کامل از ورزش کشتی‌ کج بود که تا آن زمان نمونه‌اش را تجربه نکرده باشند. بنابراین تفاسیر بود که بازی‌ای مثل WWF In Your House نتوانست مرز موفقیت را طی کند و صد البته که وجود محصولی به اسم مورتال کمبت در این مسیر پر پیچ و خم کم تأثیر نبود.

به هر ترتیب اکنون (بر حسب زندگی در سال ۲۰۰۳ میلادی) مخاطبان به خواسته‌های خود رسیدند و چیزی را که از صنعت بازی‌های رایانه‌ای توقع داشتند، به دست آوردند. سؤال بزرگ اینجا است که آیا بعد از بدست آمدن این تجربه ارزشمند و گران‌بها، باز می‌توانیم شاهد عرضه یک نسخه متفاوت‌تر از کشتی کج باشیم؟ بله!

در حقیقت بازی WWE Crush Hour محصولی بود که برای بار دوم فضای کلی آنچیزی که از دنیای ورزش کشتی کج می‌شناختیم، دگرگون کرد و سازندگان سعی کردند با الهام گرفتن از بازی‌هایی مانند سری Twisted Metal به دنبال ساخت یک ژانر اکشن متفاوت باشند که قابلیت تخریب‌پذیری بیشتر و استفاده از اجزای محیط را به کاربران هدیه می‌داد. شاید با این تعریف فکر کنید که این بازی جدید یک محصول فراموش نشدنی و خارق‌العاده بود، اما نه! صبر کنید. از جهت فراموش نشدنی حق کاملاً با شما است، چراکه تجربه WWE Crush Hour به قدری وحشتناک بود که دوست داشتید صورت خود را محکم به نزدیک‌ترین دیوار ممکن بکوبانید، ولی از لحاظ خارق‌العاده بودن؟ در این خصوص صحبت دیگری ندارم.

واقعیت امر این است که Crush Hour توسط بدترین استودیوی سازنده‌ای ساخته شد که حتی زحمت تهیه یک لاینسس رسمی را به خود نداده بود و به نظر من آن‌ها با تولید یکی از مضحک‌ترین بازی‌های قرن که مبحث فیزیک را به‌طور کلی نقض می‌کند و به احمقانه‌ترین روش‌های ممکن توسط چند ذهنیت مریض تولید شده‌اند، می‌خواستند آبروی تازه جمع شده سری بازی WWE را ببرند. تماشای این محصول و درک موضوع فوق برای مخاطبان و هواداران این ورزش دوست‌داشتنی بشدّت دردناک بود.

در افتضاح بودن این محصول همین موضوع کفایت می‌کند که سازندگان حتی تلاش نکردند با سخت‌افزار جدید کنسول پلی‌استیشن ۲ کنار آمده و از بازی‌های قبلی مثل WWE SmackDown Shut Your Mouth تقلید کنند. به همین دلیل سیستم زیرنویس انگلیسی‌ای که پیش‌تر در بازی WWF War Zone مشاهده کرده بودیم، دوباره بازگشت تا زخم‌های قدیمی مخاطبان سر باز کند.

قابل توجه: به دلیل شکست کامل پروژه، دنباله‌ای برای این بازی مضحک هرگز ساخته نشد. با تشکر از استودیوی Cthulhu که توانست کار نابودی پروژه را یکسره کند.

گیم لیست شماره ۱۰ | بازی WWE SmackDown: Here Comes the Pain

WWE-SmackDown-Here-Comes-the-Pain.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن ۲ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۳ میلادی
ارزش تجربه: عالی

و بالاخره به ایستگاه WWE SmackDown: Here Comes the Pain رسیدیم. این بازی به قدری با کیفیت و خوش ساخت بود که هنوز هم بعد از گذشت ۱۸ سال از عرضه رسمی‌اش در بین هواداران و علاقه‌مندان به سری بازی WWE رتبه اول را دارد. برای کنسول‌های پلی‌استیشن (که تا آن زمان خبری از کنسول ایکس باکس نبود و به دلیل تجربه‌ای بهتر، تمام بازی‌های این مجموعه به صورت انحصاری برای کنسول خانگی سونی منتشر می‌شد) این بازی نقطه عطفی بود تا شاهد روند روبه رشد مجموعه باشیم. در حقیقت تجربه‌این بازی برای مخاطبان به اندازه‌ای واجب شد که کاربران کنسول دستی Nintendo N64 برای تجربه بازی WWF No Mercy مجبور به تهیه آن شدند.

علاوه بر اینکه می‌توانستید ساعت‌ها با بخش تازه‌ ساخت Career Mode سرگرم شوید، این بازی ویژگی‌هایی داشت که با استفاده از آن می‌توانستید مسابقات را به طرز خلاقانه‌ای انجام دهید و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری برای تعیین قوانین مسابقه ایجاد کنید. به عنوان مثال شما می‌توانستید که خط سلامتی رندی اورتون (Randy Orton) را غیرفعال کرده و به صورت بی‌نهایت با حریفتان به نبرد بپردازید. به‌علاوه این موارد، بازی WWE SmackDown: Here Comes the Pain از سیستم جدید گرپیلینگ (سرشاخ شدن) استفاده می‌کرد که می‌تواستید با آن به خلق بیش از ۲۰ نوع حرکت نمایشی بپردازید. همه چیز در این بازی به اندازه‌ کافی مورد توجه سازندگان قرار گرفته و تجربه آن نه برای روزهای شیرین گذشته، ولیکن برای بازیکنان و هواداران امروزی هم پیشنهاد می‌شود.

قابل توجه: این بازی نه‌تنها واقعاً یکی از بهترین بازی‌های ورزشی آن روزها بود، بلکه هم اکنون بهترین بازی در سبک شبیه‌ساز کشتی کج هم شناخته می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که کامل‌ترین لیست کشتی‌گیران تاریخ را در این بازی می‌توانید پیدا کنید که بازی کردن با هرکدام از آن‌ها بیش از ۶ ماه از وقت شما را به صورت معمول پر خواهد کرد.

گیم لیست شماره ۱۱ | بازی WWE SmackDown Vs Raw

WWE-SmackDown-Vs-Raw.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن ۲ به صورت انحصاری
زمان انتشار: سال ۲۰۰۴ میلادی
ارزش تجربه: عالی

نسل جدید سری بازی WWE از همین‌جا آغاز شد. بازی WWE SmackDown Vs Raw اولین بازی از مجوعه مذکور بود که کنوانسیون جنگ بین دو برند محبوب کمپانی دبلیو دبلیو ای را راه انداخت و توانست تا هفت نسخه بعد هم دوام داشته باشد. روند صعودی محبوبیت بازی‌های کشتی کج به خوبی با وجود استودیوی THQ و یوکس طی می‌شد، اما هر بازی جدید به نسبت نسخه WWE SmackDown: Here Comes the Pain نواقص و کمبودهایی داشت که غیرقابل بخشش بود. هیچ وقت متوجه این موضوع نشدم که چگونه سازندگان نتوانستند در نسخه‌های بعدی بازی خود، تمام المان‌های موفق یک محصول را حفظ کنند و برای یک بار هم که شده چیزی را از قلم نیاندازند. به عنوان مثال این بازی لیست کاملی از کشتی‌‌گیران را در بر نمی‌گرفت (البته بسیاری از کشتی‌گیران نظیر براک لزنر، گلدبرگ و حتی راک از کمپانی واقعی جدا شده بودند)، اما سازندگان می‌خواستند با قراردادن افسانه‌های بازنشسته سعی کنند که لیست بلندبالای خود را حفظ کنند.

تجربه یک مسابقه با برت هارت افسانه‌ای هنوز هم شیرین بود، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کرده بودم این بازی باید بگونه‌ای طراحی می‌شد که ما هر آنچه که در دنیای واقعی می‌دیدیم، بتوانیم در بازی رایانه‌ای هم پیاده‌سازی کنیم. تماشای مسابقه رندی اورتون و برت هارد یک کلیشه‌ای بیش نبود، چراکه هر دو کشتی‌گیر از نسل‌های جداگانه بودند. از لحاظ گیم‌پلی چیزی کمتر از Here Comes The Pain نصیبان نشد و سازندگان توانستند با اضافه کردن چند ترفند منظم‌تر و برجسته‌ کردن مواردی جزئی‌تر، به تجربه بازیکنان لطمه‌ای وارد نکنند.

یکی از جدیدترین ویژگی‌های بازی، اضافه شدن سیستم تمیز/کثیف (Clean/Dirty) بود که به بازیکنان اجازه می‌داد تا کشتی‌گیر مورد علاقه خود را به عنوان یک چهره محبوب و دوست‌داشتنی یا خشن و کم طرفدار انتخاب کنند. انتخاب کردن هر ویژگی باعث می‌شد که بسته به فعالیت شما در طول رقابت، پتانسیل‌های جدیدی به شخصیتتان اضافه شود که با کمک آن بتوانید روی مسابقات خود تأثیر بگذارید. بازی WWE SmackDown Vs Raw 2004 از ویژگی جدید دیگری هم بهره می‌برد که با استفاده از سابمیشن‌های مختلف، می‌توانستید در صورت تسلیم نشدن حریفتان به مدت ۵ ثانیه به طرز غیرقانونی به ادامه دادن سامبیشن خود بپردازید ( این مورد باید به نسخه‌های جدید برگردد). از طرفی دیگر بازی این امکان را برای شما فراهم کرده بود تا کمبرند دلخواه خود را با هر طرح و تنوعی که دوست داشتید،‌ در بخش Creat-A-Championship بسازید که بسیار عالی بود.

قابل توجه: بازی WWE SmackDown Vs Raw 2004 اولین محصول برای کنسول پلی‌استیشن ۲ شناخته می‌شد که می‌توانستید با کمک آن به بخش چندنفره مراجعه کرده و با سایر بازیکنان به رقابت‌های تک به تک بپردازید. البته که بخش چندنفره این بازی به گستردگی بازی‌های امروزی کشتی کج نبود، اما برای شروع محتواهایی داشتید که در آن زمان هیچکس به تجربه کردنش جواب منفی نمی‌داد.

گیم لیست - پنج بازی برتر کنسول پلی‌استیشن ۵ تاکنون (قسمت اول)

گیم لیست شماره ۱۲ | بازی WWE SmackDown Vs Raw 2006

WWE-SmackDown-Vs-Raw-2006.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن پورتابل
زمان انتشار: سال ۲۰۰۵ میلادی
ارزش تجربه: خوب

از همان ابتدای تجربه‌این بازی متوجه خواهید شد که سازندگان در استودیوی یوکس دیگر مشارکتی در طراحی و توسعه این پروژه نداشتند، چراکه بعد از تجربه‌ای ۵ دقیقه‌ای درک خواهید کرد که سیستم مبارزات و گیم‌پلی بازی از حالت آرکید به حالت شبیه‌ساز تمام و کمال تغییر جهت داده است. با اینکه نام این بازی همان چیزی بود که در بازی قبلی هم مشاهده کرده بودیم (به جز سال تحت پوشش در انتهای هر اسم گنجاده شده است)، اما محتواهای WWE SmackDown VS Raw 2006 چیزی نبود که پیش‌تر تجربه کرده باشیم.

شاید بهترین ویژگی این بازی را که توانست تحولی شگرف در سری بازی WWE اعمال کند، معرفی یک سیستم استقامت سنج اختیاری بود که بازیکنان را مجبور می‌کرد نسبت به انجام فعالیت‌های درون مسابقه‌ای محتیط‌تر باشند و بعد از انجام چند حرکت نمایشی، مدتی را استراحت کنند تا قوای خود را بازگردانند. از نظر اکثر هواداران، این مورد بسیار حیاتی و پیاده‌سازی‌اش در چنین بازی‌ای عالی بود، چراکه تا آن موقع اجرای خستگی ناپذیر فنون کشتی و ضربات نمایشی می‌توانست توازن را بین دو بازیکن برهم زند. به همین منظور تنها عنصر باقی مانده از قدیمی‌ترین نسخه کشتی کج، همین سیستم بازیابی استقامت است که تا امروز به قوّت خود باقی مانده و برای همیشه هم می‌ماند.

قابل توجه: نسخه مخصوص به کنسول PSP بازی WWE SmackDown Vs Raw 2006 کاملاً تغییرات جزئی‌ای داشت. به عنوان مثال گرافیک بازی نسبتاً کاهش پیدا کرده بود که برای سخت‌افزار یک کنسول دستی عمیقاً منطقی است، اما از آن طرف شخصیت جیک «مار» رابرتز (Jake “The Snake” Roberts) هم به عنوان کاراکتر انحصاری نسخه پلی‌ اس پی شناخته می‌شد که اگر کنسول دستی خود را از طریق کابل USb به پلی‌استیشن ۲ وصل می‌کردید، می‌توانستید فایل‌های مربوط به این شخصیت را به نسخه کنسولی بازی منتقل کنید.

گیم لیست شماره ۱۳ | بازی WWE SmackDown Vs Raw 2007

WWE-SmackDown-Vs-Raw-2007.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن ۲، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن پورتابل
زمان انتشار: سال ۲۰۰۶ میلادی
ارزش تجربه: قابل قبول

بعد از واکنش نسبتاً سرد مخاطبان نسبت به بازی قبلی، استودیوی یوکس تصمیم گرفت بار دیگر در روند طراحی و تولید بازی قرار گیرد و مخاطبان را با مجموعه‌یاد شده آشتی دهد. به همین منظور زمانی که مخاطبان بابت سیستم گرپیلینگ بازی قبلی ناراضی بودند، استودیوی یوکس تصمیم گرفت تا این سیستم محبوب را در بازی WWE SmackDown Vs Raw 2007 اصلاح کند و به همین جهت بازیکنان از آن پس توانستند که از طریق آنالوگ‌های R3‌ در کنسول‌های خانگی با سیستم گرپلینیگ سر و کله بزنند.

هرچقدر که به سمت تکنولوژی‌های جدیدتر و به‌روزتر می‌رویم، گیم‌پلی بازی به سمت بدتر شدن سوق پیدا می‌کند. بازی مذکور در مقایسه با نسخه قبلی از سیستم گیم‌پلی سطحی‌تر برخوردار بود که و بازیکنان می‌توانستند در آن بازی به انجام حرکات بزرگ‌تر و متنوع‌تر بپردازند. همه چیز برای استودیوی THQ و یوکس تمام نشده بود و بازیکنان امید داشتند که نسخه‌های بعدی مجموعه تمام کم و کاستی‌های کنونی را جبران کند.

متأسفانه، از آنجایی که این بازی هیچگاه برای کنسول پلی‌استیشن ۳ عرضه نشد، اما رقیب تازه وارد سونی یعنی کنسول نسل هفتمی ایکس باکس ۳۶۰ نسخه‌ای بهبود یافته‌تری دریافت کرده بود، مخاطبان باید این انتظار را می‌داشتند که بازی WWE SmackDown vs Raw 2007 روی کنسول پلی‌استیشن ۲ نمی‌‌تواند در حد کنسول ایکس باکس ۳۶۰ که یک نسل از آن عقب‌تر بود، جلوه‌های بصیری خیره‌کننده (در آن زمان) و ویژگی‌های جدید گیم‌پلی را ارائه کند. علاوه بر این‌ها، نسخه پلی‌استیشن ۲ این بازی بخاطر وجود باگ‌های متعدد و اذیت کننده بشدّت آسیب دیده بود و از همه مهم‌تر جلوه‌های صوتی که یکی از مهم‌ترین نکات مجموعه WWE در آن‌ سال‌ها بود، به دلیل ایرادات تفسیری و غیرقابل تصور عملکرد خوبی را از خود روی کنسول نسل ششمی پلی‌‌استیشن به جا نگذاشتند. صادقانه بگویم که این ایرادات واضح برای بازی‌ای که قصد داشت از نسل ششم به نسل هفت مهاجرت کند، اصلاً مناسب نبود و بازیکنان حس بدی را در آن روزگار نسبت به نسخه‌های بعدی دریافت کردند.

قابل توجه: هماطور که گفتیم، این بازی هیچ‌وقت برای کنسول پلی‌استیشن ۳ عرضه نشد، اما از آن طرف فروش بسیار خوبی را روی کنسول ایکس باکس ۳۶۰ تجربه کرد. اصلی‌ترین دلیل عدم عرضه WWE SmackDown Vs Raw 2007 روی کنسول نسل هفتی سونی، فشارهای حامی مالی (Genji Crabs) بود که به سازندگان اجازه تبدیل پورت نسل هفتمی برای کنسول پلی‌استیشن ۳ را نداد. از طرفی دیگر هم رهبر فقید گروه موتورهد که رابطه بسیار خوبی را با کادر واقعی WWE داشت، به عنوان یاد بود در بخش Create-A-Wrestler قرار گرفت تا ادای احترامی به هرآن کاری کرد باشد.

گیم لیست شماره ۱۴ | بازی WWE SmackDown Vs Raw 2008

WWE-SmackDown-Vs-Raw-2008.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن۲، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، وی، جاوا، پلی‌استیشن پورتابل، پی اس پی- ای۱۰۰۰ و نینتندو دی اس
زمان انتشار: سال ۲۰۰۷ میلادی
ارزش تجربه: قابل قبول

از زمانی که سری بازی WWE راه خود را به سمت کنسول‌های نسل هفتم، به‌خصوص پلی‌استیشن ۳، پیدا کردند، WWE SmackDown Vs Raw 2008 توانست تغییرات بزرگی را به رخ بکشد که هم خوب بودند و هم خوب نبودند. در ابتدا یکی از بنیادی‌ترین تغییرات را باید در شاخه سابمیشن پیدا کرد، به‌گونه‌ای که بازیکنان می‌توانستند با استفاده از آنالوگ‌های خود ، فشار بیشتری را به حریفان وارد کنند (این مورد در نسخه‌های بعدی از بازی رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و بعضاً تغییرات ضعیف‌تری کرد). البته که تغییر مذکور بسیار عالی پیاده‌سازی شده بود و بازیکنان هرلحظه که دوست داشتند، فشار بیشتری را به حریف وارد می‌کردند که نتیجه این امر هم بسیار کاربردی بود و آن حس فشار و سنگینی را می‌توانستیم به صورت کامل احساس کنیم.

با این حال همه چیز آنقدر که باید و شاید خوب پیش‌ نرفت و عناصری در بازی قرار گرفتند که توانست اولین تجربه نسل هفتمی را به خوبی مختل کند. به عنوان مثال سیستم جدید سبک مبارزه کشتی‌گیران مورد توجه سازندگان قرار گرفت و آن‌ها در تبلیغات پیش از انتشار، به شدّت روی این قضیه مانور دادند تا ما مخاطبان نزدیک‌ترین تجربه به ورزش کشتی‌ کج را از طریق این سیستم بدست آوریم. چگونه؟ خب سبک مبارزه در بازی WWE SmackDown Vs Raw 2008 به هشت قسمت تقسیم می‌شد و کشتی‌گیران بر اساس دسته‌بندی وزنشان اقدام به انجام حرکات می‌کردند. مشکل اصلی اینجا است که سیستم جدید به همه کشتی‌گیران اجزای اجرای فنون را نمی‌داد، درصورتی که ما در نسخه قبلی مشاهده کرده بودیم که محدودیتی در زمینه خلق موقعیت و ضربه زدن به حریف وجود ندارد. همین عامل باعث می‌شد تا تعادل قدرت بین سوپراستاران برقرار نباشد و بازیکنان در نبردهای تک به تک از شخصیت‌های قوی‌ای استفاده کنند که روند بازی را تکراری می‌کرد.  به عنوان مثال کشتی گیری مثل وینی مک (Vinny Mac) در سطح کشتی‌گیری به اسم بیگ شو (Big Show) قرار گرفت که از لحاظ منطقی اصلاً جور در نمی‌آمد.

یکی دیگر از مواردی که باعث شد از تجربه اولین بازی کشتی کجی نسل هفتم خود ناراضی باشیم این موضوع بود که روند همکاری بین دو استودیوی یوکس و THQ به مشکل برخورد و درست زمانی که آماده بودیم تا با بزرگ‌ترین تغییرات انیمیشنی تاریخ بازی‌های WWE مواجه شویم، این همکاری صورت نگرفت و جایگاه محبوبیت نسخه سال ۲۰۰۸ متزلز شد. متأسفانه بسیاری از کشتی‌گیران هنوز از انیمیشن‌های نسخه پلی‌استیشن ۱ تبعیت می‌کردند و این تفاوت فاحش بین شخصیت‌ها باعث می‌شد از نظر بصری، بازی در وضعیت خوبی قرار نگیرد و بین تجربه بازیکنان ناسازگاری بزرگی بوجود آید.

قابل توجه: این بازی، آخرین نسخه از سری بازی کشتی کج بود که توانست مسابقه Buried Alive را ارائه کند که به اندازه کافی سرگرم کننده نبود.

گیم لیست شماره ۱۵ | بازی WWE SmackDown Vs Raw 2009

WWE-SmackDown-Vs-Raw-2009.jpg

در دسترس برای: کنسول پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، وی، پلی‌استیشن پورتابل، پی اس پی-ای ۱۰۰۰ و نیتندو دی اس
زمان انتشار: سال ۲۰۰۸ میلادی
ارزش تجربه: خوب

نتیجه همکاری مجدد و بهتر دو استودیوی THQ‌و یوکس به گونه‌ای شد که بازی WWE SmackDown Vs Raw 2009 از لحاظ بصری و کیفی نسبت به نسخه قبلی ارتقاء قابل توجه‌ای داشته باشد، اما این موضوع به هیچ وجه باعث نمی‌شود که بخواهیم به تحسین بازی فوق بپردازیم. باز با این حال تغییرات مهم و مثبتی را به خود دید. اول از همه سیستم بسیار بد و خنده‌دار مبارزه‌ای که اشک بچه‌ گربه‌ را در می‌آورد و تا نسخه پیش ادامه داشت، جایگزین سیستم جدیدی شد که شامل ویژگی‌های مبتنی بر توانایی بود و برای اولین بار در تاریخ این بازی، حرکاتی با نام Signature وارد بازی شده‌اند که پیش‌زمنیه Finisher را برای بازیکنان فراهم می‌کرد و می‌توانست خسارت بسیار زیادی را به طرف مقابل وارد کند.

همچنین WWE SmackDown Vs Raw 2009 اولین بازی‌ای بود که حالت داستانی محبوب و خاطره‌انگیز Road To WrestleMania را به بازیکنان معرفی کرد که در آن داستان‌های غیرواقعی، اما به شدّت سرگرم کننده کشتی‌گیران روایت می‌شد. برخلاف نسخه‌های کنونی، تمام میان‌پرده‌ها، سناریوها، روند داستانی و موارد دیگری که حالت RTW را شامل می‌شد، توسط تیم سازنده ایده‌پردازی شده و اتفاقاً کمپانی واقعی WWE هم سرمایه کلانی در اختیار آن‌ها قرار داد که به رونق این بخش کمک کند. به همین منظور استودیوی THQ با قدرتی که به دست آورده بود، توانست صدای کشتی‌گیرانی مانند تریپل اچ (Triple H)، سی ام پانک (CM Punk) کریس جریکو (Chris Jericho) و غیره را ضبط کرده و در بازی قرار دهد. در حقیقت این بازی آنقدر در ارائه ویژگی‌های جدید جسارت داشت که برای اولین بار بخش Creat-A-Finisher را به بازی اضافه کرد و بازیکنان می‌توانستند برای شخصیت‌های خلق شده خود، حرکت تمام‌‌کننده شخصی‌سازی شده را تولید و انتخاب کنند. اگرچه این سطح بسیار سطحی بود، اما با توجه به محدودیت‌های آن‌زمان یک ویژگی جذاب بود.

با این حال، احتمالاً بتوان نقطه عطف بازی را در خصوص مسابقات تیمی دانست که بازیکنان از آن می‌توانستند به صورت غیرقانونی وارد رینگ مسابقه شده و به کمک یار خود بشتابند، یا آنکه با فعال کردن ویژگی Hot Tags، که در صورت آسیب دیدن بسیار زیاد یکی از دو هم‌تیمی فعال می‌شد، باعث ایجاد صحنه‌های سینماتیک شوند.

قابل توجه: در بازی WWE SmackDown Vs Raw 2009 شاهد حضور قابلیت Co-Op بودیم که در بخش داستانی پیاده‌سازی شده بود و بازیکنان می‌توانستند بین دو شخصیت باتیستا (Batista) یا ری میستریو (Rey Mysterio) یکی را انتخاب کرده و جریان را ادامه دهند. اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، ایده مطرح شده توسط سازندگان جالب بود، اما به دلیل ماهیت تکنیکی‌ای که سری بازی WWE داشت، نمی‌توانستیم روی این ویژگی حساب باز کنیم.

نظر شما در خصوص این گیم لیست تاریخی چیست؟ آیا سری بازی WWE به اندازه کافی طی سالیان اخیر برای شما سرگرم کننده بوده است؟ پیشنهاد می‌شود درباره بازی‌های ۲۰۲۱ بخوانید.

  • اشتراک با دوستان

در بحث شرکت کنید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات